Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Sari Saadi
|
|
Hold
|
2025 sa/gx (1gx sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb om velfærd og ulighed
I forløbet arbejder vi med centrale begreber om ulighed (chancelighed, resultatlighed, formel lighed, reel lighed). Der vil være en kort introduktion til forskellige mål for ulighed (indkomstdeciler, Gini-koefficient). Der arbejdes også kort med ulighed i uddannelse og der anvendes teorier om ulighed, fx funktionalisme og Bourdieus teori, herunder begreberne habitus, kapital og felt. Derudover giver forløbet en introduktion til velfærdsstaten, velfærdsmodeller og politiske ideologier.
Forløbet bygger på Kapitel 1: "Ulighed og velfærd" i bogen Vores samfund (Brøndum og Carlsen, 2024).
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Aflevering (1gx sa)
|
30-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72646902811",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72646902811",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72646902811"
}