Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
1abHI (1ab HI, 2ab HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det antikke Rom
Introduktion til Romerriget historie og dets udbredelse geografisk over tid samt Romerrigets indflydelse på eftertiden.
Undervejs ser vi på:
Republikkens styreform vs. Kejsertidens under Augustus.
Kejser Augustus
Slaver i Romerriget
Romerrigets fald
Folkevandringer i antikken og i nyere tid.
Kompetencer:
- Metodisk og kritisk analyse af kilder
- Bearbejdning af fortiden og brug af fortiden.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetiden - Danmarks tilblivelse.
Vikingetiden:
Historien om Danmark fra DR om Vikingetiden (nr 3.)
+ anmelderser af udsendelsen.
Forløbet om Vikingetiden har haft fokus på:
- Statsdannelse
- overgang til kristendom
- Vikingetogter og andres syn på vikingerne: Ibn Fadlan,
- Vikingerne som erindringsfælleskab. (Malerier, plakater og artikler)
- Farvel til vikingetiden
Kompetencer
- anvende og kombinere viden og metoder
- kritisk metodisk billedanalyse og kilde analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmark fra middelalder til oplysningstiden (DHO)
Middelalderen:
Fokus på kirke og kongemagt.
Korstog - erobringstogter i Østersøområdet. Arkonas indtagelse.
Reformation og renæssance:
Fokus på stændersamfundets opbygning, kampen om magten, kongers håndfæstning samt reformation, hvor kirken mister sin magt
Enevældens tidsalder:
Fokus på pest, krig og enevældig magt til kongen.
kongelov - kongens magt på bekostning af adlens.
Oplysningstiden - DHO
Fokus på oplysningstidens ideer og tanker.
blandt andet Rousseaus tanker om: opdragelse og kvinder
Holberg om videnskab.
DHO emner:
- Kvindesyn
- Opdragelse
- Magt
Kompetencer, læreplanens mål, progression
- anvende og kombinere viden og metoder
- redegøre for forskellige livsforhold, politiske grundholdninger, styreformer.
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
. Anvende viden om centrale epoker til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmarkshistorien.
Oplysningstiden om: mennesker og samfund, opdragelse, religion og videnskab samt kvinder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Middelalderen Kap 3.pdf
-
Middelalderen kap. 3; sider: 53-65, 70-72
Fra Grundbog til Danmarkshistorien. Systime. 2022.
-
Kirke og konge Middelalder.pptx
-
Fæstebrev, 4. februar 1494
-
Feudalsamfund.docx
-
Miniforedrag - Feudalisme i Danmark
-
Reformation og stændersamfund Kap 4.pdf
-
Reformation og stændersamfund Kap 4; sider: 84-88, 95-96, 98-100
Fra Grundbog til Danmarkshistorien. Systime. 2022.
-
Enevældens tidsalder Kap 5.pdf
-
Enevældens tidsalder kap 5; sider: 115-126, 135-136
Fra Grundbog til Danmarkshistorien. Systime. 2022.
-
Titel: Epidemier og virusser gennemtiden
-
Pest tabel.pdf
-
Kongeloven 1665.pdf
-
Oplysningenstiden fokus 2.pdf
-
Oplysningstiden fokus 2; sider: 34-44, 50
Fokus 2 Fra oplysningstid til imperialisme. Gyldendal
-
Jean-Jacpues Rousseau: Bekendelser, 1.bog,1764; sider: 1
På sporet af Oplysningstiden. s. 47.
Lindhaardt og Ringhof.
-
Oplysningstiden Videnskab.pdf
-
Videnskab 1735, 1744 m.m.; sider: 100-101, 103-105
Enevældens tid. Systime. s. 100-101,103-104.
(to kildetekster + 3 tabeller.
-
enevælden og oplysningstiden i danmarks historien rasmussen et al (1).pdf
-
enevælden og oplysningstiden i Danmark; sider: 120-122, 129-133, 136-145
Danmarks historie kap 6 og 7.
Rasmussen, Larsen og Lavtsen.
Lindhardt og Ringhof 2014.
-
kvinder og oplysningstiden.pdf
-
Kvinder og oplysningstiden; sider: 93-99
På sporet af oplysningstiden s. 93.99. Lindhaardt og Ringhof.
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Industrialisering
Forløbet om Industrialiseringen dækker tidsperioden 1750- ca. 1914 og omhandler en række af de revolutioner der fandt sted i denne periode, blandt andet: Landbrugsrevolutionen og industrialisering.
Derudover ser vi på arbejderbevægelsen, børnearbejde og sociale levevilkår. For til sidst at læse om perspektiverne på den industrielle revolution.
Hoved fokus i forløbet er landbrugsrevolutionen og industrialiseringen i England, her arbejdes der selvstændigt med historieske kilder og eleverne fremlægger deres problemstilling og analyse.
Forløbet afsluttes med en tur til Brede hvor der er en rundvisning om: "industriens vugge" i Danmark.
Faglige mål.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europa primært England.
- formulere historiske problemstillinger og bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk til det.
- Formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Imperialisme
Imperialiseme
Forløbet handler om imperialisme i tids perioden ca. 1870 til 1914. Først ser vi kort på de hjemlige forhold i følgende lande: England og Frankrig. Og på forhold i franske og engelske kolonier.
Der læses kilder om baggrunden for imperialismen, konflikter mellem europærerne og indfødte samt forskellige syn på imperialismen. Dansk imperialisme belyses via danskere i Congo.
Forløbet afsluttes med at se på Det britiske imperium frem til 2. VK.
Faglige mål:
- Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas historie og verdenshistorie samt Danmarks historien, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
- Dokumentere viden om forskellige samfundsformer
- Analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
- Analysere eksempler på samspil mellem forhold og menneskers forestillingsverden
- Bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til historiske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Afkolonisering og globalisering
Forløbet kommer i forlængelse af forløbet om imperialismen.
Der er fokus på, hvad der kende tegner globaliserings udviklingen i de fire globaliseringsperioder, samt problemer mange afrikanske lande står med efter afkoloniseringen. Her ser vi på et dansk udviklings projekt i Congo og sammenligner dansk udviklingspolitik med udenrigsminister Lars Lykkes plan for dansk udviklingshjælp anno 2024.
Kende tegn ved de fire første globaliserings bølger gennemgås.
1. Globaliseringperiode 1871-1914
2. Globaliseringsperiode 1945-1989
3. Globaliseringsperiode 1989-2001
4. Globaliseringsperiode 2001-?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krig, krise og holocaust
Forløbet begynder med en gennemgang af 1. Verdenskig.
Herefter arbejder vi med krisen i 30érne og dens betydning for nazismens fremgang og magtovertagelse i Tyskland.
Endvidere arbejder vi med mazismens ideologi og menneskesyn - i forlængelse heraf ser vi på udviklingen af jøde forfølgelserne - der ender med Holocaust.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ideologiernes kamp - koldkrig
Forløbet dækker perioden fra 1945 til i dag.
I perioden efter 1945 ser vi primært på kampen mellem USA og USSR i den kolde krig.
Der arbejdes med:
- USA hjælper Europa via Marshall-hjælpen kort efter verdenskrigens afslutning.
- Opdeling af Tyskland og tyske flygtninge
- Helsinki mødet
- Cubakrisen
Efter den kolde krig om der en ny verdensorden
Forløbet afsluttes med at læse om den kolde krigs genkomst via krigen i Ukraine.
Faglige mål.
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europa og verdenshistorien, herunder sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udvikling.
- dokumentere viden om forskellige samfundsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdsstaten
Forløbet fokuserer på udviklingen af den danske velfærdsstat fra de tidlige fattiglove op til nutidens debat om velfærdsstatens fremtid.
Forløbet dækker over perioden ca. 1849 til ca. 2019
Faglige mål:
-redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historien fra ca. 1880érne og op til i dag, som er relevante i forhold til udvikling af den danske velfærdsstat.
- formulere historieske problemstillinger om velfærdsstaten
- analysere samspillet mellem mennesker og samfund i perioden.
-analyser og bearbejde forskelligt historisk materiale og formidle dette ved fremlæggelse.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vietnam
Valgfrit forløb udenfor Europa og USA.
Forløbet dækker perioden fra ca. 1880 til 1978
Vietnam som franskkoloni og ønske om selvstændighed
Efterfulgt af Vietnamkrigen.
Der arbejdes til slut med kilde om Vietnam.
Forløbet afsluttes med at se DR´s dokumentar "Flugten over havet"
og en frokost med vietnamesisk mad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257599088",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257599088",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257599088"
}