Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/1x bi (1x bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NV vand og energi
Indhold Biologi i fokus; Nucleus side 7-15
Økologi energistrømme.pdf side 23-32 (fra Biologi i udvikling C, Nucleus)
Fokus på celler opbygning, cellemembraner, aktiv og passiv transport, herunder osmose, grønkorn, mitokondrier, fotosyntese, respiration, fødekæder, NPP = BPP + R, ATP, fødepyramide, trofiske niveauer, Carbons kredsløb.
Eksperimentelt: Osmose i kartofler, Fotosyntese og respiration hos vandplanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livsstil - kost og motion
Indhold: Biologi til tiden side 16-50
De officielle kostråd
Fokuspunkter: Kroppens organsystemer, dødsårsager, levealder, fedme, kroppens energibalance, kostens energiindhold, de nye og de gamle kostråd, fordøjelsessystemet, enzymer, kulhydrater, fedt, proteiner, insulin, glukagon, blodsukkerregulering, diabetes, glykæmisk indeks, cellernes energiomsætning, lunger, hjerte-karsystemet, blodets bestanddele, åreforsnævring, blodtryk, kondition, kondital, effekt af konditionstræning, effekt af styrketræning, iltfri og iltkrævende energioverførsel i forbindelse med arbejde, steady state, mælkesyregæring.
Eksperimentelt: Katalaseøvelse, Undersøgelse af blodtryk, Konditest gå- og løbetest, 2-punktsbestemmelse af kondital
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex - en nyttig opfindelse
Materiale: Biologi til tiden, Nucleus side 63-82
Fokus på: sexsignaler, sexstrategier, kønsorganernes opbygning og funktion, kønsorganer, kønshormoner og menstruationscyklus, positiv og negativ feedback, prævention og sexsygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Når vi vælger at få børn
Materiale: Biologi til tiden, Nucleus side 83-86, 89-91, 97
Fokus på befrugtning, implantation, graviditet, fosterudvikling, mitose, meiose, graviditetshormoner, fejl i meiosen.
Videoer med mitose og meiose og sædceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gener og arv
Indhold: Biologi til tiden side 101-116
Vi har arbejdet med gener, kromosomer, karyotyper, mutationer, nedarvning af monogene sygdomme/egenskaber, dominante og recessive egenskaber, krydsningsskemaer, nedarvningsmønstre.
Eksperimentelt: Bestemmelse af blodtype.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi, genteknologi og evolution
Biologi til tiden side 141- 162, Biologi c+b, side 62-64 (Biologi c+b evolution)
Vi har arbejdet med mikroorganismer i hverdagen, vækstkurve, respiration og gæring, vækstfaktorer - pH og temperatur, gensplejsning, produktion af enzymer, DNA-kopiering (replikation), Det centrale dogme, DNA, RNA, proteinsyntese, mutationer. Youtubevideoer om celledelling, DNA-replikation, DNA-transskription, mRNA-translation, kromosomer, karyotyper, mutationer, nedarvning af monogene sygdomme/egenskaber, dominante og recessive egenskaber, krydsningsskemaer, nedarvningsmønstre, variation, naturlig selektion.
Eksperimentelt: Forsøg med gær. Bestemmelse af blodtype. Evolution og overlevelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Indhold: Biologi til tiden side 117-140
Vi har arbejdet med: Biotiske og abiotiske faktorer, økosystemers struktur, producenter, konsumenter, primærproduktion, producenter, konsumenter, fødekæder (græsnings- og nedbryderfødekæder), fødenet, fotosyntese, respiration, vækst, celler, organeller (mitokondrier og grønkorn), stofkredsløb (C-, N- og P-kredsløb), vanddyrs iltoptagelse, ilts opløselighed i vand (polær og upolær), variation i vandets iltkoncentration, Vandløb, forurening af vandløb, effekten af organisk stof i vandløb, nitratånding (denitrifikation), Søen som økosystem, næringsrige og næringsfattige søer, springlag, søens onde cirkler, sørestaurering,
Elevøvelse: Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb (makroindeks i Mølleåen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467688143",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467688143",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467688143"
}