Holdet 2023 EN/2ab - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e)
Hold 2023 EN/2ab (1ab EN, 2ab EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Language and culture
Titel 2 Forløb#2 Down and out in America and Britain
Titel 3 Forløb#3 The American South
Titel 4 Forløb#4 Women in Ireland
Titel 5 Forløb#5 Hemingway minimalistic writing
Titel 6 Forløb#6 Modern Love
Titel 7 Forløb#7 Shakespeare
Titel 8 Forløb#8: Paul Auster Postmodernism
Titel 9 Forløb#9: The Victorian Age
Titel 10 Forløb#10: Selvlæst værk
Titel 11 Forløb#11: Revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Language and culture

I årets første tema fokuserer vi på det engelske sprogs udvikling helt tilbage til det femte århundrede og frem til i dag, hvor engelsk er at betragte som et globalt sprog, et såkaldt Lingua Franca.
Invasioner har præget det engelske sprog. Vi får styr på, hvem der invaderede de Britiske øer hvornår, og ikke mindst, hvilke forandringer det medførte med hensyn til ordforråd, grammatik og stavning.
Til sidst i forløbet diskuterer vi det engelske sprog fremtid.
De fleste af teksterne er fra antologien "Worlds of English" af Anne-Mette Finderup og Agnete Fog.

Ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Down and out in America and Britain

Både i USA og Storbritannien befinder en stor del af befolkningen sig på samfundets bund.
Der er forskellige grunde til denne sociale ulighed. Vi får i disse tekster et indblik i, hvordan mennesker lever forskelligt med hjemløshed. Nogle kæmper en hård kamp for overlevelse, mens andre trives særdeles godt med at rejse fra sted til sted i et liv uden fast bopæl.
De fleste af teksterne er fra antologien "Compass."



Ca 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 The American South

I vores sydstatstema har vi haft fokus på såkaldt slavelitteratur (med undtagelse af Civil Rights literature).
Vi har beskæftiget os med den særlige sydstatsdialekt, dennes karakteristika og udvikling.
Derudover har holdet stiftet bekendtskab med forskellige former for slavelitteratur, og hvordan romanen blev brugt som et politisk våben i kampen for frihed eller kampen for at legitimere det at have slaver.
Slavelitteratur nu til dags gør på sin egen måde opmærksom på den ulighed, der stadig eksisterer i USA.
Alle tekster er fra antologien "Stories for y'all."
I forlængelse af dette forløb havde holdet SRO med samfundsfag om ulighed i USA. De kunne enten analysere filmen "Precious" (2009) eller dokumentarfilmen "Inequality for all" (2013).

Ca 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Women in Ireland

I årets fjerde forløb beskæftiger vi os med livet i nutidens Irland og i forskellige historiske perioder i landets historie set fra et kvindeligt perspektiv.
Teksterne er af forskellig art, således at analyse af forskellige teksttyper indøves og repeteres.
Flere af teksterne er fra antologien "Dear Dirty Dublin."

Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Hemingway minimalistic writing

I årets første forløb fokuserer vi på novellelæsning og Hemingways minimalistiske skrivestil, som han selv kaldte for "tip of the iceberg"-teknikken/iceberg theory.
Vi arbejder således bl.a. med begrebet implikatur/undertekst, hvad forbliver usagt, "hidden meaning."
I slutningen af forløbet læser vi to noveller af Carver for at påvise, hvordan den minimalistiske skrivestil bliver ført videre, og hvordan Carver gjorde den til sin egen. Holdet vil desuden selv eksperimentere med den minimalistiske skrivestil i egne noveller (creative writing).

Ca. 75 sider.


EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Modern Love

Fra slutningen af 1960'erne med kvindefrigørelse og studenteroprør og frem til nu er der sket en utrolig udvikling mht., hvordan vi lever sammen i den vestlige verden. Man kan leve i den traditionelle kernefamilie med den samme partner gennem et langt liv. Man kan blive skilt og gifte sig igen. Man kan være single med de fordele og ulemper, det medfører. Man kan have en partner eller ægtefælle af samme køn. Man kan leve i et åbent ægteskab med de fordele og ulemper, dette medfører. Det kan også være, kønsrollerne er byttet om. Mulighederne er mange.
Teksterne i dette tema afspejler fordele og udfordringer ved disse nye samlivsformer.
I forbindelse med repetitionen inddrog vi psykologen Sternbergs teori.
Dette forløb indgik desuden som optakt til FF3. ("The Rise and fall of theTrad wife"+Alpha Women, Beta Men").

Ca. 55 sider
EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Shakespeare

Vi har læst uddrag fra første akt af tragedien "Macbeth," uddrag fra andre skuespil, der optræder i de to opgivne kapitler, samt en enkelt sonnet.
Vi har også læst om Shakespeare´s teater og sprog (Shakespeare´s Lives and Works).
På Enggram/Minlaering arbejdede vi supplerende med Early Modern English.
Vi kom desuden ind på begreber som dramatic irony, the metric system samt comic relief.

Antal sider: ca. 50

EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10: Selvlæst værk

I årets sidste forløb inden repetition fokuseres på selvvalgt og selvlæst værk.
Holdet har i god tid under vejledning valgt en roman hver, heraf mange klassikere, og læst romanen løbende i fritiden. Herefter fulgte en uges moduler arbejde med præsentation, analyse og fortolkning samt perspektivering af teksten, der mundede ud i en power point fremlæggelse på 15 minutter.







Ca 200 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer