Holdet 2024 sa/1wy sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Gentofte Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 sa/1wy sa (1wy sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Dansk politik
Titel 2 Forløb#2Demokrati og medborgerskab
Titel 3 Forløb#3Identitsdannelse i senmoderne samfund
Titel 4 Forløb#4Ulighed i Dannmark
Titel 5 Forløb#5velfærd
Titel 6 Forløb#6Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Dansk politik

I dette forløb skal vi arbejde med de politiske ideologier: Liberalismen, socialismen og konservatismen, og vi skal se på hvordan de ser på stat, samfund og individ.  Vi skal se på forgreninger som socialliberalismen, socialdemokratisme og socialkonservatismen. Vi kommer til at arbejde med de politiske partier i folketinget, placerer dem i forhold til hinanden, og se på det politiske kompas med fordelings og værdipolitik. Endelig skal vi se på hvordan partier træffer et valg og forklare det med Molins model og adfærdstrekanten

faglige mål:
– ”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå”

– ”undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre”
– ”formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets begreber”
– ”argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2Demokrati og medborgerskab

I dette forløb skal vi arbejde med styreformen demokrati, både imperisk direkte og indirekte, samt de normative forestillinger om demokrati som Hal Koch og Alf Ross repræsenterede ( deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati).
Dernæst skal vi se begrebet medborgerskab, og hvad det betyder at være borger i det demokrati. Hvilke rettigheder og pligter har borgeren. T.h.. Marshalls begreber. Endelig skal vi se på medierne og deres rolle i et demokrati ( vagthund, redningshund, jagthund og hyrdehud), vi skal se på om demokratiet er under pres. I en forbindelse skal se på de klassiske nyhedsmedier samt på de sociale medier. Hvad er forskellen mellem de to samt om de sociale medier er en trussel mod demokratiet. Fake news, bobler men også demokratisering idet flere kan komme til orde.¨

– ”anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer”
-– ”formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets begreber”
– ”argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3Identitsdannelse i senmoderne samfund

I dette forløb skal vi på kendetegn ved det samfund vi lever i- det senmoderne samfund. Vi skal arbejde med teoretikere som Anthony Giddens, der karakteriserer samfundet ved begreber som aftraditionalisering, individualisering, øget refleksivitet, adskillelse af tid og rum og udlejring af sociale relationer. Vi skal tale hvordan socialiseringen og identitetsdannelse sker i det senmodernes samfund og generelt om den frihed indidividet har fået i det senmoderne samfund er en gave eller belastning. I den forbindelse skal vi se nærmere på identitetsdannelse og Erwing Goffmanns begreber om  frontstage, backstage og identitet som en perfomance. Hvilke fordele og ulemper har individet i det senmoderne når dte handler om at skabe sin identitet.

Vi havde også det Flerfaglige forløb med engelsk, hvor I arbejde med sex og grænser. I arbejdede med udgangspunkt i filmen "How to have sex", hvor I i samfundsfag brugte begreber som socialisering, normer, fællesskaber, identitetsdannelse og gruppetilhørsforhold i det senmoderne samfund
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4Ulighed i Dannmark

I dette forløb skal vi arbejde med ulighed i Danmark. Vi skal se på hvordan man kan inddele den danske befolkning forskellige klasser, livsstile og livsformer. Vi kommer til at arbejde med Minervamodellen, der segmenter befolkningen ud fra livsstile. Livsstile er igen et produkt af uddannelse, indkomst og prestige. den franske sociolog Pierre Bourdieu skal vi anvende til at forklare  hvorfor mennesker har forskellige præferencer, værdier og normer ( habitus) da vi fødes i forskellige familier med forskelilge mængder af ressoucer ( kapitaler).
Det kan forklare uligheden i det danske samfund. Konkret kommer vi til at se på uligheden i sundhed i det danske samfund.. Vi kommer ind på begreber som social arv, social mobilitet, mønsterbryder, relativ og absolut fattigdom.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5velfærd

I  dette forløb skal arbejde med velfærdsmodellerne; den universelle, residuale og korporative, der hver især er idealtyper formet efter ideologierne socialdemokratisme, liberalisme og konservatismen. Vi skal se hvilke aktører ( stat, marked eller civilsamfund) der står for den primære varetagelse af velfærdsydelserne.
Vi skal se på de tre velfærdsmodeller intentioner samt hvem der er de primære subjekter for velfærd i hver model.
I forbindelse med universelle model. skal vi se på hvilke udfordringer/ klemmer der er. Vi deler klemmer op i interne og eksterne klemmer. Endelig skal vi se nærmere på udviklingen mod en konkurrencestat og se på hvilke politiske reformer der er gennemført, siden vi kan tale om at velfærdsstaten er gået fra at være universel og til at være en konkurrencestat.
Sidst skal vi se på vindere og tabere i konkurrencestaten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6Økonomi

I dette forløb skal vi arbejde med dansk økonomi. Først skal vi se på hvad økonomi handler om, hvad et marked er og hvordan udbud og efterspørgsel fungerer. Dernæst skal vi arbejde med de samfundsøkonomisk mål. Vækst, lav stabil inflation, overskud på betalingsbalancen, lave ledighed, balance på statens budget. Vi anvender de økonomiske kredsløb for at demonstrere penge og varestrømme i samfundet og se på hvordan man kan påvirke økonomien med finans og pengepolitik ( ekspansiv og kontraktiv) alt afhængig af hvordan de økonomiske konjunkturer er.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer