Holdet 2025 pu -1gU (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Learnmark Horsens
Fag og niveau Produktudvikling -
Lærer(e) Gitte Hyldal Nielsen, Nick Bruhn
Hold 2025 pu -1gU (2025 pu -1gU)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Produktudvikling - ulighed i sundhed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Produktudvikling - ulighed i sundhed

Overordnet problemstilling
Den sociale ulighed i sundhed er steget gennem de sidste 20 år. Det betyder, at der er borgere, som ikke har samme muligheder, som andre for at udfylde deres livsmuligheder. Konsekvenserne bæres af den enkelte, men rækker videre. Det kan fx have betydning for familien, arbejdspladser og samfundet som helhed, der går glip af disse menneskers potentiale. Kan teknologi og hjælpemidler være med til øge sundheden/hjælpe syge og eventuelt være til at mindske uligheden i sundhed?
I samfundsfag er der fokus på sociologiske forklaringer på ulighed og eleverne skal selv undersøge og dokumentere problemet med kvantitative og kvalitative data, I faget teknologi skal elever arbejde med at udvikle et konkret løsningsforslag. I den forbindelse skal eleverne selv lave empiriske undersøgelse og efterfølgende behandle deres data. Undervejs i forløbet bliver elever også introduceret til kildekritik
.
Faglige må (samfundsfag)l:
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶- kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof (samfundsfag):
Samfund og teknologi
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.

Materiale:
Beyer, Mads m. fl:  Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017, afsnit 11  Sociale mønstre og levevilkår
Helle Hauge Bülow m. fl: MetodeNU – introduktion til samfundsfaglige metoder,I-bog, Systisme 2017, afsnit 2.1, 2.2, 2.3 om informationssøgning, kvantitativ og kvalitativ metode.

Film: En syg forskel, www.dr.dk

Faglige mål (studieområde):
Eleverne skal kunne:
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data̶
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.

Fagligt indhold:
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PU -opgave kvalitative data 20-08-2025
PU - opgave om kvantitative data 20-08-2025
PU - opgave informationssøgning 27-08-2025
Status PU -1 29-08-2025
PU - udkast til Spørgeskema el. interview 03-09-2025
PU - rapportering af egen undersøgelse 16-09-2025
PU samlet rapport 22-10-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer