Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
|
Lærer(e)
|
Frederik Schildt Nabe-Nielsen
|
|
Hold
|
2025 dr/gf (1gf dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Skuespillerens værktøjskasse
Vi laver en fysisk og teoretisk intro til faget, ved at gennemgå forskellige grundlæggende drama og skuespilsteoretiske virkemidler, som eksempelvis status, blikretninger, taleretninger, gestik, mimik, karakter vs. type, aktion/reaktion, lazzi osv.
Vi benytter bl.a. uddrag af Line Knutzons stykker: "splinten i hjertet "og "Eventyret om Ejnar" til at arbejde med teorien fra skuespillerens værktøjskasse.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Naturalistisk teater
Vi ser på generelle genretræk og teori om det naturalistiske teater præsenteres, for at forstå hvilke ideer og tendenser som prægede teateret og dramatikken i perioden.
Vi arbejdede desuden med Konstantin Stanislavskijs sytem og med at implementere de naturalistiske virkemidler på Andreas Garfield moderne stykke: "Hjem, kære hjem!"
I forløbet arbejdede vi bl.a. med begreber som:
- de givne omstændigheder
- det magiske hvis
- stemningserindrindring
- motivation
- de aristoteliske enheder
osv.
Forløbet arbejder i sin helhed med følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Desuden har vi berørt følgende kernestof:
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Episk teater
Vi fortsatte efter naturalismeforløbet med at arbejde med det episke teater som kontrasti til netop naturalismen.
Vi arbejdede bl.a. med hvordan Bertolt Brecht og øvrige teaterfolk begyndte at tage afstand fra det naturalistiske og istedet arbejde med det episke teater.
Vi arbejder bl.a. med at se hvordan Bertolt Brechts tanker om verfremdungseffekter bliver benyttet i moderne dramatik, eksempelvis Robert Schimmelfphennig "Den gyldne drage". Vi så desuden på små trailers fra nyere opsætninger af Bertolt Brechts "Det gode menneske fra Sezuan"
Forløbet arbejder i sin helhed med følgende faglige mål:
- skabe og forstå konkrete sceniske udtryk
- analysere egne og andres sceniske udtryk med centrale fagbegreber
- forstå og anvende centrale teknikker fra forskellige scenekunsttraditioner
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Desuden har vi berørt følgende kernestof:
- grundlæggende begreber, teknikker og metoder, der knytter sig til arbejdet med fysiske udtryk, dialoger, improvisation og
- mindst to væsensforskellige teatertraditioner med indbyrdes historisk spredning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657711816",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657711816",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72657711816"
}