Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2025/26
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Camilla Fangel Mikkelsen
|
|
Hold
|
EXH3821Bb daA (EXH1821Bb daA, EXH2821Bb daA, EXH3821Bb daA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Det er uhyggeligt!
FILMISKE VIRKEMIDLER - DRAMATURGI - GENRER
Horrorfoløbet har til formål at give eleverne en introduktion til filmiske virkemidler, dramaturgi og generel genrebevidsthed - med horrorgenren som eksempel.
Herunder vil forløbet give eleverne et kendskab til horrorgenren undergenrer - og dermed kunne foretage en genremæssig analyse og placering af en given (medie)tekst inden for feltet.
Arbejdet med genren tager udgangspunkt i filmmediet med særligt fokus på to ud af horrorgenrens i alt fem subgenrer (defineret af Rikke Schubert) - navnlig det dæmoniske gys og det psykologiske gys.
Eleverne skal kunne identificere genremarkører, som er karakteristisk for de tre ovennævnte genrer - herunder have kendskab til og analysere på:
- hvordan monstret og miljøet (relationen til virkeligheden) ændrer karakter i de tre forskellige subgenrer.
- karakteristiske filmiske virkemidler og dramaturgiske greb (spændingsopbygning og chokeffekt mv.)
- karakteristiske temaer knyttet til psykologien (dobbeltgængermotiv, Freuds personlighedsmodel > drifterne overtager fornuften)
Ud over disse genrespecifikke markører skal forløbet gerne give en bedre forståelse af - og lede til en diskussion om, hvad horror egentlig er? Hvorfor ser vi det? Skal man blive skræmt fra vid og sans, for at der er tale om horror?
PRIMÆRTEKSTER
"Lad den rette komme ind" (2008) af Tomas Alfredson (VÆRK)
"Nattevagten" af Ole Bornedal (1994) - (sekvenser: anslag + klimaks)
"Når dyrene drømmer" (trailer)
Øvrigt - til eksemplificering af filmiske virkemidler og genremarkører:
"Pysco" (uddrag - suspense)
"Silence of the lambs" (uddrag - kryds - og parallelklpining)
"A Clock work Orange" (kontrapunktisk musik)
BAGGRUNDSTEORI:
"Genrefilm og filmgenre" - kap. Horrorfilmen, Systime.
"Levende billeder" - om Filmiske virkemidler, Systime A/S
"Angstens lystbilleder" - akademisk artikel (pdf)
"Horror - en oversigt" (lærerfremstillet ark - om Horrorgenrerne)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Teknologi i litteraturen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Sprog, kommunikation og humor
Forløbet vil med udgangspunkt i en række forskellige tekstergenrer og medier undersøge hvordan sprogbrug og kommunikation påvirker måden, hvorpå vi mennesker (både den almene borger og politisk) bliver afkodet - og hvordan humor opstår (intenteneret eller ej) og opleves netop via den måde vi kommunikerer og bruger sproget på.
STOFOMRÅDER INDEN FOR SPROG:
- Sproglige virkemidler
- Retorik og argumentation
- Transaktionsanalyse (samtaleanalyse: roller)
- Sproghandlinger (repræsentative/informerende, ekspressive, handlingsregulerende)
- Sprogsociologi (dialekter, etnolekter, kronolekter, jargon mv.)
- Kort om semantiske skemaer
- Humor (ironi, selvironi, sarkasme mv.)
- Facework (positiv vs. negativt face. Goffman: facework = face + line)
PRIMÆRTEKSTER:
- Kronik: "Fed humor" af Kristine Høegh
- Taler:
Jakob Ellemann-Jensens tale til Landmødet 2017
Andreas Odbjergs takketale, Zulu Comedy Galla 2021
Eleverne skriver egne taler.
