Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Learnmark Horsens
|
|
Fag og niveau
|
Produktudvikling -
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Hyldal Nielsen, Nick Bruhn
|
|
Hold
|
2025 pu -1gU (2025 pu -1gU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Produktudvikling - ulighed i sundhed
Overordnet problemstilling
Den sociale ulighed i sundhed er steget gennem de sidste 20 år. Det betyder, at der er borgere, som ikke har samme muligheder, som andre for at udfylde deres livsmuligheder. Konsekvenserne bæres af den enkelte, men rækker videre. Det kan fx have betydning for familien, arbejdspladser og samfundet som helhed, der går glip af disse menneskers potentiale. Kan teknologi og hjælpemidler være med til øge sundheden/hjælpe syge og eventuelt være til at mindske uligheden i sundhed?
I samfundsfag er der fokus på sociologiske forklaringer på ulighed og eleverne skal selv undersøge og dokumentere problemet med kvantitative og kvalitative data, I faget teknologi skal elever arbejde med at udvikle et konkret løsningsforslag. I den forbindelse skal eleverne selv lave empiriske undersøgelse og efterfølgende behandle deres data. Undervejs i forløbet bliver elever også introduceret til kildekritik
.
Faglige må (samfundsfag)l:
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
̶- undersøge aktuelle politiske beslutninger,
̶- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
̶- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶- kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
̶- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof (samfundsfag):
Samfund og teknologi
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre,
Metode
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale:
Beyer, Mads m. fl: Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017, afsnit 11 Sociale mønstre og levevilkår
Helle Hauge Bülow m. fl: MetodeNU – introduktion til samfundsfaglige metoder,I-bog, Systisme 2017, afsnit 2.1, 2.2, 2.3 om informationssøgning, kvantitativ og kvalitativ metode.
Film: En syg forskel, www.dr.dk
Faglige mål (studieområde):
Eleverne skal kunne:
• identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data̶
• udforme en håndterbar problemformulering
• generere idéer
• opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav
• udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet
• dokumentere projektets faser og resultater
• dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces.
Fagligt indhold:
• de første faser i et produktudviklingsforløb: problemidentifikation, problemanalyse og produktprincip
• relevant samfundsfaglig og teknisk viden
• informationssøgning og kildekritik
• idégenerering
• opstilling af produktkrav
• strukturering af projektarbejde
• dokumentation af projektets faser og resultater
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Teknolog spørgsmål kap 1.1 teknologi definition.doc
-
Opgave om sociale forskelle.docx
-
Vi arbejder videre med socialarv og kommer herunder ind på social mobilitet og mønsterbrydere. Derefter skal vi kigge nærmere på hvordan det hænger sammen med ulighed i sundhed. I skal læse nedenstående afsnit fra I-bogen Samfundsfag C (bare tryk på
-
Opgave med kvantitative data ulighed i sundhed.docx
-
Vi starter timen med korte fremlæggelser af teknologianalyser fra sidst i klassen, derefter projektarbejde med PU oplægget.
-
Testopgave - hvilken kapital Sociologi og folkesundhed.docx
-
I dag skal vi se på lidt teori omkring, hvad der skaber de sociale forskelle i samfundet . Læs afsnit 11.5 i Samfundsfag C - brug nedenstående link og besvar spg. Derefter skal vi se på, hvordan man søger information og er kildekritisk med fokus på
-
Informationssøgning.docx
-
Hold og vejledningssamtaler.docx
-
Problem og problemanalyse
-
Til i dag skal I læse om hvordan I kan lave egne undersøgelser i forbindelse med jeres projekt om ulighed i sundhed - nedenstående links og besvar spg.
-
Kvalitativ og kvantitativ metode.pptx
-
Egen undersøgelse i forbindelse med ulighed i sundhed (1) (1).docx
-
plastabz 2021.pdf
-
Introduktion til Plastværksted2025.docx
-
Introduktion til træværkstedet.docx
-
grundforløb træ JP2025.pptx
-
Vi starter med en kort status på hver gruppe, hvor I snakker med mig ca. 5 min. Ellers kan tiden bruges på interview, hvis I har planlagt det, og arbejde med spørgeskema.
-
Rappotering.docx
-
I dag skal I behandle dataene fra jeres spørgeskemaundersøgelse eller interviews og samle op på hvad I har fundet ud af i forhold til jeres problemstilling om ulighed i sundhed. Læs vedhæftede
-
Vi ser både på ideudvikling og "konkurrentanalyse".
-
Idegenereringsteknikker 2025.docx
-
Vi mødes i 505
-
Vi holder vejledningssamtaler, se plan, vi taler om jeres ideer til produkt, hav det klar til fremvisning på PC
-
Test - Realisering og evaluering
-
I går i gang med at færdiggøre rapport, jeg kommer ca 12.05, da jeg har et møde til kl 12.
-
Som forberedelse til i dag - kan I læse nedenstående dokumenter igennem
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
PU -opgave kvalitative data
|
20-08-2025
|
|
PU - opgave om kvantitative data
|
20-08-2025
|
|
PU - opgave informationssøgning
|
27-08-2025
|
|
Status PU -1
|
29-08-2025
|
|
PU - udkast til Spørgeskema el. interview
|
03-09-2025
|
|
PU - rapportering af egen undersøgelse
|
16-09-2025
|
|
PU samlet rapport
|
22-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757010945",
"T": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757010945",
"H": "/lectio/305/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72757010945"
}