Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Emil Åsheim Ingvardsen, Hanne Lærke Lund Hansen, Peter Lystlund Matzen
|
|
Hold
|
2025 nv -1gV (2025 nv -1gV)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV Horsens Fjord ( bi-ke)
Forløbsbeskrivelse: Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.
Kemi B
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Elevoplæg Naturvidenskabeligt grundforløb 2025-26.docx
-
Velkommen til kemi i grundforløbet. Vi starter ud med en introduktion til kemi, og starter med den grundlæggende opbygning af grundstofferne.
-
Medbring notehæfte og skriveredskaber. Læs siderne 11-16 i Basis kemi C. og læg gerne mærke til om det er viden i har fået før.
-
Økosystemer (2).pptx
-
Opgaver til Modulet Horsens fjord 1bi.docx
-
Opgave økosystemer.pptx
-
Standardfigur af fjorden i tværsnit elever kan tegne på.pptx
-
Havets produktion_uddrag_til upload.docx
-
danskefisk.pdf
-
Fødekæde og fødenet opgave.docx
-
Lektievejledning (læs mig først)
-
Biologi til tiden; sider: 117-124, 126-127
-
Kompendium_Horsens Fjord_biologi.pdf
-
Notatark_Biologi til tiden side 117-121+124.docx
-
Husk, penalhus, biologi bogen, notehæftet og mappen
-
Læs siderne 18-26 i Basis kemi C. Bid mærke i ordene:
-
Fotosyntesen.ppt
-
Fødekæde og fødenet opgave.docx
-
Fotosyntese, respiration og vækst xord med ordbank 2024.pdf
-
Lektievejledning (bi2).docx LÆS MIG FØRST
-
KompendiumOCR_Horsens Fjord_biologi.pdf
-
Fotosyntese, respiration og vækst xord UDEN ordbank_2024.pdf
-
Naturvidenskabelig metode figur_til upload.pptx
-
Produktoplæg HF bi3 Undersøgelse af Horsens Fjord_hypoteser.docx
-
Katalog over forskellige målinger _NV 2025-26.docx
-
Iltsvind 2023.pptx
-
Arbejdsark_2023.docx
-
Iltsvind 2024.pptx
-
Lektievejledning (bi3).docx LÆS MIG FØRST!
-
Iltsvind Uddrag fra hav- og fiskeribiologi.docx
-
Ionforbindelser
-
Læs siderne 31-41 i Basis kemi C. Efter i har læst teksten skal i kunne forklare forskellen på en ion og et atom, og hvordan man sammensætter ioner til ionforbindelser.
-
Fældningsreaktion (Online opgaver),
-
Screencast opløsning af salt.docx
-
Læs side 9-10, og 41-44 i basis kemi C. Efter i har læst teksten skal i kunne forklare begreberne: Reaktant, produkt, reaktionsskema, og tilstandform.
-
Spørgsmål til film 'Alger fremtidens redning'.docx
-
Film link-Alger fremtidens redning:
-
Instruktion til download og virtuel UV.docx
-
Lav arbejdsarket fra sidste gang færdigt og upload som elevfeedback
-
Læs Naturvidenskabeligt arbejdsmetoder (kap 4 - 5 og 9).pdf og øvelsesvejledningen: Det kontrollerede forsøg - brusetablet.docx . Overvej hvilke datatyper i får ud af at udføre det beskreven forsøg.
-
Horsens Fjord PPT opbygning.docx
-
Dokument til elever Vedr. felttur.docx
-
Delhypoteser, og planen over hvilke forsøg i vil udføre for at teste delhypoteserne, skal være klar således de kan medbringes til feltturen. Dvs. de skal være færdige inden opstarten på dette modul.
-
Opsamlingsark - Horsens Fjord.docx
-
Hav jeres fremlæggelser færdige. Der trækkes lod mellem fremlæggelser af de forskellige dele af jeres undersøgelser. Husk kravene til jeres fremlæggelse: Horsens Fjord PPT opbygning.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Produkt 1 - NV metode tegneserie
|
21-08-2025
|
|
Krydsord, fotosyntese, respiration og vækst
|
22-08-2025
|
|
Produkt 2: Hypotese og delhypoteser
|
25-08-2025
|
|
Produkt 3 - salts opløselighed
|
27-08-2025
|
|
Alger fremtidens redning (Virtuel)
|
01-09-2025
|
|
Mikroskopisk opløsning af salt - screencast
|
03-09-2025
|
|
Produkt 4 - Brusetablet
|
09-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV Kroppen som motor (bi - fy)
NV - Kroppen som motor (biologi og fysik)
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
Fysik B
Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
- kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
- ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
- kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Fysik kernestof
Den tekniske fysiks grundlag
- SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Energi
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- (indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer)
- termisk ligevægt og kalorimetri
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Produkt 6 - Powerpoint over felttur
|
18-09-2025
|
|
Produkt11 Journalark puls og blodtryk
|
06-10-2025
|
|
Produkt 7 - Brandværdi af peanut
|
07-10-2025
|
|
Produkt 9 nedbrydning af stivelse
|
08-10-2025
|
|
Produkt 13 Journalark over Coopers test
|
09-10-2025
|
|
Produkt 8 - Hånd i vand
|
10-10-2025
|
|
Produkt 12 - Step test
|
21-10-2025
|
|
Produkt 10 - Opgave efter stjernemetode
|
24-10-2025
|
|
Spec. varmekapacitet af pølser
|
24-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756958077",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756958077",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756958077"
}