Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
1wy Ke (1wy Ke, 2wy Ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Faglige mål:
Anvende fagbegreber til at beskrive atomets opbygning og grundstoffernes periodesystem.
Kernestof:
-kemisk fagsprog, herunder kemiske formler, tilstandsformer og reaktionsskemaer og afstemning af disse.
grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, Bohr´s atommodel og tabeller om opløselighed til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger om ioner og ionforbindelser.
Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle og analysere iagttagelser fra eksperimentelt arbejde med ”fældningsreaktioner”, samt dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte og relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog, teori og eksperimenter.
Anvende digitale værktøjer (Word) i forbindelse med skriftlig aflevering af kemiøvelsen ”Fældningsreaktioner”. (Formler fra datalyse) i forbindelse med træning af navngivning og kemiske formler for ionbindelser.
Kernestoffet til ioner og ionforbindelser:
Navngivning og kemiske formler for ioner og ionforbindelser samt den kemiske bindingstype ionbinding. Tilstandsformer, opløselighedsforhold samt reaktionsskemaer for opløselighed og fældningsreaktioner.
Viden inden for uorganisk kemi med fokus på stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer her udelukkende ionforbindelser.
Kvalitativt analyse
Kemiøvelse: Fældningsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fældingsreaktioner
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mængdeberegninger
Anvende fagbegreber, fagsprog, formler til at analysere kemiske problemstillinger. Relatere iagttagelser, kemiske formler og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af korrekt kemisk fagsprog.
Gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra det eksperimentelle arbejde. Dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende digitale værktøjer i forbindelse med præsentation af kemiske beregninger. (Word evt. Maple)
Formulere sig struktureret skriftligt i forbindelse med præsentation af kemiske mængdeberegninger og give faglige forklaringer, hvor det er relevant.
Kernestof:
Kemisk fagsprog, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med mængdeberegninger.
Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger samt gasser.
Stofidentifikation ved kvantitativ analyser. Og kvantitative eksperimentel arbejde hvor der anvendes vejeanalyse.
Kemiøvelse:
- Natron (aflevering)
- Havvand (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natron
|
08-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kovalent binding og molekyler
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og modeller om kovalente bindinger og molekyler til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed. Samt indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde, dokumentere eksperimentelt arbejde herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Anvende digitale værktøjer (”Formler” fra datalyse) i forbindelse med navngivning og kemiske formler.
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer med molekyler.
Kemiske bindingstyper herunder polære kovalente- og upolære kovalentebindinger, tilstandsformer, opløselighedsforhold for polære og upolære stoffer og hydrofile og hydrofobegruppers betydning.
Kvalitativ eksperimentelt arbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller inden for organisk kemi.
Relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder
tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde. Dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer i forbindelse med organisk kemi.
Bindingstyper herunder polære og upolære kovalente bindinger samt enkelt, dobbelt og trippelbindinger, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri herunder cis/trans isomeri for alkener.
Kendskab til grundlæggende organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider og alkoholer.
Organiske reaktionstyper: substitution, addition og forbrændingsreaktion, samt organisk stofidentifikation ud fra kvalitative eksperimenter.
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Kemiøvelse:
- Reaktioner med carbonhydrider
- Lightergas
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Syre-basereaktioner
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, formler at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger indenfor syre-basekemi.
Relatere iagttagelser, formler og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde samt dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende digitale værktøjer herunder cas-værktøj til kemiske beregninger.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og syre-basereaktionsskemaer.
Beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser samt mængdeberegninger i relation til syre-basereaktioner.
Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske syrer og baser.
Kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering inden for syre-basekemi.
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Kemiøvelse:
- saltes syre-base egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reaktioner med carbonhydrider
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Redoxreaktioner
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, formler at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger indenfor redoxkemi
Relatere iagttagelser, formler og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
Gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde samt dokumentere eksperimentelt arbejde skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Kernestof:
reduktion og oxidation, bestemmelse af oxidationstal samt afstemning af redoxreaktioner.
Kemiøvelse:
- spændingsrækken (journal)
- ståluld (aflevering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemisk ligevægt
Faglige mål
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger ved en kemisk ligegvægt.
Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde og dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Kernestoffet :
Kemisk fagsprog inden for kemisk ligevægt, ligevægtsreaktioner og opløselighedsforhold. Ligevægtsloven, reaktionsbrøk og ligevægtskonstant.
Homogene kemiske ligevægte, herunder forskydning på kvalitativt og simpelt kvantitativt grundlag.
Supplerende stof:
Heterogene ligevægte
Opløselighedsprodukt
Kemiøvelse.
- Indgreb i et ligevægtssystem. (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Syre-basereaktioner
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, formler at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger indenfor syre-basekemi.
