Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ke/HF KeB (HF KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Redoxkemi fortsat
Basiskemi C side 178-188
Vi har arbejdet med tildeling af oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner og redoxtitrering.
Elevøvelse: Indholdet af jern i ståluld
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kemiske reaktioners hastigheder
Basiskemi B side 7-27
Reaktionshastighed (øjeblikkelig og gennemsnitlig) og bestemmelse af en reaktionshastighed
Reaktionshastigheden afhænger af flere faktorer:
-koncentrationer
- overfladeareal
- temperatur
- katalysator
- inhibitor
Reaktionshastigheden kobles sammen med kemiske reaktioner og reaktionsmekanisme samt elementar reaktioner. Her vil vi blandt andet komme ind på bi- og unimolekylær reaktioner, forløbet af en elementarreaktion, aktiveringsenergi samt det aktiverede kompleks for kemiske reaktioner.
Elevøvelse: Landolts forsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemisk ligevægt
Kemisk ligevægt
Helge Mygind m.fl. Basiskemi B
Side 29 – 45, 47, 53-55, 56, 63-66, 70-71
Internetfilm om Le Chateliers princip
Vi har arbejdet med: Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, reaktionsbrøk, stofmængdebrøk, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager, indgreb i ligevægt.
Eksperimentelt:
Indgreb i ligevægt
Særlige fokuspunkter:
Anvende kemiske betegnelser - udføre beregninger - udføre kemiske eksperimenter - omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis - registrere og efterbehandle dato og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre-basekemi
Syre-basereaktioner
Helge Mygind m.fl. Basiskemi B
Side 73 – 94, 100 – 104, 107-112, 114-115
Vi har arbejdet med: Syrer, baser, hydronoverførsel, vands autohydronolyse (selvionisering), pH, pOH, syrestyrke, basestyrke, styrkekonstant, styrkeeksponent, beregning af pH i opløsninger af henholdsvis stærke og svage syrer og baser, pufferligningen, syrebrøk, basebrøk, bjerrumdiagram, syre-basetitrering.
Eksperimentelt:
Potentiometrisk og kolorimetrisk titrering af stærk og svag syre (for STX-eleverne i samarbejde med matematik om numerisk differentiation.) og elevers egne forsøg.
Særlige fokuspunkter:
Anvende kemiske betegnelser - udføre beregninger - udføre kemiske eksperimen-ter - omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis - regi-strere og efterbehandle dato og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467047973",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467047973",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467047973"
}