- Filmsekvens:
"Blinkende lygter" (uddrag - puste-æg-scenen)
"Festen" (uddrag - m. Christians tale til sin fars 60 års)
- Tv-serier:
KLOVN (eleverne har selv valgt afsnit)
- Reklamer:
Tuborg reklameserien "selvfØLgelig"
Selvvalgte reklamer til reklameanalyse:
"OK - støtter sporten"
Bilka - "Far til fjorten"
Egne produktioner af reklamefilm med anvendelse af humor
BAGGRUNDSTEORI:
Oversigt over stilistiske virkemidler (lærerfremstillet ark)
"Dansk i tiden", Systime.
Kap. Når face trues - uhøfligheder i den politiske diskussion
(link/genvej til de de nedenstående kapitler i dette kapitel)
Kap. Begreber > Argumentation
Kap. Sprog
Kap. Sprogfunktioner
Kap. Sprogsociologi
Kap. Transaktionsanalyse
"TEXTUR", Systime
Kap. Humorens hensigt og væsen
Kap. Kampagnevideoens genretræk Systime.
Talehandlinger - powerpoint
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Arbejds- og familieliv i DMG
Litteraturhistorisk forløb med nedslag i centrale tendenser i det moderne gennembrud - med særligt fokus på Herman Bang og impressionismen og Henrik Pontoppidan og hans socialkritiske realisme (ud med Gud!), som vender sig mod litteraturens tidligere idealismedyrkelse (som i romantikken).
Bang og Pontoppidan vil med sin litteratur "sætte problemer under debat", som George Brandes formulerede det.
Efter nedslag i det moderne gennembrud trækkes der tråde til 1900-tallets forfattere og litteratur (proletarlitteratur, avantgarde, modernisme)
Forløbet laver et kort udblik til nutidens litteratur - den moderne novelle (den minimalistiske stil - inspireret af impressionismen) med nedslag i et romanuddrag af Helle Helle.
Som introduktion til forløbet udarbejder eleverne gruppevis oplæg, som præsenterer centrale forfattere, værker og temaer under det moderne gennembrud.
PRIMÆR LITTERATUR
- Herman Bang: "En miniature" (1883)
- Amalie Skram: "Constance Ring", et uddrag, (1885)
- Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1888)
- Henrik Pontoppidan: "Et Grundskud" (1887)
- Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1887)
- "Ulven og fårene" (1915) Martin Andersen Nexø*
- "Agerhønen" (1947) af Matin A. Hansen*
- "Det ubeskrevne blad" (1957) af Karen Blixen*
- "Livet på badeværelset" (1960) af Klaus Rifbjerg*
Værk:
- Herman Bang: "Ved Vejen" (1886)
Perspektivering:
- "Det burde skrives i nutid" (uddrag) af Helle Helle
SEKUNDÆR LITTERATUR:
- Textur, Kap. Herman Bang og impressionismen, Systime
- Ved Vejen - roman, kontekst og opgave, Kap. Impressionismen hos Helle Helle
- Brug litteraturhistorien, Kap. Henrik Pontoppidan: Ud med gud, Systime
- Oversigt over litterære retninger, forfattere mv. i DMG (pdf)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Drenge
PRIMÆR LITTERATUR
Filmiske tekster:
- Drenge" (dramaserie), 2022 af Jonas Risvig (VÆRK)
- "Zappa" (spillefilm), 1983 af Bille August
- "EXIT" (drama-serie: 1 og 2 afsnit)
Noveller:
- "Blot en drengestreg" (novelle), 1953 af Villy Sørensen
- "Tennis" (novelle) af Kim Fupz
- "Hærværk" (novelle), 2024 af Kim Kupz
SEKENDUR LITTERATUR
- Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse og fortolkning af "Drenge"
|
14-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Fornuft og følelser
Selvvalgte tekster - moderne "nationaltekster":
- Shu-bi-dua: "Danmark"
- Maleri
- Carl Emil Petersen: "Frit land"
- John Mogensen: "Der er noget galt i Danmark" (1975)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739488503",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739488503",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58739488503"
}