Gentofte Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gentofte Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/wy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Gentofte Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022 DA/wy (
1wy DA
,
2wy DA
,
3wy DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til litterær analyse
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Lyrikgenren
Titel 4
Normkritik + Doppler (VÆRK) + Nye balancer (VÆRK)
Titel 5
Dokumentarfilmgenren og Naturens uorden (VÆRK)
Titel 6
Middelalder og Folkeviser
Titel 7
Barokken
Titel 8
Oplysningstiden og Erasmus Montanus (VÆRK)
Titel 9
Romantikken + Sildig opvaagnen (VÆRK)
Titel 10
Romantismen (fortsættelse af romantikken)
Titel 11
Det moderne gennembrud og DHO
Titel 12
DHO
Titel 13
Litterære analysemetoder
Titel 14
Fortællende journalistik
Titel 15
Nyhedsformidling i det postfaktuelle samfund VÆRK
Titel 16
Sprogets magt: diskurser og sproglig manipulation
Titel 17
Ekspressionisme og mellemkrigstid
Titel 18
Eksistentialisme og efterkrigstid
Titel 19
Michael Strunge og 1980'erne
Titel 20
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til litterær analyse
Introduktion til litterær analyse med fokus på noveller
Forløbet introducerer kort til genrer, og vi arbejder med narrativ analyse med fokus på novellen.
Vi arbejder især med:
- person- og miljøkarakteristik
- relationen mellem personerne bl.a. belyst gennem transaktionsanalyse af deres kommunikation
- fortællerforhold og begrebet Upålidelig fortæller
- fremstillingsformer
- komposition - forløbsmodellen og berettermodellen
- konflikt
- sprog - herunder nøgternt sprog versus sprog præget af adjektiver og
troper
- tema
KERNESTOF:
Håndbog til dansk: s. 37-73 + 191-195
Helle Helle: "Film";1996
Helle Helle: "En stol for lidt"; 1996
Jan Sonnergaard:; "Sex"; 1997
Katrine Marie Guldager: "Nørreport"; 2005
Leif Panduro: "Uro i forstæderne"; 1962
Peter Seeberg: "Patienten"; 1962
Tove Ditlevsen: "Tårer": 1944
Indhold
Kernestof:
Personkarakteristik.docx
Vi læser og analyserer novellen "Film" i timen. Du kan evt. læse novellen hjemmefra, hvis du gerne vil læse den to gange. Otte noveller - kompendie.pdf
Ugesangen af 1wy 2022.docx
Skriftlig dansk Teori.pdf
Læs 40-41 om Konflikt samt s. 67 om Tema i Håndbog til dansk (den blå bog).
Giv et bud på indre og/eller ydre konflikt i "Film" af Helle Helle og giv et bud på et eller to temaer i novellen.
Vi arbejder med spørgsmålene i timen Patienten af Seeberg Arbejdsspørgsmål.docx
Læs "Patienten" af Peter Seeberg i "Otte noveller". Skriv et par sætninger som svar på: hvilke filosofiske spørgsmål berører novellen - se især s. 39. I kan skrive i hånden eller Word eller google docs.
Læs i Håndbog til dansk s. 44-45 om personkarakteristik
Læs novellen "Tårer" i "Otte noveller" og giv en personkarakteristik af enten moderen eller sønnen, eller af begge. Din karakteristik skal indehold både a) ydre kendetegn, b) sociale kendetegn og c) indre kendetegn. Vælg 3-4 citater (for hver personk
Transaktionsanalyse
Håndbog til dansk: læs om transaktionsanalyse s. 191-93 og lav opgave 1 s. 193-94
Genlæs novellen "Tårer" og find en eller to tekstpassager, hvor du mener, det kunne være relevant at analysere kommunikationen mellem mor og søn med transaktionsanalysen
Afsnit
Håndbog til dansk s. 42-43 om Tid og miljø. Analyser tid og miljø i "Tårer". Skriv stikord/nøgleord til analysen samt citater, der kan fungere som dokumrntation
Giv en transaktionsanalyse af mindst to tekstpassager i "Tårer".
Læs "En stol for lidt" i novellekompendiet. Giv en transaktionsanalyse af dialogen i det/de afsnit af novellen, din gruppe har ansvaret for (se dette i notefeltet). Omskriv først dialogen til direkte tale og afgør derefter, hvilket jeg, der taler, hv
Lav opgaven vedhæftet til Radiserne tegneserien (tegneserie og tekster blev også udleveret i print i sidste danskmodul). Du kan læse om begreberne i Håndbog til dansk s.54-62).Radiserne Fortælleteknik.pdf
Opgave til Radiserne fortælleteknik.docx
Læs novellen "Uro i forstæderne" i novellekompendiet. Besvar spørgsmål 2-4 s. 22 i kompendiet - dine svar skal bruges i gruppearbejde.
Laura og Clara fremlægger Radiserne version 8
"Uro i forstæderne": besvar spørgsmål 5+8 side 22 novellekompendiet. Husk at dokumentere din analyse med citater fra teksten.
Eks på sproglige overgange mellem afsnit i en analyse af Tårer.docx
Sætningskoblinger og sproglige broer i dansk.doc
Forsvarsmekanismer.
Læs novellen Sex og besvar spørgsmål 1-2 i de vedhæftede spørgsmål + find og marker/noter ca. fire citater i novellen, der kan bruges i en personkarakteristik af fortælleren.
Sex af Jan Sonnergaard.pdf
Sex af Jan Sonnergaard spørgsmål (1).docx
Genlæs "Sex" af Jan Sonnergaard og giv en analyse af fortælleren, idet du fremhæver, hvordan vi kan se, at fortælleren er upålidelig.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Forløbet introducerer til retorik og argumentationsteori.
Toulmins argumentationsmodul.
Argumenttyper: almindelige argumenttyper (især generaliseringsargument, autoritetsargument og diverse motivationsargumenter) og fejltyper og kneb (som fx stråmand, ordvalgsargument og ad hominem)
Det retoriske pentagram
Appelformer
Retoriske virkemidler
KERNESTOF
Primærtekster:
Sofie Lindes tale til Zulu Comedy Galla2020
Mathilde Moestrup: "Sofie Lindes tale hjælper ikke alle dem, der følte sig nødsaget til at give et blowjob"; Klumme i Information d. 10.09.20
Gitte Willumsen: "Fuck, hvor de unge taler grimt"; artikel i Folkeskolen nr. 45 2006
Caspar Eric: "Mine venner kalder det en midtvejskrise: Nu begynder min boykot af VM i Qatar" IN Politiken d. 13.11.22
Mathilde Krarup Lange: "Stop med at glorificere psykiske lidelser på Instagram og TikTok" IN Politiken d. 13.12.22
Do it for Denmark Spiesreklame:
https://www.youtube.com/watch?v=vrO3TfJc9Qw&ab_channel=SpiesRejser
Sekundærlitteratur:
Argumentationsteori (kopisæt med Toulmins argumentationsmodel)'
Argumenttyper Oversigt (lærerproduceret dokument)
"Håndbog til dansk" af Ole Schultz Larsen; Systime 2015:
Kapitel 4. Sprog - med særligt fokus på 4.1 Ordenes betydninger, 4.2 Sproglige billeder, 4.3 Sproglige figurer, 4.5 Ordklasser, 4.9 Retorik og 4.10 Argumentation
RETORIKintroduktion (lærerproduceret hæfte)
Retoriske virkemidler og stilistisk analyse (lærerproduceret)
Appelformer fra bogen "Grundbog i retorik" af Johnsen, Elgaard Mogensen & Gade; Systime 2017
Gallup Kompas:
http://www2.tns-gallup.dk/vores-markedsfokus/medier/printmedier/gallupkompas.aspx
Indhold
Kernestof:
Ordvalgsargumenter eks.docx
Detektor - Retorik - New Speak
Retorik og argumentation Første moduler.docx
Medbring Håndbog til dansk. Vi starter på et nyt forløb
Do It For Denmark! | Spies Rejser
Lav øvelse 1 + 3 s. 12-13 RETORIKintroduktion.doc
Appelformer gymdansk.dk
Forbered en analyse af Dispositio i talen s.11 i retorik-hæftet. Repeter først Dispositio på s. 5-6.
Håndbog til dansk: læs om Denotation og Konnotation s. 104-105. Se på eks med de mange ord, der har "menneske af hunkøn" som denotativ betydning, men forskellige konnotative betydninger. Lav selv en liste over ord, du kender, der har den denotative b
Håndbog til dansk: læs s. 108 om konkrete og abstrakte ord. Lav selv en abstraktionsstige over "Ellas cykel"
Caspar Eric om VM i Qatar.docx
Fransk valgfagsorientering (1).doc
Se denne explainer, da vi imodulet skal læse et debatindlæg om VM i Qatar DRTV - Explainer: Sådan har tusindvis af migrantarbejdere mistet livet i Qatar
Læs artiklen her og referer med 100-170 ord historien om tildelingen af VM til Quatar - eller skriv bare stikord ned, så du kan referere mundtligt.Politiken artikel om VM i Quatar.docx
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla Arbejdsspørgsmål.docx
Lektie til Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla.docx
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020.docx
Argumentationsteori (1).pdf
Arbejdsspørgsmålene til Sofie Lindes tale: undtagen spgs 2, som I ikke skal besvare
Vi hører flere af jeres taler
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Håndbog til dansk: lav opgaverne s. 160 opg. 1+2, dvs alle opg på siden
Find hovedpåstandene i teksten her samt belæg og hjemmel til påstandene. Husk, at nogle elementer kan være implicitte Stop med at glorificere psykiske lidelser Debatindlæg.docx
Læs artiklen og find hovedsynspunkterne Der er læring i lektier Artikel i ASTERISK.docx
Sætningskoblinger og sproglige broer i dansk.doc
Fuck hvor taler de unge grimt Arbejdsspgs.docx
Fuck, hvor taler de unge grimt Artikel.docx
Minlæring
lektien er at oprette en profil på Minlæring.dk, så I kan løse opgaver i modulet
Lektien er at finde tekster/links, I kan bruge i jeres opgave Skriv debatterende - altså med synspunkter, der rummer for og imod.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Lyrikgenren
Forløbet introducerer til lyrikgenren og lyrikanalyse. Vi ser på undergenrerne brugslyrik, centrallyrik og interaktionslyrik.
Fokus er på komposition, semantiske felter, rim, troper/billedsprog og sproglige figurer (gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer).
KERNESTOF:
Primærtekster:
Morten Nielsen: "Skæbne"; 1945
Klaus Rifbjerg: "Veninderne"; 1963
Pia Tafdrup: "Min mors hånd"; 1998
Lars Skinnebach: "På besøg"; 2000
Henrik Nordbrandt: "Vuggevise"; 2015
Sekundærlitteratur:
ppt: Sprogets forunderlige verden - introduktion til lyrik (lærerproduceret)
Håndbog til dansk: Kap. 4.1 + 4.2 + 4.3 + 4.5 + 4.6
Analysevejledning - Litterær analyse af digte (bagest i Håndbog til dansk)
"Sproglige figurer og billeder samt ordvalg" (lærerproduceret dokument)
Kapitlet "Barokken - selviscensættelse og forfængelighed" IN " Brug litteraturhistorien" af Mimi Sørensen og Mads Rangvid; Systime 2014
Kapitel 3 (komposition) IN "Lyrik - når sproget spiller" af Merete Enevæld og Rikke Taber; Systime 2016
Lærerproduceret dokument: Lyriske virkemidler OVERSIGT
Indhold
Kernestof:
Lyrik 1. modul 2023.docx
Medbring et digt skrevet af en dansk forfatter. Et digt, du kan lide😊
Lyrik 2. modul 2023.docx
Læs om lyrikgenren her og noter, hvis der er ting, du er usikker på Intro til lyrik - Na_r sproget spiller.docx
Medbring digtene/sangteksterne, I arbejdede med i fredags
Sprogets forunderlige verden Intro til lyrik.pptx
Giv en analyse af punkt 1-6 her. Digtet er vedhæftet Analyse af Veninderne af Rifbjerg.docx
Rifbjergs digt Veninderne.docx
Grupperne fremlægger det, I lavede i mandags (analyse af et digt samt en øvelse til klassen - se evt. modulplanen på mandagsmodulet)
Lars Skinnebach På besøg Arbejdsspørgsmål.doc
Giv en analyse af Veninderne: besvar spg. 1-8 Analyse af Veninderne af Rifbjerg.docx
Læs min respons på din debatterende artikel
Læs digtet højt og besvar spg 1-5 i vedhæftede (også udleveret i papir i mandags) Lars Skinnebach På besøg Arbejdsspørgsmål.doc
Udsigelse og stemme i lyrik.docx
Læs om digtsamlingen "Drømmeporten" inden du analyserer digtet af Pia Tafdrup og noter 2-3 pointer, som du tænker er vigtige Dronningeporten af Pia Tafdrup
Læs digtet "Min mors hånd" højt og giv en analyse af digtets Ydre og indre komposition + ENTEN sproglige billeder/troper ELLER sproglige figurer (eller begge, hvis du har overskud til det) (se Håndbog til dansk s. 296-97 for en uddybning af analysepu
Lav opg. 1-3 heri: Troper Teori og øvelser.doc
Arbejd selv modulet 13.03.23.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Normkritik + Doppler (VÆRK) + Nye balancer (VÆRK)
Forløbet introducerer til normkritik og CRIP-teori, og vi arbejder med lyrik, roman og drama.
KERNESTOF:
Primærlitteratur:
Caspar Eric: "Nye Balancer - handicapdigte" (2023) VÆRK
- læst som værk med fokus på udvalgte digte.
Caspar Eric: "Nike" (2015) - langdigt fra digtsamlingen "Nike" IN "FUCK normen" s. 89-92
Erlend Loe: "Doppler" (2004) VÆRK
Vi har læst romanen som værk, og vi har set "Doppler" sat op som teaterstykke på Teater V.
I denne forbindelse har vi talt om remediering af en roman.
Sekundærlitteratur:
Helle Juhl Lassen: "FUCK normen" ; DLF 216: s. 7-11 + 85-92
Indhold
Kernestof:
FUCK NORMEN et tema i dansk litteratur.pdf
Vi læser og analyserer jeres digte. Derefter starter vi på et nyt forløb
Spørgsmål til teori om normkritik IN Fuck Normen.docx
Læs uddraget af digtet Nike i dokumentet (også udleveret) s. 89-92 og 1) giv en analyse af semantiske felter (4-6 felter) og 2) analyser komposition, sprog og magtforhold (se spgs. under Analyse og fortolkning side 88. Slå ordene indre og ydre kompo
Læs noterne her - gerne inden du analyserer Nike Noter til afs om Normteori I FUCK NORMEN.docx
Caspar Eric - Solo
Læs s. 85-88 i FUCK NORMEN og tag noter til afsnittet om Cripteori. Disse noter skal oploades under opgaven Noter til Cripteori. Sammen med noterne skal du også oploade et udfyldt skema som det på s. 88
Færdiggør analysen af Nike med udgangspunkt i lektien, der ligger på mandagsmodulet til Nike
Caspar Eric NYE BALANCER i uddrag.pdf
Giv en analyse af de semantiske skemaer i det digt, I arbejdede med i onsdags og tænk over, hvordan normkritik eller Crip-teori kan inddrages i analysen og fortolkningen af digtet.
Caspar Eric 3 på Hovedbiblioteket.jpg
Caspar Eric 2 på Hovedbiblioteket.jpg
Caspar Eric - Nye balancer
Caspar Eric 1 På Hovedbiblioteket 25.04.23.jpg
DOX kap 2 Arbejdsspørgsmål.docx
Læs s. 14-21 (kap.2) i DOX og besvar spørgsmålene til vedhæftet
Filmiske virkemidler
Eksamenshåndbog 2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentarfilmgenren og Naturens uorden (VÆRK)
Dokumentarfilmgenren og "Naturens uorden" læst som værk.
