Holdet EXH3821B saB (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Karin Bentsen, Sofie Rønholt Andersen
Hold EXH3821B saB (EXH3821B saB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed
Titel 2 Velfærd
Titel 3 Partier og vælgere
Titel 4 Økonomi og fremtidens bæredygtige byer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed

I forløbet er der fokus på lighed og ulighed det danske samfund. Indledningsvis skal eleverne arbejde med de overordnede ideologiske betragtninger om ulighed og hvordan ulighed kan måles fx. via Gini. Derefter skal eleverne analysere og diskutere forskellige former for ulighed - økonomisk, social og kulturel ulighed samt ulighed i forhold til køn og sundhed. Eleverne skal arbejde med Pierre Bourdieus teorier om kapitaler og habitus til at analysere sociale forskelle i uddannelsessystemet og samfundet. Forløbet afsluttes med, at eleverne har udarbejdet en synopsis med udgangspunkt i temaet ulighed.

Faglige mål:
̶-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne
løsninger herpå
̶- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
− social differentiering og kulturelle mønstre

Politik
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Metode
− kvalitativ og kvantitativ metode.

Materiale:
Oliver Skov,  Richard Bundsgaard, Victor Bjørnstrup,  Samf på B, , Columbus, 2021, I-bog, Kapitel 3

https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=131 minus afsnittet "Kan ulighed være retfærdigt" og "Ligestilling i Danmark - hvor langt er vi"

Brøndum, Peter "Ulighedens mange ansigter", Columbus, 2023, I-bog
Afsnit "Ulighed i helbredsmæssige ressourcer", https://ulighedensmangeansigter.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=161

Bruun Bundgaard, Maria, m.fl. ”Samf C”, Systime, 2012, I-bog  https://samfc.systime.dk/, afsnit 6.2 ideologier

www.klassesamfund.dk

Film" Den  rigeste procent", (4:6) www.dr.dk  (Danske reportage fra 2015) om overklassens børn
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Problemformulering - Ulighed 11-09-2025
Spørgsmål til "Kapitalien i det 21. århundrede" 12-09-2025
Synopsis - Ulighed 28-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Velfærd

! SKAL REDIGERES!

Forløbet har fokus på de udfordringer den danske velfærdsstat står overfor og mulige løsninger herpå. Indledningsvis ser eleverne  på den danske velfærdsstat udvikling frem til i dag og sammenligner den danske/universelle velfærdsmodel med andre velfærdsmodeller og deres ideologiske baggrund. Derefter arbejder eleverne på de udfordringer som velfærdsstaten står over for - individualisering og forventningsklemmen   omkostningsklemmen, integrationsklemmen og EU- og. globaliseringsklemmen. Endvidere kigger på mulige løsninger
Endelig  kigger vi på de trusler og muligheder som den teknologiske udvikling udgør i forhold til velfærdsstaten og diskutere fordele og ulemper ved privatisering, udlicitering, frivillighed, øget arbejdsudbud, ændring i skat og bedre integration af indvandrere på arbejdsmarkedet. Forløbet afsluttes med at eleverne udarbejder en synopsis om temaet.

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶-undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ - demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
Politik:
politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Økonomi
̶økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd

Materiale:

Kristensen, Line Bjerre, SamfundsFAQ, Systime, 2022, I-bog
Velfærdstrekanten: https://samfundsfaq.systime.dk/?id=180
Velfærdsmodeller: https://samfundsfaq.systime.dk/?id=179


Oliver Skov, Richard Bundsgaard, Victor Bjørnstrup, Samf på B, Columbus, 2022, I-bog
Velfærdsmodeller https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=401
Afsnit 7.6 Den offentlige sektor https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=344
Afsnit 5.3 Velfærdsstatens udfordringer https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=336
Afsnit 5.4 Velfærdsstatens fremtid – hvem skal løse opgaverne?                                                                https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=335

Langt fra Borgen: Hvordan får vi en mere værdig ældrepleje?, dr.dk  (25 min.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Partier og vælgere

Forløbet har bla. fokus på de politiske skillelinjer ideoligisk, fordelingsppoltisk og værdipolitisk, hvor eleverne har undersøgt partiernes placering. Endvidere har vi har set på hvordan udviklingen fra det industrielle til det senmoderne samfund har påvirket de politiske partiers og vælgernes adfærd. Her har  vi set på udviklingen i de politiske partier fra klassepartier til markedspartier og i forlængelse heraf ser vi på ændringerne i vælgeradfærd fra class-voting til issue-voting, kernevælgere og marginalvælgere, udviklingen af nye politiske skillelinjer er også blevet undersøgt med inddragelse af Minerva-modellen. Afslutningsvis ser vi på de politiske partiers adfærd nu med inddragelse af bl.a.. Molin-modellen., Strøm og Down samt vælgernes adfærd.   Eleverne har udarbejdet en synopsis på baggrund af temaet om Partier og vælgere.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge - aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
̶- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Materiale:
Oliver Skov, Richard Bundsgaard, Victor Bjørnstrup, Samf på B, Columbus, 2022, I-bog
Kapitel 6 Partiernes adfærd inklusiv alle underafsnit https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=203
Kapitel 4.1 Hvad er politik https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=334
Kapitel 4.4 Folketings rolle, parlemtariske styringskæde og magtenstredeling https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=331
Kapitel 5.1 Politiske ideologier https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=338
Afsnit 6.3 Vælgernes adfærd https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=351
Afsnit 6.4 Minervamodellen https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=339

Jensby, Jakob Glenstrup, Politikbogen, Columbus, 2022, I-bog
Afnit 3 politiske skillelinjer https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=355#c1259 og
afsnit 3.3. https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=363 og
afsnit 3.4 https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=362 og
afsnit 3.5 https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=361
afsnit 3.5 https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360
afsnit 2.9 Populisme https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=367#c1663
afsnit 4.1 Hvad er et parti https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=354
afsnit 4.3 Hvilke typer partier finder der https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=352
afsnit 4.4 Kan vi revidere Molins model https://politikbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=351
Der udover har vi arbejdet med partiernes hjemmesider, aktuelle artikler og nyhedsindslag fra TV.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Partier i brand - mindmap 26-09-2025
Kvantitativ undersøgelse Kommunalvalg 2025 12-11-2025
København - fotoopgave 16-11-2025
Problemformulering Partier og vælgere synopsis 17-11-2025
Synopsis Partier og vælgere 23-11-2025
Video synopsis Partier og vælgere 23-11-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økonomi og fremtidens bæredygtige byer

!SKAL REDIGERES!

Forløbet skal give en eleverne en forståelse for klimapolitikken og redskaber til at analysere klimapolitik som et politikområde. Indledningsvis gennemgås de samfundsøkonomiske mål, det økonomiske kredsløb og økonomiske politikker og de internationale og nationale politiske udfordringer i forbindelse med klimaforandringerne samt administrative og  økonomiske redskaber - med særligt fokus på vores byer. Undervejs inddrages relevante modeller som fx Eastons model og Molins model

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, økonomi, politik og teknologisk udvikling til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶- undersøge og vurdere samspillet mellem den teknologiske og samfundsmæssige udvikling
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
̶- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik
politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Økonomi:
økonomisk vækst, teknologisk udvikling, bæredygtig udvikling og velfærd
̶det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter, herunder miljø- og energipolitiske virkemidler
̶globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og erhvervsstruktur.

Materiale:
Oliver Skov,  Richard Bundsgaard, Victor Bjørnstrup,  Samf på B,  Columbus,2021, I-bog,
Kapitel 7 økonomi https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318
Afsnit 7.1 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=236
Afsnit 7.2 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=246
Afsnit 7.3 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=249
Afsnit 7.4 https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=257


Jensen, Ole Hedegaard: Klimaforandringer - politik, økonomi, sociologi, Systime, 2020,
https://klimaforandringer.systime.dk/, kapitel 1, 2, og  5  inklusiv underafsnit

Andersson Kihl, Liv ”Bæredygtighed”, Systime, 2021, I-bog,  
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=168
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=169
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=170
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=171

Hasselbach, Morten, Klima og bæredygtighed, Columbus, I-bog
Partiernes adfærd https://baeredygtighed.systime.dk/?id=171
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer