Learnmark Horsens Teknisk Gymnasium HTX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Learnmark Horsens Teknisk Gymnasium HTX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet EXG1825Ba daC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Learnmark Horsens
Fag og niveau
Dansk C
Lærer(e)
Sofie Barrett Eriksen
Hold
EXG1825Ba daC (
EXG1825Ba daC
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Projekt Gymnasieelev
Titel 2
Reklamer
Titel 3
Arbejdsliv
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Projekt Gymnasieelev
Forløbet skal ses som en introduktion til danskfaget gennem et tværfagligt projekt mellem samfundsfag, engelsk og dansk.
Temaet for forløbet er selv-identifikation i rollen som EUX-elev.
I dansk arbejdes der med emnet portræt. Vi vil:
- Foretage et interview af en forælder eller bedsteforælder om deres skolegang og arbejdsliv
- Arbejde skriftligt med portfolio.
- Fokusere på omskrivning af interview til portræt
- Arbejde med læsestrategier i dansk
Forløbet sluttes af med, at eleverne har lavet tværfagligt portfolio, hvori dansk-produktet er et portræt.
Indhold
Kernestof:
Projekt gymnasieelev EUX.docx Skabelon til projekt gymnasieelev.docx
https://www.euroman.dk/mennesker/hvad-ville-morten-spiegelhauer-have-gjort/4702240
Skabelon til projekt gymnasieelev.docx
1. Portrætartikel + interviewguide - til lectio.pptx
Interviewguide - projekt gymnasieelev.docx
Den eneste lektie er, at I til i dag skal have besluttet, hvilken forælder eller bedsteforælder, I gerne vil lave et interview af.
Socialklasser: https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1408
Socialklasser og livsformer.docx - læsestof hvis iBog ikke virker
Husk at den udfyldte interview guide skal afleveres senest 21.00 i aften
Portrætartikel om Bülow Lakrids: Portrætartikel - Fra Svaneke til New York.pdf
Tjekliste: Portrætartiklen.pdf
PowerPoint til i dag: 4. Portrætartiklen.pptx
Hvis man ikke blev færdig med stamtræet eller opgaver og læsning om socialklasser og livsformer, så sørg for at få det gjort derhjemme og få lagt det ind i skabelon-dokumentet.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Reklamer
Forløbet har til formål at arbejde med reklamer og deres kommunikation.
Teoretisk skal vi arbejde med følgende emner:
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovspyramide
- De fire reklametyper
- Gallups kompasmodel
- Filmiske virkemidler
- Appelformer
De vil blive præsenteret gennem forskellige arbejdsformer, som f.eks. gruppearbejde, fremlæggelser og projektarbejde.
Indhold
Kernestof:
Laswells kommunikationsmodel - øvelse: Laswell kommunikationsmodel - Analyse af reklame for IKEA.docx
AIDA-modellen - øvelse: AIDA-modellen - trykte reklamer.docx
Uddrag fra kapitel 5: ”Medier” i Håndbog til dansk: Uddrag af reklamer fra håndbog i dansk.pdf
Værktøjskasse med analysebegreber:Værktøjskasse i dansk til analyse af reklamefilm GF1.docx
Powerpoint fra i dag: 1. Reklamer.pptx
Lektien til i dag er at få styr på jeres mappesystem på computeren.
Hvilket segment tilhører du?: https://www2.tns-gallup.dk/Kompas2020/
PP til i dag:1. Reklamer.pptx
Fckr med dn hjerne: https://www.dr.dk/drtv/se/fuckr-med-dn-hjerne_-den-perfekte-reklame_51884
Til i dag skal du have læst og forstået de fire kommercielle reklametyper: Uddrag af reklamer fra håndbog i dansk.pdf
Guide til filmiske virkemidler.docx
Silvan, "Skab noget magisk" (2020): https://www.youtube.com/watch?v=UMXU0KQ45mE&t=1s
PP til i dag: 3. Filmiske virkemidler og appelformer.pptx
Når I skal præsentere en reklame: Overordnet feedback til reklame præsentation.docx
Afleveringsskabelon - Analyse af Interfloras reklamefilm.docx
PP til i dag: 4. Appelformer.pptx
Interflora "det store mor-eksperiment" (2017): https://www.youtube.com/watch?v=ytge8PAy8qY
Hjælpeark til at formulere sætninger i reklameanalysen.pdf
Guide til litteraturliste: Guide til litteraturliste.docx
Sådan laver du din egen reklamefilm.docx
Til i dag skal alle makkerskabsgrupper have besluttet hvilket produkt, I vil lave en reklame for. I skal også medbringe produktet, så det evt. kan indgå i jeres reklamefilm.
Strukturen i en reklameanalyse.docx
Reklameanalyse - kilder
PP opbygning.pptx
Lektien til i dag er at have lagt sin reklamefilm på en privat youtube-konto og lagt et link ind på elevfeedbacken til i dag.
Nu burde hele din værkstøjskasse være fyldt med gode begreber til reklameanalysen.
Vær klar til fremlægge analysen af jeres egne reklamer
Airtox om samarbejdet med Mads P:
Airtox reklame: https://www.youtube.com/watch?v=AsPOOd5FrwA
Gruppearbejde: Arbejdsark - Mads P x Airtox.docx
PP til i dag:11. Reklamer på sociale medier.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Arbejdsliv
I dette forløb undersøger vi, hvordan arbejde og arbejdsliv spiller en rolle for individet og for samfundet. Vi ser på, hvordan arbejde kan være en kilde til identitet, fællesskab og livskvalitet, men også hvordan det kan skabe udfordringer som stress og pres.
Eleverne skal arbejde med både fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder lyrik, noveller, artikler og debatindlæg.
Vi skal undersøge:
- Hvad betyder arbejde for menneskers identitet og liv?
- Hvordan har synet på arbejde ændret sig gennem tiden?
- Hvad kendetegner et godt arbejdsliv, og hvilke udfordringer følger med?
- Hvordan bliver arbejde og uddannelse fremstillet i litteratur, artikler og medier?
Indhold
Kernestof:
Øvelse 2: de 3 sange
Øvelse 4: Opgave - Analyse af cut-up digte.docx
PP til i dag: 2. Lyrik.pptx
PP til i dag: 4. Et billede på arbejde.pptx
Vær klar til at fremlægge jeres digtanalyse.
Øvelse 1: sQuiz: Afvikler
PP til i dag: 5. Sprogets arbejde.pptx
Opgavebeskrivelse:Skriveøvelse.docx
Hvad er en novelle? | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Novelle_En brun en blå...af Jørn Fabricius.docx
Afsnit
Jeres skriveøvelse skal være klar til modulets start: Skriveøvelse.docx
Til værksteder: https://classpin.netlify.app/
Læs og svar på spørgsmål til novellen "En brun, en blå, en gul, en rød" (1980): Novelle_En brun en blå...af Jørn Fabricius.docx
Værkstedsfordeling
Læs novellen: Drømmen.pdf
Værkstedsarbejde
At analysere noveller | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Drømmen.pdf
Nyt DR-tema: Hvordan er livet som lærling i Danmark?
Punkt 1-6: At analysere noveller | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Værktøjskasse til noveller.docx
Afleveringsbeskrivelse - læreplads.docx
Læs "Læreplads" (1999) til i dag:
Inspiration til skriftlighed: 2. Analyse, fortolkning og perspektivering | Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux
Medbring høretelefoner
MinLæring: Sprogforståelse
At arbejde med Svend.docx
Svend - novelle.pdf
Læs: Svend - novelle.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arbejdshistorie
19-09-2025
Læreplads
20-11-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72123827421", "T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72123827421", "H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72123827421" }