Holdet 2023 SPA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2023 SPA (SPA, SPA2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Forløb 1 - Jóvenes en España
Titel 3 Forløb 2 - Cuba
Titel 4 3 - Inmigración a España
Titel 5 Forløb# 4: Almodóvar y sus películas (Eksamen)
Titel 6 Forløb#5 Chile antes (Eksamen)
Titel 7 Forløb#6 Chile ahora (Eksamen)
Titel 8 Forløb#7 Frida Kahlo- su vida y su arte (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Grundforløb med Caminando grundbog og øvelseshæfte. Desuden suppleret op med film, sange mm.
Introduktion til generel grammatik.
Brug af quizlet.com til ordforrådstræning.
Ca. 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 1 - Jóvenes en España

Jóvenes de España.

I forløbet om Los jóvenes de España er der lagt vægt på den generelle unge spaniers liv og hverdag. Der er læst og bearbejdet følgende tekster i forbindelse med forløbet:
“Diego” s. 7 og “Javier” s. 10-13 fra Michala Schaffalitzky og Jette Søndergård Jensen: Jóvenens andaluces hablan… Horsens, 2000.  
"Estrella de Sevilla", s. 7-20 fra Eva Rosenkilde: La buena vida, Gyldendal, 2011.

Film:
“Ocho apellidos vascos”, 2014.

ca. 30 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2 - Cuba

Cuba.
Vi har fokuseret på hovedtræk i den politiske og kulturelle udvikling siden den cubanske revolution, dvs. Revolutionen, den specielle periode og de økonomiske og sociale konsekvenser af den specielle periode. Vi har set på hvordan musik og anden kultur bruges i det cubanske samfund.
Vi har læst og bearbejdet følgende tekster:

Retratos Cubanos af Ole Loumann, Gyldendal, 2000: Indledning s. 9-18.
“Cuba i dag”, fra Somos Cuba, af Ole Lohmann. http://somoscuba2.dk/, Eduvision.
Cuba en cambio, af Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016:
s. 6-8, om den specielle periode.
”César, el hijo de la revolución”, fra Somos Cuba, af Ole Lohmann. http://somoscuba2.dk/, Eduvision.
Caminando af Inge Magrethe Clausen m.fl.:  s.104-109 om Cuba og cubansk kultur.
Film: Habana Blues.
Sang og musikvideo: Orishas: 537 Cuba. https://www.youtube.com/watch?v=L2eV20UhkQk&index=18&list=PL1DxPmxzlGz_zOMvMkwZihCQefLA8sm_L
Compay Segundo: Chan chan, fra filmen “Buena vista social club”. https://www.youtube.com/watch?v=UXwLBS3yUkA&index=13&list=PL1DxPmxzlGz_zOMvMkwZihCQefLA8sm_L

Ca. 35 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3 - Inmigración a España

Inmigración a España.
Forløbet handler om emigrationen til Spanien de senere år, og novellen "Moros en la costa" bruges som eksempel til at behandle emnet mere generelt. I forløbet er der blevet introduceret til migrationsbegreber som f.eks. immigration og emigration, legal og illegal immigration og push og pull-faktorer. Der har været fokus på at begå sig mundtligt, i hverdagssituationer og i enkel spansk samtale om emnet og på at kunne bruge nutid, før nutid og nær fremtid naturligt.
Forløbet har indeholdt følgende:
- Baggrundstekster og læreroplæg om migration til og fra Spanien ca. 1936 til i dag.
- Dolores Soler-Espiauba: Moros en la costa. (2013) Følgende kapitler er læst på spansk: 1, 2, 4, 6, dele af 8, 11 og 12. De øvrige kapitler er refereret på dansk.
Film: La misma luna, 2007.
I alt ca. 50 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb# 4: Almodóvar y sus películas (Eksamen)

Almodóvar y sus películas

Vi opbygger viden og ordforråd om Franco-styret i Spanien, som giver  baggrund for at forstå Almodóvar og hans filmunivers.

Materiale:

"Todo sobre mi madre", film 1999

Fra bogen "Sin prisa pero sin pausa", I. M. Clausen og E. Liébana og A. U. Nørgaard, Gyldendal 2016, side 80-86:

"Breve historia de la España moderna, De la guerra a la transición"
"La transición"
"El 23F"
"La movida madrileña"

https://quizlet.com/22335458/todo-sobre-mi-madre-flash-cards/

https://create.kahoot.it/details/la-dictadura-de-franco/c3f23d3b-178c-44da-a90c-0832115b32f2

Desuden baggrundsstof til selvstudie:
"Diktatur, identitet, transvestit" Spansk film efter Franco, artikel fra 2001 af Kasper Christoffer Larsen, CinemaZone.dk


Nøgleord om Franco og diktaturet i Spanien/ Palabras clave sobre Franco y la dictadura
Francisco Franco
1936-1939 Guerra civil
1936-1975 La dictadura de Franco
Republicanos
Nacionalistas
Dictadura- democracia
Dictador - La iglesia - La fuerza -  Morir /ue/ - at dø, fx: el muere- han dør
opresión - violencia - emigración - pobreza - sangre  -  sufrimiento - población - sufrir- at lide - censura

Stikord om temaer i Todo sobre mi madre:

Enfermedad - Ser si mismo/a - ser auténtico/a - Identidad  - género (køn) -
Libertad sexual - Las madres - la relación con los padres/madres - Falta  de prejuicios (fravær af fordomme): Almodóvar no juzga a sus   personajes - Drogas - Transiciones (género/vida y muerte - amigo-familia) - Conclusiones (afslutninger)
La España vieja y tradicional >< La España moderna
Los valores tradicionales >< modernos

Mensajes y característicos típicos de la películas de Almodóvar:
Libertad sexual
La familia escogida><Biológica
"Siempre he confiado en la bondad de los desconocidos"


Emociones fuertes
Colores fuertes
Dieseño y estética



Grammatik:
Repetition af basal grammatik- fokus på verber:

Nutid
Før nutid
Nær fremtid
gerundium

Billedbeskrivelse - individuelle mundtlige oplæg om temaet og om billede.

Ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#2 Billedbeskrivelse-Mi foto favorita 03-09-2024
#3 Almodóvar y sus películas 17-09-2024
#4 Delprøve 1- træning 01-10-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#5 Chile antes (Eksamen)

Tema 5: Chile antes

Efter temaet vil I have helt styr på, hvem Augusto Pinochet, Salvador Allende og Victor Jara og Machuca er. Og være klogere på, hvad der skete i Chile i 1970érne, som stadig præger landet i dag.

Vi starter med at skabe fælles viden om Chiles geografi og historie og opbygge et fælles ordforråd, så I kan tale på spansk om temaet på spansk.
I skal træne selvstændig læsning/læseforståelse, lytteforståelse, samtale om billede og tekst på spansk. Og selvfølgelig opbygge overblik og viden om temaet.

Materiale:

"Masacre at the Stadium", Dokumentar om Victor Jara

"Machuca", uddrag af drejebog, Gyldendal

"Machuca", film af Andrés Wood, 2003, Filmstriben

"Chiles nyere historie"

"Chiles historie", fra Machuca-drejebogen, ss. 65-72
Nøglebegreber:

Un país largo, democracia hoy, muchas zonas, desierto, lagos, volcánes, costa larga, el sur de America del sur.
Dictadura (1973-1989), dictador, Augusto Pinochet, presidente socialista (1970-73), Salvador Allende, suicidio, Victor Jara, cantante,  fue matado, socialiste, el golpe militar, Santiago de Chile, la capital, llevar preso, entender/comprender, democracia, tocar la guitarra, canciones de protesta, luchar por.

Machuca, amigo/amiga, colegio privado/particular, los niños pobres/de pocos recursos, los niños ricos, manifestaciones. Morir, matar.

Ca. 35 ns





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SPA2, arbejd selv, 26nov 26-11-2024
Arbejd selv SPA2, 5dec 08-12-2024
Opgave om Chile delprøve 1 19-12-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#6 Chile ahora (Eksamen)

Tema 6: Chile ahora

Vi læser om Chile i dag mange år efter kuppet i 1973 og Pinochets diktatur, som sluttede i 1990. Hvad er Chile for et land og samfund i dag?

Materiale:
Fra "Retratos chilenos", Christina Berg Jakobsen og Jette Sindbjerg Martinsen, Gyldendal 2010:

"Dinamarca es mi país, Chile es mi cultura", ss.43-48

"Mi país inventado",  ss. 7-18

"Nicolás de Chile", tekst til DP1 og 2


Nøgleord:
Isabel Allende, escritora famosa, chilena, escribe sobre su país,
país muy largo, geografía especial, estrecho y largo, zonas diferentes, desierto, Atacama, el norte,  volcánes y lagos en el sur, Santiago, la capital, pobreza, cultura interesante.

La zona central, un clima agradable, los Andes, las montañas, frío, calor.
Claudio, 20 años, vivir en, Chile/ Dinamarca, el golpe militar en 1973, irse de Chile, dictadura, 1990 democracia.

Padres chilenos, vivido tres años en Chile, trabajar en las calles, ganar dinero, luchar, ayudar, familia, tradiciones. Ser joven, estudiar , caro, pagar, educación, universidad, una beca (legat som hjælp til at betale for studie).
Naturaleza, un país lindo/hermoso, alegría, pisco= bebida típica, "carretear", salir de fiesta, bailar.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave om Chile delprøve 1 19-12-2024
Opgave om Chile delprøve 2 07-01-2025
entre dos países delprøve 1 pdf 09-01-2025
entre dos países delprøve 2 14-01-2025
SPA2 skr. prøve 03-02-2025
SPA2 skr. sygeprøve 25-02-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#7 Frida Kahlo- su vida y su arte (Eksamen)

Tema 7:  Frida Kahlo- su vida y su arte. EKSAMENSTEMA


Vamos a estudiar a Frida Kahlo, la pintora famosa de México, su vida y su arte.

Quién es Frida Kahlo?
¿Por qué es popular todavía hoy?
¿Qué caracteriza su arte- y su vida?
¿Quién es Diego Rivera y qué significa él para Frida Kahlo?

Fokus på mundtligt sprog, billedbeskrivelse og repetition af basal grammatik. Fokus på verbalperifraser og ordforråd specifikt til temaet.

Konsolidering af:
Nutid, før nutid, verbalperifraser , ser-estar.

Materiale:

"Frida Kahlo", uddrag fra bogen "Hola", M. Abrahamsen og A. Nørgaard, Gyldendal 1990 (Kernestof)

Uddrag fra bogen ”Frida Kahlo y Diego Rivera”, Marianne Havsteen og E. H. M. Brink, Gyldendal Uddannelse 2002:

"Frida se viste de tehuana mexicana" (let forkortet) ss.65-66

”Un trágico accidente” s. 62-63

"Cómo mirar un cuadro de Frida Kahlo", s. 77

"Actividades sobre Frida Kahlo", tekster og opgaver
https://www.profedeele.es/actividad/frida-kahlo/

DR-dokumentarserie om Frida Kahlo, Dr.dk, tre afsnit.



Palabras clave:

pintor, pintura,una vida dura, matrimonio, casado con, casarse, un accidente, feliz, dolor, expresar, expresarse, autorretratos, divorciarse, vivir en, Los Estados Unidos, motivo, representar (at forestille fx billedet forestiller), autorretrato, pinta a si misma.

Sufrir, aventuras amorosas, mujer moderna, artista, valores tradicionales, indígena, familia, padre alemán, madre indígena, color, columna vertebral rota,  morir, nacer 1907/(1910 - La revolución mexicana en 1910).

Antal sider ca 45

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SPA2 skr. sygeprøve 25-02-2025
Un trágico accidente 06-03-2025
opgave om Chile fra retratos chilenos 06-03-2025
ONLINE Perifraser/Verbaludtryk 13-03-2025
Eksamensopgave Fiesta 20-03-2025
Victor Jara opgave ud fra dokumentarfilm 27-03-2025
Frida Kahlo-opgavehæfte 13-05-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer