Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bi/1ab bi (1ab bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
NV vand og energi
Indhold Biologi i fokus; Nucleus side 7-15
Økologi energistrømme.pdf side 23-32 (fra Biologi i udvikling C, Nucleus)
Fokus på celler opbygning, cellemembraner, aktiv og passiv transport, herunder osmose, grønkorn, mitokondrier, fotosyntese, respiration, fødekæder, NPP = BPP + R, ATP, fødepyramide, trofiske niveauer, Carbons kredsløb.
Eksperimentelt: Osmose i kartofler, Fotosyntese og respiration hos vandplanter
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Livsstil - kost og motion
Indhold: Biologi til tiden side 16-50
De officielle kostråd
Fokuspunkter: Kroppens organsystemer, dødsårsager, levealder, fedme, kroppens energibalance, kostens energiindhold, de nye og de gamle kostråd, fordøjelsessystemet, enzymer, kulhydrater, fedt, proteiner, insulin, glukagon, blodsukkerregulering, diabetes, glykæmisk indeks, cellernes energiomsætning (respiration og mælkesyregæring), lunger, hjerte-karsystemet, blodets bestanddele, åreforsnævring, blodtryk, kondition, kondital, effekt af konditionstræning, effekt af styrketræning, iltfri og iltkrævende energioverførsel i forbindelse med arbejde, steady state.
Eksperimentelt: Katalaseøvelse, Undersøgelse af blodtryk, Konditest gå- og løbetest, 2-punktsbestemmelse af kondital
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Så starter bio endelig med udlevering af bog samt et blik på kroppens organsystemer og dødsårsager
-
gennemgang af side 16-20
-
Egebo, Paludan-Müller, Torp og Ussing: Biologi til tiden, Nucleus; sider: 19-50
-
I behøver ikke læse, men må gerne.
-
resten fra sidst
-
samme lektie som til fredag
-
biC spørgsmål Blodsukkerregulering (1).docx
-
vi laver øvelse om enzymer. det er vigtigt, du læser vejledningen, det er eksamensrelevant.
-
hvis I har mere tid, kan I også lave denne lille øvelse Påvisning af amylase i spyt.doc
-
Vi afrunder kost og sundhed og aftaler blodsukkerforsøg
-
biC spørgsmål Blodsukkerregulering (1) (1).docx
-
arb spg BTT 34-44.docx
-
fokus:
-
Vi laver øvelse Glykæmisk Indeks (GI). Husk: forsøgspersoner skal møde fastende og, hvis de ikke vil have en af skolens kulhydratkilder, MEDBRINGE en kulhydratkilde i pakke, hvor der er deklareret energiindhold på. Medbring rigeligt. Fx skal en perso
-
Vi ser på morgenens resultater og fortsætter med lektien
-
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://nucleus.dk/files/docs/Biologi-til-tiden/2.3Opgaveside45-Konditionogungesmotionsvaner.pdf
-
2.2Undersøgelseside44 Undersøgelseafblodtryk.pdf
-
Bestemmelseafkondital(to-punkt-test).pdf
-
1,6 km gå-test: Find dit kondital med Rockports test
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex - en nyttig opfindelse
Materiale: Biologi til tiden, Nucleus side 63-82
Fokus på: sexsignaler, sexstrategier, kønsorganernes opbygning og funktion, kønsorganer, kønshormoner og menstruationscyklus, positiv og negativ feedback, prævention og sexsygdomme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Når vi vælger at få børn
Materiale: Biologi til tiden, Nucleus side 83-86, 89-91, 97
Fokus på befrugtning, implantation, graviditet, fosterudvikling, mitose, meiose, graviditetshormoner, fejl i meiosen.
Videoer med mitose og meiose og sædceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gener og arv
Indhold: Biologi til tiden side 101-116
Vi har arbejdet med gener, kromosomer, karyotyper, mutationer, nedarvning af monogene sygdomme/egenskaber, dominante og recessive egenskaber, krydsningsskemaer, nedarvningsmønstre.
Eksperimentelt: Bestemmelse af blodtype.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mikrobiologi, genteknologi og evolution
Biologi til tiden side 141- 162, Biologi c+b, side 62-64 (Biologi c+b evolution)
Vi har arbejdet med mikroorganismer i hverdagen, vækstkurve, respiration og gæring, vækstfaktorer - pH og temperatur, gensplejsning, produktion af enzymer, DNA-kopiering (replikation), Det centrale dogme, DNA, RNA, proteinsyntese, mutationer. Youtube-videoer om celledeling, DNA-replikation, DNA-transskription, mRNA-translation, kromosomer, karyotyper, mutationer, nedarvning af monogene sygdomme/egenskaber, dominante og recessive egenskaber, krydsningsskemaer, nedarvningsmønstre, variation, naturlig selektion.
Eksperimentelt: Evolution og overlevelse. Bestemmelse af blodtype. Forsøg med gær.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Økologi
Indhold: Biologi til tiden side 117-140
Vi har arbejdet med: Biotiske og abiotiske faktorer, økosystemers struktur, producenter, konsumenter, primærproduktion, producenter, konsumenter, fødekæder (græsnings- og nedbryderfødekæder), fødenet, fotosyntese, respiration, vækst, celler, organeller (mitokondrier og grønkorn), stofkredsløb (C-kredsløb, kort om N- og P-kredsløb), vanddyrs iltoptagelse, ilts opløselighed i vand (polær og upolær), variation i vandets iltkoncentration, Vandløb, forurening af vandløb, effekten af organisk stof i vandløb, biodiversitet, søen som økosystem, næringsrige og næringsfattige søer, springlag, søens onde cirkler, sørestaurering,
Elevøvelse: Undersøgelse af forureningsgraden i et vandløb (makroindeks i Mølleåen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467689428",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467689428",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467689428"
}