Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Helsingør Gymnasium 1
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Martin Baake-Hansen, Martin Tusgaard Christensen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaretorik og -argumentation
Titel 2 Novellen, litterær analyse og analyserende artikel
Titel 3 FF3: DHO-forløb
Titel 4 Digte og sproglige billeder (inkl. værk 1)
Titel 5 Sprogets magt Diskurs og mandeidealer (inkl værk2)
Titel 6 Nyheder, fortælling, fake news - journalistik
Titel 7 Virkeligheden på film: dokumentar (inkl. værk 3)
Titel 8 Periodelæsning: Romantikken (inkl. værk 4)
Titel 9 Litteratur & eksistens
Titel 10 Nord Litteraturfestival
Titel 11 Den reflekterende artikel
Titel 12 Sociale konstruktioner af uvirkelighed
Titel 13 Introduktion til den formidlende artikel
Titel 14 Holberg & Oplysningstiden (inkl. værk 5)
Titel 15 Realisme & modernisme (inkl. værk 6)
Titel 16 Repetition
Titel 17 ...

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Novellen, litterær analyse og analyserende artikel

Dette forløb handler om novellen som litterær genre. Forløbet har til formål at uddybe elevernes kendskab til genren novelle og især til at træne elevernes litteraturanalytiske færdigheder. Det sker gennem mundtlige diskussioner, fremlæggelser osv., og det sker gennem skriftlige øvelser, som er en del af hvert modul i forløbet. Forløbet dækker især det litterære, men også det sproglige stofområde, og det rummer træning i at skrive den analyserende artikel med litterært fokus.

I forløbets indledning har vi tematisk fokus på trekantsdramaer i læsningen af Christian Winthers "Skriftestolen", Karen Blixens "Ringen" og Naja Marie Aidts "Den blomstrende have". Med analytisk afsæt i begrebet "begivenhed" glider vi over i minimalisme med afsæt i Hemingways "Bjerge som hvide elefanter" og værklæsning af Helle Helles "Biler og dyr". Forløbet afslutter med en introduktion af litterære analysemetoder, hvor eleverne arbejder med forskellige tilgange til analyse og fortolkning af Naja Marie Aidts "Som englene flyver".

Forløbet adresserer følgende af læreplanens faglige mål:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Det faglige stof udgør samlet cirka 50 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 FF3: DHO-forløb

FF3: DHO

Del 1) Dansk-historieforløbet - flerfagligt forløb med fagene dansk og historie (14 moduler)

Overordnet emne: Det moderne gennembrud & industrialisering

Eleverne arbejder i grupper á 4 med 4 temaer og præsenterer til sidste deres arbejde via PowerPoint eller andet medie, så hele klassen får et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark. Til hver periode udleveres grundbogsmateriale, overblik over perioden samt litterær tekst og historisk kilde.

Dansk baggrundsmateriale:
Alle elever har læst Georg Brandes: af Indledningen til emigrantlitteraturen samt afsnittene om "Det moderne gennembrud" og "Det folkelige gennembrud" i Litteraturens Veje.

Historie baggrundsmateriale:
Grundbog til danmarkshistorien, kapitel 6

Der arbejdes med nedenstående 4 temaer (opgaveformuleringer), og der er to grupper på to temaer, så hver gruppe har en sparringsgruppe.

TEMA 1: Danmarks Riges Grundlov
Læste tekster:
Johan Thomas Lundbye og Christian Molbecks “Breve om martsdagene 1848” med fokus på at afdække deres sympatier og antipatier og dermed deres politiske holdning.
Henrik Pontoppidans “To gange mødt” (1890) med fokus på novellens kritik af provosorieårene 1885-1894.  

TEMA 2: Arbejderklassen
Læste tekster:
Christian Christensens “Barndomserindringer om fattigdom i 1887” med fokus på beskrivelsen af arbejdsforholdene.
Martin Andersen Nexøs novelle “Lønningsdag (En Idyl) (1900)” med fokus på skildringen af arbejdernes vilkår.

