Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ty/TyF (TyF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jung sein - EKSAMEN
Vi har arbejdet med forskellige sider af livet som ung: venner, kærlighed, alkohol, byture og det digitale liv.
Kernestof:
TV-serie: DRUCK - Staffel 1 (CFU)
Musikvideo: Nein, Mann (https://www.youtube.com/watch?v=Vol0vAv_dh0)
Tekst: Ausgehen (www.pasch-net.de)
Statistik om unge og alkohol i Tyskland
"Auf Uns" kap. 2: Generation Selfie
- Sang: Tim Bendzko: Programmiert
Grammatik:
Sætningsanalyse, den bestemte og ubestemte artikel
Vi har arbejdet på MinLæring og udvalgte dele af "Alles in allem"
Omfang: 20% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Glæd dig til at møde Hanna, Jonas, Kikki, Matteo, Mia, Sam, Alex og Amira
-
DRUCK_Aufgabe-Folge-1.docx
-
Hvis du ikke blev færdig med opgaven til det første afsnit af DRUCK, så er lektien til i dag at lave den helt færdig.
-
Mundtlig øvelse: Tiere
-
Aufgabe: DRUCK Folge 3 und 4
-
All Of SKAM - DRUCK
-
Opgaven til Folge 3 und 4 skal du ha' lavet færdig til i dag
-
Aufgabe-Folge-5.pptx
-
Hvis du ikke allerede har brugt Min Læring i et af de andre fag, er lektien til i dag, at du skal ha' været logget på med dit UniLogin INDEN timen i dag. Hvis det er lang tid siden, du har været logget på, er det også en god idé lige at tjekke, at ma
-
Link til Min Læring
-
Medbring computer og høretelefoner
-
Besvar spørgsmålene til Folge 6. De er i den PowerPoint, I arbejdede med i mandags. Der er også to tomme slides, som du skal udfylde med dine egne spørgsmål og billeder fra afsnittet, der fra passer til dine spørgsmål
-
Screening
-
Analysepilen
-
Den bestemte og ubestemte artikel (billede fra timen)
-
Sætningsanalyse
-
Samme lektie som til i onsdags
-
Medbring dit kladdehæfte
-
SKAM-Deutschland_Folge-7-8_gruppearbejde.docx
-
S01E09 Full - Crashes.mp4
-
Hvis der er afsnit, du ikke har fået set, fordi du har misset en time, så vil det være en god idé at få det set inden timerne i dag. I dag skal vi se Folge/Episode 10, så det skal du ikke se
-
Gruppearbejde
-
Posteren skal laves færdig i dag og afleveres til Signe, når modulet er slut
-
Vi går i dag i gang med lektien "Sætningsanalyse + kasus" på MinLæring. Hele lektien skal være færdiglavet fredag d. 20/9
-
Billede af tavlen: adverbialled og præpositionsforbindelser
-
Øv din præsentation af gruppens poster derhjemme flere gange - meget gerne foran din mor/far, bror/søster, bedstemor/bedstefar, roommate eller hvem der gerne vil lytte :)
-
Her kan du finde din gruppes poster, så du kan øve dig derhjemme
-
Ausgehen - drei Jugendliche erzählen.docx
-
Dagens sang :)Laserkraft 3D - Nein, Mann!
-
Undersøg til i dag: Hvad er en "Muttizettel"?
-
Dagens sang :)Ausgehen - AnnenMayKantereit
-
Jugendliche und Alkohol_Aufgaben.docx
-
Auf Uns_Generation Selfie_Seite 19-26.pdf
-
Wordclouds fra timen
-
Opsamling på hele forløbet "Jugendliche in Deutschland"
-
Vi arbejder videre med sangen "Programmiert"
-
Tim Bendzko - Programmiert
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sport in der deutschen Geschichte - EKSAMEN
Ved at kigge på forskellige sportsbegivenheder i Tysklands historie har vi fået et indblik i sportens betydning. Hvordan sport bruges som et politisk og ideologisk middel, men også hvordan sport kan styrke fællesskabet og skabe sammenhold.
Fokuspunkter:
De Olympiske Lege 1936
Fodbold-VM 1954
Doping i DDR
VM i Tyskland i 2006
Kernestof:
Film: Berlin 36 (CFU)
Tekst: 10.000 Kriegsgefangene vor 50 Jahren aus der Sowjetunion entlassen (Tyskforlaget)
Film: Das Wunder von Bern
Artikel: Vergiftet von der DDR (https://www.zeit.de/sport/2018-02/doping-ddr-sport-dopingopfer-kinder-folgen-hilfe)
Dokumentar: Den store olympiske dopingskandale (CFU - OBS: sproget engelsk og tysk)
Tekst: Fussball-Weltmeisterschaft 2006 (...)
