Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/2p bi (2p bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
Pro- og eukaryote cellers opbygning, samt cellemembranens opbygning. Transport over cellemembranen, med fokus på osmose.
Øvelser: Mikroskopi af celler
Osmose i kartofler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Osmose
|
21-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
I kost og sundhed har vi arbejdet med næringsstoffernes opbyggelse og nedbrydning i fordøjelses systemet. Herunder optimal kostfordeling og ændringer i danskernes kostvaner, samt hvordan enzymer fungerer og hvordan de kan fremstilles i industrien. Vi har arbejdet med livsstilssygdommene- hjerte-kar sygdom og diabetes, med fokus på type 2 diabetes.
Eksperimentelt arbejde:
Spytamylase
Blodsukker målinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik og evolution
Vi har arbejdet med grundbegreberne i genetik- Nedarvningsmønstre, genotype og fænotype, autosomal og kønsbunden, dominant og recessiv, heterozygot og homozygot. Mutationers (punktmutationer, deletion, insertion) betydning for evolution, proteinsyntese og genetiske sygdomme.
Gennemgang af DNA replikation og proteinsyntese, samt aminosyrernes tripletkoder. Genteknologiske værktøjer- PCR, gelelektroforese, samt etiske overvejelser ved brug af genteknologi.
Derudover evolutions teori og artsdannelse.
Øvelser: Blodtypernes (AB0 og rhesus) genetik og bestemmelse af blodtyper for
klassens elever.
Naturlig selektion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodsukker målinger
|
25-10-2024
|
Blodtypebestemmelse
|
29-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Krop og træning
Blodets kredsløb, lunger, hjerte, blodets opbygning, diffusionsprocesser og blodtryk. Derudover muskelfibertyper, aerob og anaerob træning, samt træningsadaptationer
Øvelse: Blodtryksmålinger
Bip-test
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Vi har arbejdet med virus opbygning og livscyklus. Derudover bakteriers opbygning og gram-farvning, samt antibiotika virkemåde og resistens.
Bakterievækstkurven og faktorer der påvirker vækst.
Øvelse: Gram-farvning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Menneskets forplantning
Vi har arbejdet med mitose og meiose, mandlige og kvindlige kønsorganer, samt tidlig fosterudvikling og kromosomafvigelser og monogene genetiske sygdomme og diagnostik af disse. Vi har arbejdet med forståelse for hormon regulering i forbindelse med menstruations cyklus og sædcelle dannelse. Derudover præventionsformer, samt årsag og behandling af barnløshed.
Mikroskopi af ovarie- og testikelvæv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
I økologi har vi arbejdet med fotosyntese, respirationsproces og carbonkredsløbet ,samt åer. Herunder åens naturlige forløb, dyr i åen og deres nicher. Forureningsindikatorer, randzoner og genoprettelse af Skjern Å.
Øvelse:
Fotosyntese og respiration i vandplanter.
Mikroskopi af spalteåbninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467584474",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467584474",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467584474"
}