TEMA 3: Levevilkårene på landet
Læste tekster:
Henrik Pontoppidans novelle “Knokkelmanden” (1887) med fokus på hvordan levevilkårene på landet blev skildret i litteraturen.
Jeppe Aakjærs artikel “Et Karlekammer” og Carl Westergaards “Leder i Tyendebladet” (1907) med fokus på levevilkårene på landet og tyendes leveforhold og rettigheder.

TEMA 4: Kvindernes rettigheder
Læste tekster:
Herman Bangs “Den sidste balkjole” (1887) med fokus på novellens fremstilling af kvindens rolle i familie og samfund.
Johanne Meyers “Kvindens politiske valgret og valgbarhed” (1888) og Carl Plougs “I Landstinget om kommunal valgret til kvinder” (1888) med fokus på deres holdninger til kvindernes rettigheder, herunder valgret.

Del 2)
Skriveforløb i dansk. Antal moduler: 3. Skrivemodul i historie. Antal moduler: 1.
Som optakt DHO'en arbejder eleverne med skriveprocessens faser. I de forskellige faser stifter eleverne bekendtskab med idéudvikling, problemformulering, opgavestruktur, formalia, taksonomi samt formidlingen af en akademisk opgave.

Del 3) DHO
DHO skrives i par fra mandag den 2. maj til onsdag den 4. maj 2022.
Parrene vælger en af nedenstående temaer:

Opgaveformulering 1: Demokratiske rettigheder
Problemstilling: Hvordan udvikles kvinders muligheder for demokratisk deltagelse 1849-1915, og hvilken rolle spiller det moderne gennembruds kvindelige forfattere i udviklingen?
Læste tekster:
Fredrik Bajers to taler (1886 og 1888) og Christian Ahlefeldt-Laurvigs kommentar (1904) med fokus på deres holdninger til kvindernes politiske rettigheder og deltagelse.
Amalie Skrams “Constance Ring” (1885) med fokus på romanuddragets fremstilling af kvindens liv.

Opgaveformulering 2: Sædelighedsfejden
Problemstilling: Hvilken betydning havde debatten om kønsrollerne for dansk litteratur i perioden 1870- 1900?
Læste tekster:
Elisabeth Grundtvigs foredrag “Nutidens Sædelige Lighedskrav” (1887) og Georg Brandes indlæg “Engle” (1887) med fokus på de synspunkter, der prægede debatten om sædeligheden.
Amalie Skrams “Karens Jul” (1885) med fokus på skildringen af kvindens rolle i perioden.

Opgaveformulering 3: Arbejderklassen
Problemstilling: Hvilken betydning fik arbejderklassen og socialismen for Danmark og for dansk litteratur i perioden 1870-1900?
Læste tekster:
Louis Pios “Maalet er fuldt” (1872) samt et uddrag af “Det socialdemokratiske arbejderpartis 1888-program” (1888) med fokus på de politiske målsætninger.
Holger Drachmanns “Engelske Socialister” (1871) med fokus på skildringen af arbejderen.


Yderligere til del 3:
I DHO'en arbejder vi med fokus på progressionen mellem DHO-SRO-SRP og formativ evaluering.
Som en del af DHO’en indgår en mundtlig evaluering af den afleverede opgave. Evalueringen afvikles som en mundtlig årsprøve, hvor begge vejledere er til stede. Inden årsprøven fremlægger eleverne væsentlige pointer for hinanden. Dette gør de med udgangspunkt i den feedback de har fået fra vejlederne i deres individuelle portfolio. Her har vejlederne formuleret 3-5 spørgsmål.
Vi giver feedback til eleven efter årsprøven på baggrund af den samlede præstation dvs. både DHO’en og årsprøven, herunder elevens arbejdsproces, den faglige argumentation, problemformulering, det valgte materiale, konklusion og krav til formalia.
Eleven skal skrive vores feedback/evaluering ind i logdelen i evalueringsarket efter sommerferien mellem 1.g og 2.g.


FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Digte og sproglige billeder (inkl. værk 1)

Forløbet har fokus på sproglige billeder i lyrik. Med udgangspunkt i teorien om sproglige billeder: forskellige typer af sproglige billeder, mål- og kildeområde, levende og døde metaforer osv., analyserer og fortolker vi i første omgang en række digte af forfattere som JP Jacobsen , Benny Andersen og Inger Christensen. Forløbet fortsætter i en værklæsning af en selvvalgt digtsamling, der præsenteres enkeltvis i form af en skriftlig aflevering.

Det faglige stof udgør samlet cirka 75 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Sprogets magt Diskurs og mandeidealer (inkl værk2)

Forløbet har sprogligt fokus og tager udgangspunkt i teori om retorik, argumentation og diskurs. Vi skal således undersøge, hvordan sproget skaber betydning og kan være kampplads for diskussioner om blandt andet identitet og køn. Vi har mere specifikt fokus på mandebilleder i år 2023 og hvordan mandeidealet er til forhandling i forskelligartede kulturelle sammenhænge, herunder reklamer, Tobias Rahims popmusik, reality-tv (Bachelor og Bachelorette) og en værklæsning af tv-serien "Maskulin" (DR 2023).

Forløbet rummer undervisning i og arbejde med den debatterende artikel

Vi analyserer altså både fakta- og fiktionstekster såvel som billeder, sange og film, og vi bruger vores teoretiske viden om retorik, argumentation og diskurser.

Centrale faglige begreber er

- Diskurs
- Diskursanalyse
- Nodalpunkt
- Ækvivalenskæde
- Differenskæde
- Antagonisme
- Hegemoni
- Flydende betegner
- Appelformer
- Argument
- Ordvalgsargument
- I øvrigt har vi brugt ordnet.dk til at slå ukendte ord op.

Faglige mål:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund  
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Det faglige stof udgør samlet cirka 150 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nyheder, fortælling, fake news - journalistik

Forløbet ser på journalistikken i dag og historisk. Vi arbejder med journalistikken i spændingsfeltet mellem fakta, fortælling og fake news og søger dermed at anlægge et dagsaktuelt perspektiv på de udfordringer journalistikken og dermed borgerne og dagens samfund står overfor. Vi arbejder med avistyper, nyhedskriterier, forskellige journalistiske genrer og med pressens betydning for et demokratisk samfund, og vi har særligt fokus på fake news og mulighederne for at navigere i et mediemæssigt landskab præget af alternative sandheder og netop fake news. Forløbet arbejder med journalistik i trykte og elektroniske medier, og det inkluderer en række praktiske opgaver, hvor eleverne selv skal skrive journalistiske artikler. Forløbet dækker primært det mediemæssige, men også det sproglige område.

Forløbet adresserer følgende af læreplanens faglige mål:

– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Det faglige stof udgør samlet cirka 165 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Virkeligheden på film: dokumentar (inkl. værk 3)


FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Periodelæsning: Romantikken (inkl. værk 4)

Det faglige stof udgør samlet cirka 100 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Litteratur & eksistens

Litteratur:

-  Henrik Nordbrandt: ”Et liv”, 1977
-  Henrik Nordbrandt: ”Pak ikke din kuffert ud”, 1992
- Franz Kafka: af ”Processen”, 1925
- Søren Kierkegaard: af ”Skyldig? – ikke Skyldig?”, 1845
- Benny Andersen: "Et lykkeligt menneske" fra novellesamlingen "Tykke Olsen m.fl.,
    Brogens forlag, 1958
- Søren Kierkegaard, uddrag af "Forførerens dagbog", 1843, Enten-Eller, Samlede værker
   bd. 2, Gyldendal 1963
- Søren Kierkegaard: "Ligevægten", 1843, "Enten-Eller", samlede værker, bd.3
- Martin A. Hansen: "Roden", fra novellesamlingen "Konkylien", Gyldendal 1955
- N.F.S. Grundvig: "Hil dig frelser og forsoner", 1837, Den Danske Salmebog Online, nr.
   192, 2022


