Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Sebastian Djurhuus
|
|
Hold
|
2025 id/h (1h id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Badminton
Fokus på
- Serv
Primært den korte serv, den lange serv for dem der kunne få det til at fungere.
- Clear
Med 3 fokuspunkter, forspændningshop, peg på bolden, stræk armen
- Drop/netdrop
Primært netdrop, svært for mange med drop fra bagbanen
- Smash
- Benarbejde
Primært frem og tilbage, da vi (næsten) kun har spillet halv bane.
- Det samlede spil på halv bane
Teoridelen er badmintonpensum fra idrætsportalen og fysiologi fra idrætsportalen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Eleverne skal i dette forløb udarbejde et rytmisk opvarmningsprogram, som alle elever i gruppen skal kunne.
Programmet er det klassiske med løb, sving, styrke, hop og udstræk. Eleverne er blevet undervist i hvilket tempo i musikken der passer til de forskellige øvelser og har i grupper udviklet programmet efter bedste evne.
Fokus på rytmen og formen i musikken og bevægelseskvalitet i øvelserne.
Teorien har primært været fra Idrætsportalen og hvordan man tæller musikken og hvordan musikkens udtryk kan påvirke programmet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Basketball
I basket har vi spillet 3 mod 3 på én kurv for at få mange boldberøringer og have mindre fokus på helbanespillet. Vi har arbejdet med
- Driblinger
- Afleveringer
- Lay up
- Skud
- Forsvarspil
- Bevægelse for hinanden/løbe sig fri
Teoridelen har været Idrætsportalen om basket og om fysiologi
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Vi har arbejdet med boldfølelse, slagteknik og regler. I selve spillet har vi arbejdet med double og mere indgående på:
- Server
- Slagteknik (forhånd og baghånd)
- Dink
- Benarbejde, som var har arbejdet en del med
- Slagserier med flugtninger
- Third drop shot
- samarbejde og taktik i double
- Det samlede spil
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Stepaerobic
I den praktiske undervisning har vi arbejdet med forskellige variationer på stepbænken, de første praktiske moduler som indlæring af trin og derefter en overgang til mere selvstændigt arbejde. Forløbet blev afsluttet med en performance i grupper, hvor hver gruppes stepaerobicserie var en et selvstændigt og eget komponeret produkt.
Fokus har været på:
- At kunne de variationer vi har arbejdet med
- Bevægelseskvalitet
- Rytmisk forståelse
- Performance/udtryk (Hvad viser du dit publikum og hvordan leverer du en performance)
- Musikforståelse og tempo i musikken
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Five a side håndbold
I five a side håndbold har vi arbejdet med
- Grundlæggende boldkontrol/Kaste gribe
- Jumpstop og treskidts afsæt
- Partibold
- Afslutninger, primært hopskud fra stregen
- Simplet målmandsspil
- Kontraløb
- Presspil
- Det samlede spil
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922326402",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922326402",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72922326402"
}