Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Hanne Lærke Lund Hansen, Jane Savskov Runager, Peter Lystlund Matzen
|
|
Hold
|
2025 nv -1gX (2025 nv -1gX)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV Horsens Fjord ( bi-ke)
Forløbsbeskrivelse: Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.
Kemi B
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Krydsord, fotosyntese, respiration og vækst
|
19-08-2025
|
|
Produkt 1 NV tegneserie
|
20-08-2025
|
|
Produkt 2: Hypotese og delhypoteser
|
21-08-2025
|
|
Produkt 3 - salts opløselighed i vand
|
28-08-2025
|
|
Alger fremtidens redning (Virtuel)
|
04-09-2025
|
|
Produkt 4 - brusetabletforsøg
|
04-09-2025
|
|
Produkt 5 - data for udførte forsøg
|
12-09-2025
|
|
Produkt 6 - Powerpointpræsentation HF
|
12-09-2025
|
|
Produkt 9 nedbrydning af stivelse
|
08-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV Kroppen som motor (bi - fy)
NV - Kroppen som motor (biologi og fysik)
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
Fysik B
Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
- kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
- ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
- kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Fysik kernestof
Den tekniske fysiks grundlag
- SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Energi
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- (indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer)
- termisk ligevægt og kalorimetri
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om densitet i kompendiet : Kompendium Kroppen som Motor - Fysik.docx
-
KSM bi1 instruktion til tegning (tidl KSM bi Produktoplæg) hlj.pptx
-
aktivitet ksm proteiner.docx
-
KSM modul 1 fedt og kulhydrat elev.pptx
-
BtT 20-22 og 26-29
-
Læs om varmekapacitet i kompendiet, og læs vejledningen Øvelse til Energi - opvarmning af vand.docx
-
Energifordeling og øde ø_2025.docx
-
Afsnit
-
Energiforbrug - Kroppens energibalance.docx
-
Biologi til tiden; sider: 22-25, 35-39, 44-49
-
Læs i kompendiet om effekt og nyttevirkning, og læs vejledningen Forsøg - peanut NV.docx
-
Fordøjelsessystemet opgave.docx
-
fordøjelse.pptx
-
Læs om specifik varmekapacitet i kompendiet, og læs vejledningen: Hånd som varmelegeme.pdf
-
Intro til øvelse Nedbrydning af stivelse med spytamylase_2024.pptx
-
Nedbrydning af stivelse med spytamylase_2024.docx
-
bi 5 energiproduktion og blodkredsløb (sprg BTT 35-39)_2021.docx
-
Journalark_Øvelse puls og blodtryk_PRODUKT KSM bi6_2021.docx
-
Opgaver - energi.docx
-
Læs afsnittene: "mekanisk energi", samt "kræfter og arbejde" i kompendiet.
-
BtT 42-44
-
Husk at medbringe motionstøj og evt. håndklæde
-
Kondition
-
Øvelse kondital_2024.docx
-
Læs vejledningen, Vejledning til Konditetst.docx. Husk at medbringe tøj som i kan udføre konditesten i.
-
BtT 44-49
-
Øvelse kondital_2023.docx
-
Elevoplæg Naturvidenskabeligt grundforløb 2025-26.docx
-
Kig jeres noter, opgaver, og produkter igennem. Noter de steder hvor i har uafklarede spørgsmål, så repeterer vi så meget vi kan nå.
-
Eksamens noter.docx
-
Lav en fysisk mappe der indeholder produkterne fra både Horsens fjord og kroppen som motor (produkt 1-13). Sørg for at have gennemarbejdet jeres opgaver og lavet rettelser mv.
-
Elevvejledning NV-prøve 2025-26.docx
-
Naturvidenskabeligt grundforløb - arbejdsmetoder (kap 4-5-9) OCR scan.pdf
-
Medbring gerne lidt hyggeguf
-
Stjerneformlen.docx
-
Om Prøven
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Produkt 7 - Brandværdi af peanut
|
24-09-2025
|
|
Produkt 8 - Hånd i vand
|
02-10-2025
|
|
Produkt11 Journalark puls og blodtryk
|
06-10-2025
|
|
Spec. varmekapacitet af pølser
|
07-10-2025
|
|
Produkt 10 - Opgave efter stjernemetode
|
09-10-2025
|
|
Produkt 12 - Step test
|
21-10-2025
|
|
Produkt 13 Journalark over Coopers test
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756954713",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756954713",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756954713"
}