Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Design C
|
|
Lærer(e)
|
Eva Camilla Nielsen
|
|
Hold
|
2025 de/gf2 (1gf de/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb design
Studieplansbeskrivelse nyt grundforløb design:
Hovedområde: Kommunikationsdesign
Længde: 10 moduler
Oversigt:
Modul 1 Æggeøvelsen
Modul 2 Procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller
Modul 3 Typografi og visitkort
Modul 4 Farver og visitkort
Modul 5 Komposition
Modul 6 Stilhistorie og plakatanalyse
Modul 7 Brief, brainstorm og skitsering
Modul 8 A4-skitser og endelig plakat
Modul 9 Endelige produkt
Modul 10 Arbejde med powerpoint-præsentation + grundforløbstest
Fokus:
I forløbets 2 første moduler introduceres kort til fagets arbejdsmetode gennem et lille design ”æggeøvelsen”. Derefter introduceres til fagets forskellige procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller (Laswell og AIDA).
I løbet af forløbet introduceres til forskellige grafiske virkemidler: komposition, farver, gestaltlove og typografi. Virkemidlerne trænes igennem en lille visitkortøvelse.
I forløbet arbejdes der med forskellige skitseringsmetoder (idegenererende og undersøgende skitser).
Der introduceres til generel stilhistorie vedrørende plakater samt arbejdes med plakatanalyse.
Det endelige produkt er en filmplakat/TV-serieplakat, der inddrager de lærte virkemidler samt inspiration fra stilhistorien.
Der arbejdes med 4C-procesmodellen i forløbet.
Brief:
Du skal designe en plakat for en film/TV-serie du kender
• Plakaten skal hænge i byrummet – fx ved busstoppesteder
• Du skal arbejde bevidst med typografi, farver og komposition, så du rammer din målgruppe og så de grafiske virkemidler passer til dit produkt (filmen/TV-serien)
• Du skal lave farveprøver og skitsere i hånden (på papir), men det endelig produkt må du godt lave på computer
• Du skal præsentere dit produkt og din proces til sidst
• I præsentationen skal indgå:
• frimærkeskitser, A4-skitser + den endelige løsning som kan laves i hånden (i A3 eller A2) eller på computer (fx i Canva – inkl skitse i A3/A2)
• Visualiseringer og begrundelser for tilvalg og fravalg
• Detaljering – den endelige løsning
• Inddrag jeres skitser, farveprøver samt viden om typografi, layout, komposition, farver etc. i jeres arbejde.
Faglige mål i fokus:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat ̶
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder ̶
- Demonstrere viden om fagets metoder
- Gennemføre en designproces ̶
- Generere designidéer ̶
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
-Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt
Materiale:
Jesper Bek: Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau
Katrine Charlotte Busk m.fl.: Design og arkitekturbogen. Systime.
Mette Volf: Design, proces og metode
https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette (om gestaltlovene)
Beginning graphic design- Layout and composition (video 5.14)
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8
Beginning graphic design- Color (video 6.32)
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=13s
Omfang ca. 33 ns
Forløbet afsluttes med en grundforløbstest.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657703896",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657703896",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657703896"
}