Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/bkc (bkc)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget
I introduktionen til faget bevæger vi os ud i nærmiljøet og ser på en skulptur, som vi sammen analyserer.
Desuden taler vi bredt om, hvad kunst er.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Liv og død i kunsten
I forløbet skal vi arbejde med kunst, der på forskellig vis adresserer liv og død.
Vi starter med at behandle den hollandske barok og dens stillebenmaleri. Eleverne arbejder bl.a. med maleriernes komposition og de arbejder desuden betydningsanalytisk med typisk barokke symbolik i form af bl.a. vanitas, memento mori og trompe l'oeil.
Vi bringer emnet frem til nyere tid ved at se filmen 'Det skinbarlige øje', som handler om Michael Kvium og hans værk, og eleverne arbejder gruppevis/parvis med betydningsanalyser af et Kviummaleri. Vi inddrager desuden andre nyere værker, der behandler emnet.
Teori:
'Komposition' (5 s.) og 'Betydningsanalyse' (5 s) i fil produceret af billedkunstundervisere på Gladsaxe gymnasium. Filen er brug som 'grundbog' for holdets undervisning.
Lærerproduceret powerpoint om barok (15 s.)
Praksis:
Eleverne laver en indledende opgave (tegning, maleri eller collage), hvor de skal beskæftige sig med temaet liv og død - og som benspænd inddrage et betydningsbærende æg.
I arbejdet med emnet laver eleverne desuden to collager, en med hierarkisk komposition og en, hvor de enten laver en hierarkisk komposition eller arbejder med det gyldne snit i opbygningen.
Endelig laver eleverne et moderne vanitasstilleben, som fotograferes og analyseres.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Renæssance med mere
I forløbet læser vi bl.a. om renæssancen. Denne læsning danner udgangspunkt for videre undersøgelse af nogle af de elementer af kunsten, som renæssancemestrene var særligt opmærksomme på, fx realistisk rumgengivelse via perspektiv og lys og skygge. Disse elementer undersøges både i renæssanceværker og i nyere værket. Eleverne arbejder selv med perspektiv samt lys og skygge i deres praktiske eksperimenter.
'Renæssance' (4 s.) , 'Rumillusion' (4 s.), Lys og skygge' (2 s.) fra førnævnte fil
Billedkunstbogen: tekst om 'det maleriske overfor det lineære' (1 s)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Moderne tid
I dette forløb arbejder vi med moderne tid og med formal- og betydningsanalyse.
Eleverne læser om og arbejder med farver, vi læser om moderne kunst, bl.a. impressionisme og nonfigurativ kunst og vi bevæger os over i det flerdimensionelle med skulptur.
Eleverne laver en række farveøvelser, et maleri med impressionistisk maleteknik og en skulptur med udgangspunkt i en følelse
Materiale:
'Modernismen' (4 s.) samt 'Farver' (4 s.) fra førnævnte fil
Lærerproduceret powerpoint om farver (23 s.)
Lærerproduceret powerpoint om bl.a. Impressionisme (31 s.)
Powerpoint med skulpturens virkemidler (14 s.)
Lærerproduceret powerpoint med oplæg til opgave (incl. skulptureksempler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur
Arkitekturforløbet indledes med en kronologisk lærergennemgang af arkitektur fra antikken frem til nu.
Dernæst fortsætter vi med periodenedslag: funktionalisme, med bygninger af Le Corbusier og Arne Jacobsen som eksempler, og nyere arkitektur med byggerier af Bjarke Ingels som eksempler.
Eleverne laver en analyse af et rum på skolen, hvor de synes, der er en særlig stemning og analysen dokumenteres med en planche med fotos og tanker omkring rummet.
'Arkitekturanalyse' (1 s.) fra førnævnte fil
Tekstsamling om funktionalisme med særlig fokus på om Arne Jacobsen. (14 s.)
Lærerproduceret powerpoint om arkitektur gennem tiden (26 s.)
Lærersammensat tekst- og billedmateriale om BIGs 'VM Bjerget', bl.a. fra https://dac.dk/viden/arkitektur/vm-bjerget/ (2 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt: Parafrase
Forløbet indledes med en gennemgang/analyse af hvad en parafrase er og med diverse eksempler på parafraser fra kunsthistorien, som vi sammen analyserer.
Dernæst arbejder eleverne med idegenrering ud fra nogle tilfældigt valgte værker og endelig skal eleverne selv vælge frit et kendt kunstværk, som de skal lave en parafrase over.
Lærerproduceret powerpoint om parafrasen (16 s.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467518271",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467518271",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467518271"
}