Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
1ab DA (1ab DA, 2ab DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
En introduktion til danskfaget i gymnasiet.
Det udvidede tekstbegreb, alle tekster som kommunikation - men med en forskel på budskab og virkning og danskfagets tre perspektiver.
Desuden lægger vi vægt på "oversættelse" fra billed- til realplan og har fokus på notatteknik.
Tekster:
De evige tre (digt af Tove Ditlevsen, 1942)
Fugle (sangtekst af Djämes Braun, 2015)
Sig nærmer tiden (salme af St. St. Blicher, 1837)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Selvvalgt værk
Fra uge 34 til uge 37 læses et selvvalgt værk, der, efter en skriftlig redegørelse for hvilke aspekter af værket der skal fremhæves, præsenteres for klassen.
Forløbet har til formål at fremme læselyst, og præsentationerne er således ganske overladt til elevernes deduktive tilgang, der dog suppleres med lærerkommentarer.
Mikkel: Forraadt (Skram)
Emil: Den kroniske uskyld (Rifbjerg)
Mathias: Hærdet (Rene Dahl Andersen)
Filippa: Jan med de slukkede lanterner (Meister og Andersen)
Anas: Brun mands byrde (Presler)
Mille: Fasandræberne (Adler-Olsen)
Joe: Journal 64 (Adler-Olsen)
Naja: Processen (Franz Kafka)
Valdemar: Ser du månen, Daniel (Damsgaard)
Robert: Den store Gatsby (Fitzgerald)
Salli: Doppler (Loe)
Cecillie: Doppler (Loe)
Lea: Farerne ved at ryge i sengen (Mariana Enriquez)
Melanie: Jernvognen (Stein Riverton)
Sarah: Drageløberen (Hosseini)
Rebecca: Rester (Helle)
Carla: Det forsømte forår (Scherfig)
Lisa: Der sidder en mand i en sporvogn (Klitgaard)
Nora: Dødens kunstner (Chris Carter)
Aleena: Giftas (Strindberg)
Thomas: Gud taler ud (Blendstrup)
Sanaa: Yahya Hassan (Hassan)
Yusra: Yahya Hassan (Hassan)
Toqa: Ikke en film med lykkelig slutning (Cederborg)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Værklæsning
|
14-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Analyse af fiktion: Hvordan handler teksten om?
Med udgangspunkt i kapitel 3 i Håndbog til dansk beskæftiger vi os med muligt relevante parametre i analyse af fiktion.
Tekster:
Søndag (novelle af Naja Marie Aidt, 2006)
Hyrdinden og skorstensfejeren (eventyr af H.C. Andersen, 1845)
Bo'l (novelle af Johannes V. Jensen, 1906)
Opgang (novelle af Pia Juul, 2001)
Tirsdag nat (novelle af Helle Helle, 2000)
Den sidste balkjole (novelle af Herman Bang, 1887)
Døgnåben (romanuddrag af Cecilie Grønlund, 2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd-selv 11/10-23
|
11-10-2023
|
Analyse af Døgnåben
|
11-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Metode
Vi undersøger hvordan den samme tekst kan læses forskelligt ud fra div. metodiske læsninger.
Tekster:
Som englene flyver (novelle af Naja Marie Aidt, 1993)
Tepotten (eventyr af H.C. Andersen, 1863)
Ringen (novelle af Karen Blixen, 1952)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation
Fokus på retoriske virkemidler.
Vigtigste fokuspunkter; talegenrer, Toulmins argumentationsmodel, det retoriske pentagram, disposition, appelformer, argumenttyper, fejltyper/argumentationskneb, ordvalgsargumenter og eufemismer.
Tekster:
Albatrossen (dig af Charles Baudelaire, 1857) - ikke i forbindelse med forløbet
Ich bin ein berliner (John F. Kennedy, 1963)
Vi bliver nødt til at tale om telefoner og de fire upassende attituder (kronik i Politiken af Henrik Palle, 2020)
Farvel til finken (kronik i Jyllands-Posten af Mikael Jalving, 2016)
Nytårstale 2020 (Tessa)
TikTok er en ven jeg hader (læserbrev, Politiken 2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
BogForum-reportage
|
12-11-2023
|
Kan du argumentere for det?
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nytårstaler
Som afslutning på forløbet om retorik.
Tekster:
Nytårstale 31/12 2023 (Dronning Margrethe)
Nytårstale 1/1 2024 (Mette Frederiksen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
DHO: Oplysningstiden
Som optakt til DHO læses tekster fra 1700-tallet af Holberg:
Betragtninger om komedien
Epistel 395
Epistel 91
Værk:
Jeppe på Bjerget
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
SoMe og AI (kommunikation)
Med udgangspunkt i https://www.dataekspeditioner.dk/2023/12/18/sociale-medier-og-kunstig-intelligens/ beskæftiger vi os med flere aspekter af danskfaget gennem sociale medier og kunstig intelligens.
Vigtigste begreber: Facework, algoritmers indflydelse på demokrati, diskursanalyse og filmiske virkemidler.
Tekster:
I stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave (kronik af Tom Jensen i Berlingske Tidende, 2017)
Opslag på Facebook af politikerne Sikkander Siddique, Morten Messerschmidt, Alex Vanopslagh og Zenia Stampe.
Værk:
The Social Dilemma (dokumentar fra Netflix, 2020)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romantikken
Romantikkens strømninger undersøges gennem teori og fiktionstekster.
