Gentofte Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gentofte Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 EN/2ab - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Gentofte Gymnasium
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Hold
2023 EN/2ab (
1ab EN
,
2ab EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Language and culture
Titel 2
Forløb#2 Down and out in America and Britain
Titel 3
Forløb#3 The American South
Titel 4
Forløb#4 Women in Ireland
Titel 5
Forløb#5 Hemingway minimalistic writing
Titel 6
Forløb#6 Modern Love
Titel 7
Forløb#7 Shakespeare
Titel 8
Forløb#8: Paul Auster Postmodernism
Titel 9
Forløb#9: The Victorian Age
Titel 10
Forløb#10: Selvlæst værk
Titel 11
Forløb#11: Revision
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Language and culture
I årets første tema fokuserer vi på det engelske sprogs udvikling helt tilbage til det femte århundrede og frem til i dag, hvor engelsk er at betragte som et globalt sprog, et såkaldt Lingua Franca.
Invasioner har præget det engelske sprog. Vi får styr på, hvem der invaderede de Britiske øer hvornår, og ikke mindst, hvilke forandringer det medførte med hensyn til ordforråd, grammatik og stavning.
Til sidst i forløbet diskuterer vi det engelske sprog fremtid.
De fleste af teksterne er fra antologien "Worlds of English" af Anne-Mette Finderup og Agnete Fog.
Ca. 27 sider
Indhold
Kernestof:
"Global English"
2 Billion Voices: How to speak bad English perfectly | Heather Hansen | TEDxOdense
Jonathan Safran Foer: "Everything Is Illuminated" (2002)novel/excerpt
Supplerende stof:
Language and culture compendium (6) (2) (4).pdf
The dos and don´ts of the delivery phase.pdf
Global English questions TB.docx
DTE ch 2 søgbar.pdf
Language and culture compendium.pdf
John Agard: "Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster" (2006) poem
ENGLISH IN THE REAL WORLD: "Is text messaging ruining the English language?" (2018) blog
Text messaging.pdf
Text about text messaging tasks.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Down and out in America and Britain
Både i USA og Storbritannien befinder en stor del af befolkningen sig på samfundets bund.
Der er forskellige grunde til denne sociale ulighed. Vi får i disse tekster et indblik i, hvordan mennesker lever forskelligt med hjemløshed. Nogle kæmper en hård kamp for overlevelse, mens andre trives særdeles godt med at rejse fra sted til sted i et liv uden fast bopæl.
De fleste af teksterne er fra antologien "Compass."
Ca 40 sider.
Indhold
Kernestof:
Life on the Rails Told From The 2018 Hobo King
Jack Black: "You Can´t Win" (1926) excerpt/autobiography/non-fiction
George Orwell: "Down and Out in Paris and London" (1933) memoir/ excerpt
Tackling the Shame of Poverty
Supplerende stof:
FS Adjektiv adverbium I.pdf
You Can´t Win group work setting and characterization.docx
Chloé Zhao (dir.): "Nomadland" (2020) film
NOMADLAND questions.docx
Analysemodel (film) (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 The American South
I vores sydstatstema har vi haft fokus på såkaldt slavelitteratur (med undtagelse af Civil Rights literature).
Vi har beskæftiget os med den særlige sydstatsdialekt, dennes karakteristika og udvikling.
Derudover har holdet stiftet bekendtskab med forskellige former for slavelitteratur, og hvordan romanen blev brugt som et politisk våben i kampen for frihed eller kampen for at legitimere det at have slaver.
Slavelitteratur nu til dags gør på sin egen måde opmærksom på den ulighed, der stadig eksisterer i USA.
Alle tekster er fra antologien "Stories for y'all."
I forlængelse af dette forløb havde holdet SRO med samfundsfag om ulighed i USA. De kunne enten analysere filmen "Precious" (2009) eller dokumentarfilmen "Inequality for all" (2013).
Ca 50 sider
Indhold
Kernestof:
Harriet Jacobs: "Incidents in the Life of a Slave Girl." (1861) Chapter XXI: The Loophole of Retreat.
Charlotte Howard Gilman: "Recollections of a Southern Matron" ch. XXXV: "The Planter´s Bride" (1838)
Caroline Lee Hentz: "The Planter´s Northern Bride" ch XVII (1854) non-fiction
Octavia E. Butler: "Kindred" (1979) novel, excerpt
Supplerende stof:
The American South Compendium 2024.pdf
Incidents in the life of a slave girl TBs while reading task.docx
Incidents in the Llife of a Slave Girl ch XXI TBs role reading task.docx
Kirk Franklin - OK
FS Tegnsætning s. 81-82.pdf
The dos and don´ts of the delivery phase (1).pdf
DTE ch 13 søgbar.pdf
Slave literature chart.pdf
Silvie.docx
https://marble.co/blog/divorce/divorce-statistics/
SRO problemformulering 1.docx
Planlægning SRO 1ab.docx
SRO problemformulering 2.docx
SRO-vejledning (1).docx
Overweight & Obesity Statistics - NIDDK
How to quote from a film.docx
Analysis of fiction Angles (1).pdf
Analysemodel (film) Angles.pdf
Analysis of non-fiction (articles, speeches etc) (2) (1).pdf
SRO problemformulering 1 endelig version.docx
Planlægning SRO 1ab (1).docx
Tidsplan:
SRP-opgaveopbygning.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Women in Ireland
I årets fjerde forløb beskæftiger vi os med livet i nutidens Irland og i forskellige historiske perioder i landets historie set fra et kvindeligt perspektiv.
Teksterne er af forskellig art, således at analyse af forskellige teksttyper indøves og repeteres.
Flere af teksterne er fra antologien "Dear Dirty Dublin."
Ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
James Joyce: "Eveline" (1914) short story
William Trevor: "Teresa´s Wedding" (1975) short story
"Magdalene Laundries: Survivor stories" (5th Feb 2013) article
Phil O´Keeffe: "Growing up in the Liberties" (1995) non-fiction book excerpt
Supplerende stof:
Theme Four Women in Ireland 1abEN 2023-24.pdf
Women in Ireland.pdf
Malin Anderson (dir.): "Belfast Girls" (2006) documentary
Documentary Film makers & Film Productions. Watch Documentaries Online
FS To mean to think s. 107.pdf
Magdalene Laundries Survivor stories true false task.docx
FS Først s 103.pdf
Growing Up in the Liberties comprehension and analysis questions.docx
Growing Up in the Liberties søgbar.pdf
Link Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Hemingway minimalistic writing
I årets første forløb fokuserer vi på novellelæsning og Hemingways minimalistiske skrivestil, som han selv kaldte for "tip of the iceberg"-teknikken/iceberg theory.
Vi arbejder således bl.a. med begrebet implikatur/undertekst, hvad forbliver usagt, "hidden meaning."
I slutningen af forløbet læser vi to noveller af Carver for at påvise, hvordan den minimalistiske skrivestil bliver ført videre, og hvordan Carver gjorde den til sin egen. Holdet vil desuden selv eksperimentere med den minimalistiske skrivestil i egne noveller (creative writing).
Ca. 75 sider.
EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:
Ernest Hemingway: "A Day´s Wait" (1933) short story
Ernest Hemingway: "A Clean, Well-Lighted Place" (1933) short story
Ernest Hemingway: "Hills Like White Elephants" (1927) short story
Raymond Carver: "Feathers" (1983) short story
Raymond Carver: "Cathedral" (1983) short story
Supplerende stof:
Ernest Hemingway – The Early Years | Biographical Documentary
Ernest Hemingway - The Later Years | Documentary
Ernest HemingwayThe Early Years Comprehension questions.docx
The dos and don´ts of the delivery phase (10) (1).pdf
Informal feedback presentation skills.pdf
Tricky verb patterns I+II Fs p 38.pdf
Tricky verbs I+II s. 38-39.pdf
Woody Allen: "Midnight in Paris" (2011) feature film
Midnight in Paris quiz
Raymond Carver Feathers.pdf
Tricky verb patterns III IV and V FS s 39-40.pdf
Tricky verbs V FS s 40-41.pdf
DTE ch 32 søgbar.pdf
Raymond Carver Cathedral.pdf
Cathedral questions.docx
Celtic Woman - Amazing Grace
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Modern Love
Fra slutningen af 1960'erne med kvindefrigørelse og studenteroprør og frem til nu er der sket en utrolig udvikling mht., hvordan vi lever sammen i den vestlige verden. Man kan leve i den traditionelle kernefamilie med den samme partner gennem et langt liv. Man kan blive skilt og gifte sig igen. Man kan være single med de fordele og ulemper, det medfører. Man kan have en partner eller ægtefælle af samme køn. Man kan leve i et åbent ægteskab med de fordele og ulemper, dette medfører. Det kan også være, kønsrollerne er byttet om. Mulighederne er mange.
Teksterne i dette tema afspejler fordele og udfordringer ved disse nye samlivsformer.
I forbindelse med repetitionen inddrog vi psykologen Sternbergs teori.
Dette forløb indgik desuden som optakt til FF3. ("The Rise and fall of theTrad wife"+Alpha Women, Beta Men").
Ca. 55 sider
EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:
Tony Hoagland: "In Praise of Their Divorce" (2010) poem
Chad Kultgen: The Average American Male" (2007) novel excerpt
Liz Tuccillo: "How to Be Single" (2008) novel excerpt
Anita Jain: "Is Arranged Marriage Really Any Worse Than Craigslist?" (21 May 2005, New York Magazine) article
Supplerende stof:
Modern Love part one (ny version).pdf
Moderne Love part two søgbar.pdf
Tricky verbs V FS s 40-41.pdf
Tricky verbs I+II s. 38-39.pdf
Tricky verb patterns III IV and V FS s 39-40.pdf
In Praise of Their Divorce Group work.docx
In Praise of Their Divorce Group work (2).docx
Alan Bennett: "Nights in the Gardens of Spain" (1998) drama/excerpt
Nights in the Gardens of Spain group work pres..docx
Nights in the Gardens of Spain List of scenes and corresponding time codes.docx
Nights in the Gardens of Spain group work pres. (5).docx
Nights in the Gardens of Spain - Penelope Wilton - Part 1
Nights in the Gardens of Spain - Penelope Wilton - Part 2
Nights in the Gardens of Spain - Penelope Wilton - Part 3
Sternberg The Triangular Theory of Love.pdf
Is Arranged Marriage Really Any Worse Than Craigslist Sections.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Shakespeare
Vi har læst uddrag fra første akt af tragedien "Macbeth," uddrag fra andre skuespil, der optræder i de to opgivne kapitler, samt en enkelt sonnet.
Vi har også læst om Shakespeare´s teater og sprog (Shakespeare´s Lives and Works).
På Enggram/Minlaering arbejdede vi supplerende med Early Modern English.
Vi kom desuden ind på begreber som dramatic irony, the metric system samt comic relief.
Antal sider: ca. 50
EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:
Ole Juul Lund: "Shakespeare-Lives and works" (2012)
Shakespeare lives and works ch 3 first half søgbar pdf.pdf
Shakespeare lives and works ch 3 second half.pdf
"Shakespeare-lives and works": ch 8 Shakespeare and the English Language.
Shakespeare lives and works ch 8 first half.pdf
Shakespeare lives and works ch 8 second half.pdf
William Shakespeare: "Macbeth" (1606) play
"Macbeth": Act 1, scenes 1,2, 3.
Supplerende stof:
Shakespeare lives and works group work ch threesecond half.docx
Shakespeare lives and works ch 3 second half.pdf
FS Præposition+that-aldrig i livet s 83-84.pdf
Shakespeare´s Contemporaries true false statements.docx
Shakespeare lives and works ch 8 second half group work.docx
A Glossary of Literary Terms pp. 101-106, Meter.pdf
A Glossary of Literary Terms pp. 91-94, Irony.pdf
Macbeth Act 1, scenes 4+5.
Macbeth Act 1 scene 3 Work sheet.docx
Kongruens FS pp 19-21.pdf
Vejledning til engelsk i SRP.pdf
FF3 Evaluering.docx
FS Præposition+infinitiv-heller aldrig s 85.pdf
Sonnet 18.docx
William Shakespeare: "Shall I Compare Thee to a Summer´s Day?" Sonnet 18 (year?) poem
Abrams The sonnet.pdf
York Notes The sonnet.pdf
York Notes The sonnet form.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8: Paul Auster Postmodernism
Antal sider: ca. 200
Indhold
Kernestof:
TLR ch 2 question sheet.docx
TLR ch 3 quotation sheet.docx
Henvisninger skr engelsk terminsprøve samt eksamen.docx
TLR ch 5 voc task.docm
TLR ch 5 quotes.doc
Preparation I for your midterm week 6 .docx
The Locked Room ch 7 Fill in task first half.doc
True false task ch 7.doc
The Locked Room Chapter 7 quotation sheet.doc
Karrierelæring uge 9 Gentofte Gymnasium.docx
TLR ch 8 comprehension and more.docx
Afsnit
Modernism and Postmodernism Abrams.pdf
General introduction and general conclusion 2ab an example.docx
Tavlestil EN-A (rep Marts 2025).doc
TLR ch 9.docx Wayne Wang (dir.): "Smoke" (1995) film
Smoke questions.docx
Paul Auster: "auggie wren´s christmas story" (??) short story
auggie wren´s christmas story søgbar pdf.pdf
Confusing words 8.pdf
Confusing words 51.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9: The Victorian Age
I dette forløb læser vi næsten fagets genrer. De fleste af teksterne er fra antologien "Vain, Vicious, Victorian" af Eva Lene Kristensen. Vi fokuserer på Englands storhedstid som det store imperium, samtidig med at mange også kæmpede med sociale problemer af forskellig karakter.
Ca. 35 sider
EKSAMENSTEMA
Indhold
Kernestof:
Rudyard Kipling: "The White Man´s Burden" (1988) poem
The Woman in the Attic (1847).pdf
Charles Dickens: "A London Workhouse in 1850" (1850) non-fiction
A London Workhouse in 1850 second half group work.docx
The structure and requirements of your power point presentation (2).docx
Supplerende stof:
The Queens That Changed the World_Victoria
ESG ch 15 aktiv og passiv.pdf
THe UK and me.pdf
British civil servant in Inda.pdf
The White Man´s Burden text and tasks.pdf
Queens that changed the world Victoria questions.docx
A Glossary of Literary Terms pp. 101-106, Meter (2) (1).pdf
Abrams The Gothic Novel.pdf
Unlock the Power of Linking Words in English: Master the Art of Connection
Dickens A London Workhouse in 1850.pdf
Poverty and pubs.pdf
A London Workhouse in 1850 questions.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10: Selvlæst værk
I årets sidste forløb inden repetition fokuseres på selvvalgt og selvlæst værk.
Holdet har i god tid under vejledning valgt en roman hver, heraf mange klassikere, og læst romanen løbende i fritiden. Herefter fulgte en uges moduler arbejde med præsentation, analyse og fortolkning samt perspektivering af teksten, der mundede ud i en power point fremlæggelse på 15 minutter.
Ca 200 sider.
Indhold
Kernestof:
The structure and requirements of your power point presentation (2).docx
Plan for fremlæggelse af selvvalgt værk .docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11: Revision
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Revision: Shakespeare
Revision: Modern Love
Afternoon tea after the break:)
Afternoon tea list 2ab.docx
Sternberg The Triangular Theory of Love.pdf
Modern Love part one (ny version) (11) (1).pdf
Moderne Love part two søgbar (12) (1).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267583888", "T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267583888", "H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59267583888" }