Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Anders Vestermark Køber
Hold 2025 me/h (1h me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb med fokus på ungdomsfilm
Titel 2 Pilotprojekt
Titel 3 Dokumentar - Forfulgt af Politiet
Titel 4 Dokumentarøvelse - autoritativ dokumentar
Titel 5 Eksamensproduktion præproduktion
Titel 6 Krimi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb med fokus på ungdomsfilm

Fokus :
• At lære eleverne at forstå grundlæggende begreber inden for filmiske virkemidler og dramaturgi.
• At eleverne kan bruge de grundlæggende begreber hensigtsmæssig til filmanalyse og praktisk filmproduktion.  

Forløbet har fokus på ungdomsserier. I forhold til den analytisk-teoretiske del er der arbejdet med uddrag fra
- Wednesday (2022) af  Miles Millar og Alfred Gough for Netflix - der er arbejdet med anslaget fra pilotafsnittet i sæson 1.
- Ginny and Georgia (2021) af Sarah Lampert for Netflix, der er arbejdet med anslaget fra pilotafsnittet i sæson 1.
-  Euphoria (2019) af Sam Levinson for HBO, der er arbejdet med anslaget fra pilotafsnittet i sæson 1. Derudover er der arbejdet med dramaturgien i hele pilotafsnittet. Udovredet er der lavet næranalyse af udvalgte citater fra pilotafsnittet.   

I forhold til den praktiske del er der lavet forskellige kameraøvelser med fokus på kamerabevægelser, billedkomposition og klippeteknikker.

Kompetencer:
• Eleverne skal have grundlæggende kompetencer inden for filmanalyse.
At eleverne skal kunne betjene kameraudstyr.

Læsestof ca. 15 sider primært fra Levende Billeder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Pilotprojekt

Pilotprojekt for 1h me
I skal planlægge og filme en scene på mellem 1 og 2 minutter.

Dramaturgi
Scenen skal markere starten på en (lidt) længere film, så publikum ved ikke noget fra starten af.
Scene skal have en konflikt. Om konflikten løses i scenen eller ej, må I selv bestemme.

Der skal være halvnære og nære beskæringer, når folk taler eller tænker.
Der skal være halvtotale og totale beskæringer, når folk bevæger sig.
Der skal være Shot-reverse-shot, når folk taler sammen.
Der skal være kontinuitetsklipning.

I skal bruge jeres location til noget. Man må gerne begynde med et supertotal-billeder for at etablere et sted. (Den slags hedder et etableringsskud/ e-skud

- Bliv enige om en handling og en location
- Skriv mindst 10 indstillinger ned.
○ Hvem er i billedet.
○ Hvad siger vedkommende
○ Hvilken beskæring/perspektiv
○ Hvilken kamerabevægelse
○ Hvilken billedkomposition - FEMO, linjer, antal personer

I forløbet arbejdes med præproduktionsværktøjer som skudlister, praktisk betjening af kamera- og redigeringsudstyr. Eleverne træner at opbygge en dramatisk scene.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentar - Forfulgt af Politiet

I forløbet arbejdes der med analyse og fortolkning af dokumentarfilm.
Der arbejdes med dokumentartyper/undergenrer inden for dokumentarfilm. I skal som minimum have styr på 4 dokumentartyper:
- Den autoritative
- Den observerende
- Den deltagende
- Den poetiske

I den forbidelse er der arbejdet med uddrag fra fire forskellige dokumentarfilm:
- SuperSize Me af Morgan Spurlock (2004)
- Blodets Bånd - (scene fra fødselsdag) af Pernille Bervald Jørgensen, Christian Sønderby Jepsen (2013)
- The Last Days of World War II (2005)
- Så meget godt i Vente af Phie Ambo (2014)


Derefter analyseres og fortolkes filmen "Forfulg af politiet"
af Thomas Lemke og Nicolaj Kenneth Pedersen for DR, 2023.

Filmen analyseres som helhed. Derefter arbejdes der også med næranalyse af et citat fra filmen.
I næranalyse er der fokus på analyse af de filmiske virkemidler, de dramaturgiske virkemidler samt en perspektivering til en valgfri kontekst.
I arbejdet med perspektivering vil der især være fokus på filmens modtagelse og den debat, der har været i medierne efterfølgende - tværmedialitet. Det gælder både i de traditionelle medier og på sociale medier - nye medier.

Læsestof 10-12 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Dokumentarøvelse - autoritativ dokumentar

Grupperne skal lave små dokumentariske produktioner, hvor de arbejder med den autoritative dokumentar.

Dokumentaren skal indeholde 2 interview samt dækbilleder. Derudover skal der være en intro, der præsenterer konflikten

Sagen må gerne være noget, I selv finder på.

Interviewene skal vare mellem 5 og 10 minutter, og I må ikke tage dem om. I må planlægge inden, men I må kun optage en gang. (Hvis lydmanden hører, at der er noget galt med lyden, skal man selvfølgelig gribe ind, så det kan blive fikset.)

Derefter skal de klippes sammen.
Den samlede video må ikke være over 5 minutter.

De 2 personer skal have forskellige roller i plottet.
Det kan være en: skurk, helt, offer eller en ekspert.

I interviewene skal I tænke over
- Beskæringer
- Lys
- Farver
- Perspektiv
- Setting/ baggrund
- Titel på personen
- Formuleringerne (skal interviewerens spørgsmål med)

Dækbilleder er billeder, som kører samtidig med interview-lyden.
Det skal være billeder, der er med til at fortælle historien.
Billeder af personen, der gør noget.
Billeder af andre ting, der siger noget om situationen.
Billeder af steder
Rekonstruktioner
Symbolske billeder

Når I klipper den sammen, skal I beslutte om der skal være:
- Voice over eller skilte til at fortælle historien
- Hurtigt eller langsomt klippetempo
Underlægningsmusik
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Eksamensproduktion præproduktion

I skal have planlagt jeres optagelser for jeres eksamensproduktion.
I skal undervejs igennem en ideudviklingsfase, så skal I udvikle en synopsis og en step out-line.
Til sidst skal I have lavet en skudliste og en produktionsplan.

Undervejs vil der blive vist eksempler på kortfilm og tidligere elevfilm.

Læsestof ca. 3 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis 23-10-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Krimi

Holdet skal arbejde med krimigenren og dens kendetegn.
Vi kommer ind på stiltræk fra film noir og nordic noir.

Der kommer til at være grundlæggende genreteori.

Derudover kommer vi til at arbejde med krimiserier, hvor vi vil have fokus på seriedramaturgi og serieformater.

Vi kommer til at arbejde med filmen Kvinden i Buret (2013) og serierne Broen (2010) og Lupin (2018), fra hvilke vi arbejder med første episode. Derudover vil der bliver vist uddrag fra forskellige andre krimier som fx LA. Confidential (1997) og Inspector Barnaby (2023).

Der vil derudover være fokus på at arbejde med næranalyse. Der vil arbejdes med analyse af de filmiske og de dramaturgiske virkemidler samt perspektiveringer til forskellige kontekster. For at arbejde med konteksten bliver der gennemgået og diskuteret brancheforhold og måden film og serier produceres på, men også måden de bliver set af modtageren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde