Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Eva Camilla Nielsen
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Opstartsforløb: Street Art og Islamisk kunst
Opstartsforløb i billedkunst
Opstartsforløbet i billedkunst består af to forløb:
Opstartsforløb 1 Street Art med fokus på både graffiti og streetart. Eleverne lærer at skelne mellem de to kunstneriske udtryksformer, introduceres til grundtanken bag street art og eksperimenterer selv med at udføre street art i form af perleplader.
Opstartsforløb 2 Islamisk kunst med fokus på karakteristika ved den islamiske kunst. Eleverne introduceres igennem arbejdet med islamisk kunst til de forskellige virkemidler- farver, komposition, lys og rum. I forløbet arbejdes også med kollaborativ kunst, hvor der til sidst udføres et kollaborativt værk med inspiration fra islamisk kunst.
Del 1 Street Art:
1. modul
Udlevering af elektronisk portfolio-liste til løbende udfyldning.
Velkomst m. nøgle øvelse, grupper, intro til læreplan, puslespilsøvelse og foldning/dekoration af mapper.
2. modul
Læreroplæg om graffiti.
Praktisk øvelse: gruppetag
Dagens lektie:
Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen. Systime I-bog.
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=198&L=10 (street art)
Gennemgang af street art ud fra dagens lektie (kort gruppearbejde m. spørgsmål)
Teaser til næste gang: Film ’Outsideren’
Evt.: Fortsat arbejde på mapper.
3. modul
Intro til arbejdet m. perleplader inkl. video:
DR Kunstklub og OEPS Crew (5.09)
https://www.youtube.com/watch?v=xPoXYYjHERY
Praktisk arbejde: Perleplader
4. modul
Perleplader afsluttes
Del 2 Islamisk kunst
5. modul (brobyggende modul)
Oplæg om street art kunstneren ’Halwani’ inkl. små Youtube-videoer.
Praktisk øvelse: Skriv dit navn m. arabiske bogstaver som kalligrafi (skal bruges senere til det kollaborative værk)
6. modul
Buffer (kan bruges til perleplader, hvis det er i overskud)
7. modul
Hvad er arabisk kunst (læreroplæg om stiltræk)
Intro til grundlæggende farvelære ud fra lektie (Ittens farvecirkel, lys-mørk kontrast, kold-varm kontrast, komplementærkontrast, kvalitetskontrast, kvantitetskontrast)
Dagens lektie:
Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen. Systime I-bog.
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Quizlet-opsamling (om farver)
Praktisk øvelse: Farvelægning af arabiske mønstre ud fra farvelæreprincipper.
8. modul
Intro til komposition ud fra lektie (statisk/dynamisk, åben/lukket, balance, det gyldne snit)
Dagens lektie:
Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen. Systime I-bog.
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134 (om komposition)
Kahoot-opsamling
Øvelse med indtegning af linjer (arabisk kunst)
Praktisk øvelse: Tegneøvelse m. geometriske grundfigurer.
9. modul
Intro til rumskabende virkemidler ud fra lektie (lidt stilhistorie, repoussoir, gradienter, farveperspektiv, linearperspektiv, formgivende lys og forkortninger – alle eksempler er arabisk kunst)
Dagens lektie:
Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen. Systime I-bog.
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
Kahoot-opsamling.
Praktisk arbejde: Linearperspektivøvelse.
10. modul
Buffer (evt. opsamling på linearperspektiv og kompositionstegning)
11. modul
Lektie:
Islamisk billedforbud (kort gennemgang)
https://www.religion.dk/viden/islamisk-billedforbud-har-givet-abstrakt-kunst
Lidt teori om kollaborativ/relationel kunst.
Praktisk øvelse: ’Et hjørne af Paradis’ (inddrag kalligrafi-navn fra 5. modul)
12. modul
Praktisk øvelse: ’Et hjørne af Paradis’ (afslutning og samling af fællesværk)
PRØVE
Estimeret omfang ca. 25 ns
Faglige mål i fokus:
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
-anvende fagterminologi
Kernestof i fokus:
- praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
- danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Elementer og natur i kunsten
Temaforløb om de fire elementer (ild, vand, luft og jord) i kunsten.
I forløbet introduceres først til brugen af natur i kunsten med en kort kunsthistorisk gennemgang. Gennemgang af hvordan de 4 elementer anvendes indenfor malerier, skulptur, arkitektur, videokunst,land art og installationskunst.
Der kigges også på hvordan naturen kan anvendes som tema, materiale og metode.
Der arbejdes med Hans Finks 7 forskellige naturopfattelser samt generelle definitioner på natur.
Begreberne det atropocæne og det holocæne gennemgås.
Gennemgang af karakteristika ved perioderne impressionisme og surrealisme.
Analyseøvelse om rumskabende virkemidler.
Skulpturanalyse øvelse.
Kompositionsanalyse-øvelse.
Analyse af eget land art værk.
Praktisk øvelse:
Frottage-øvelse
Collage-øvelse ud fra Hans Finks naturopfattelser
Akvarel-maleri af skyer (luft)
Parafrase-maleri af udsnit fra surrealistisk maleri (vand)
Lerskulptur af delvist brændt bygning (ild)
Land art værk som fotografi (jord)
Afsluttende mini-installationskunst projekt med præsentation (alle elementer mulige)
Ekskursion til Statens Museum for Kunst
Udstillingen 'Surrealisme på Papir'
Estimeret omfang 25 ns
Faglige mål i hovedfokus:
-Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
-Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
-Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
3
|
Stilleben
I forløbet får I samlet alle trådene om billedets virkemidler fra de 2 introforløb (Street Art og Islamisk kunst) og stifter kendskab med en fuld formalanalyse. Samtidigt opnår I kendskab til udvalgte kunsthistoriske perioder og disses karakteristika. Forløbet undersøger genren stilleben på tværs af kunsthistorien men med særligt fokus på barokken.
Faglige mål i forløbet:
-Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse visualiseringsopgaver i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
-Forklare valg og fravalg i æstetiske processer
-Samle og formidle resultater af undersøgelser
-Beskrive udvalgte perioder og visuelle kulturers karakteristiske træk
-Anvende relevant fagterminologi på elementært niveau
-Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Praktiske øvelser:
-Skyggelægningsøvelse m. papkrus
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922324648",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922324648",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922324648"
}