Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gentofte Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
2025 ap/vx latin (1vx AP latin)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Latin
1. Lingua Latinae: Det latinske sprog (kasussprog, syntetisk sprog, kalender og numeralier), sproghistorie og sprogets spredning i Europa (In kompendiet + s. 113-115 i Sprogenes Verden), Romernes tal
2. Interlatin: interlatinske fremmedord; morfemer, stammer og suffikser; latinske ordsprog, Martials epigrammer (In kompendiet)
3. Latinske substantiver: kasus (jf. CD's Kasuskasse): nominativ (subjekt + subjektsprædikat); akkusativ (direkte objekt + adverbialled); genitiv (ejefald, §8); dativ (indirekte objekt, § 11), ablativ (adverbialled, § 4+6). Se s. 171 i Sprogenes Verden + CD's kasusskema.
4. Præpositioner: styrer akkusativ eller ablativ
5. Verbernes bøjning: verberne bøjes i henhold til deres stammer efter 4 forskellige bøjninger (1. bøjning: a-stammer; 2. bøjning: e-stammer, 3. bøjning: konsonantstammer; 4. bøjning: i-stammer). Verberne bøjes endvidere i person og tal jf. verbalendelserne: -o, -s, -t, -mus, -tis, -nt. Samt i tid: her med fokus på de to tider: præsens aktiv og imperfektum (§ 18); og verbalformerne: infinitiv (§14) og imperativ (§15) - Se hele oversigten s. 170 i Sprogenes Verden.
6. Adjektivernes bøjning (§9): se CD's skema
7. Retorik: om Cicero - roms største taler (s. 146-147); retoriske former (sproglige figurer) og disses funktion (s. 157), Cireros forsvarstale mod Catalina.
8. Originaltekster i litteraturhistorisk kontekst: Marcus Valerius Martialis, 40 -103 e.v.t..: Epigrammata - 5.44 (V.XLIV), 11.62 (XI.LXII), 12.12 (XII.XII) (In kompendiet); Catul, 87-54 f.v.t. (Gaius Valerius Catullus) Carmen 92 (udleveret i kopi); Marcus Cato: af Dicta Catonis (omkr. år 250 e.v.t.) (udleveret i kopi)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732390568",
"T": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732390568",
"H": "/lectio/304/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71732390568"
}