Teori:  
- Tekstanalyse.dk, Systimes iBog, her er primært kapitlet om lyrik benyttet.    
- Litteraturhåndbogen 2, (5.rev.udg., 1.opl., 1981) om eksistentialisme
- "Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard", Systimes ibog, Liselotte Henriksen, kapitlet om Filosofi og teori

Særlige fokuspunkter i øvrigt:
Forløbets mål er at arbejde med tekster i et eksistentialistisk perspektiv med udgangspunkt i Systimes "Eksistentialisme i dansk". Særligt har der været fokus på Kierkegaards stadietænkning som er grundlaget for hans eksistentielle tænkning, og hvordan denne tænkning også kommer til udtryk i litteraturen.  Vi arbejder med flere forskellige genrer lige fra lyrik til noveller og romanuddrag. Forløbet bygger derudover videre på den grundlæggende viden fra 1. og 2. g, når det gælder analyse og fortolkning af fiktionslitteratur .

Det faglige stof udgør samlet cirka 175 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Nord Litteraturfestival

Forløbet er kort og introducerer  de forfattere, der kommer på besøg til Nord Litteraturfestival for at tale om deres nyeste udgivelser. Vi har i de 3 moduler op til festivalen læst uddrag fra disse værker og har efterfølgende arbejdet med de temaer som forfatteren beskæftiger sig med. Forløbet dækker også over nyeste tid.

- Tine Høeg, af "Tour de Chambre", 2020
- Jonas Aika: "Alvin" fra novellesamlingen "Efter solen", 2018
- Niviaq Korneliussen af "Blomsterdalen, 2020
- Sebastian Nathan af "Engle", 2024

Det faglige stof udgør samlet cirka 40 sider.
FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 11 Den reflekterende artikel

Forløbet dækker over introduktion til den reflekterende artikel samt arbejde med genren.
I forløbet har klassen arbejdet med den reflekterende artikel, hvor vi emnemæssigt har arbejdet med sproglig variation inden for dansk med hovedvægt på talt sprog og med fokus på, hvordan menneskers sprogbrug på forskellig vis knytter sig til identitet. Begreber så som dialekt, sociolekt, kronolekt og etnolekt er blevet præsenteret med henblik på at undersøge, hvordan både sted, klasse, alder og etnicitet knytter sig til den måde, vi taler, kommunikerer og bliver opfattet på af andre.  Dette er blevet knyttet til opgaven  "Sproglige aversioner" fra Dansk STX eksamenssættet fra 21. august 2021.

Det faglige stof udgør samlet cirka 65 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Sociale konstruktioner af uvirkelighed

I forløbet har klassen på baggrund af sprogteori og mediefaglige perspektiver forholdt sig kritisk til nutidens identitetspolitik og den moderne wokebevægelse, som den kommer til udtryk indenfor kropsaktivisme, moderne feminisme og #Metoo, LBGT-bevægelsen og Black Lives Matter. I et bredere perspektiv er forløbet et korrektiv til det onde, at mange mennesker i nutiden - uden at bruge deres hjerne og kritiske tækning det mindste - har hyldet og råbt hurra til alt, hvad wokeisterne har bragt til torvs af urimeligheder. Dette forløbs udgangspunkt eller påstand er imidlertid, at den moderne wokebevægelse er vor tids samfundsnedbrydende totalitarisme, som det ofte er formuleret af debattør Marianne Stidsen og en del andre meningsdannere. Det ses fx når tykke, kvinder, homoseksuelle, transseksuelle eller sorte på antidemokratisk vis kommer anstigende med en diffus og ikke dokumenterbar oplevelse af undertrykkelse, krav om særrettigheder, ubegrundede og alvorlige anklager mod deres modstandere - som over en bred kam henholdsvis er tynde, mænd, hetereoseksulle og hvide - samt cancellerer enhver, der formaster sig til at stille spørgsmål ved deres projekt. Denne påstand kræver selvfølgelig et belæg, som forløbet i sin helhed har forsøgt at give gennem indføring i sprogteori, filosofi og analyse af en række tekster med forskellige perspektiver på sagen. En central del af forløbet har derfor været, at eleverne fik indblik i forholdet mellem sprog og virkelighed. Således er klassens viden om socialkonstruktivistisk sprogteori og diskursanalyse blevet udvidet, og denne er holdt op imod et strukturalistisk sprogsyn med henblik på at punktere myten om, at det udelukkende er sproget, der skaber virkeligheden, men derimod bibringe en erkendelse af at virkeligheden i højeste grad skaber sproget. På denne sprogteoretiske baggrund har klassen gennem analyser af wokeisternes diskurser vist, hvordan kropsaktivister, fjerdebølgefeminister, LGBT-fanatikere og folk bidt af en gal Black Lives Matter-ånd skaber sociale konstruktioner af uvirkelighed, når de påstår, at svær overvægt er sundt, at kvinder i dagens Danmark er nogle hjælpeløse og undertrykte stakler, at der ikke findes et biologisk køn, eller at alle hvide mennesker er racister. For at kunne forklare hvorfor wokeisterne skaber deres egen uvirkelighed i sproget og fornægter objektive videnskabelige fakta, har klassen yderligere fået viden om affektteori og marxisme med henblik på gennem analyser at kunne identificere og gennemskue, hvordan wokebevægelsens forgreninger gennem manipulation af følelser forsøger at vække masserne til at bakke op om deres idéer, der ganske antihumanistisk bygger på et marxistisk tankesæt. Det ses fx gennem fjerdebølgefeminismens og LGBT-bevægelsens kollektivistiske arbejde for kønsrevolution og indførelse af matriarkatets diktatur uden blik for det enkelte menneskes værd, da undertrykkere og undertrykte ses som stående i konstant kamp imod hinanden uden mulighed for dialog, kompromis og sameksistens. I forløbet har klassen med et hovedsageligt sprogligt fokus analyseret en række forskelligartede tekster som debatindlæg, kronikker, interviews, fagbøger, kampagner, ordbogsopslag, satire, nyhedsudsendelser, dokumentarfilm og skønlitteratur. Alle tekster er hentet fra den aktuelle debat af identitetspolitisk karakter om fx kropsidealer, krænkelsesparathed, kvinder og sexisme, samtykkeloven, biologisk køn og kønsidentitet samt hvidhedsteori og racisme. I den forbindelse har eleverne fået syn for, hvordan hele wokebevægelsen er ved at sætte vores demokratiske samfund over styr, når dens hårdkogte ideologer får indført grundlovsstridig lovgivning, når DR bevidst eller ubevidst bidrager til justitsmord, eller når LGBT-bevægelsen har fået mulighed for at eksperimentere med at skære kønsdelene af børn i deres jagt efter det kønsløse samfund. Forløbets hovedformål har været at tale direkte ind i den demokratiske dannelse af eleverne, idet forløbet gerne skulle bidrage til at gøre dem til kritisk tænkende, ansvarlige og selvstændige mennesker, der ikke lader sig forføre af identitetspolitisk følelsesporno. Undervejs i forløbet indgik aflevering af en debatterende artikel, og det sluttede med, at Marianne Stidsen holdt et foredrag for alle 3.g-klasser om wokebevægelsen i kritisk belysning.

Forløbet dækker både det sproglige, det mediemæssige og det litterære perspektiv.

