Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Bi/2ab Bi (2ab Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
I cellebiologi har vi arbejdet med opbygning af pro- og eukaryote celler, samt membrantransportprocesser. Herunder passiv diffusion, passiv faciliteret diffusion, primær og sekundær aktiv transport, samt endo- og exocytose.
Derudover mitose og meiose.
Øvelser: mikroskopi af celler
Alkohols destabilisering af biologiske membraner i rodbedeceller.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppens signalveje
Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning og signalering, aktionspotentiale og fremende og hæmmende signaler over synapse kløften. Herunder har vi arbejdet med transmitterstoffer, hvor kursisterne præsenterede et oplæg om medicin eller rusmidlers påvirkning i synapserne.
Derudover arbejdede vi med hormon regulering (negativ feedback) med fokus på stress og kortisols virkning ved længerevarende stress.
Øvelse: Nerveledning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Alkohols destabilisering af membraner
|
28-08-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stofskiftet
Bøgerne biologi i fokus og Fysiologi bogen fra nucleus.
Vi har arbejdet med hormoners feedback mekanisme, regulering af blodsukkeret og forskellige receptor typer, samt type 1 og type 2 diabetes. Membrantransport af monosakkarider fra tyndtarmen til insulinkrævendes glukose transport. Oversigt over kulhydrat, protein og fedts omsætning i kroppen.
Øvelse og rapport om blodsukker regulering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
DNA, Genteknologi og Evolution
DNA opbygning, replikation, proteinsyntese, proteinstrukturer, enzymers virkemåde og genmutationer.
Forskellige genteknologiske værktøjer: gensplejsning, PCR, elektroforese og fokus på CRISPR.
Derudover har vi arbejdet med klassiske genetiske arve begreber, samt evolutionsteori og menneskets evolution.
Øvelser: DNA isolering fra jordbær, selektionsøvelse og menneskedyret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikrobiologi
Vi har arbejdet med virus opbygning og livscyklus. Derudover bakteriers opbygning og gram-farvning, samt antibiotika virkemåde og resistens.
Bakterievækstkurven, dyrkning og optælling af bakterier.
Øvelse: gramfarvning og antibiotika stjerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Arbejdes fysiologi
Opbygning af lunger, hjertet, blodkar og blodet. Blodets kredsløb, diffusionsprocesser og blodtryk. Musklers opbygning, fibertyper og aktivering til tværbroscyklus. Forskellige former for træning og energitilførsel hertil. Derudover kalium og laktats betydning for muskeltræthed. Derudover EPO og anabolske steroider.
Eksperimentelt arbejde:
Bip-test
Blodtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Vi har arbejdet med økosystemer, græsnings og nedbryder fødekæder, samt stofkredsløb i naturen. Fotosyntesens lys og mørke processer.
Eksperimentelt arbejde:
Klorofylekstraktion fra spinat blade og absorptions spektrum måling.
Mikroskopi af spalteåbninger og lys- og skyggeblade.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467616491",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467616491",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467616491"
}