Vi undersøger, hvad dokumentarfilm er, kan og gør. Hvordan formidler og bearbejder de et udsnit af virkeligheden?
Vi undersøger karakteristika ved de tre klassiske genrer: Den observerende dokumentar, den autoritative dokumentar og den deltagende dokumentar samt en fjerde genre: Den poetiske dokumentar. Hvad karakteriserer de forskellige genrers måde at bearbejde virkeligheden på? Hvilke autenticitetsmarkører og filmiske virkemidler benytter de sig af - herunder fakta- og fiktionskoder - og hvad kan hensigten være med den pågældende genre?
For at træne bevidstheden om filmiske virkemidler udarbejder eleverne små film i grupper. Opgaven er at lave en kort film, der kan oplyse neurotypiske elever (og lærere) om, hvad det vil sige at have en ASF-diagnose i en uddannelsesmæssig kontekst.
KERNESTOF:
Naturens uorden (Christian Sønderby Jepsen, 2015) VÆRK
Uddrag fra:
Armadillo (Janus Metz, 2010)
Dømt til behandling (Lars Engels, 1997)
Advokaternes tag-selv-bord (Mads Nilsson og Troels Kingo, 2015)
Sicko (Michael Moore, 2007)
Granild og Wolfhagen: "DOX - forløb i medier"; 2016 - Kap. 1-3 + siderne 53-56
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk; 2016" s. 223-227:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Kernestof:
Caspar Eric 3 på Hovedbiblioteket.jpg
Caspar Eric 2 på Hovedbiblioteket.jpg
Caspar Eric - Nye balancer
Caspar Eric 1 På Hovedbiblioteket 25.04.23.jpg
DOX kap 2 Arbejdsspørgsmål.docx
Læs s. 14-21 (kap.2) i DOX og besvar spørgsmålene til vedhæftet
Filmiske virkemidler
Eksamenshåndbog 2023.pdf
Lektien er den lektie, der var til den 4.05.
www.storyboardthat.com
DOX - 2016 kompendium dokumentarfilm.pdf
I skal arbejde selv i dette og 4. modul. Se i det vedhæftede dokument, hvad I skal lave 😊. Her er også et dokument med oversigt over, hvem I skal arbejde sammen med Moduler 30.08.docx
Bonanza | Dømt til behandling | Dømt til behandling, 1:3
Advokaternes tag selv bord
Makkerpar til arbejde selv den 30.docx
NORMER iflg. Sex og Samfund.docx
Noter til afs om Normteori I FUCK NORMEN.docx
Verden iflg Lars Engels artikel af Ib Bondebjerg.pdf
Lav den vedhæftede skriveøvelse og opload under opgaver senest kl 8. Hvis du ikke har været på studietur, så skriv i stedet om en oplevelse fra en rejse eller en ekskursion, du har været på. Du skal bruge opgaveformuleringen alligevel. Skriveøvelse S
9 AUTENCITETSMARKØRER.docx
Se "Naturens uorden" fra 19:07 til 51:10 og tag noter til en analyse af de punkter, din gruppe skal have fokus på. Se herom i det vedhæftede dok. Du skal logge ind på Mitcfu.dk med unilogin, klikke på "Søg i samlingerne" og skrive Naturens uorden i s
Naturens uorden Værkanalyse grupper.docx
Analyserende, debatterende og reflekterende artikel (IN Skriv dig frem).pdf
ANALYSERENDE ARTIKEL - hvad og hvordan.docx
Analyserende-artikel-trin-for-trin.pdf
ledemotiv | lex.dk – Gyldendals Teaterleksikon
Fremlæggelser om "Naturens uorden"
Læs denne vellykkede analyserende artikel om en dokumentarfilm - nærlæs til og med side 3 øverst. Læg mærke til: 1) indledningen - hvordan er det en tragtindledning 2) analysen: hvad er de tre første analytiske pointer? 3) Hvordan underbygger eleven
Indledning i analyserende artikel.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Middelalder og Folkeviser
I dette forløb har vi bestemt genren/genretræk (inkl. undergenrer som ridder- og trylleviser, flade personen samt de fire æ-tematikker; skæbne, slægt, ære, hævn) samt sat genren ind i en litteraturhistorisk kontekst. Vi har ligeledes talt om visernes funktion i samtiden og arbejdet med opbygning/komposition.
Vi har læst: Harpens kraft, Torbens datter og Germand Gladensvend.
KERNESTOF
Primærlitteratur:
Harpens kraft
Torbens datter
Germand Gledensvend
Sekundærlitteratur:
s. 11-18, Brug litteraturhistorien
https://www.youtube.com/watch?v=_mdo-GB29g8
– oplæg om genren
https://www.youtube.com/watch?v=M0x1nNlwrCs
+
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=OTSzub9O0qY
– eksempler på genren i praksis
Indhold
Kernestof:
Folkeviser.pptx
Harpens kraft: giv et bud på flg.: hvad symboliserer henholdsvis broen, havmanden og harpens kraft?
Læs om aktantmodellen i Håndbog til dansk s. 93-94 og giv et bud på analyse af handlingen i Harpens kraft, idet du sætter den ind i aktantmodellen. Sæt "bruden" som subjekt.
Formelsprog og faste vendinger.pptx
Læs visen Germand Gladensvend s. 6-10 - se gloser s. 14 - og besvar spgs. 2+3 s. 14 til Germand G (lektien var oprindeligt til da den 7.10. som blev aflyst pga. sygdom)
Læs om fire forskellige måder at analysere trylleviserne på og vurder, hvilken en du mener, er mest interessant at anvende på Germand Gladensvend
Giv et bud på en kompositionsanalyse af Germand Gladensvend - se analysemodellen vedhæftet + giv en stilistisk analyse af visen, idet du fokuserer på mindst to af disse: formelsprog, syrebadsteknik og ekspansionsteknikker - se s. 18 i Middelalder og
Læs Torbens datter og tag stikord til et resumé
Læs op på syrebadsteknik s. 18 (pdf'en s. 4) og giv en analyse af syrebadsteknik i Torbens datter
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Barokken
Kingo: "Ked af verden, og kær ad himmelen"; 1681
Indhold
Kernestof:
Kingo arbejdsspørgsmål og grupper.docx
1. Læs. 36-39 om barokken i den vedhæftede fil
Jan Van Kessel Vanitas still
I fremlægger jeres plancher og jeres analyse af Kingos salme
De, som blev færdige med analyse af jeres to Kingo-strofer skal også analysere strofe 7+14
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Oplysningstiden og Erasmus Montanus (VÆRK)
Forløbet introducerer til dramagenren, og vi fordyber os i den idéhistoriske og litteraturhistoriske periode Oplysningstiden.
At se fornuften som det bærende princip i 1700-tallet og se, hvordan Holbergs stykke vil oplyse sit publikum gennem karakterkomediens virkemidler.
Nøgleordene er oplysningstid, rationalisme og karakterkomedie.
KERNESTOF:
Primærlitteratur:
Holberg: "Erasmus Montanus"; 1723 (VÆRKLÆSNING)
Holberg ”Professorer skal ikke docere, men besvare spørgsmål” 1744
Sekundærlitteratur:
- Litteraturens veje: kapitlet om oplysningstiden
- Maja Bøtcher og Mischa Sloth Carlsen: "Med tiden" s. 107-111+113-114 + 121-122
-
https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
-
https://www.youtube.com/watch?v=UrazZB4NpSg
(Holbergs komedier)
SUPPLERENDE STOF:
https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
(5 ting du skal vide om Ludvig Holberg)
Film: Kaspar Rostrup: Erasmus Montanus. Tv-drama ;1973
Indhold
Kernestof:
5 ting du skal vide om: Ludvig Holberg
Dansk - 1700-tallet Oplysningstiden
Litteraturhistorisk tidslinje IN Dansk i tiden.pdf
Læs s. 15-20 i det vedhæftede grundigt.
Læs også s. 108-115 i Litteraturens veje grundigt
Vi ser frem til 6:30 og 10:50 – 15:58
Se først den lille film her og overvej, hvilke 3 ting du synes, det er ekstra vigtigt at vide om Holberg
1. Lyt til podcasten her om Ludvig Holberg (ca. 20 min)
Prøv, om I kan abstrahere fra håret 😉
Læs siderne 108+116-122 fra ”Litteraturens veje” - vedhæftet som pdf. + besvar de vedhæftede spørgsmål til teksten
Holberg, karakterkomedie og oplysningstid spgs.doc
Erasmus Montanus - Hvorfor er Holberg aktuel i dag?
Erasmus Montanus: læs hele Akt 1 og besvar de 8 spørgsmål til Akt 1 (vedhæftet og udleveret) . Læs evt. det vedhæftede resumé, inden du læser i bogen - for at få et overblik
Erasmus Montanus resumé af Akt 1.pdf
Erasmus Montanus: læs Akt II (s. 19-29) grundigt. Brug også ordforklaringerne udleveret i papir og dem bag i bogen fra s 126
Læs om Per Degns udd. niveau i spørgsmålene (vedhæftet) s. 2 og besvar spørgsmålene til enten Per Degn (akt I) eller Erasmus Montanus (Akt I og II). Du skal oploade dine svar under opgaver inden modulets start
Erasmus Montanus: læs først resuméet af akt II vedhæftet. Læs så akt III Erasmus Montanus resumé af akt 2.pdf
Lav opg. 1, 3 og 4 til Akt III Erasmus Montanus af Holberg arbejdsspørgsmål hele stykket.docx
Erasmus Montanus: læs akt IV og besvar spørgsmålene til scene 2 og 3
Genlæs jeres svar til akt IV (lavet i gruppearbejde) og besvar de sidste spørgsmål til akt IV
Læs grundigt i Litteraturens veje afsnittene Holbergs komedier (fra s. 118) og Den sofistikerede humor (s. 120-122) og besvar spgs 1, 2 og 3 i dokumentet med spgs her
Læs op på Oplysningstiden og på Holberg og Erasmus Montanus i jeres noter og i Litteraturens veje. Der vil være en lille test i løbet af modulet.
Vi hører jeres analyse af hovesynspunkter og argumentation af Holbergs "Professorer skal ikke docere"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Romantikken + Sildig opvaagnen (VÆRK)
At læse romantikken i kontrast til oplysningstiden og det moderne gennembrud. At kunne skelne mellem de to hovedstrømninger universalromantikken og nyplatonismen. At kende til understrømningerne nationalromantik, biedermeier og poetisk realisme.
Nøgleord er:
Idealisme, intuition og anelse
Universalromantik, monisme, panteisme, organismetanken
Nyplatonisme, dualisme, etos
Guldaldertanken
Genitanken
KERNESTOF:
Primærtekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1803)
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" (1805)
H.C.Andersen: "Klokken" (1848)
Schack Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Uddrag af Platons hulelignelse (fra Staten)
St. St. Blicher: "Sildig opvågnen" (1828) Værklæsning
Sekundærlitteratur:
- Romantikken - Kort fortalt Powerpoint
- Litteraturens veje: kapitlet Romantikken s. 146-158 +160 + 162-165 + 167-171
- Kapitlerne om Nyplatonisme og Universalromantik IN "Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Tinne Serup Bertelsen & Barbara Kjær-Hansen; Systime 2012 (worddokument)
- De første sider i kompendiet til Romantikken
SUPPLERENDE STOF:
Disney: "Vindens farver" IN: Pocahontas
Indhold
Kernestof:
5. 1800-1870: Romantikken
Romantikkens livssyn IN Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
Romantikken ARB-spørgsmål IN Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
ROMANTIKKEN kompendie.pdf
Romantikken Kort fortalt BR.ppt
Modulplan 1.modul om Romantikken.docx
Nyplatonisme og Universalromantik IN Litteraturhistorien på langs og på tværs.docx
I præsenterer jeres kreative formidlinger. Derefter starter vi på et nyt forløb: Romantikken
Pocahontas - Vindens Farver (Colors of The Wind)
Romantikken 1.lektie.docx
Afsnit
Læs om Universalromantikken i powerpointen Romantikken Kort fortalt BR.ppt
Find universalromantiske træk i tekst, billede og evt. musik i Vindens farver Pocahontas synger: Vindens Farver | Disneyklassiker Danmark
Læs H.C.A.'s eventyr "Klokken" i ROMANTIKKEN-kompendie (vedhæftet modulet ons) og besvar spg 3 (spgs står på siderne efter teksten) Underbyg med mindst tre citater fra teksten
Læs i Litteraturens veje i kapitlet om Romantikken. Læs frem til det sted i afsnittet om Universalromantikken, hvor det handler om Guldhornene. Vælg at gøre enten A eller B. A: tag stikord til lektien, så du kan gengive hovedpointerne ud fra dine sti
Genlæs "Klokken" i ROMANTIKKEN-kompendiet og besvar spgs. 7 + perspektivering.
I det mindste, i det største - Guldhornene | forfatterweb
Guldhornene af Oehlenschläger Introduktion til digtet.docx
Læs introduktionerne til "Guldhornene" i linket og dokumentet vedhæftet. Tag stikord, så du mundligt kan gengive, hvad du mener, er det vigtigste pointer.
Læs "Guldhornene" i ROMANTIKKEN-kompendiet og besvar spgs 1+3+4-5 i de vedhæftede spgs (også udleveret i kopi)
Staffeldt Indvielsen Spgs til elever.docx
Læs om Platon og Platons menneskesyn i Romantikken-kompendiet s. 27-28 - m pdf'ens sidetal er det s. 29-30
Genlæs først lektien til i fredags. Læs derefter Staffeldts digt "Indvielsen" i Romantikken-kompendiet og besvar spørgsmålene 1- 8 vedhæftet her Staffeldt Indvielsen Spgs til elever.docx
Læs de to digte til den skr afl med digte om solnedgang og tag noter til en analyse af Komposition, Billedsprog og digtets livssyn - i enten begge eller et af digtene. Læs først om komposition i Håndbog til dansk s. 287+51
Vi skal også quizze, så Læs op på begreberne og tekstanalyserne fra Romantikken - både universalromantik og Nyplatonisme i Litteraturens veje, i kompendiet og i dette materiale Universalromantik og nyplatonisme.doc Organismetanken inkl opgave.docx
Den blicherske novelle særlige kendetegn IN Mesterfortællinger Blichers noveller som værklæsning.pdf
Læs Blichers (lange) novelle "Sildig opvaagnen" s. 29-45 i Romantikkenkompendiet. Se vedhæftede dok for at få overblik over persongalleriet.
Besvar spgs 1-3 til "Sildig opvaagnen"
"Sildig opvågnen": læs novellen færdig og besvare spgs 1-4
"Sildig opvågnen": Lav øvelsen med upålidelig fortæller på de sidste sider her Sildig opvaagnen arbejdsspgs.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantismen (fortsættelse af romantikken)
Emil Aarestrup: "På sneen", 1838
Søren Kierkegaard: "Forførerens dagbog" (1843) - uddrag på 3 sider IN KRYDSFELT
Indhold
Kernestof:
Læs tekststykket om romantisme i jeres romantikkompendium. Læg særligt mærke til, hvordan romantismen adskiller sig fra den tidligere romantik.
Læs desuden Emil Aarestrups digt 'På sneen' (ligeledes i kompendiet) igennem. Vi arbejder med det i timen.
Afsnit
Spørgsmål til romantismen_ ELEV_Claras romantikkompendium.docx
Spm. til Aarestrups På sneen.docx
Medbring dit romantikkompendium og Håndbog til dansk
Vi fortsætter gennemgangen af Aarestrups 'På sneen'.
Lav din analyse af 'På sneen' færdig, hvis du ikke nåede at blive det i timen
Medbring jeres romantikkompendium.
Kierkegaard___.pdf
Kære alle
Før i dag skal I alle have besvaret mindst tre af de andres spørgsmål til uddraget fra 'Forførerens dagbog'. Spørgsmålene skrev I som bekendt i elevfeedback på timen d. 27/8 (så her kan de findes, hvis man skulle have glemt det)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud og DHO
Et paradigmeskifte og opgør med romantikken: nyt menneskesyn (deterministisk og naturalistisk) og en litteratur, der søger at sætte problemer under debat.
De tre K'er (kirke, køn og klasse).
Sædelighedsfejden.
Naturalisme, realisme og impressionisme.
KERNESTOF
Primærtekster:
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrød", 1887
Henrik Pontoppidan: "En stor dag", 1891/1899
Henrik Ibsen: første og sidste akt af " Et dukkehjem",1879
Amalie Skram: "Constance Ring" 1885 (uddrag) (I dokumentet: "Constance Ring romanuddrag")
Herman Bang: "Den sidste balkjole"; 1887
Malerier:
Erik Henningsen: Summa jus, summa injuria. Barnemordet, 1886
P. S. Krøyer: I købmandens bod, når der ikke fiskes, 1882
Anna Ancher: Pigen i køkkenet, 1883
- i powerpointen: "Det moderne gennembrud - Malerkunst"
Sekundærlitteratur:
- "Litteraturens veje" i kapitlet om Det moderne gennembrud: afsnittene om Georg Brandes, Henrik Pontoppidans noveller, Kvindefrigørelse og sædelighedsfejden og om Amalie Skram.
- Lærerproduceret handout: Det morderne gennembrud - Kort fortalt.
- Powerpoint om Det moderne gennembrud
- Worddok: Det naturalistiske drama
- Kopi om Sædelighedsfejden fra
www.kvinfo.dk
Indhold
Kernestof:
Det moderne gennembrud - samfhistorisk, filosofisk og litthistorisk.pptx
Det moderne gennembrud Malerkunst.pptx
DMG Restudy Spørgsmål og link til video.docx
Læs dernæst s.1-4 heri og tag noter, mens du læser, så du kan gengive hovedpointerne ud fra noterne
Læs novellen "Naadsensbrød" af Pontoppidan i det vedhæftede og besvar spgs.3+5+6 side 7
Besvar spørgsmål 11-17 til "Naadsensbrød" af Pontoppidan.
I anden halvdel af modulet arbejder I med den skr. afl om "En stor dag".
Program bogforum
Bogforum Plan for dagen.docx
Sædelighedsfejdens positioner i skema.docx
DMG Kvindens forhold citater af Brandes, E. Grundtvig mfl..pdf
Constance Ring romanuddrag.docx
Sædelighedsfejden Arbejdsspgs.doc
Læs i Litteraturens veje s.221 til 223 øverst (Kvinderne og det moderne gennembrud og Sædelighedsfejden)
Læs s. 1-3 heri Amalie Skram Constance Ring samt Sædelighedsfejden.pdf
Grupperne (fra i tirsdags) fremlægger de spørgsmål, de har ansvar for, efter at I har haft de første 10 min til at skrive på tavlerne. HUSK: alle skal kunne besvare spg 1-2
Læs i uddraget fra "Constance Ring" side 1-3 til og med linje 80 og fremhæv passager, der udtrykker forskellige syn på mænd og kvinder
Constance Ring spørgsmål.docx
Gå gerne i gang hjemmefra med at læse opgaveformuleringer samt materialet til DHO-opgaverne mhp. at vælge opgave. Materialet ligger i mappen DHO under danskholdets mapper.
Husk link til reportagevideo
Constance Ring: læs resten af teksten fra linje 84 og besvar de fire spørgsmål til vedhæftet
Det naturalistiske drama.docx
Læs min respons på jeres aflevering om En stor dag. Vælg tre til fire pointer fra min respons, som I vil tage med jer, når I skriver DHO og i fremtidige analyserende artikler. Noter dem ned.
Læs introen til Et dukkehjem og læs de første 5 sider af stykket vedhæftet. Hvilket indtryk får I af henholdsvis Torvald Helmer og Nora - og af deres forhold?
Læs H.C.Andersens "Tepotten" i Litteraturens veje i afsnittet "At analysere litteratur". I modulet skal vi arbejde med to metoder: den nykritiske og den ideologi-kritiske metode. Mindst én af metoderne vil være relevant i jeres DHO.
Eksistentialistisk læsning i praksis IN Eksistentialisme i dansk og eks fra undervisningen.docx
DHO eks på disponering af opgaven Kvindernes stilling.docx
Læs vedhæftede to eks på feedback på DHO-opgaver og læg mærke til, hvilke ting, du skal huske at gøre i din opgave.
Forbered dig til din vejledningstid ved at forberede, hvad du vil tale om og spørge om. Det kan både handle om selve analysen og mere overordnet om, hvordan du skal disponere opgaven Medbring en liste med punkter, du vil medtage i din analyse af dans
Se her eks på spørgsmål til vejledning
Læs om transaktionsanalyse i Håndbog til dansk s. 191-93 og giv en transaktionsanalyse af samtalen mellem Helmer og Nora s. 1-6 i Et dukkehjem Ibsen Et dukkehjem (i uddrag).pdf
Talepapir DHO.docx
Videnskabsteori Idiografisk og nomotetisk viden.pptx
Vigtig lektie: Læs (igen) om ideologikritisk læsning i Litteraturens veje s. 21-23. Læs også om metoden i det vedhæftede (lidt nemmere at forstå). Tænk dernæst over, om du kan anvende/har anvendt den metode i din DHO.
Metodelæsning - Den nykristiske metode.docx
Et dukkehjem Spgs til A Doll's house.docx
Et dukkehjem af Ibsen Sidste del Spørgsmål.docx
Lektien er at læse (grundigt) den respons, jeg har lagt op under jeres DHO-opgave. Noter, hvis der er noget, der giver anledning til spørgsmål
Læs slutningen af Et dukkehjem (fra s. 22) og besvar spgs. 1-8 heri (I arbejdede med nogle af spørgsmålene i timen i tirsdags)
Et dukkehjem Klassens svar.docx Læs disse, som er de svar, I skrev på elevfeedback sidste dansktime
Læs materialet her om Troper/billedsprog og lav øvelse 1-3.
Herman Bang Impressionisme En lille replik (tekst) og noget om Bangs skrivestil.pdf
"Den sidste balkjole" Læs novellen og besvar spgs 1-6 på side 55-56 (ikke dem på sidste side i dokumentet!)
Besvar spørgsmålene 9-15 på den sidste side heri
Impressionisme Definition.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
DHO
Indhold
Kernestof:
Gå gerne i gang hjemmefra med at læse opgaveformuleringer samt materialet til DHO-opgaverne mhp. at vælge opgave. Materialet ligger i mappen DHO under danskholdets mapper.
Husk link til reportagevideo
Constance Ring: læs resten af teksten fra linje 84 og besvar de fire spørgsmål til vedhæftet
Det naturalistiske drama.docx
Læs min respons på jeres aflevering om En stor dag. Vælg tre til fire pointer fra min respons, som I vil tage med jer, når I skriver DHO og i fremtidige analyserende artikler. Noter dem ned.
Læs introen til Et dukkehjem og læs de første 5 sider af stykket vedhæftet. Hvilket indtryk får I af henholdsvis Torvald Helmer og Nora - og af deres forhold?
Læs H.C.Andersens "Tepotten" i Litteraturens veje i afsnittet "At analysere litteratur". I modulet skal vi arbejde med to metoder: den nykritiske og den ideologi-kritiske metode. Mindst én af metoderne vil være relevant i jeres DHO.
Eksistentialistisk læsning i praksis IN Eksistentialisme i dansk og eks fra undervisningen.docx
DHO eks på disponering af opgaven Kvindernes stilling.docx
Læs vedhæftede to eks på feedback på DHO-opgaver og læg mærke til, hvilke ting, du skal huske at gøre i din opgave.
Forbered dig til din vejledningstid ved at forberede, hvad du vil tale om og spørge om. Det kan både handle om selve analysen og mere overordnet om, hvordan du skal disponere opgaven Medbring en liste med punkter, du vil medtage i din analyse af dans
Se her eks på spørgsmål til vejledning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Litterære analysemetoder
Vi ser på forskellige litterære analysemetoder og undersøger, med udgangspunkt i H.C. Andersens eventyr Tepotten, hvordan de forskellige metoder kan åbne teksterne på forskellige måder og med forskellige formål.
- Nykritisk metode
- Ideologikritisk metode
- Eksistentialistisk læsning (se forløbet om eksistentialisme)
KERNESTOF:
Primærlitteratur:
H.C. Andersen: Tepotten, 1862 (trykt i Litteraturens veje)
Sekundærlitteratur:
Litteraturens veje: Kapitlet "At analysere litteretur". Kun afsnittene om en nykritisk og ideologikritisk læsning.
"Metodelæsning - den nykritiske metode"
"Metodelæsning - socialhistorisk og ideologikritisk metode"
"Eksistentialistisk læsning i praksis"
Indhold
Kernestof:
Læs H.C.Andersens "Tepotten" i Litteraturens veje i afsnittet "At analysere litteratur". I modulet skal vi arbejde med to metoder: den nykritiske og den ideologi-kritiske metode. Mindst én af metoderne vil være relevant i jeres DHO.
Eksistentialistisk læsning i praksis IN Eksistentialisme i dansk og eks fra undervisningen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Fortællende journalistik
Faktionsgenren som protest mod den traditionelle opfattelse af, hvad der er 'normal' journalistik og som underholdende og fascinerende formidling af faktastof. Fokus på de fire fiktionsteknikker, som de er formuleret af Tom Wolfe, samt den femte fiktionsteknik: Brug-af-stilistiske-virkemidler-teknikken.
KERNESTOF
Herman Bang: "Branden" (1884)
Morten Sabroe: "Kalder Don Ø" ; Politiken | 26.11.2006
"Den bearbejdede virkelighed - om faktion", af Lisbet Borker og Povl Erik Brøndbaard (kopi) s. 7-9 + 62-75
"Håndbog til dansk"; afsnittene om Fortællende Journalistik og om New Journalism og om Den tredje fortællemåde
Indhold
Kernestof:
Branden af Herman Bang.docx
Håndbog til dansk: læs afsnittet Fortællende nyhedsjournalistik s. 213-215 og find talende detaljer i artiklen Frivilligt: Blod mod blod
Den bearbejdede virkelighed.pdf
Analyse af "Branden" af Herman Bang. Se i vedhæftede dokument, hvad analysen skal indeholde
Læs i "Den bearbejdede virkelighed" (ligger på 2.modul d. 5.02.) siderne 63-72 (eller genlæs Fortællende journalistik og New Journalism i Håndbog t dansk) og find eksempler på Fiktionsteknikker og Sproglige eksperimenter/virkemidler på de første tre
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nyhedsformidling i det postfaktuelle samfund VÆRK
Forløbet fokuserer på nyhedsartikler i traditionelle, redaktionelle medier og nyhedsformidling i den digitale tidsalder samt på de forskellige genrer inden for nyhedsartikler.
Vi læser også Lea Korsgaards artikel "Journalistik, der giver håb, er ikke naiv. Den er nødvendig" hvori hun kritiserer den moderne journalistik for at fejle med sin grundlæggende opgave: at være kritisk - ved at være for fokuseret på nyhedskriterierne aktualitet, konflikt og sensation. Den endeløse jagt efter sensationer gjorde journalistikken blind for de langsomme forandringer, der mest
afgørende tegnede de nye rammer om vores tilværelser og verdens gang.
Vi arbejder med:
- De fem nyhedskriterier
- Nyhedsgenrer (note, referat, baggrundsartikel, reportage, interview)
- Fortællende journalistik (New Journalism og Feature)
- Kildetyper
- Komposition: Nyhedstrekanten og Den tredje fortællemåde
- Det journalistiske sprog i nyhedsartikler.
- Digital nyhedsformidling
- Fake News/falsumartikler
KERNESTOF:
Primærtekster:
Herman Bang: "Branden"; 4.10.1884 (reportagegenren)
Marie Møller Maschoreck: "Gaza: tre gidsler for 90 fanger"; Politiken d. 21.01.25
"Morten Østergaard forsøger at true Mette Frederiksen til at give De Radikale større indflydelse på udlændinge- og retspolitik"
www.denkorteavis.dk
, februar 6, 2020
Værklæsning: sammenlignende analyse af de to papiraviser Politiken og Berlingske Tidende (d. 25.02.25)
Lea Korsgaard: "Journalistik, der giver håb, er ikke naiv. Den er nødvendig"; Zetland d. 25..11.19
https://www.dr.dk/nyheder/indland/statsminister-fik-spoergsmaal-fra-studerende-om-ny-sikkerhedssituation-goer-vi-det
Sekundærlitteratur:
- "Håndbog til dansk" kapitlet 5.1: Avisjournalistik (men ikke afsnittene om Meningsjournalistik og om Servicejournalistik)
- "Nyhedsjournalistik - DE INFORMERENDE GENRER overblik" (Lærerproduceret dokument)
- Nedenstående findes i Pdf'en "Nyhedsgenrer og nyhedstrekanten IN Dansk for voksne"
"Nyhedsgenrer" IN "Dansk for voksne 2" af Henrik Poulsen, 2002 (s. 31-38)
Lærerproduceret dokument om Nyhedsgenrer bagest i pdf'en.
- "Dig & digital dannelse i dansk" af Johanne Katrine Larsen & Jan Aasbjerg Petersen; Gyldendal 2018 - kapitel 2.
Indhold
Kernestof:
Læs i "Den bearbejdede virkelighed" (ligger på 2.modul d. 5.02.) siderne 63-72 (eller genlæs Fortællende journalistik og New Journalism i Håndbog t dansk) og find eksempler på Fiktionsteknikker og Sproglige eksperimenter/virkemidler på de første tre
Læs side 19-27 i Dig & digital dannelse og besvar de vedhæftede spørgsmål til
Repeter følgende stof fra timerne mandag og i Håndbog til dansk, så du kan anvende begreberne i dagens moduler: avistyper, stofområder, nyhedskriterier, kilder og nyhedstrekanten + se illustrationen s. 199: hvordan placerer læserne af flg. aviser sig
Der vil være en lille test enten i dette eller næste modul i dagens lektie (med hovedvægten på lektien i Håndbog til dansk)
Nyhedsjournalistik DE INFORMERENDE GENRER overblik.docx
Test Nyhedsjournalistik med hjælpemidler 2025.docx
○ Hvilke stofområder (nyhed-indland/udland, kultur, mening, service, livsstil, petit) er rigest repræsenteret? (du skal kunne finde min. 3 for at vi i denne sammenhæng kalder det statistisk signifikant).○ Hvilke nyhedskriterier er rigest repræsentere
Genlæs s. 19-27 i Dig & digital dannelse og besvar spgs D, E og F i vedhæftede opgaver
Læs Lea Korsgaards artikel og besvar dette: 1) hvad dækker Korsgaards begreb "kynikerens disciplin"? 2) hvem gavner kynikerens disciplin - hvem har gavn af blodtørsten, af klapjagten, af alarmerende chok-overskrifter, af overprioriteringen af det neg
Genlæs s. 19-27 i Dig & digital dannelse og besvar spgs D, E og F i opgaverne til. Spørgsmålene ligger på danskmodulet den 25.02.