Tekster:
1800-tallet på vrangen 1 (Tv-udsendelse, DR)
Guldhornene (digt af Adam Oehlenschläger, 1802)
Indvielsen (digt af Schack von Staffeld, 1804)
Danmarks trøst (digt af N.F.S. Grundtvig, 1820)
Vi vandt i dag (sang + musikvideo af Nik & Jay, 2009)
Den lille Karen (novelle af Thomasine Gyllembourg, 1830)
Skyggen (novelle af H.C. Andersen, 1847)
Black Swan (spillefilm af Darren Aronofsky, 2010)
Værk:
Sildig Opvaagnen (novelle af St. St. Blicher, 1828)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Romantikkens opfattelse af døden
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lyrik
Fokus på sproglige virkemidler i digte. Vi både læser og skriver.
Vi runder bl.a.: sats, enjambementer, typografi, figurer, sematiske felter og metaforer (hverdags-, strukturelle, orienterings- og litterære) gennem Håndbog til dansk og minlæring.dk.
Tekster:
Digt/Den lyse nat (Pia Juul, 2018)
Lyksalig, lyksalig (B.S. Ingemann, 1841)
COMA (Michael Strunge, 1981)
Min mors hånd (Pia Tafdrup, 1998)
Stenene (Tomas Tranströmer, 1962)
Så pludselig bøgeskov (Naja Marie Aidt, 2009)
Paa Memphis Station (Johannes V. Jensen, 1903)
Værk:
Sommerfugledalen (Inger Christensen, 1991)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det moderne gennembrud
Med afsæt i fem forskellige gennembrud i tiden undersøges tekster indenfor tre litterære strømninger. Forskelle og ligheder og form og indhold er fokus for denne oprørslitteratur.
Tekster:
Strømninger i det 19. århundredes litteratur (uddrag, Georg Brandes, 1871)
1800-tallet på vrangen 1864-1880
Constance Ring (romanuddrag af Amalie Skram 1885)
Fru Fønss (novelle af J.P. Jacobsen, 1882)
Naadsens Brød (novelle af Henrik Pontoppidan, 1885)
Den sidste balkjole (novelle af Herman Bang, 1887)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyhedsmediernes rolle
Nogle kalder pressen Den fjerde stasmagt eller Demokratiets vagthund - men hvad er (og bør!) være nyhedsmediernes rolle i et velfungerende demokrati?
Vi undersøger papiraviser, onlineaviser, sociale medier og tv, og sammenligner kommercielle nyhedsformidlere med public service.
Tekster:
Ryd forsiden episode 1, DR (2019)
Dig og digital dannelse i dansk, kap. 2 (2022)
Diverse etablerede avisers online sites samt papiraviser
Værker:
Den der råber lyver (bog af Lea Korsgaard, 2017)
TV-Avisen og TV2 Nyhederne, begge fra 5. dec. 2024
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Dystopier
Vi undersøger tekster med dystopiske træk mhp. at finde fællesnævnere og forbinde dem til samtiden.
Tekster:
Fuglemenneskene (novelle af Kaspar Colling Nielsen, 2010)
1984 (romanuddrag af Orson Welles, 1948)
Black Mirror: Nose Dive (Netflix, 2016)
Tjenerindens fortælling (romanuddrag af Margaret Atwood, 1985)
The Handmaid's Tale (Netflix, 2017)
Plasticsolen (Michael Strunge, 1981)
Værk:
Den danske borgerkrig 2018-2024 (roman af Kaspar Colling Nielsen, 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Dokumentarfilm
Med udgangspunkt i Håndbog kapitel 5.2 beskæftiger vi os med dokumentargenrens muligheder og filmiske virkemidler. Eleverne skal kunne skelne mellem undergenrer, være bevidste om iscenesættelse, bevidst brug af filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører.
Tekster:
Vi har set uddrag fra følgende film
The Social Dilemma (Orloffsky, 2020)
Testamentet (Søndergaard Jepsen, 2010)
Fra Haifa til Nørrebro (Shargawi, 2009)
Blekingegadebanden (Riis-Hansen, 2009)
Mirror (Ladefoged, 2009)
Meter i sekundet (Joof, 2023)
Nationalromantik 2021 (Rahim/Birk, 2020)
Ponylove (Rødbro, 2022)
Muldvarpen (Brügger, 2020)
Værk:
Apolonia, Apolonia (Glob, 2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Det 20. årh.
Nedslag i to tendenser i det 20. århundredes litteratur; realisme og modernisme.
Desuden lader vi århundredets fascination af eksistentialisme føre os til Søren Kierkegaard.
Tekster:
Digtere, divaer og dogmebrødre (uddrag fra de to første afsnit)
Lønningsdag (novelle af Martin A. Nexø, 1900)
BORDELPIGE DRÆBER UFØDT (digt af Rudolph Broby-Johansen, 1922)
Foråret kommer til caféen (digt af Rudolph Broby-Johansen, 1922)
Ulykken (novelle af Tom Kristensen, 1924)
En hjältes död (1924)
5 skarpe om Kierkegaard og valget (DR, 2013)
Hvile (af Peter Seeberg, 1962)
Agerhønen (af Martin A. Hansen, 1947)
Det er blevet os pålagt, Klaus Rifbjerg, (1960)
Det kommende (Michael Strunge, 1978)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Rep. kommunikationsanalyse
Mange af begreberne var vi igennem i forløbet om SoMe/AI, men vi tilføjer her diskursanalyse og sproghandliger til værktøjskassen.
Tekster:
Udvalgte mærkesager fra Liberal Alliances hjemmeside
Uden menneskelige krummelurer (kronik fra Weekendavisen, 2022)
Rav (novelle af Bjørn Isak, 2018)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544550",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544550",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257544550"
}