Holdet 2024 ke/2p ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Kemi C
Lærer(e)
Hold 2024 ke/2p ke (2p ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Afstemning af reaktionsskemaer
Titel 2 Grundstoffer
Titel 3 Ioner og ionforbindelser
Titel 4 Kovalent binding
Titel 5 Mængdeberegning
Titel 6 Blandinger
Titel 7 Organisk kemi
Titel 8 Syrer og baser
Titel 9 Spændingsrækken - Redox

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Grundstoffer

Indhold: Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen. Basiskemi C, 1. udgave 2. oplag 2010 side 7-29

Kernestof:  Afstemning af reaktionsskemaer, Atomteori og - modeller, Periodesystemet, Elektronegativitet, oktetregel


Supplerende stof:
Atomets og universets størrelsesforhold

• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ioner og ionforbindelser

Indhold Basiskemi C side 31-51
Dannelse af ioner, simple og sammensatte ioner, tungt- og letopløselige salte, fældningsreaktioner og endo- og exoterme reaktioner
Rapportskrivning. Mærkning af kemikalier og laboratoriesikkerhed.

Elevøvelse: Fældningsreaktioner (mikroskala)
Demo af salte endo/exoterme reaktioner, krystalvand.

Kompetencer, læreplanens mål, progression

• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kovalent binding

Indhold: Basiskemi C side 53-61, 67-77
Kernestof: Stoffers opbygning, navngivning, atomernes elektronsky, kovalent binding, bindingsvinkler, tilstandsformer, opløsning af NaCl i vand, elektronegativitet, polære og upolære bindinger, polære og upolære molekyler, hydrofile og hydrofobe grupper,  tommelfingerregel for opløselighed: 4 carbonatomer med hydrofobe grupper ophæver virkningen af en hydrofil gruppe.

Elevøvelse: Opløsningsmidlers egenskaber

Relateren til tidligere gennemgået stof

Særlige fokuspunkter Kompetencer, læreplanens mål, progression

• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mængdeberegning

Indhold: Basiskemi C side 79-96
Kernestof: Mængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer under anvendelse af masse, molar masse og stofmængde.


Elevøvelser: Ophedning af natron

Særlige fokuspunkter
        Kompetencer, læreplanens mål, progression
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stoffers blandbarhed 15-12-2024
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Blandinger

Indhold: Basiskemi C side 101-115
Vi har arbejdet med homogene og heterogene blandinger, blandbarhed, procent, ppm, mættet og umættet opløsning, aktuel og formel stofmængdekoncentration, titreranalyse, n = c * V.
Elevøvelsevelser: Salt i havvand
Demo af blanding af vand og EtOH og forskellige stoffers blandbarhed og opløselighed
Relateren til tidligere gennemgået stof

Særlilge fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• indhente og anvende kemisk information fra forskellige kilder
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Organisk kemi

Indhold: Basiskemi C side 117-141, 144-151
Kernestof: Alkaner, alkener, alkyner og deres kemiske og fysiske egenskaber, koge- smeltepunkter, opløselighed, substitution, addition, elimination, polymerisatition, oxidation af alkohol til carboxylsyre, fuldstændig og ufuldstændig forbrænding.
Supplerende stof: Oxygenforbindelser

Øvelse: Substitution og addition (incl. fældningsreaktion, forbrændingsreaktioner og pH-måling.

Særlige fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Syrer og baser

Indhold: Basiskemi C side 153-171

Kernestof: Syre-base-reaktioner, vands selvionisering/autohydronolyse,  pH-begrebet, pH-beregning i stærke og svage syrer (ved overslagsregning) og baser mængdeberegning, syre-basetitrering titrerkurver.
Øvelse: Indholdet af eddikesyre i husholdningseddike.

Relateren til tidligere gennemgået stof

Særlige fokuspunkter:
• benytte det kemiske fagsprog, herunder kemisk formelsprog
• beskrive stoffers opbygning og simple kemiske reaktioner og herunder relatere observationer, modelforestillinger og symbolfremstillinger til hinanden
• udføre enkle beregninger
• udføre eksperimentelt arbejde med simpelt laboratorieudstyr
• omgås kemikalier på forsvarlig måde både i forbindelse med eksperimentelt arbejde og i hverdagen
• registrere og efterbehandle data og iagttagelser samt beskrive eksperimenter og præsentere undersøgelsesresultater såvel skriftligt som mundtligt
• formidle og perspektivere den opnåede kemiske viden
• identificere og forholde sig til enkle kemiske problemstillinger fra hverdagen og fra den aktuelle debat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Spændingsrækken - Redox

Indhold: Helge Mygind, Ole Vesterlund Nielsen, Vibeke Axelsen. Basiskemi C, 1. udgave 2. oplag 2010  side 173-181

Kernestof: Redoxreaktioner, metaller og ikke-metaller, elektronegativitet og elektronegativitetsforskel, reaktionsvillige og reaktionstræge metaller, elektronoverførsel, spændingsrækken, oxidationstal

Elevøvelse: Spændingsrækken-redox
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer