Titel
4
|
Forløb#4 DHO - Identitet og krig - Værklæsning 2
I DHO-forløbet har vi arbejdet under temaet "Identitet og krig" - før, under og efter 2. verdenskrig. Vi har besøgt Mindelunden og fået rundvisning om besættelsestiden på Frihedsmuseet. Derudover har eleverne set spillefilmen "De forbandede år 2" (2022) (værklæsning 2), som vi startede forløbet med og som blev referencepunkt under store dele af forløbet, da mange tematikker og motiver kunne genkendes i forløbets øvrige tekstgrundlag.
Undervisningen har været bygget op omkring tre perioder Mellemkrigstid, Krigstid og Efterkrigstid (1929-1940, 1940-1945 og 1945-1960).
Tekstmaterialet har været en genreblanding af film, noveller, essays, skuespil og lyrik. Litteraturhistorisk har vi haft fokus på de forskellige ideologier, kulturelle strømninger (realisme og modernisme) og litterære grupperinger som Heretica, kulturkamp, kulturradikalime, kulturpessimisme, eksistentialisme (Camus, Sartre og Kierkegaard - foldes mere ud i forløbet om "Doppler') og er blevet bearbejdet vha. mindre skriveøvelser og små mdt. præsentationer.
Litteraturanalytisk arbejdede klassen med fire forskellige metodelæsninger af "Melodien, der blev væk", for at eksemplificere, hvor forskellige analyser man får, alt afhængig af spørgsmål og perspektiv.
Forløbet mundede ud i et individuelt skriftligt produkt og en efterfølgende mundtlig prøve med udgangspunkt i opgaven (herunder den en specifik periode) og dennes analyseobjekter.
Kernestof:
Litteraturhistorisk baggrundsstof: "Litteraturens veje s. 274, 284, 289-292, 307-319,
Lærerproduceret materiale om 1940'ernes litteratur og kulturradikalisme,
Kolonihaven (1933), Harald Herdal
Melodien der blev væk (1935), Kjeld Abell
Til Ungdommen (1936), Nordahl Grieg (norsk)
Man binder os på mund og hånd (1940), Poul Henningsen
Den niende april (1940), Otto Gelsted
Agerhønen (1947), Martin A. Hansen
Humanismens krise (1958), H.C. Branner
Hvad vil "Frisindet Kulturkamp", (1935, hæfte 2), Jørgen Jørgensen
De tyske soldater - Foraaret 1945, Tove Ditlevsen
Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|