Relatere iagttagelser, formler og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog.
Gennemføre kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter. Indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde samt dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter. Gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger.
Anvende digitale værktøjer herunder cas-værktøj til kemiske beregninger.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer.
Demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Kernestof:
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og syre-basereaktionsskemaer.
Beregning af pH for vandige opløsninger af syrer henholdsvis baser samt mængdeberegninger i relation til syre-basereaktioner.
Uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske syrer og baser.
Kvantitative eksperimentelle metoder, herunder forskellige typer af titrering inden for syre-basekemi samt pH-målinger.
Kemikaliemærkning og sikkerheds vurdering ved eksperimentelt arbejde
Kemiøvelser:
- Ascorbinsyre (aflevering)
- pH i vandige opløsninger af salte (aflevering)
- Puffersystemer (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
pH i vandige opløsninger af salte
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kemiske reaktioners hastigheder
Reaktionshastighed og bestemmelse af en reaktionshastighed v= del[A]/del t
Reaktionshastigheden afhænger af flere faktorer:
-koncentrationer
- overfladeareal
- temperatur
- katalysator
- inhibitor
Reaktionshastigheden kobles sammen med kemiske reaktioner og reaktionsmekanisme samt elementar reaktioner. Her vil vi blandt andet komme ind på bi- og unimolekylær reaktioner, forløbet af en elementarreaktion, aktiveringsenergi samt aktiverings kompleks for kemiske reaktioner
Under FF3 arbejder eleverne med reaktionskinetik 0.1.,2.ordensreaktioner og hastighedsudtryk for disse reaktioner. Her har de læst i Basis kemi A s. 51-60.
Kemiøvelser:
- Landoltsforsøg (desværre mislykket)
- Thiosultat og saltsyre (journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Carbonhydrider
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog og modeller til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger idenfor organisk kemi/carbonhydrider.
Gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer, der demonstrere viden om kemis identitet og metoder
Teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold i forbindelse med carbonhydrider.
Kernestof
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, kemiske bindingstyper både i og mellem molekyler, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri.
Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne carbonhydrider.
Eksempel på makromolekyler: ses i forbindelse med polymerisation af alkener.
Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination samt forbrændingsreaktioner.
Kvalitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese og forbrænding.
Kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
Kemiøvelse:
Reaktioner med carbonhydrider. (Efterbehandling afleveres)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Karakteristiske grupper med oxygen og nitrogen
Faglige mål:
Anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger inden for organisk kemi
Gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder, tilrettelægge simple kemiske eksperimenter, indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde, dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter, gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger samt anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng.
Formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer, der demonstrere viden om kemis identitet og metoder samt anvende fagets viden og metoder til analyse og vurdering.
Kernestof
Kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer, mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer og opløsninger,kemiske bindingstyper, tilstandsformer, opløselighedsforhold, eksempler på struktur- og stereoisomeri.
Organisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning, egenskaber, isomeri, og anvendelse for stofklasserne alkoholer, carboxylsyrer og estere, samt opbygning af og udvalgte relevante egenskaber for stofklasserne aldehyder, ketoner og aminer
Stofidentifikation ved kvalitative analyser
Organiske reaktionstyper: substitution, addition, elimination, kondensation og hydrolyse samt redoxreaktioner med organiske stoffer
kvalitative og kvantitative eksperimentelle metoder, herunder simpel syntese, redoxtitrering.
Kemiøvelser:
- Oxidation af ethanol (rapport)
- reaktioner med aldehyder og ketoner (journal)
- Organisk identifikation (rapport)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Isomeri
kort gennemgang af forskellige former for isomeri.
Strukturisomeri
stereoisomeri
spejlbilledeisomeri
Vi ser udsendelsen fra DR: Viden om "den spejl vendte verden"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Organiske stoffer med farve
Kort forløb om farvede stoffer indenfor organisk kemi.
Teorien til Spektrofotometri gennemgås også.
Kemiøvelse: 32. Cochenille indhold i en rød sodavand
NB: Forsøget gav ikke data, der kunne bruges til efterbehandling.
Der blev lavet et lille forsøg med gurkemaje og TLC.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fedtstoffer
Forløbet giver en gennemgang af dannelse af fedtstoffer ud fra triglucerol og fedtsyrer.
Opbygning af fedtsyrer både mættede og umættede. Cis og trans fedtstoffer.
Til sidst ser vi på kemiske reaktioner med fedtstoffer. Herunder:
- additionsreaktion hvis det er en umættet fedtstof.
- iodtal
- hærdning
- forsæbning
Forløbet afsluttes med et eksperiment.
Kemiforsøg:
- Molarmasse for et fedtstof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267514611",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267514611",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267514611"
}