Titel
1
|
Intro med shinto
Formålet med ”Intro med shinto”-forløbet er at give en generel introduktion til religionsfaget og de grundlæggende religiøse fænomener som myte, kaos og kosmos, kosmologi, klassifikationer og ritual. Det er det, der i bekendtgørelsen omtales som: ”– religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode” og er en del af kernestoffet.
Jeg har valgt at gøre det med udgangspunkt i den japanske religion Shinto, der, udover at rime på intro, er en spændende religion, der på mange måder bryder med vores vante opfattelse af, hvad en religion er.
Vi vil læse myten om Izanami og Izanagi, der sammen skaber landet ved et guddommeligt ritual, hvorefter Izanami føder Japan og de to guder: Amaterasu (solgudinden, kosmos og liv) og Susanoo (vind- og havguden, kaos og død). Vi ser på, hvordan Susanoo bliver henvist til Yomi (dødsriget), men først vil besøge sin søster på himmelsletten. Han ender med at lave en masse kaos og udgyder urenheder, der er relateret til død og forrådnelse. Amaterasu gemmer sig i hulen, så der opstår en kosmisk krise. Guderne samles for at få hende ud med et ritual, men det er først, da dansens og teatrets gud træder op på en tønde og blotter sit køn, at Amaterasu kommer ud af hulen. I en anden udgave af samme myte er det et kæmpestort spejl, der lokker hende ud. Susanoo sendes til underverdenen. I det næste afsnit har han en helt anden rolle, hvor han dræber en drage og finder et sværd, som han overdrager til guderne. Historien slutter med, at himmelens guder beslutter sig for at sende Amaterasus barnebarn, Ninigi, ned til jorden for at herske over den. To guder bliver sendt til jorden for at pacificere den, hvilket de gør med det sværd, som Susanoo fandt i halen på slangen. Efter at de har slået de sidste oprørske ånder og guder ihjel (læs: afsluttet urtiden), sendes Ninigi ned, får overdraget sværdet og bliver Japans første kejser.
Efterfølgende vil vi læse om et ritual: ”Bortmaning af det onde og urene, som mennesker har begået.”
Vi snakker om, hvordan myten bruges til at legitimere kejserens magt og position, og hvordan kronjuvelerne optræder i myten.
Ritualet, der bliver afholdt ved hoffet, begynder med at relatere til skabelsesberetningen og kejseren, der sidder og opretholder kosmos med sit sværd. Men urenheder vil opstå. Disse overføres til nogle træpinde, der bliver skyllet ud i floden og tænkes at ende i Yomi (dødsriget), hvor de kom fra.
Vi ser ritualet ”The Naked Man Festival,” som vi analyserer ved brug af Van Genneps ritualanalysemodel (3-fasemodel: Udskillelsesfasen, den liminale fase, inkorporationsfasen) og vores generelle viden om Shinto.
Derudover vil vi se forskellige videoklip fra Japan af ritualer og templer.
Vi snakker om, hvordan Shinto i 1800-tallet efter shogunatets fald bliver skilt ud fra buddhismen og fremstilles som Japans oprindelige religion. Det førte til, at alle japanere skulle dyrke Shinto og kejseren. Shinto kommer til at danne ramme for en voldsom nationalisme og senere militarisme, hvilket bl.a. fik Japan til at engagere sig på tysk side under 2. verdenskrig. USA tvang kejseren til at frasige sig sin guddommelighed, og Shinto måtte ikke længere understøttes af staten. I dag prøver den største samling af Shinto-helligdomme at markedsføre sig som økologisk og miljøvenlig med fokus på spiritualitet og naturen. Shinto spiller dog stadig en stor rolle inden for yderliggående nationalistiske bevægelser i Japan.
|