Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Markedskommunikation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 mk/1b mk (1b mk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til faget markedskommunikation
INTRODUKTION
Model for kommunikation (afsender/målgruppe)
Kommunikationsformer
Hvordan arbejder vi i faget markedskommunikation: analyse af udvalgte virksomheders kommunikation med omverdenen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsplatformen
Kommunikationsplatformen og integreret markedskommunikation
Platformen: Den strategiske del og handlingsplanen.
Strategisk del: Markedsbeskrivelse, målsætning og budget for kampagnen og præcisering af kampagnens målgruppe.
Handlingsplanen: Fastlæggelse af budskabsindholdet, budskabsudformningen, medieplan, planlægning af øvrige kampagneaktiviteter, opstilling af tidsplan fordelt på media og budget og effektmåling og kontrol af kampagnen.
Integreret markedskommunikation: Koordination af virsomhedens marketingaktiviteter - en samlet strategi (IMC).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kommunikationsformer
Markedskommunikationsformer
Omnichannel marketing
Integreret markedskommunikation
Støj i kommunikationen
Materiale: Markedskommunikation, 4. udgave, Systime. Kap. 1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Målgruppeprofil
Målgruppeprofil og kommunikationsmål
Kommunikationsstrategi: Den kreative strategi og mediestrategien.
Analyse af virksomheder (nuværende kommunikationskanaler og vigtigste udfordringer)
Udarbejdelse af en kommunikationsstrategi.
Kampagnens målsætning og målgruppe.
Kommunikationsmål: Kendskabsmål, præferencemål, holdningsmål, imagemål, omsætningsmål og non-profitmål.
Målgruppeprofil: Segmentering og personametoden.
Købsadfærd og kendskabsgraden til et produkt.
Markedskommunikation, Michael Bregendahl, Morten Haase og Jan Halberg Madsen, 4. udgave, Systime 2018
Kap. 2-3 + opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Positionering
Positionering
Hvilken position har mærket/produktet i målgruppens bevidsthed.
Stategier for produktpositionering: produktegenskaber, behov og problemløsning og anvendelsessituationen og konkurrenter.
Positioneringskort (perceptual map). Eleverne arbejder med modellen.
Repositionering.
Markedskommunikation, Systime.
Kap. 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Branding
Branding
Virksomhedens brand = virksomhedens kerneværdier.
Corporatebranding og produktbranding.
Afsenderfokuseret og modttagerstyret branding.
Celebrity branding.
Sensory branding.
Materiale: Youtube, PSONA Films - Anita Roddick - My Story
Markedskommunikation, Systime.
Kap.6
Storytelling - branding i praksis
Klaus Fog m.fl.
Samfundslitteratur, 2009
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Kommunikationsparametrene og direct marketing
Virksomhedens kommunikationsparametre:
Reklame
PR
Sales promotion
Sponsering
Direct marketing
Traditionelt PR-arbejde, PR og sociale medier, midler i PR-arbejdet.
Pressemeddelelse (kriterier for information til pressen).
Goodwill (annoncer og aktiviteter)
Sales promotion og consumer promotion
Direct marketing og Big data
Forbrugerens rolle i forhold til big data
De tre V'er: Volume, Velocity og Variety
Sponsering
Muligheder og risici ved sponsering:
Eksponering
Hospitality
Salg
Goodwill
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Informations- og oplysningskampagner
I dette forløb skal vi arbejde med ikke-kommercielle kampagner.
Kendetegn og udfordringer (eksempler på ikke-kommercielle kampagner)
Kommunikationsplatformen: Situationsanalyse
Kampagnens mål
Analyse af målgruppen
Informationsstrategi
Medievalg
Budskabets indhold og udformning
Materiale
Markedskommunikation, Michael Bregendahl m.fl., Systime (285-299)
Link: Kampagnetekst Indidansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Journalistik
Journalistik
Journalistiske tekster i kommunikation.
Nyhedskriterier: Aktuel, væsentlig, "konflikt", identifikation, noget uventet
Tekstens disposition - overblikket, kroppen, nyhedstrekanten.
Materiale
Markedskommunikation, Michael Bregendahl m.fl., Systime
Case: Jysk.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
FF1 - Tværfagligt
FF1 - tværfagligt (Engelsk A)
Opgave:
Markedskommunikation arbejder med kommunikations strategier, kampagner og målgrupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Opgave -
OPGAVE
handlerummet.dk -
Elektronisk formidlingsopgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
REKLAMER
Reklamer
Kommunikationsparametrene
Public relations og reklame
Consumer promotion
Trade promotion
Reklameanalyse: budskab og udformning, virkemidler
AIDA-modellen
USP, ESP, ISP og Me too-produkt.
Reklamens komposition.
De verbaltekstlige virkemidler (sproglig udformning af reklamen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
13
|
Oplevelsesbaseret kommunikation
Oplevelsesbaseret kommunikation
De fire oplevelsesdomæner: Underholdning, læring, æstetik, eskapisme
Oplevelsen som fokuspunkt
Oplevelsen skal appellere til vores følelser (analyse af afsender/modtager forholdet)
Autenticitet
Oplevelsen skal være dynamisk (forventning til oplevelsen, under oplevelsen, efter oplevelsen)
Tematisering og sensory branding.
DNA-modellen (event som et produkt),
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kultur og reklamer
Halls kulturteori
Retoriske virkemidler (humor og ironi)
Religion
Kommunikation - lokalt og globalt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Markedsføringsloven
Markedsføringsloven
Gennemgang af regler, der har betydning for markedskommunikation i praksis.
Retsinformation.dk
Markedskommunikation, Systime, Kap. 14
Fup eller fakta: 5 skarpe om den nye markedsføringslov: www.business.emaerket.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
16
|
Markedsføringsloven og etik
Markedsføringsloven
Gennemgang af regler, der har betydning for markedskommunikation i praksis.
Retsinformation.dk
Markedskommunikation, Systime, Kap. 14
Fup eller fakta: 5 skarpe om den nye markedsføringslov: www.business.emaerket.dk
Positive udsagn skal dokumenteres.
Advertorials.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Offline/Online
Offlinemedier og onlinemedier
Offlinemedier: kendetegn og profil
Tilbagegang for offlinemedier
Primære medier og sekundære medier
Analyse af mediernes styrker og svagheder
Owned medier
Paid medier
Earned medier
Onlinestrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
18
|
Medieplanlægning/Kontrol
1. Medievalg, oplag og dækning, omkostninger, layout, tidsfaktor og støj.
2. Virksomhedens sociale medieplatform
3. Effektmålinger
4. Præ -testmetoder
5. Post- testmetoder
Materiale:
Markedskommunikation
Michael Bregendahl m.fl., Systime, 4. udgave
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
19
|
Afluttende opgave
Afsluttende opgave - Markedskommunikation
En analyse af Naturli's hjemmeside.
Redegøre for 6 forskellige forbrugertyper.
Naturli's kommunikationsstrategi.
Kommunikationsmål for virksomheder, der producerer vegetariske(veganske produkter.
Lav en reklame.
Kompendium:
Landbrug og fødevarer, Maj 2023, LF.dk
The Food agenda 2024, af Kleangroup.dk
Tid og tendenser, Pej Gruppen. Tidogtendenser.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467731768",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467731768",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467731768"
}