Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Anette Chemnitz Hansen, Hanne Lærke Lund Hansen, Peter Lystlund Matzen
|
|
Hold
|
2025 nv -1gU (2025 nv -1gU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV Horsens Fjord ( bi-ke)
Forløbsbeskrivelse: Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- uddrage og anvende teori fra kildemateriale, om biologiske emner
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- økologi: samspil mellem arter og deres omgivende miljø, energiomsætning i økosystemet og biodiversitet.
Kemi B
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
- tilrettelægge og gennemføre simpelt kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed og i tilknytning hertil opstille og afprøve hypoteser
- indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelle data
- gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
- anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
- indsamle, vurdere og anvende kemifaglige tekster og informationer fra forskellige kilder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er:
- kemisk fagsprog, herunder navngivning, kemiske formler og reaktionsskemaer
- grundstoffernes periodesystem, herunder atomets opbygning
uorganisk kemi: stofkendskab, herunder opbygning og egenskaber, og anvendelse for udvalgte uorganiske stoffer, herunder ionforbindelser
- kemikaliemærkning og sikkerhedsvurdering ved eksperimentelt arbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sæt jer i kemi teori lokalet lige som i klassen
-
Kemi B HTX.pptx
-
Atomets opbygning og isotoper.pptx
-
Lektievejledning_Kemi_Onsdag13aug _1.Modul.docx
-
Basiskemi C side 11-16.pdf
-
-
Medbring:
-
Havets produktion_uddrag_til upload.docx
-
danskefisk.pdf
-
Notatark til btt 117-121 124 del2 af 2_2025_acha.docx
-
Standardfigur af fjorden i tværsnit elever kan tegne på_acha2025.pptx
-
Økosystemer_acha_2025.pptx
-
Græs nedbryder og havet som økosystem__acha_2025_t udlevering.pptx
-
Biologi til tiden; sider: 117-124, 126-127
-
Kompendium_Horsens Fjord_biologi.pdf
-
Tag en blyant og jeres NV biologimappe med og BOGEN BIOLOGI TIL TIDEN!
-
Notatark til btt 117-121 124 del1 af 2_2025_acha.docx
-
The Periodic Table first 20 elements
-
Lektievejledning_Kemi_(ke2).docx LÆS MIG FØRST (opdateret d.15/8 kl 14.12)
-
Basiskemi C; sider: 9-10, 18-26, 31-44
-
Test dig selv i spørgsmål til teksten fra bogen. Spørgsmålene fra sidste modul er også åbne igen, så tjek gerne om du har styr på det også.
-
Husk hæfte, penalhus, bog og mappe
-
Quizlet - atomets opbygning
-
Quizlet - Grundstoffer
-
De to opgaveark færdiggøres hvis du ikke nåede det i timen:
-
Fotosyntese, respiration og vækst xord med ordbank 2024.pdf
-
t udlevering Fotosyntese etc_acha_2025.pptx
-
Fotosyntese respiration vækst og næringssalte 2025.pptx
-
KompendiumOCR_Horsens Fjord_biologi.pdf
-
Produktoplæg til Produkt 2 (HF bi3) Undersøgelse af Horsens Fjord_hypoteser.docx
-
Arbejdsark_2025_acha.docx
-
Iltsvind Uddrag fra hav- og fiskeribiologi.docx
-
Ionforbindelsernes formler
-
Lektievejledning_Kemi_(ke3).docx LÆS MIG FØRST!
-
Lav opgaverne "Grundstoffer og det periodiske system" og "Atomers opbygning" i kemi mappen færdige.
-
Husk at medbringe bog, hæfte, penalhus og mappe med jeres materiale
-
Quizlet - Ioners formler og navne (kort liste)
-
Quizlet - Ioners formler og navne (lang liste)
-
Quizlet - faresymboler
-
Lav de to opgaveark i begyndte på i sidste modul. Navngivning af salte og opgaveark ioner og salte
-
Det kontrollerede forsøg - brusetablet.docx
-
Naturvidenskabeligt grundforløb - arbejdsmetoder (kap 4-5-9) OCR scan.pdf
-
Katalog over forskellige målinger _NV 2025-26.docx
-
Lav labyrintopgaven i kemimappen Labyrint.pdf Labyrint - spørgsmål ioner.docx
-
Lav opgave 3 i Opgaveark - atomer og afstemning af reaktioner.docx færdigt
-
Målsætning for kystvandene.pdf
-
Afsnit
-
Dokument til elever Vedr. felttur.docx
-
Delhypoteser, og planen over hvilke forsøg i vil udføre for at teste delhypoteserne, skal være klar således de kan medbringes til feltturen. Dvs. de skal være færdige inden opstarten på dette modul.
-
Horsens Fjord PPT opbygning.docx
-
HJÆLP TIL POWERPOINT.docx
-
Læs informationen inde på modulet, husk timen er virtuel, i skal arbejde på skolen i de grupper i var på felttur i.
-
Opsamlingsark - Horsens Fjord.docx
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Produkt 1: Tegneserie over den NV metode
|
21-08-2025
|
|
Produkt 3: Mikro makro og symbol
|
01-09-2025
|
|
Produkt 2
|
01-09-2025
|
|
Mikroskopisk opløsning af salt - screencast
|
03-09-2025
|
|
Produkt 5 :Resultater fra feltturen
|
04-09-2025
|
|
Produkt 6 PowerPoint præsentation af felttur
|
04-09-2025
|
|
Produkt 4 - brusetabletforsøg
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV Kroppen som motor (bi - fy)
NV - Kroppen som motor (biologi og fysik)
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- formulere og teste enkle hypoteser
- gennemføre praktiske undersøgelser og eksperimenter under hensyntagen til laboratoriesikkerhed
- opsamle, systematisere og behandle data med brug af forskellige repræsentationsformer
- anvende modeller, som kvalitativt og kvantitativt beskriver enkle sammenhænge i omgivelserne, og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber og repræsentationer.
- demonstrere basal viden om naturvidenskabs identitet og metoder og anvendelse af matematik inden for naturvidenskab.
Fagligt indhold
Ved udvælgelsen af det faglige indhold i naturvidenskabeligt grundforløb lægges vægt på, at indholdet giver anledning til:
- samarbejde mellem naturvidenskabelige fag
- eksperimentelt arbejde
- behandling af kvalitative og kvantitative empiriske data
- at opstille, anvende og fortolke lineære sammenhænge
- at vise naturvidenskabs relevans og anvendelsesmuligheder.
Biologi C
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
- anvende fagbegreber, fagsprog og relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratorier, værksteder og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet omfatter grundlæggende biologisk viden på celle-, individ- og økosystemniveau, herunder:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- fysiologi: et udvalgt organsystems opbygning og funktion,
Fysik B
Faglige mål
Eleverne skal:
- kunne anvende fysiske begreber og modeller i virkelighedsnære problemstillinger, herunder perspektivere fysikken til anvendelser i teknologien eller elevens hverdag
- kende til og kunne foretage simple beregninger med fysiske størrelser og enheder
- ud fra en problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og formidle resultaterne
- kunne behandle eksperimentelle data med anvendelse af it-værktøjer og digitale ressourcer med henblik på at afdække og diskutere matematiske sammenhænge mellem fysiske størrelser
- kunne anvende fagets sprog og terminologi mundtligt og skriftligt til dokumentation og formidling til en valgt målgruppe.
- kunne demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Fysik kernestof
Den tekniske fysiks grundlag
- SI-enhedssystemet, fysiske størrelser og enheder
Energi
- beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning
- (indre energi og energiforhold ved temperatur- og faseændringer)
- termisk ligevægt og kalorimetri
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Produkt 7 - Brandværdi af peanut
|
16-09-2025
|
|
Produkt 8 - Hånd i vand
|
21-09-2025
|
|
Spec. Varmekapacitet af pølse
|
30-09-2025
|
|
Produkt 11 Måling af blodtryk og puls
|
01-10-2025
|
|
Produkt 10 - Opgave efter stjernemetode
|
02-10-2025
|
|
Produkt 9 nedbrydning af stivelse
|
07-10-2025
|
|
Produkt 12 - Step test
|
08-10-2025
|
|
Saltes opløselighed journal
|
09-10-2025
|
|
Produkt 13 Coopertest kondital
|
10-10-2025
|
|
Omkrystallisation af kaliumnitrat journal
|
23-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756960644",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756960644",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72756960644"
}