Holdet 1abHI - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e)
Hold 1abHI (1ab HI, 2ab HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det antikke Rom
Titel 2 Vikingetiden - Danmarks tilblivelse.
Titel 3 Danmark fra middelalder til oplysningstiden (DHO)
Titel 4 Industrialisering
Titel 5 Imperialisme
Titel 6 Afkolonisering og globalisering
Titel 7 Krig, krise og holocaust
Titel 8 Ideologiernes kamp - koldkrig
Titel 9 Velfærdsstaten
Titel 10 Vietnam
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det antikke Rom

Introduktion til Romerriget historie og dets udbredelse geografisk over tid samt Romerrigets indflydelse på eftertiden.

Undervejs ser vi på:
Republikkens styreform vs. Kejsertidens under Augustus.
Kejser Augustus
Slaver i Romerriget
Romerrigets fald
Folkevandringer i antikken og i nyere tid.

Kompetencer:
- Metodisk og kritisk analyse af kilder
- Bearbejdning af fortiden og brug af fortiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vikingetiden - Danmarks tilblivelse.

Vikingetiden:
Historien om Danmark fra DR  om Vikingetiden (nr 3.)
+ anmelderser af udsendelsen.

Forløbet om Vikingetiden har haft fokus på:
    - Statsdannelse
    - overgang til kristendom
    - Vikingetogter og andres syn på vikingerne: Ibn Fadlan,
    - Vikingerne som erindringsfælleskab. (Malerier, plakater og artikler)
    - Farvel til vikingetiden


Kompetencer
- anvende og kombinere viden og metoder
- kritisk metodisk billedanalyse og kilde analyse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark fra middelalder til oplysningstiden (DHO)

Middelalderen:
Fokus på kirke og kongemagt.
Korstog - erobringstogter i Østersøområdet. Arkonas indtagelse.

Reformation og renæssance:
Fokus på stændersamfundets opbygning, kampen om magten, kongers håndfæstning samt reformation, hvor kirken mister sin magt

Enevældens tidsalder:
Fokus på pest, krig og enevældig magt til kongen.
kongelov - kongens magt på bekostning af adlens.

Oplysningstiden - DHO
Fokus på oplysningstidens ideer og tanker.
blandt andet Rousseaus tanker om: opdragelse og kvinder
Holberg om videnskab.

DHO emner:
- Kvindesyn
- Opdragelse
- Magt


Kompetencer, læreplanens mål, progression
- anvende og kombinere viden og metoder
- redegøre for forskellige livsforhold, politiske grundholdninger, styreformer.
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
. Anvende viden om centrale epoker til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmarkshistorien.
Oplysningstiden om: mennesker og samfund, opdragelse, religion og videnskab samt kvinder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Industrialisering

Forløbet om Industrialiseringen dækker tidsperioden 1750- ca. 1914 og omhandler en række af de revolutioner der fandt sted i denne periode, blandt andet: Landbrugsrevolutionen og industrialisering.
Derudover ser vi på arbejderbevægelsen, børnearbejde og sociale levevilkår. For til sidst at læse om perspektiverne på den industrielle revolution.

Hoved fokus i forløbet er landbrugsrevolutionen og industrialiseringen i England, her arbejdes der selvstændigt med historieske kilder og eleverne fremlægger deres problemstilling og analyse.

Forløbet afsluttes med en tur til Brede hvor der er en rundvisning om: "industriens vugge" i Danmark.

Faglige mål.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europa primært England.
- formulere historiske problemstillinger og bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk til det.
- Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Imperialisme

Imperialiseme
Forløbet handler om imperialisme i tids perioden ca. 1870  til 1914. Først ser vi kort på de hjemlige forhold i følgende lande: England og Frankrig. Og på forhold i franske og engelske kolonier.
Der læses kilder om baggrunden for imperialismen, konflikter mellem europærerne og indfødte samt forskellige syn på imperialismen. Dansk imperialisme belyses via danskere i Congo.

Forløbet afsluttes med at se på Det britiske imperium frem til 2. VK.

Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie samt Danmarks historien, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
- Analysere eksempler på samspil mellem forhold og menneskers forestillingsverden
- Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til historiske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Afkolonisering og globalisering

Forløbet kommer i forlængelse af forløbet om imperialismen.
Der er fokus på, hvad der kende tegner globaliserings udviklingen i de fire globaliseringsperioder, samt problemer mange afrikanske lande står med efter afkoloniseringen.  Her ser vi på et dansk udviklings projekt i Congo og sammenligner dansk udviklingspolitik med udenrigsminister Lars Lykkes plan for dansk udviklingshjælp anno 2024.

Kende tegn ved de fire første globaliserings bølger gennemgås.
1. Globaliseringperiode 1871-1914
2. Globaliseringsperiode 1945-1989
3. Globaliseringsperiode 1989-2001
4. Globaliseringsperiode 2001-?


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krig, krise og holocaust

Forløbet begynder med en gennemgang af 1. Verdenskig.

Herefter arbejder vi med krisen i 30érne og dens betydning for nazismens fremgang og magtovertagelse i Tyskland.
Endvidere arbejder vi med mazismens ideologi og menneskesyn - i forlængelse heraf ser vi på udviklingen af jøde forfølgelserne - der ender med Holocaust.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ideologiernes kamp - koldkrig

Forløbet dækker perioden fra 1945 til i dag.

I perioden efter 1945 ser vi primært på kampen mellem USA og USSR i den kolde krig.
Der arbejdes med:
- USA hjælper Europa via Marshall-hjælpen kort efter verdenskrigens afslutning.
- Opdeling af Tyskland og tyske flygtninge
- Helsinki mødet
- Cubakrisen

Efter den kolde krig om der en ny verdensorden

Forløbet afsluttes med at læse om den kolde krigs genkomst via krigen i Ukraine.


Faglige mål.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europa og verdenshistorien, herunder sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udvikling.
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Velfærdsstaten

Forløbet fokuserer på udviklingen af den danske velfærdsstat fra de tidlige fattiglove op til nutidens debat om velfærdsstatens fremtid.
Forløbet dækker over perioden ca. 1849 til ca. 2019

Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historien fra ca. 1880érne og op til i dag, som er relevante i forhold til udvikling af den danske velfærdsstat.
- formulere historieske problemstillinger om velfærdsstaten
- analysere samspillet mellem mennesker og samfund i perioden.
-analyser og bearbejde forskelligt historisk materiale og formidle dette ved fremlæggelse.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Vietnam

Valgfrit forløb udenfor Europa og USA.

Forløbet dækker perioden fra ca. 1880 til 1978
Vietnam som franskkoloni og ønske om selvstændighed
Efterfulgt af Vietnamkrigen.

Der arbejdes til slut med kilde om Vietnam.

Forløbet afsluttes med at se DR´s dokumentar "Flugten over havet"
og en frokost med vietnamesisk mad.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer