Holdet 1gf de/3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Eva Camilla Nielsen
Hold 2025 de/gf3 (1gf de/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb design

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb design

Studieplansbeskrivelse nyt grundforløb design:

Hovedområde: Kommunikationsdesign
Længde: 10 moduler

Oversigt:
Modul 1 Æggeøvelsen
Modul 2 Procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller
Modul 3 Typografi og visitkort
Modul 4 Farver og visitkort
Modul 5 Komposition
Modul 6 Stilhistorie og plakatanalyse
Modul 7 Brief, brainstorm og skitsering
Modul 8 A4-skitser og endelig plakat
Modul 9 Endelige produkt
Modul 10 Arbejde med powerpoint-præsentation + grundforløbstest

Fokus:
I forløbets 2 første moduler introduceres kort til fagets arbejdsmetode gennem et lille design ”æggeøvelsen”. Derefter introduceres til fagets forskellige procesmodeller, designparametre og kommunikationsmodeller (Laswell og AIDA).
I løbet af forløbet introduceres til forskellige grafiske virkemidler: komposition, farver, gestaltlove og typografi. Virkemidlerne trænes igennem en lille visitkortøvelse.
I forløbet arbejdes der med forskellige skitseringsmetoder (idegenererende og undersøgende skitser).
Der introduceres til generel stilhistorie vedrørende plakater samt arbejdes med plakatanalyse.
Det endelige produkt er en filmplakat/TV-serieplakat, der inddrager de lærte virkemidler samt inspiration fra stilhistorien.
Der arbejdes med 4C-procesmodellen i forløbet.

Brief:

Du skal designe en plakat for en film/TV-serie du kender

• Plakaten skal hænge i byrummet – fx ved busstoppesteder
• Du skal arbejde bevidst med typografi, farver og komposition, så du rammer din målgruppe og så de grafiske virkemidler passer til dit produkt (filmen/TV-serien)
• Du skal lave farveprøver og skitsere i hånden (på papir), men det endelig produkt må du godt lave på computer
• Du skal præsentere dit produkt og din proces til sidst
• I præsentationen skal indgå:
• frimærkeskitser, A4-skitser + den endelige løsning som kan laves i hånden (i A3 eller A2) eller på computer (fx i Canva – inkl skitse i A3/A2)
• Visualiseringer og begrundelser for tilvalg og fravalg
• Detaljering – den endelige løsning
• Inddrag jeres skitser, farveprøver samt viden om typografi, layout, komposition, farver etc. i jeres arbejde.

Faglige mål i fokus:
- Analysere og diskutere design og arkitektur som proces og som resultat ̶
- Sammenholde design- og arkitektureksempler fra forskellige perioder ̶
- Demonstrere viden om fagets metoder
- Gennemføre en designproces ̶
- Generere designidéer ̶
- Kombinere resultaterne af idégenerering og nogle undersøgelser i et konkret designprojekt
-Formidle deres designprocesser, designløsninger og designanalyser visuelt og mundtligt

Materiale:
Jesper Bek: Design og arkitektur- Grundbog til c-niveau
Katrine Charlotte Busk m.fl.: Design og arkitekturbogen. Systime.
Mette Volf: Design, proces og metode

https://multimediedesigneren.dk/gestaltlovene/#google_vignette (om gestaltlovene)

Beginning graphic design- Layout and composition (video 5.14)
https://www.youtube.com/watch?v=a5KYlHNKQB8

Beginning graphic design- Color (video 6.32)
https://www.youtube.com/watch?v=_2LLXnUdUIc&t=13s

Omfang ca. 33 ns


Forløbet afsluttes med en grundforløbstest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning