Holdet 2024 Ps/2a Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e)
Hold 2024 Ps/2a Ps (2a HF PsB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Psyk B formål + Psykologiske retninger
Titel 2 Forløb#2 Kriser, PTSD og Kompleks PTSD
Titel 3 Forløb#3 Psykopati/Dyssocial personlighedsforstyrr
Titel 4 Forløb#4 Kulturpsykologi+synopsisøvelse (bogmesse)
Titel 5 Forløb#5 angst, stress og ungdomsidentitet
Titel 6 Forløb#6 Feltarbejde
Titel 7 Forløb#7 Ondskab (+ CPH DOX tværfagligt med dansk)
Titel 8 Forløb#8 Opmærksomhed og perception
Titel 9 Forløb#9 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Psyk B formål + Psykologiske retninger

Psyk B. Formål:
Kernestof fra Psyk C bruges som grundlag og supplement og indgår i  nye temaer med hver deres teori.
Der er fokus på at kunne anvende psykologifaglige begreber på tværs af de gennemgåede temaer og teorier.


Første tema: Psykologiske retninger: Anne M. Hansen, m.fl.: ' Hvorfor ryger Nille', Kræftens bekæmpelse, 2007.
Retninger i fokus: Psykoanalysen, adfærdspsykologi, kognitiv psykologi, postmoderne psykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kriser, PTSD og Kompleks PTSD

Grundmateriale:
Kriser: O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', Systime, 2013, side 415-425, vedhæftet modulerne som Pdf
PTSD: Lene Hauge, m.fl.: 'Gyldendals Psykologihåndbog', Gyldendal, 2005, side 403-407
Kriser som katharsis og eksistentielt vilkår: Levander, m.fl. : 'Anvendt psykologi', Systime, 2005, side 121-136, vedhæftet modulerne som Pdf
Kompleks PTSD: www.kompleksptsd.dk:  filer herfra og case er vedhæftet modulet.
Dokumentar udsendelser om soldater, bl.a. : 'Mærket af krig' DR., youtubeklip fundet af holdet.
Supplerende stof: 'Sundhedspsykologi': Kriser, coping

Fokus:  temaerne: Kriser, PTSD og den relativt nye diagnose: Kompleks PTSD og den teori, der knytter sig hertil.
Andre fokuspunkter fra udviklingspsykologi og kernestof på B-Niveau : Tilknytning, familiens betydning for individet, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens.
Derudover at kunne anvende psykologifaglige begreber på tværs af de gennemgåede temaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Psykopati/Dyssocial personlighedsforstyrr

Grundmateriale:
Uddrag af:  Dalsegg, m.fl.: 'Charmør og tyran', Munksgaard, 2006, vedhæftet modulerne som Pdf.
Dokumentar om Peter Lundin fra CFU: Ralf Andersson' En morder vender hjem', TV2, 2019
Casearbejde: Annelise Pedersen 'Baggers barske barndom' Ekstra Bladet, 2009, udleveret på holdet i A3.
Youtubeklip om psykopati og forskellen på 'Sociopati' og 'Psykopati'.
Temaets fokus er bl.a. :
en karakteristik af personlighedsforstyrrelsen 'Psykopati' med vægt på symptomer og årsager.
At kunne anvende psykologifaglige begreber fra kernestof fra undervisningen på c-niveau.
Her arbejdes især med opvækstens betydning i forhold til medfødte faktorer.
Supplerende stof :'Klinisk psykologi'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Kulturpsykologi+synopsisøvelse (bogmesse)

31.10: Tværfaglig ekskursion til bogmessen i Bellacentret. Psykologiske temaer: Litterære nyudgivelser, bl.a om bandekriminalitet, psykopatiske familieforhold mm

Kulturpsykologi:
Materiale:
-Levander, m.fl.: 'Anvendt psykologi', Systime, 2005, side 338-349, vedhæftet modulerne som Pdf.
-O.S. Larsen: 'Psykologiens veje', 2024, side 415-416 + 420-421
-Lisa Klit: ' Den sorte boks: Mysteriet om Asraf', 2008 ( Mit CFU)
-Oversigt over fokuspunkter i temaet: Kulturpsykologi
-Synopsisskabelon

Formål:
At kunne karakterisere temaet 'kulturpsykologi' i forhold til en minoritetskulturs forhold til en majoritetskultur.
At kunne afdække kulturpsykologisk teori i casearbejde, herunder at inddrage teorier og temaer fra andre læste stofområder i psykologi
Selvstændigt at  kunne finde casemateriale, der viser teorien
Udfra eget casemateriale at kunne opstille problemstillinger og besvare disse i en synopsis og en fremlæggelse for holdet.
Supplerende stof: Familiepsykologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 angst, stress og ungdomsidentitet

Materiale:
O.S.Larsen: Nervøse tilstande,  'Psykologiens veje', Systime, 2013: , side 429-437, vedhæftet modulerne som Pdf.
O.S.Larsen: Stress, 'Psykologiens veje', 2024, side 431-449.
Trine Skovgaard : 'Fanget af angst': 'Carolines historie' + 'Dittes historie', DR3/Trygfonden, 2018 ( fra CFU)
Fra c-niveau: Ungdom: O.S. Larsen:' Psykologiens veje', 2024, side 313-321+328-330
Supplerende stof: Klinisk psykologi

Formål:
At kunne karakterisere og afdække håndteringen af udfordringer som ung  identitet i senmoderniteten.
At kunne redegøre for og anvende forskellige teorier selvstændigt, også på tværs af de gennemgåede temaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Feltarbejde

Materiale.
Videnskabsteori og metode: O.S. Larsen:' Psykologiens veje', Systime, 2024, side 28-30+35-38+39-41+45-49+51.
Synopsisskabelon

Produkt: Skriftlig Redegørelse for gennemgået teori, der danner baggrund for feltarbejdet, udarbejdelse af synopsis og talepapir, fremlæggelse for holdet.

Formål:
Undersøge metoder og forholde sig kritisk til disse via selvstændigt feltarbejde.
Vælge psykologisk metode til undersøgelse af et område fra den gennemgåede teori på holdet. Selvstændigt udforme en tese og efterprøve denne i praksis.
Elevnavne og emner for feltarbejde:
Ellen/Raghad, 2t:
Spørgeskemaundersøgelse på skolen. Er stressniveauet højere på en nat.vid. studieretning end på en hum. studieretning?
Wilma/Hannah, 3p:
Spørgeskemaundersøgelse på skolen: Er der sammenhæng mellem forældres uddannelsesvalg og opdragelse og dennes indvirken på deres børns uddannelsesvalg?
Emily, 3p/Naja A.,2t:
Spørgeskemaundersøgelse på forældres arbejdsplads. Er der forskel på stressniveauet mellem en kontoransat og en selvstændig?
Sofus, 3p:
Spørgeskemaundersøgelse på KP: Negative og positive forhåndsvurderinger af pædagogstuderendes kvalifikationer hos pædagogstuderende på Københavns Professionshøjskole, Carlsberg
Mads, 3p:
Eksperiment: Stroopeffekten.
Victor, 2t:
Eksperiment: Stroopeffekten i forhold til alder. Er ældre langsommere?
Karla, 3p:
Eksperiment: Hukommelse for konkrete og abstarkte ord
Naja, 2a/ Elvira, 2a:
Spørgeskemaundersøgelse på skolen. Kan man se fordomme i vurderingen af straframme i forhold til udseende?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Ondskab (+ CPH DOX tværfagligt med dansk)

Materiale:
O.S.Larsen: 'Psykologiens veje', Systime, 2024, side 451-459 + 462-478
youtubeklip om teorierne
Dokumentar: Rikke Dyrberg/ Bjarke Stender: 'Herlufsholms hemmeligheder', TV2 dokumentar, 2022 ( fra CFU)

25.3.: Ekskursion til CPH DOX, tværfagligt med dansk: Nicoline Skotte Jacobsen 'En fantastisk familie', TV" oa, 2025. Formål i psykologi: At kunne arbejde selvstændigt med de gennemgåede teorier og temaer i forhold til en relevant dokumentarfilm om tilknytning, familie, selektiv perception, hukommelse, bl.a.

Formål: At kunne redegøre for og anvende socialpsykologiske teorier, eksperimenter og videnskabelige undersøgelser om mennesket som socialt væsen. At kunne anvende begreber fra tidligere temaer og vise sammenhænge i faget.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 Opmærksomhed og perception

Materiale: O.S.Larsen: 'Psykologiens veje', side 174-194
FokAt kunne anvende begreber fra tidligere temaer og vise sammenhænge i faget.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer