Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 ma/1p ma (1p ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner
Bog: Systime, Plus HF C, Læreplan 2024, Kapitel 1.
I forløbet har eleverne fået kendskab til følgende:
- Grundlæggende matematik: Regningsarternes hierarki, brøkregneregler, ligningsløsning.
- Lineære sammenhænge.
- Funktionsbegrebet og lineære funktioner + graf.
- Koefficienternes betydning for grafens udseende, herunder aflæsning af a og b fra graf.
- To-punkts-formlen for lineære funktioner + BEVIS.
- Skæring mellem linjer - ved konstruktion og ved beregning.
- Opstilling af funktion ud fra beskrivelse + beskrivelse af a og b's betydning for den givne sammenhæng.
- Ligefrem proportionalitet.
- Lineær regression i GeoGebra + vurdering af model ud fra R^2-værdien.
- Arbejde med GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dagens modul
|
23-08-2024
|
Aflevering 1
|
26-08-2024
|
Aflevering 2
|
13-09-2024
|
Aflevering 3
|
24-09-2024
|
Aflevering 4
|
08-10-2024
|
Matematik screening
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle funktioner
Bog: Systime, Plus HF C, Læreplan 2024, Kapitel 2.
I forløbet har eleverne fået kendskab til følgende:
- Regneforskrift og graf for eksponentielle funktioner, herunder koefficienternes betydning for grafens udseende, a, b og r samt a=1+r og dennes betydning.
- Eksponentielle funktioner med Eulers konstant + omskrivning mellem de to former.
- Ligninger med eksponentielle funktioner ved at anvende logaritmer + løsning af disse ligninger i GeoGebra.
- Logaritmer som redskab til løsning af ligninger med eksponentielle funktioner.
- De tre logaritmeregneregler.
- To-punkts-formlen for eksponentielle funktioner + BEVIS.
- Fordoblings- og halverings-konstanten, grafisk + formler + BEVIS.
- Eksponentiel regression i GeoGebra.
- Renteformlen + set som en eksponentiel funktion.
Supplerende: Annuiteter - arbejde med annuitetsopsparing og annuitetslån.
- Arbejde med GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Bog: Systime, Plus HF C, Læreplan 2024, Kapitel 4.
I forløbet har eleverne fået kendskab til følgende:
Ugrupperede observationer:
- Tabel, hyppighed, frekvenser, kumulerede frekvenser.
- Prikdiagram, stolpediagram.
- Kvartilsæt og udvidede kvartilsæt.
- Variationsbredde, kvartilbredde.
- Outlier.
- Boksplot.
- Middelværdi.
Grupperede observationer:
- Tabel, hyppighed, frekvenser, kumulerede frekvenser.
- Histogram.
- Sumkurve og fraktiler.
- Kvartilsæt.
- Arbejde med GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Trigonometri
Bog: Systime, Plus HF C, Læreplan 2024, Kapitel 3.
I forløbet har eleverne fået kendskab til følgende:
- Repetition af grundlæggende begreber.
- Ensvinklede trekanter med skalar.
- Pythagoras' læresætning + BEVIS.
- Enhedscirklen med cosinus, sinus og tangens.
- Formler for cosinus, sinus og tangens i retvinklede trekanter + BEVIS.
- De fem trekantstilfælde.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.
- Arbejde med GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
Bog: Systime, Plus HF C, Læreplan 2024, Kapitel 5.
I forløbet har eleverne fået kendskab til følgende:
- Sandsynlighedsfelt, mængde, udfald, udfaldsrum, sandsynlighedstabel.
- Hændelse, komplimentær hændelse.
- Apriori- og frekventielle sandsynligheder.
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt.
- Sætning: P(A)=(antal gunstige udfald)/(antal mulige udfald).
- Multiplikationsprincippet (Både-og) og additionsprincippet (Enten-eller) - med undersøgende tilgang til kombinationer ud fra centicubes.
- Tælletræ.
- Fakultet.
- Fælleshændelse (multiplikation af sandsynligheder).
- Kombinationer og Permutationer + formler; K(n,r) og P(n,r).
- Arbejde med GeoGebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Andengradsligningen
Supplerende stof:
Andengradsligningen.
Eleverne har i forløbet stiftet kendskab til:
- Forskriften for andengradspolynomier, herunder betydningen af koefficienterne, a, b, c og d=b^2+4ac, for grafens udseende.
- Andengradsligninger og rødder, løsningsformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
Repetition af emner samt arbejde med skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467734950",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467734950",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65467734950"
}