Holdet 2024 Ke/HF KeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 2024 Ke/HF KeB (HF KeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Redoxkemi fortsat
Titel 2 Kemiske reaktioners hastigheder
Titel 3 Kemisk ligevægt
Titel 4 Syre-basekemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Redoxkemi fortsat

Basiskemi C side 178-188

Vi har arbejdet med tildeling af oxidationstal, afstemning af redoxreaktioner og redoxtitrering.

Elevøvelse: Indholdet af jern i ståluld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kemiske reaktioners hastigheder

Basiskemi B side 7-27

Reaktionshastighed (øjeblikkelig og gennemsnitlig) og bestemmelse af en reaktionshastighed

Reaktionshastigheden afhænger af flere faktorer:
-koncentrationer
- overfladeareal
- temperatur
- katalysator
- inhibitor

Reaktionshastigheden kobles sammen med kemiske reaktioner og reaktionsmekanisme samt elementar reaktioner. Her vil vi blandt andet komme ind på bi- og unimolekylær reaktioner, forløbet af en elementarreaktion,  aktiveringsenergi samt det aktiverede kompleks for kemiske reaktioner.

Elevøvelse: Landolts forsøg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kemisk ligevægt

Kemisk ligevægt

Helge Mygind m.fl. Basiskemi B
Side 29 – 45, 47, 53-55, 56, 63-66, 70-71
Internetfilm om Le Chateliers princip

Vi har arbejdet med: Ligevægtsloven, ligevægtskonstant, reaktionsbrøk, stofmængdebrøk, opløsningsmidlet som reaktionsdeltager, indgreb i ligevægt.

Eksperimentelt:
Indgreb i ligevægt


Særlige fokuspunkter:
Anvende kemiske betegnelser - udføre beregninger - udføre kemiske eksperimenter - omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis - registrere og efterbehandle dato og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Syre-basekemi

Syre-basereaktioner

Helge Mygind m.fl. Basiskemi B
Side 73 – 94, 100 – 104, 107-112, 114-115

Vi har arbejdet med: Syrer, baser, hydronoverførsel, vands autohydronolyse (selvionisering), pH, pOH, syrestyrke, basestyrke, styrkekonstant, styrkeeksponent, beregning af pH i opløsninger af henholdsvis stærke og svage syrer og baser, pufferligningen, syrebrøk, basebrøk, bjerrumdiagram, syre-basetitrering.

Eksperimentelt:
Potentiometrisk og kolorimetrisk titrering af stærk og svag syre (for STX-eleverne i samarbejde med matematik om numerisk differentiation.) og elevers egne forsøg.

Særlige fokuspunkter:
Anvende kemiske betegnelser - udføre beregninger - udføre kemiske eksperimen-ter - omgås kemikalier og laboratorieudstyr på forsvarlig og reflekteret vis - regi-strere og efterbehandle dato og iagttagelser samt analysere, vurdere og formidle forsøgsresultater  skriftligt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer