|
Titel
1
|
Language and technology
Indhold:
Forløbet skal ses som en introduktion til det engelske sprog. Det er opdelt med fokus på tre punkter. For det første sproghistorie, hvor stammer engelsk fra, og hvordan har det udviklet sig. For det andet engelsk i anvendelse, herunder African-American Vernacular English, og engelsk som globalt lingua franca, udfordringer i sprogtilegnelse herunder idiomatik og oversættelse, samt begreber som Chinglish og Danglish. For det tredje sprog i sammenhæng med teknologi. I den forbindelse et fokus på, hvordan nye teknologier påvirker sproget, samt hvordan vi kommunikerer med teknologi.
Fokus er på elevernes evne til at se sprog i kontekst, samt en bevidstgørelse om sproghistorien samt sprogets facetter. Herunder er der lagt væk på elevernes deltagelse i forhold til anvendelse af engelsk mundtligt i modulerne, samt auditiv og visuel præsentation af det engelsktalende område.
Sideløbende med forløbet undervises i nogle af de grundlæggende grammatiske områder så som ligefrem ordstilling, verbalkongruens, verbernes bøjning samt dannelsen af fremtid. Der er anvendt ordbogen.com samt minlaering.dk
Faglige mål sprogfærdighed:
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og
diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
Kernestof:
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ ordforråd og idiomer
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Materiale:
Supplerende stof:
Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English, Systime
Old English before 1066 https://woe.systime.dk/?id=126
Middle English, 1066 - ca 1470 https://woe.systime.dk/?id=125
Early Modern English, 1476-1800 https://woe.systime.dk/index.php?id=124&L=0
American English https://woe.systime.dk/?id=123 og https://woe.systime.dk/?id=122
Black English - African American Vernacular English
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=259
Kernestof
Video om forskellen på britisk og amerikansk engelsk
"English Vs American Parents" fra Laura Cleary, 26. jul. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=Uh3_yMLEW1A
Kernestof
Jonathan Saran Foer: extract from Everything is Illuminated, 2002 https://woe.systime.dk/?id=120
Internet søgeopgave omkring forskellige engelske dialekter, og hvordan engelsk tales i forskellige dele af verden.
Kernestof
Video om definitionen på lingua franca
https://www.youtube.com/watch?v=a9ZdC6wZnks
Kernestof
Video med franske politkere, der taler engelsk
https://www.youtube.com/watch?v=RFkf3qPgy-o
Artikel:
Kernestof
”New Standard Translation Guide Heralds the End of ‘Chinglish’ in China”, fra Culture Trip, d. 27. juni, 2017
https://theculturetrip.com/asia/china/articles/new-standard-translation-guide-heralds-the-end-of-chinglish-in-china/
Website brugt til arbejde med engelske idiomer:
https://wordwall.net/resource/21389045/english/idiom-matching-1
Kernestof
Video:
“Don’t Know the Language? No Problem, With This Technology” from Inside Edition, 6th August 2023
https://www.youtube.com/watch?v=gkRci-uB-L8
Kernestof
Artikel:
“Google's 'Sentient AI' Is Like a 7-Year Old That Can Do 'Bad Things,' According to Engineer” from Tech Times, https://www.techtimes.com/articles/277251/20220627/googles-sentient-ai-7-year-old-bad-things-according-engineer.htm
Kernestof
Video:
“Google engineer warns new AI robot has feelings” from Fox News with Tucker Carlson, Juni 2022
https://www.youtube.com/watch?v=BwcVm0YRvuo&t=88s
Kernestof
Video:
“We Interviewed Pepper — The Humanoid Robot”, 2021
https://www.youtube.com/watch?v=zJHyaD1psMc
Produkt:
Eleverne prøver kræfter med et "argumentative essay" på baggrund af video og tekst.
Kernestof
Video:
How China Is Using Artificial Intelligence in Classrooms | WSJ, Wall Street Journal, 1. okt. 2019
https://www.youtube.com/watch?v=JMLsHI8aV0g
Kernestof
Tekst:
"7 Benefits of AI in Education", from The Journal, 23. jun., 2021
https://thejournal.com/articles/2021/06/23/7-benefits-of-ai-in-education.aspx
|