Forløbet dækker følgende faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Forløbet dækker følgende kernestof:
– tekster fra 2000-tallet
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Klassen har læst følgende faglitteratur:
Andersen, Anne Anthon (2004): "Feminisme og kvindebevægelsens historie" på: www.faktalink.dk
Dahl, Henrik (2020): "Sproget bestemmer ikke over virkeligheden" s. 191 i: Den sociale konstruktion af uvirkeligheden, Grønningen 1
Grage, Torben W. (2010): "Totalitarisme" på: www.lex.dk
Langdahl, Berit Riis m.fl. (2010): "Diskusanalyse" s. 220-235 i: Krydsfelt - Grundbog i dansk, Gyldendal
Marx, Karl (1848): uddrag af Det kommunistiske manifest, s. 13-21, Forlaget Oktober 2008
Murray, Douglas (2019): "Race", s. 171-179 i: Hordernes hærgen, Forlaget Ellekær
Peters, Rikke (2021): "Woke" på: www.lex.dk
Stidsen, Marianne (2023): "En sær lov" s. 19-27 i: Med lov skal land nedbrydes, Forlaget Hovedland
Stidsen, Marianne: "Er den nye feminisme ligefrem en hadideologi? Ja, det vil jeg rent faktisk mene, den er" i: Politiken (1. august 2022)

Klassen har læst følgende supplerende stof:
Kontrast (2023): "Cilles Sorte Skole // Marianne Stidsen (Krænkelseskultur truer demokratiet)" på: www.youtube.com

Klassen har analyseret følgende tekster:

Debatindlæg, kronikker og interviews:
Baun, Johannes: "Marianne Stidsen: Woke-bevægelsen er vor tids totalitarisme" i: Kristeligt Dagblad, 17. september 2021
Dahl, Henrik: "Derfor bør der ikke være regnbueflag på Allianz Arena" i: Jyllands-Posten, 22. juni 2021
Hjorth, Anne: "Samtykkeloven er en succes" i: Amnesty International Medlemsblad nr. 1 2022
Høgh, Marie: "Fornuftens stemmer forsvinder fra LGBT+" i: Jyllands-Posten, 11. juni 2021
Jensen, Elisabeth Møller: "Med frihed, lighed og kærlighed kommer vi tættere på utopien om lige muligheder for alle" i: Politiken, 8. marts 2019
Marstal, Henrik m.fl.: "Er #MeToo en terrorbevægelse. Hvad er argumentet?" i: Berlingske Tidende, 19. oktober 2019
Stidsen, Marianne: "#MeToo er det åben samfunds nye fjende" i: Kristeligt Dagblad, 30. oktober 2019

Fagbøger:
Stidsen, Marianne (2023): "Forord" s. 9-17 i: Med lov skal land nedbrydes, Forlaget Hovedland

Dokumentarfilm:
BBC (2021): Hvem er det, du kalder fed?, uddrag af afsnit 1
DRTV (2024): Sexisme i Musikbranchen, afsnit 1

Nyhedsudsendelser:
DRTV: Horisont - I terapi mod hvidhed, 23. januar 2023

Satire:
DRTV (2023): Tæt på Sandheden med Jonathan Spang - Om samtykke

Kampagne:
Dansk Regnbueråd: 12 opgør med wokeness og kønsaktivisme i Danmark

Ordbogsopslag:
Opslag på ordet "Tildelt køn" i LGBT-ordbogen

Skønlitteratur:
Hagen, Christina (2019): uddrag af Korrekthedsbibelen, Gyldendal

Det faglige stof udgør samlet cirka 100 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Introduktion til den formidlende artikel

Modulet indeholder en kort præsentation til eleverne med henblik på at give dem indblik i muligheden for at skrive SRP med den formidlende artikel i dansk og Biotek.

Det faglige stof udgør samlet cirka 20 sider.
FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Holberg & Oplysningstiden (inkl. værk 5)

-      Ludvig Holberg: ”Jeppe på bjerget” (værk 5)
- Filmatiseringen af ”Bjerget”, med Buster Larsen i hovedrollen
- Holbergs epitel nr. 150

Baggrundslitteratur:
Johannes Fibiger m.fl.: ”Litteraturens veje”, Systimes iBog

Særlige fokuspunkter i øvrigt:
I forløbet lægges der indledende fokus på det at læse litteraturhistorisk, og hvorfor man gør dette i gymnasiet. Under forløbet diskuteres litteraturens funktion – både historisk og i nutiden. Dernæst har forløbet både sigte på en historisk introduktion til samfundet i 1700-tallet og dramaet som genre. Vi læser både i manuskriptet og ser filmatiseringen af "Jeppe på bjerget" med Buster Larsen i hovedrollen. . Via læsningen i Systimes ”Litteraturens veje” introduceres kursisterne til Oplysningstiden og de centrale begreber, der knytter sig til perioden. Epistel nr. 150 inddrages herunder perspektiverende til Oplysningstidens tanker og pædagogik.