Sang + musikvideo: Was wir alleine nicht schaffen (Xavier Naidoo)
Grammatik: verber (hjælpeverber, regelmæssige verber)
Omfang: 20% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgave i timen - forberedelse til filmen
-
Lektie: Inden timen i dag skal du have set denne lille video igennem
-
Film_Berlin 36_Aufgabe.docx
-
Hvis du ikke var der i timerne i mandags, skal du selv sørge for at se filmen "Berlin 36" INDEN timen i dag
-
Eine Filmrezension schreiben
-
Hvis du ikke var der hverken mandag eller onsdag og ikke har fået set filmen, så skal du se den inden timen i dag - enten på CFU (Unilogin) eller Filmstriben (biblioteks-login)
-
Link til CFU
-
Heimkehrer-in-Friedland-1955-Mother-at-returning-POW-camp-1955.jpg
-
Tekst + opgaver
-
Snak med din makker
-
Hvis du ikke var der i mandags, skal du se starten af filmen "Das Wunder von Bern" inden timen i dag - du skal se frem til 54 min og 30 sek.
-
Lektie til alle, der var der i mandags: inden timen i dag skal du under elevfeedback skrive tre spørgsmål (på tysk) til filmens handling (kun til den del af filmen, vi har set)
-
I dette modul skal du lave opgaver på MinLæring
-
Das Wunder von Bern - billeder_sæt billederne i den rigtige rækkefølge.ppt
-
Spørgsmål til filmen
-
Hvis du ikke har været til timerne mandag og onsdag i sidste uge, skal du til timen i dag ha' set hele filmen hjemme. Den er tilgængelig både på mitCFU (Unilogin) eller Filmstriben (bibliotekslogin)
-
Opgave til personerne i Das Wunder von Bern
-
Gruppearbejde
-
Læs denne tekst igennem inden timen i dag og besvar følgende to spørgsmål:
-
Arbejd selv-modul
-
MitCFU
-
Undskyld, undskyld, undskyld
-
Was habt ihr über Doping in der DDR gelernt?
-
Opgave: Uregelmæssige verber
-
Lektie til dem, der var der i timen d. 4/11
-
Lektie til dem, der IKKE var der i timen d. 4/11
-
Til timen i dag skal du være færdig med den grammatikopgave, I lavede i mandags. Husk at medbringe papiret!
-
Her finder I jeres posters
-
Opgaver til uregelmæssige verber - præsens + præteritum.docx
-
Vælg ét uregelmæssigt verbum fra hver gruppe og øv dig på bøjningen - fx essen - isst - ass - gegessen
-
Xavier Naidoo_Was wir alleine nicht schaffen.pdf
-
Fussballweltmeisterschaft 2006 - Opgave til verberne i teksten.docx
-
Fussball-Weltmeisterschaft 2006.pdf
-
Spørgsmål til Fussball-Weltmeisterschaft 2006.doc
-
Opgave til Was wir alleine nicht schaffen.docx
-
Wordclouds fra timen
-
Hvis du ikke var til timerne i mandags, skal du inden timen i dag se musikvideoen til "Was wir alleine nicht schaffen"
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Traditionen - Weihnachten
Vi har undersøgt, hvordan tyskerne holder jul, og vi har været på julemarked i Lübeck, hvor eleverne bl.a. har lavet interview om tyskernes traditioner.
Omfang: 10% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Liebe - damals und heute - EKSAMEN
Vi har kigget på forskellige kærlighedshistorier og derigennem forskellige former for kærlighed. Vi er både hoppet lidt tilbage i tiden og har også kigget på en mere fremtidig form for parforhold - noget der måske slet ikke er så fjernt fra nutiden.
Kernestof
Digt: Ein Jüngling liebt ein Mädchen (1822) af Heinrich Heine
Digt: Nichts davon (2010) af Selim Özdogan
Video: Wer Johann Wolfgang von Goethe war … (https://www.zdf.de/kinder/logo/goethe-einfach-erklaert-100.html)
Film: Goethe!
To afsnit af serien "Liebe jetzt": Ja, nein, vielleicht! (https://www.zdf.de/video/serien/liebe-jetzt-102/ja-nein-vielleicht-100) + Es ist kompliziert (https://www.zdf.de/video/serien/liebe-jetzt-102/es-ist-kompliziert-112)
Tekst: Der grosse Gustav und die kleinste Frau der Welt
Film: Ich bin dein Mensch
Grammatik
Hoved- og ledsætninger
Ordstilling
Præpositioner
Omfang: 20% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opsamlingsopgave - verber (lavet i timen)
-
Her finder du opgaven til dagens arbejd selv-modul
-
Wer ist Goethe?
-
Vi skal se en film baseret på den (måske) allermest berømte kærlighedshistorie i den tyske litteratur - ved du, hvad det er for en historie?
-
Personenbeschreibung
-
Vi skal arbejde med filmen "Goethe!", som vi så i mandags, så hvis du ikke var der, eller ikke fik set hele filmen, skal du se den til i dag. Den ligger på Filmstriben, som jeg har linket til herunder
-
Aufgabe_Ein vertraulicher Brief.docx
-
Forberedelse til brev
-
Medbring kuglepen
-
Opgave_Liebeslieder.docx
-
Vælg en sang
-
Opgave til dagens arbejd selv-modul
-
Oversæt til dansk
-
Liebe Jetzt!
-
Liebe. Jetzt! - Folge 2: Es ist kompliziert
-
Som lektie til i dag skal du ha' øvet dig i at fortælle om de scener fra "Liebe. Jetzt!", som du valgte at arbejde med i mandags.Hvis du ikke var der i onsdags, skal du inden timen i dag ha' set afsnittet "Ja. Nein. Vielleicht?" (23 min). Det er uden
-
Link til "Liebe. Jetzt!"
-
Hvordan analyserer og præsenterer jeg fiktive tekster
-
Tekst: Der grosse Gustav und die kleinste Frau der Welt
-
Gegensätze ziehen sich an.png
-
Aufgabe: Dating mit Künstlicher Intelligenz – gut oder schlecht?
-
Opgave til første del af filmen
-
Hvis du ikke var der i onsdags, skal du til timen i dag ha' set de første 42,26 min af filmen
-
Tekst fra terminsprøven: Mit Haut und Haar.pdf
-
Opgave til dagens modul
-
Mundtlig præsentation af del 2 af terminsprøven
-
Hvis du ikke var til tysktimerne i sidste uge, skal du til timerne i dag ha' set filmen "Ich bin dein Mensch" - den er tilgængelig på Filmstriben, hvor du skal logge ind med dit bibliotekslogin
-
Opg. 1: Akkusativ-præpositioner
-
Opg. 2: Dativ-præpositioner
-
Opg. 3: Akkusativ/dativ-præpositioner
-
Præsentation af DIN robot
-
Til timen i dag skal du være helt færdig med de tre opgaver (præpositioner), vi arbejdede med i onsdags (de ligger på modulet d. 26/2)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Das Leben in der DDR - EKSAMEN
I dette forløb har vi fået et indblik i livet i DDR: Stasis metoder, og hvordan det påvirkede det enkelte menneske.
Fokus: Hvordan var forholdene i DDR? Hvorfor valgte så mange at flygte? Hvordan flygtede folk?
Kernestof
Video: ”Eingemauert – die innerdeutsche Grenze“ (https://youtu.be/jlbAUFvh04k?si=RG-yTgBQN1U-ymUd)
Tekst: Sie wollten von Ost nach West
Film: Das Leben der Anderen
Tekst: Der Tod meiner Tante
Film: Der Tunnel
Video om murens fald: https://www.spiegel.de/geschichte/mauerfall-die-geschichte-hinter-dem-symbol-der-deutschen-teilung-a-c2e7d057-c283-43bf-8f63-0b1759d39fcc
Grammatik:
Pronominer (personlige, possessive, relative)
Omfang: 20% af det faglige stof
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indledende spørgsmål til emnet ”Das Leben in der DDR”
-
Billeder fra videoen "Eingemauert - die innerdeutsche Grenze"
-
Opgaver på MinLæring: Præpositioner
-
Tekstarbejde: "Sie wollten von Ost nach West"
-
Til timen i dag skal du være færdig med at skrive stikord til billederne fra videoen "Eingemauert! Die innerdeutsche Grenze"
-
Mauerbau
-
Hvis du ikke var der i onsdags, så læs lige teksten "Sie wollten von Ost nach West" igennem (den er ikke så lang) - den ligger på modulet d. 5/3
-
Link til filmen "Das Leben der Anderen", som I skal se i dag i arbejd selv-modulerne
-
Opgave til filmen - skal laves, efter du har set filmen, og afleveres her i Lectio senest kl. 16.00
-
Bilder - Mauerbau
-
Stasi-MethodenVerhaftung und Verhör
-
Personlige pronominer
-
Lav opgaven til personlige pronominer, som ligger på modulet i fredags (d. 14/3)
-
Det relative pronomen
-
Analysér sætningen, og indsæt det relative pronomen
-
Til timen i dag skal du være færdig med den opgave til relative pronominer, som vi arbejdede med i onsdags.Hvis du ikke var der, skal du prøve at løse opgaven, så godt du kan
-
Til alle jer, der var der i onsdags: Husk at medbringe teksten "Der Tod meiner Tante" (hvis man ikke gav mig teksten)
-
Relative pronominer + præpositioner
-
Hjælp til substantivers køn
-
Der Tod meiner Tante.pdf
-
Possessive pronominer
-
Possessive pronominers bøjning
-
Possessive pronominer - opgave
-
Til timen i dag skal du være helt færdig med gennemlæsning af teksten "Der Tod meiner Tante"
-
1) Spørgsmål til teksten "Der Tod meiner Tante"
-
2) Færdiggør opgaverne på Min Læring
-
3) Ordforrådsøvelser
-
Du skal være helt færdig med opgaven til "Der Tod meiner Tante" (ligger på mandagsmodulet)
-
Hvis man ikke var der i fredags, skal man selv se den første del af filmen til i dag - frem til 1 time, 4 minutter og 22 sekunder
-
Resumé
-
Video: Die Mauer und Mauerfall
-
Spørgsmål til Mauerfall
-
Medbring din grammatikoversigt/-underlag (den laminerede side, I har fået udleveret) + penalhus
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og klar til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467314635",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467314635",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467314635"
}