Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
1vx En (1vx En, 2vx En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Down and out in America and Britain
Både i USA og Storbritannien befinder en stor del af befolkningen sig på samfundets bund.
Der er forskellige grunde til denne sociale ulighed. Vi får i disse tekster et indblik i, hvordan mennesker lever forskelligt med hjemløshed. Nogle kæmper en hård kamp for overlevelse, mens andre trives særdeles godt med at rejse fra sted til sted i et liv uden fast bopæl.
De fleste af teksterne er fra antologien "Compass."
(Ca 42 sider)
EKSAMENSTEMA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Language and culture
I årets andet tema fokuserer vi på det engelske sprogs udvikling helt tilbage til det femte århundrede og frem til i dag, hvor engelsk er at betragte som et globalt sprog, et såkaldt Lingua Franca.
Invasioner har præget det engelske sprog. Vi får styr på, hvem der invaderede de Britiske øer hvornår, og ikke mindst, hvilke forandringer det medførte med hensyn til ordforråd, grammatik og stavning.
Til sidst i forløbet diskuterer vi det engelske sprog fremtid.
De fleste af teksterne er fra antologien "Worlds of English" af Anne-Mette Finderup og Agnete Fog.
Ca. 27 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Women in Ireland
I dette forløb beskæftiger vi os med livet i nutidens Irland og i forskellige historiske perioder i landets historie set fra et kvindeligt perspektiv.
Teksterne er af forskellig art, således at analyse af forskellige teksttyper indøves og repeteres.
Flere af teksterne er fra antologien "Dear Dirty Dublin."
Antal sider: ca 52
EKSAMENSTEMA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Sustainability
Årets sidste tema er en fortsættelse af FF2.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Crime in Fiction
EKSAMENSTEMA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Alaska the Last Frontier
Teksterne i dette forløb er fra antologien af Henning Abrahamsen: "Alaska-the Last Frontier."
Alaska er den af de amerikanske stater, der ligger længst mod nord.
Den har en fascinerende historie, en oprindelig befolkning samt et usædvanligt barskt klima. Derudover dækker staten et kæmpemæssigt areal.
Vi har gennem læsning af forskellige teksttyper herunder bl.a. noveller og sange/digte forsøgt at pejle os ind på livet i Alaska for store og små.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Britain in the 1960s
Dette forløb inkluderer værklæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8 Men at War
I dette tema ser vi på, hvordan krig bliver skildret i engelsk-sprogede noveller og sange. Det drejer sig både om krigsoplevelser, mens den pågældende krig foregår men også om, hvilke konsekvenser krig kan få for den enkelte og skildringen af disse oplevelser. Fokus er mænds oplevelser af krig.
(Antal sider ca. 30)
EKSAMENSTEMA
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257818019",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257818019",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59257818019"
}