Læs s. 28-30 i Dig & digital dannelse kap og besvar spørgsmålene til s. 28-30
Læs s. 115-119 heri (de første fem sider) og noter, hvad du mener er vigtige pointer og/eller definitioner. Mindst to pointer per side.
Newspeak, eufemismer og dysfemismer definition og øvelse.docx
Giv en analyse af den vedhæftede falsumartikel. Noter så meget, du kan til analysen. I får også tid til at færdiggøre analysen med en makker i begyndelsen af modulet.
Dig & digital dannelse i dansk - kapitel 2 (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Sprogets magt: diskurser og sproglig manipulation
Vi arbejder med diskursanalyse, og vi undersøger sprog, der pådutter holdninger (Omvendt lommetyveri). Hvordan man gennem sproget kan flytte holdninger uden at argumentere.
Centrale begreber er
- omvendt lommetyveri
- tendentiøst ordvalg (herunder newspeak, eufemismer og dysfemismer)
- præsuppositioner
- modalpartikler
- underforståelser (implikatur)
Diskursanalyse:
- nodalpunkt
- ækvivalenskæde
- flydende betegner/tom betegner
- hegemonisk diskurs
- antagonistiske diskurs
KERNESTOF:
Primærtekster:
"Farvel til finken" af Mikael Jalving IN Jyllands-Posten, 18. jan. 2016
http://jyllands-posten.dk/debat/blogs/mikaeljalving/ECE8374942/farvel-til-finken/
"Nybagte forældre er ikke børn, men barselsaftalen behandler dem sådan" kommentar af Jonas Herby,
www.information.dk
21. september 2021
Enhedslistens principprogram:
https://enhedslisten.dk/programmer/enhedslistens-principprogram
Liberal Alliances principprogram
Eleverne har arbejdet i grupper i et modul med diskurser inden for et selvvalgt emne. De har fundet artikler på Infomedia.
Sekundærlitteratur:
Sproget på sort arbejde IN: "Sproget Arbejder" af Darger, Hansen og Koch; Systime 2015, side 115-122
Håndbog til dansk: s. 161-67
Håndbog til dansk: kapitlet om diskursanalyse
Kapitlet "Om diskursanalyse - introduktion til begreber" IN "Diskursanalyse i dansk - sprog, magt og identitet" af Bornerup Græsborg og Møller-Jørgensen; Systime 2015 (ikke siderne 19-21 og ikke 34-35)
Silas L. Marker: "Ordet ’samfundssind’ betyder ikke noget konkret – derfor kan det alligevel betyde så meget" på
videnskab.dk
den 29. marts 2020.
Lærerproduceret dokument: Argumenttyper Oversigt
diskursanalyse i dansk:
https://www.youtube.com/watch?v=VxC7kxUkrVM&ab_channel=MarieBergCarlsen
Indhold
Kernestof:
Læs s. 115-119 heri (de første fem sider) og noter, hvad du mener er vigtige pointer og/eller definitioner. Mindst to pointer per side.
Newspeak, eufemismer og dysfemismer definition og øvelse.docx
Giv en analyse af den vedhæftede falsumartikel. Noter så meget, du kan til analysen. I får også tid til at færdiggøre analysen med en makker i begyndelsen af modulet.
Dig & digital dannelse i dansk - kapitel 2 (1).pdf
Genlæs dokumentet om argumenttyper og giv en analyse af vedhæftede samtale, idet du giver dit bud på, hvilke argumenttyper, der er på spil i de forskellige udsagn i samtalen. Du skal identificere mindst 5 argumenttyper (ikke nødvendigvis forskellige,
Newspeak, eufemismer og dysfemismer definition og øvelse.docx Lav øvelsen (påbegyndt i onsdags)
Se denne video mhp. at få en intro til diskursanalyse
Lav opgaven på side 124 heri Sproget på sort arbejde.pdf
Farvel til Finken af Mikael Jalving Arbejdsspørgsmål.docx
Farvel til finken af Mikael Jalving.docx
Diskursanalyse - En guide!
Husk at skrive jeres noter fra fremlæggelsen i går om Sproget på sort arbejde ind i jeres Googledoxdokument
Silas L. Marker: "Ordet ’samfundssind’ betyder ikke noget konkret – derfor kan det alligevel betyde så meget"videnskab.dk den 29. marts 2020. Tekst 4b heri:
Bag om Kæmpe Eskimo-debatten: Derfor er et ord ikke bare et ord
Liberal-Alliance-Principprogram.pdf
Find, læs og download artikler på Infomedia (login med Unilogin), du kan bruge i din analyse af to konkurrerende diskurser i forhold til det emne, du har valgt at lave en diskursanalyse af (fx vacciner). Du skal have ca. 3 artikler til hver af de to
Færdiggør diskursanalysen af Enhedslistens principprogram
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Ekspressionisme og mellemkrigstid
Første stop ud af tre på vores rejse gennem det 20.århundrede med nedslag i modernistiske tekster.
At skrive efter en verdenskrig.
Modernitetserfaring og modernismens stiltræk. Modernistisk litteratur som et sprogligt eksperiment, der går ud på at vise, hvordan den moderne verden påvirker mennesket.
Johannes V. Jensens "Interferens" læst som et studie i moderne bevidsthed.
Ekspressionismens nye formsprog.
Ekspressionismens livtag med kaos og æstetisering af det brutale og af kaos.
Ekspressionismens storbyfascination. Byen besjæles i Bønnelyckes lyrik.
KERNESTOF
Primærtekster:
Johannes V. Jensen: "Interferens" (1906)
Emil Bønnelycke: "Rådhuspladsen" (1917) i uddrag
Tom Kristensen: "Landet Atlantis - et symbol" (1920)
Broby-Johansen: "ODALISK-SKØNHED" og "BORDELPIGE DRÆBER UFØDT" (1922)
Sekundærlitteratur:
- "Litteraturhistorien på langs og på tværs": afsnit om realisme og modernisme og afsnit om tidlig modernisme
- Realisme og modernisme i stikord (worddok)
- Powerpoint: Ekspressionisme i modsætning til Det moderne gennembrud
- "Litteraturens veje" om de læste forfattere
- Powerpoint: Broby-Johansen med perspektiv til Tom Kristensen og Bønnelycke
- Broby-Johansen - Karakteristiske træk ved "BLOD" (lærerproduceret worddok)
SUPPLERENDE STOF:
https://urplay.se/program/218308-svenska-forklarad-edith-sodergran
Edith Södergran: "Vierge moderne" (1916)
Edvard Munch: Skriget (1893)
Jais Nielsen: Afgang (1918)
Indhold
Kernestof:
Futurisme og Ekspressionisme (4).pdf
Om digtet Interferens af Johannes V Jensen.docx
1. Det moderne samfund IN Litteraturhist på langs og på tværs.docx
Johannes V. Jensen Interferens
Realisme og modernisme i stikord 2.docx
Tom Kristensen Landet Atlantis.doc
Ekspressionismen i modsætning til Det moderne gennembrud med Lyd.pptm
Kapelvej 15 fra Bernstorffsvej st.png
Bus til Kapelvej 15.png
lydvandring paa assistens kirkegaard.mp3
Analysemodel til ekspressionistiske digte.doc
Besvar spgs 1-5 heri Tom Kristensen i Denstoredanske Spørgsmål.docx
Læs om Ekspressionisme og Tom Kristensen i Litteraturens veje side 275-281
om BROBY_Johansen og hans forsvarstale for Blod.doc
Broby-Johansen BLOD.pdf
Broby-Johansen Blod Analyse-spgs til digte.doc
Broby-Johansen med perspektiv til Tom Kristensen og Bønnelycke med lyd.pptx
Start med lektien til d. 11.04., hvis du ikke har læst den. Dernæst: 1) læs det vedhæftede Kaos og Skønhed og 2) brug 30-40 min på analyse af "Landet Atlantis" af Tom Kristensen, idet du besvarer spg 1-5 i analysemodellen vedhæftet
Broby-Johansen Karakteristiske træk ved Blod (1922).doc
Tom Kristensen Landet Atlantis.pdf
Kirkegaard på 5 min Valget: heri:https://www.dr.dk/studie/filosofi/kierkegaard-og-eksistentialismen#!/
Kierkegaard v1.1.mp4
Kierkegaard BR Noter.pdf
Eksistentialistisk menneskesyn fra Kierkegaard til Sartre og Camus BR oversigt.docx
Kierkegaard: "Enten-Eller" i uddrag heri Det eksistentialistiske menneskesyn.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Eksistentialisme og efterkrigstid
Andet stop på vores rejse gennem det 20.århundrede med nedslag i modernistiske tekster.
Religiøs eksistentialisme repræsenteret af Kierkegaard og Martin A. Hansen og ateistisk eksistentialisme (modernisme) repræsenteret af Albert Camus og Peter Seeberg samt Karen Blixen.
Nøglebegreber og -tanker er
Det eksistentielle valg, eksistentiel frihed, eksistentiel angst.
At leve inautentisk/fremmedgjort.
At blive et autentisk menneske/træde i eksistens er en personlig opgave.
Kierkegaards filosofi om stadierne: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren, den religiøse.
Camus' filosofi om det absurde.
KERNESTOF:
Primærtekster:
Kierkegaard: "Enten - Eller - ligevægten mellem det etiske og det æstetiske i personlighedens udarbejdelse" (1843) - IN "Fire menneskesyn", Astrid Holm (red.); Systime 1996 (I kompendiet "Det eksistentialistiske menneskesyn")
Albert Camus: "Sisyfosmyten" (1942), i uddrag (s. 4-8 i kompendiet EKSISTENTIALISME og efterkrigstid)
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953) (s. 35 i kompendiet - del 2)
Karen Blixen: "Ringen" (1958) (ikke i kompendiet)
Peter Seeberg: "Kapitulation" (1962) (s. 13 i kompendiet)
Sekundærlitteratur:
Kompendiet "EKSISTENTIALISME og efterkrigstid" s.1-3
Lærerproduceret dokument om Kierkegaards stadielære: "Kierkegaard noter BR"
Lærerproduceret dokument: "Eksistentialistisk menneskesyn fra Kierkegaard til Sartre og Camus BR oversigt"
Kierkegaard på 5 min: Valget
https://www.dr.dk/studie/filosofi/kierkegaard-og-eksistentialismen#
SUPPLERENDE MATERIALE
http://filosoffen.dk/lyd-video/video/kierkegaard/
Jens Blendstrup: "Tyngde" (2007)
Indhold
Kernestof:
om BROBY_Johansen og hans forsvarstale for Blod.doc
Broby-Johansen BLOD.pdf
Broby-Johansen Blod Analyse-spgs til digte.doc
Broby-Johansen med perspektiv til Tom Kristensen og Bønnelycke med lyd.pptx
Start med lektien til d. 11.04., hvis du ikke har læst den. Dernæst: 1) læs det vedhæftede Kaos og Skønhed og 2) brug 30-40 min på analyse af "Landet Atlantis" af Tom Kristensen, idet du besvarer spg 1-5 i analysemodellen vedhæftet
Broby-Johansen Karakteristiske træk ved Blod (1922).doc
Tom Kristensen Landet Atlantis.pdf
Kirkegaard på 5 min Valget: heri:https://www.dr.dk/studie/filosofi/kierkegaard-og-eksistentialismen#!/
Kierkegaard v1.1.mp4
Kierkegaard BR Noter.pdf
Eksistentialistisk menneskesyn fra Kierkegaard til Sartre og Camus BR oversigt.docx
Kierkegaard: "Enten-Eller" i uddrag heri Det eksistentialistiske menneskesyn.pdf
1) Læs side 1 heri om eksistentialisme
4) Læs "At vælge sig selv" s. 67-69 (med min paginering) samt afsnittet "Etikeren" s. 77 og uddraget af "Enten-Eller" s. 77-78 og besvar spgs. 1-3 til teksten s. 79
Læs "Paradisæblerne" færdig, idet du har Kierkegaards filosofi om Valget og stadierne i baghovedet og besvar spgs 1-12 til novellen (vedhæftet)
Paradisæblerne af Martin A Hansen - Spørgsmål.pdf
Karen Blixen IN Litteraturhistorien på langs og på tværs - del 1.PNG
Ringen af Blixen spørgsmål til feministisk analyse.docx
Karen Blixen - Ringen.pdf Læs novellen og hav gerne eksistentialisme i baghovedet, mens du læser. Noter gerne steder, der handler om vej/retning/at gå på stien/væk fra stien. OBS: der er en fejl i teksten: afsnittet, der begynder øverst side 74 genta
Seeberg Kapitulation Spørgsmål.doc
1970erne og 80erne (Brug litteraturhistorien).pdf
Besvar minimum fem af spørgsmålene her. Novellen finder I på side 13 i det vedhæftede, hvis I ikke fik den i papir i sidste dansktime. I så fald bør I først læse om Camus' eksistentialisme i det første dokument her
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Michael Strunge og 1980'erne
Sidste stop på vores rejse gennem det 20. århundredes modernisme: postmodernisme.
Perioden 1980'erne. Velfærdsstat i krise og punkbevægelsen.
Fokus lægges på postmoderne og nyromantiske træk i Michael Strunges digt "Natmaskinen."
KERNESTOF
primærtekst:
Michael Strunge: "Natmaskinen" (1981)
Sekundærlitteratur:
"Brug litteraturhistorien" s. 196-205
Powerpoint: 80-er-lyrik og postmodernisme
Kopisæt med "Natmaskinen" på forsiden
SUPPLERENDE STOF
Sebastian Nathan: "Engle" (2024) udvalgte digte læst som perspektivering af englemotivet
Siderne 7-11+13-14+25+28+41+71-73
Indhold
Kernestof:
1970erne og 80erne (Brug litteraturhistorien).pdf
Besvar minimum fem af spørgsmålene her. Novellen finder I på side 13 i det vedhæftede, hvis I ikke fik den i papir i sidste dansktime. I så fald bør I først læse om Camus' eksistentialisme i det første dokument her
Michael Strunge - Natmaskinen (1981)
Individuel lektie: se vedhæftede dokument.I skal kunne tale/fremlægge ca. 2 minutter om det, der er jeres "emne" + I skal påvise noget i "Natmaskinen", hvilket I nok også bruger et par minutter på at tale om.
Natmaskinen af Strunge - tekst.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Repetition
Repetition af udvalgte forløb.
Som en del af repetition af argumentation og retorik udarbejder klassen en kort informerende film om, hvorfor faget dansk er vigtigt. Målgruppen er en ASF 1.g-klasse med naturvidenskabelig studieretning.
Indhold
Kernestof:
Mundtlig eksamen i dansk Krav, form og bedømmelseskriterie.docx
Lav en kort film om, hvorfor faget dansk er vigtigt.docx
Transaktionsanalyse af indledningen til Henrik Ibsens.docx
4.12 Kommunikationsanalyse | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Edith Sôdergran Vierge moderne OG en tolkning af digtet.docx Vi læser digtet sammen i timen
Svenska förklarad: Edith Södergran | UR Play
Giv en analyse af hovedsynspunkter, argumentation (Toulmins udvidede model) og retorik i artiklen vedhæftet. Find mindst én sproglig figur i teksten. Repeter først Toulmin enten i filmen i linket eller i det vedfhæftede dok.
Toulmins Argumentationsmodel begrebsafklaring og eks.docx
Sproglige figurer og billeder samt ordvalg.docx
Retorik og argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Fortælleteknik og Scenisk versus panoramisk fremstilling.pdf
Naturalisme, impressionisme og realisme (1).pdf
Repeter forløbene Romantikken og Det moderne gennembrud (eller det, I mener, I har mest brug for at få genopfrisket), idet I læser i undervisningsbeskrivelsen, hvad vi har arbejdet med og læser jeres noter til de forskellige tekster.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783229905", "T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783229905", "H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52783229905" }