Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Camilla Fangel Mikkelsen, Christian Pamperin
|
|
Hold
|
EXH3821Ba daA (EXH1821Ba daA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Det er uhyggeligt!
FILMISKE VIRKEMIDLER - DRAMATURGI - GENRER
Horrorfoløbet har til formål at give eleverne en introduktion til filmiske virkemidler, dramaturgi og generel genrebevidsthed - med horrorgenren som eksempel.
Herunder vil forløbet give eleverne et kendskab til horrorgenren undergenrer - og dermed kunne foretage en genremæssig analyse og placering af en given (medie)tekst inden for feltet.
Arbejdet med genren tager udgangspunkt i filmmediet med særligt fokus på to ud af horrorgenrens i alt fem subgenrer (defineret af Rikke Schubert) - navnlig det dæmoniske gys og det psykologiske gys.
Eleverne skal kunne identificere genremarkører, som er karakteristisk for de tre ovennævnte genrer - herunder have kendskab til og analysere på:
- hvordan monstret og miljøet (relationen til virkeligheden) ændrer karakter i de tre forskellige subgenrer.
- karakteristiske filmiske virkemidler og dramaturgiske greb (spændingsopbygning og chokeffekt mv.)
- karakteristiske temaer knyttet til psykologien (dobbeltgængermotiv, Freuds personlighedsmodel > drifterne overtager fornuften)
Ud over disse genrespecifikke markører skal forløbet gerne give en bedre forståelse af - og lede til en diskussion om, hvad horror egentlig er? Hvorfor ser vi det? Skal man blive skræmt fra vid og sans, for at der er tale om horror?
PRIMÆRTEKSTER
"Lad den rette komme ind" (2008) af Tomas Alfredson (VÆRK)
"Nattevagten" af Ole Bornedal (1994) - (sekvenser: anslag + klimaks)
"Når dyrene drømmer" (trailer)
Øvrigt - til eksemplificering af filmiske virkemidler og genremarkører:
"Pysco" (uddrag - suspense)
"Silence of the lambs" (uddrag - kryds - og parallelklpining)
"A Clock work Orange" (kontrapunktisk musik)
BAGGRUNDSTEORI:
"Genrefilm og filmgenre" - kap. Horrorfilmen, Systime.
"Levende billeder" - om Filmiske virkemidler, Systime A/S
"Angstens lystbilleder" - akademisk artikel (pdf)
"Horror - en oversigt" (lærerfremstillet ark - om Horrorgenrerne)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Teknologi i litteraturen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739315347",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739315347",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739315347"
}