Det faglige stof udgør samlet cirka 150 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Der arbejdes med litteraturhistorisk læsning og forståelse for, hvordan Holbergs komedier spejler oplysningstidens samfund og tanker.
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige) - Forløbet læner sig op ad historiefaget i sin belysning af 1700-tallets samfundsstruktur.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 15 Realisme & modernisme (inkl. værk 6)

Tekster:
- Herman Bangs af  "Ved vejen" (1886)
-  Henrik Pontoppidan: ”En stor dag” (1885)
- Johannes V. Jensen: ”Paa Memphis Station” (Digte 1906)
- Perspektiverende til Jensen:
                      - Henrik Nordbrandt: "vilde rosenbuske",
                       -  Wallace Stevens: "The Snowman
- Tekster og billeder fra eksamenshæftet om Tom Kristensens
         forfatterskab, 2004 af gammel ordning d. 11. august 2011
-  Villy Sørensen: "De forsvundne breve" (1955)
- Peter Seeberg: ”Hjulet” (1962)
- Albert Camus, af  ”Sisyfosmyten” (1942)
- Klaus Rifbjerg:  ”Livet i badeværelset” (1963)
-        Christian Kampmann "Løsrivelsen" (1965)
- Dan Turèll: ”Livet i Istedgade” (1977)
- Vita Andersen: "Jeg er forelsket i dag" (1977) fra "Tryghedsnarkomaner"
- Mikael Strunge: ”REBEL”
Yahya Hassan: "Kontaktperson"
-  Solvej Balle "Ifølge loven", novelle nr. 3
- Jan Sonnergaard: ”, ”Polterabend"
- Jens Blendstrup: ”Manden der blandt andet var en sko”, Laterna
                                     Vagina (2000)
- Naja Marie Aidt: ”Myggestik”, fra Bavian, 2006
- Knud Romer: uddrag fra ”Den som blinker er bange for døden” (2011)
- Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017 (værk nr. 6)
- Morten Søndergaards Corona-digt, bragt i Information d.13. marts 2020

Baggrundslitteratur og teori:
- Dokumentar:  ”1800-tallet på vrangen”, del 7 & 8
- Dokumentar: ”Danske digtere”, del 1-6
- Fra Systimes Fibiger & Lütken: ”Litteraturens veje”:
    Kapitel 13: ”1939-1960: Krig og efterkrigstid”
   Kapitel 14: ”1960-1970: Modernisme og virkelighed”
    Kapitel 16: ”1980´erne: Storby, modernitet og stil”
   Kapitel 17: ”1990´erne: Mellem verden, kroppen og skriften”
    Kapitel 18: ”Årtusindskiftet: Netværk og verden”
- ”Litteraturhistorien på langs og på tværs”, Systime Kapitel 7+8

Fokuspunkter i øvrigt:
Dette forløb er ikke et litteraturhistorisk kronologisk forløb, men et forløb hvor der arbejdes med med realisme- og modernismebegrebet i moderne litteratur. Vi laver undervejs punktnedslag i litteraturhistorien for at belyse, hvordan begrebet har udviklet sig op igennem 20. og 21. århundrede. Forløbet rundes af med blik på de mange forskellige litteratren har bevæget sig hen imod i dag. Vi går mere i dybden med et bredere udvalg af tekster og kigger mere litteraturhistorisk på modernisme- og realismebegrebet.

Det faglige stof udgør samlet cirka 250 sider.
FORLØBET OPGIVES TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 16 Repetition

Forløbet dækker over repetition af dele af stoffet, der har været gennemgået i undervisningen..

FORLØBET OPGIVES IKKE TIL MUNDTLIG EKSAMEN.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 ...

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer