Holdet 2024 ps/psc - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps/psc (HF psc)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Freud, psykoanalysen,forsvarsmekanismerne
Titel 2 Forløb#2 Den gode udvikling og omsorgssvigtet
Titel 3 Forløb#3  Den enkelte, gruppen og ondskaben
Titel 4 Forløb#4 Opdragelse og familie
Titel 5 Forløb#5 Ung identitet i senmoderniteten
Titel 6 Forløb#6 Læring, hukommelse, kognition, perception
Titel 7 Forløb#7 Stress
Titel 8 Forløb#8 Ekskursion CPH DOX med dansk
Titel 9 Forløb#9 repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Freud, psykoanalysen,forsvarsmekanismerne

Starten på det hele.:
Freud og psykoanalysen som del af et paradigmeskift ved naturvidenskabens gennembrud.
Fokus lægges på faseteorierne, personlighedsmodellen og forsvarsmekanismerne. Herunder, hvad vi kan bruge af Freuds teori nu.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Den gode udvikling og omsorgssvigtet

O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', Systime, 2024,
Udviklingspsykologi: side 71-76, 78-81, 84-89, 89-93, 97-103.
Omsorgssvigt, samme, side 114-122 + 124-127 +
Pdf fra: Lene Hauge m.fl.: , 2005, side 78-85 'Gyldendals Psykologihåndbog'.
Youtube klip og casearbejde
Dokumentar: 'Er du mors lille dreng, TV2
Stress sårbarhedsmodellen udfra Arne Poulsen

Formål:
At kunne redegøre for centrale udviklingspsykologiske teorier og teorier om omsorgssvigt, især Stern, Bowlby, Mary Ainsworth,og under omsorgssvigt:  Bowlby, Spitz, Harlow, Killén og Else Christensen.
At kunne redegøre for den empiriske spædbarnsforskning.
Overordnet at  kunne redegøre for de primære omsorgspersoners betydning for barnets udvikling, især i de 2 første år.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Den enkelte, gruppen og ondskaben

Den enkelte, gruppen og ondskaben: Socialpsykologi:
O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', Systime, 2024, side 369-386 +
'Ondskab', samme, side 473-478
C. Mehlsen og V. Hendricks: 'Like', CIBS,2019, side 144-149
Youtubeklip, casearbejde

Formål:
At kunne redegøre for og afdække socialpsykologiske teorier, eksperimenter og videnskabelige undersøgelser, der har at gøre med mennesket som et socialt væsen.
At kunne anvende begreber fra tidligere temaer og forløb og derved vise sammenhænge i psykologifaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Opdragelse og familie


O.S. Larsen:'Psykologiens veje', Systime, 2024,  side 157-164 + 'Psykologiens veje 2013, side 332-334 ( vedhæftet modulet som Pdf)

Formål:
At kunne redegøre for opdragelsens og familitypens betydning for socialiseringen af individet.
At kunne anvende begreber fra tidligere temaer og forløb og derved vise sammenhængen i psykologifagets dele
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Ung identitet i senmoderniteten

Ung identitet i senmoderniteten
O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', Systime 2024, side 316-321+ 322-325 + 326-329
Tv dokumentar: 'Hård udenpå', 1. afsnit

Formål:
At kunne redegøre for og arbejde med teorier, der har at gøre med ungdomsidentitet i senmoderniteten med fokus på at forstå og anvende flere senmoderne teorier i en samlet karakteristik af ung identitet i et senmoderne samfund.
At kunne anvende begreber fra tidligere temaer og vise sammenhænge i temaer og teorier i psykologifaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Læring, hukommelse, kognition, perception

O.S. Larsen' 'Psykologiens veje', Systime, 2024, side 165-174+187-197 + 135-143+ 145-152+ 203-212
Youtubeklip, casearbejde og små eksperimenter/ øvelser på holdet

Formål.
At kunne redegøre for teorier om tænkning/ kognition.
At kunne redegøre for eksperimenter mm, der kan forklare, hvordan individet lærer, husker og opfatter/perciperer
At anvende begreber fra tidligere forløb og temaer og vise kendskab til sammenhænge i psykologifaget
Fokus er teorier om adfærd, læring, kognition, hukommelse, perception og opmærksomhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Stress

Stress.
O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', Systime, 2024, side 432-449
Tv dokumentar: 'Fældet af stress'
Formål:
At kunne redegøre for samspillet mellem indre og ydre faktorer som årsag til stress og , at få forståelse for, hvorfor nogle får stress og andre ikke.
At kunne anvende begreber fra tidligere forløb/temaer i faget for at vise sammenhænge i psykologifaget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Ekskursion CPH DOX med dansk

Ekskursion til CPH DOX med dansk:
Nicoline Skotte Jacobsen: En fantastisk familie, 2025

Formål:
Flerfagligt forløb, hvor psykologiske teorier sammenkobles med danskfaglige virkemidler i dokumentargenren.
Formål i psykologi er at kunne arbejde selvstændigt med de gennemgåede teorier og temaer i forhold til en relevant dokumentarfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer