Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ke/2p ke (2p ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Afstemning af reaktionsskemaer
Vi har arbejdet med afstemning af udleverede reaktionsskemaer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundstoffer
Indhold: Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen. Basiskemi C, 1. udgave 2. oplag 2010 side 7-29
Kernestof: Afstemning af reaktionsskemaer, Atomteori og - modeller, Periodesystemet, Elektronegativitet, oktetregel
Supplerende stof:
Atomets og universets størrelsesforhold
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ioner og ionforbindelser
Indhold Basiskemi C side 31-51
Dannelse af ioner, simple og sammensatte ioner, tungt- og letopløselige salte, fældningsreaktioner og endo- og exoterme reaktioner
Rapportskrivning. Mærkning af kemikalier og laboratoriesikkerhed.
Elevøvelse: Fældningsreaktioner (mikroskala)
Demo af salte endo/exoterme reaktioner, krystalvand.
Kompetencer, læreplanens mål, progression
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I behøver ikke læse, hvis I kommer til modulet. Kun hvis I ikke kommer! Gennemgang af side 31-36 og opgaveløsning.
-
Mygind, Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase og søn; sider: 31-51, 53-60
-
plan:
-
Vigtigt: lær navne på ioner på side 37.
-
Vigtigt: lær navne på ioner side 37 udenad :-)
-
Vi starter med kemikaliemærkning og opgaver fra sidst
-
Plan:
-
Regner ikke med, at I får læst i ferien :-)
-
Der går tid fra til morgensamling, så samme lektie som til sidst: læs side 46-51
-
Vi laver øvelse (YAY) om fældningsreaktioner - læs nedenstående vejledning
-
Læs: Fældningsreaktioner gsk.doc
-
Her er en anden vejledning, som viser tingene fra en lidt anden vinkel, det er valgfrit om du vil læse den, men kig lige på den:
-
lektier: afstem reaktionsskemaer fra fredagens øvelse,
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kovalent binding
Indhold: Basiskemi C side 53-61, 67-77
Kernestof: Stoffers opbygning, navngivning, atomernes elektronsky, kovalent binding, bindingsvinkler, tilstandsformer, opløsning af NaCl i vand, elektronegativitet, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, hydrofile og hydrofobe grupper, tommelfingerregel for opløselighed: 4 carbonatomer med hydrofobe grupper ophæver virkningen af en hydrofil gruppe.
Elevøvelse: Opløsningsmidlers egenskaber
Relateren til tidligere gennemgået stof
Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mængdeberegning
Indhold: Basiskemi C side 79-96
Kernestof: Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer under anvendelse af masse, molar masse og stofmængde.
Elevøvelser: Ophedning af natron
Særlige fokuspunkter
Kompetencer, læreplanens mål, progression
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Mygind, Nielsen og Axelsen: Basiskemi C, Haase og søn; sider: 79-96, 98-99
-
Afslutning af emnet kovalente bindinger og, hvis der er tid, start på nyt emne om "mængdeberegning"
-
om stofmængde og mol. Mol er et tal, der har et navn. Du kender sikkert et dusin (12), en snes (20), pi (3,14.........) osv.
-
VIGTIGT: mængdeberegningsskema side 92 og det med rødt side 93
-
Vi laver øvelse - læs vejledning
-
Vi runder mængdeberegning af.
-
Se under opsamling på side 98-99 og skriv det ned, hvor du har spørgsmål til mængdeberegning
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Stoffers blandbarhed
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Blandinger
Indhold: Basiskemi C side 101-115
Vi har arbejdet med homogene og heterogene blandinger, blandbarhed, procent, ppm, mættet og umættet opløsning, aktuel og formel stofmængdekoncentration, titreranalyse, n = c * V.
Elevøvelsevelser: Salt i havvand
Demo af blanding af vand og EtOH og forskellige stoffers blandbarhed og opløselighed
Relateren til tidligere gennemgået stof
Særlilge fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• indhente og anvende kemisk information fra forskellige kilder
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi
Indhold: Basiskemi C side 117-141, 144-151
Kernestof: Alkaner, alkener, alkyner og deres kemiske og fysiske egenskaber, koge- smeltepunkter, opløselighed, substitution, addition, elimination, polymerisatition, oxidation af alkohol til carboxylsyre, fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Supplerende stof: Oxygenforbindelser
Øvelse: Substitution og addition (incl. fældningsreaktion, forbrændingsreaktioner og pH-måling.
Særlige fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Syrer og baser
Indhold: Basiskemi C side 153-171
Kernestof: Syre-base-reaktioner, vands selvionisering/autohydronolyse, pH-begrebet, pH-beregning i stærke og svage syrer (ved overslagsregning) og baser mængdeberegning, syre-basetitrering titrerkurver.
Øvelse: Indholdet af eddikesyre i husholdningseddike.
Relateren til tidligere gennemgået stof
Særlige fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Spændingsrækken - Redox
Indhold: Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen. Basiskemi C, 1. udgave 2. oplag 2010 side 173-181
Kernestof: Redoxreaktioner, metaller og ikke-metaller, elektronegativitet og elektronegativitetsforskel, reaktionsvillige og reaktionstræge metaller, elektronoverførsel, spændingsrækken, oxidationstal
Elevøvelse: Spændingsrækken-redox
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467565748",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467565748",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467565748"
}