Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Bredahl Pedersen, Katja Maria Lustrup
|
Hold
|
2022 id/s (1s id, 2s id, 3s id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundtræning
Grundtræning
Fokus på aerob og anaerob træning.
Maksimal iltoptagelse (bip test).og testformer af styrke og hurtighed (Forsvarets coretest og fysiske krav til politiuddannelsen).
Cirkeltræning og introduktion til funktionel styrketræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Basketball
Basketforløb
Formålet med forløbet i basketball er en grundlæggende indføring i centrale dele af basketball. Der lægges i starten af forløbet vægt på de tekniske elementer i spillet som afleveringer, driblinger, skud, lay-up og finter. Taktiske elementer som ”løb i det tomme rum” og at ”sætte sin forsvarer af” med forskellige cuts og driblinger inddrages mere og mere i små afleverings- og løbemønstrespil.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i udvalgte dele af de gennemgåede tekniske elementer og desuden evnen til at deltage i det færdige spil - herunder bl.a. løbemønstre.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter fx. crossover, pumpfake (kængurufinten/skudfinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Musik og bevægelse
Musik og bevægelse
Formålet med forløbet i Les Lanciers er at opnå en forståelse for de centrale elementer i dansen.
I de 5 Les Lanciers-ture er det vigtigt, at eleverne får forståelse for trin, rytme og udtryk.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre de forskellige trin såsom chassétrin, gåtrin i takt til musikken
- Opøve musikforståelse så du kan høre, hvornår sekvenser starter og slutter
- Kunne føre eller blive ført af en partner
- Kunne danse med korrekt dansefatning og holdning
- Kunne huske de forskellige danse udenad, så du kan danse med passende udtryk
Yubio id c. 1272-1278
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
De faglige mål
Praktisk
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand - Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander - Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre'
Materiale
Skadhede mfl. Yubio C og B (2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Efter en undersøgelse af effekten af opvarmning udarbejder eleverne rytmiske opvarmningsprogrammer. Gruppen instruerer resten af holdet i et af de følgende moduler, hvorefter programmet evalueres.
Færdighedsområde
Musik og bevægelse
Faglige mål
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et rytmisk opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget rytmiske opvarmningsprogram og instruere en gruppe/et hold i det
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere og kommentere på andre gruppers opvarmningsprogrammer
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
Materiale
Skadhede mff. Yubio 1241-1265.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
CrossFit
Fokusområde teoriforståelse
Bevægeapparats opbygning. Grundlæggende anatomi og bevægelseslære. Musklernes opbygning og funktion.
Fokusområde træning
Crossfit/funktionel styrketræning fokus på prinicipperne bag og den praktiske udførsel.
Formålet med CF forløbet er en grundlæggende indføring CF som træningsform, kendskab
til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes
på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende
lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny
måde at sammensætte træningen på.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de gennemgåede tekniske øvelser og de forskellige måder
at sammensætte træningen på.
HVAD SKAL JEG KUNNE?
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Udarbejdelse af egen WOD
Materiale
Yubio id c s. 963-993
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojektet
Træningsprojekt (Klassiske og nye idrætter)
Planlægge og gennemføre et selvstændigt træningsprojekt på 10 uger med fokus på bedst mulige 5 km tid samt coopertest.
I arbejder august, september og oktober, november pga. studietur/sprogturer med jeres respektive projekter - individuelt og i mindre grupper. Da forbedringen af jeres træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet.
I skal ved forløbets start sætte mål for jeres projekt og lægge en grovskitse for jeres træning som muliggør fremskridt - her skal I overveje placering af træningen i løbet af ugen, typer af træning, restitution - muligheden for superkompensation.
I udarbejder en individuel træningslogbog/dagbog, der dels beskriver træningsmængde o.l. dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. Hver gruppe (3-4 personer) skal i løbet af projektet planlægge og gennemføre en træning af klassen.
Forløbet vil afslutte med et fælles 5km løb for alle 3.g'ere.
Fokus: relevant træningsteori og træningslære, motivation og målsætning
Krav: træning 3 gange om ugen
Produkt: 5 siders opgave om projektet
Faglige mål - Hvad skal jeg kunne
Planlægning af projektet
Selvstændighed i træningen
Præstationsevne - herunder forbedring
Teoretisk indsigt i træningslære - herunder rapporten
Drejebogen til træningsprojektet består af udvalgte øvelser fra din træning gennem forløbet - du kan ikke have det hele med.
I drejebogen er det en god ide at vise alsidige øvelser, så du fx både inddrager konditionsøvelser med og uden bold. Udvælg de bedste øvelser, du har gennemført, og over- vej hvorfor lige netop disse øvelser var gode i forbindelse med opnåelsen af dit/dine træningsmål.
Teori - Yubio (2022):
Afsnit 3.1 Superkompensation s 67-72
Afsnit 3.4.1 Kondital og udholdenhed s. 72-75
Afsnit 3.4.2 Kontinuerlig træning s. 75
Afsnit 3.4.3 Intervaltræning s. 75-76
Afsnit 3.4.4 Mærkbare effekter s. 76-77
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Salsa: Rueda de Casino
Hvad skal jeg kunne
Kropsbeherskelse, herunder:
Følge takten 1-2-3-pause
Træde på forfod
Koordination med både arme og ben i takt til musikken ved indlæring af nye figurer
Kunne style figurerne
Caller
Du skal selvfølgelig kunne følge en caller
Prøve at være caller
Flow og rytme
De skal lærer at genkende, udføre og kalde følgende figurer
Grundtrin
Fly
Fly high
Floor
Dame
Dame dos
Rapido
Dile que no
Vuelta
Enchufla
Enchufla – double
Enchufla – dile que no
Laprima
Laprima + double
La familia (laprima + enchufla – Dile que no)
Af teori skal der læses:
Dans gør dig klogere
Faglige mål:
beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for de tre færdighedsområder musik og bevægelse
opnå kropsbevidsthed
indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i danserelationer
Kernestof:
aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse
aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik
de for undervisningen relevante digitale redskaber
Antal sider:
5 sider via artikler
5 sider via videoer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Badminton fortsat
Forløbet er et fortsættelse på forløbet i 2g
Formålet med forløbet er en indføring i de grundlæggende teknikker omkring badmintonspillet. Først læres de basale greb og svingsløjfer, derefter bygges benarbejdet og flere forskellige
slag på. Der arbejdes med forskellige sammensætninger af slag, og forskellige kamplignende spil hovedsageligt på halv bane.
Forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor elevernes færdigheder inden for nogle isolerede øvelser testes.
Eleven skal efter endt forløb kunne:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen
• Greb
• Svingsløjfer
• Benarbejde
• Forhåndsslag
• Baghåndsslag
• Clear, drop, lob, netdrop, smash
- ”Følg mig”(jf. Winther) hvor eleverne lærer basal badmintonteknik af læreren.
- Tavleundervisning
- Brug af video i forbindelse med at give hinanden feedback på diverse tekniske øvelser
- Selvevaluering ved hjælp af rubric-evaluering.
- Diverse kamplignende spilsituationer
Forløbet starter deduktivt med overvejende lærerstyret undervisning for at give eleverne et fundament af basal badminton teknik, indføring i regelsættet samt samtale om Danmark som foreningsland på baggrund af programmet ”Make badminton great again”.
Undervisningen er sekvenseret således at den tager højde for niveaudifferentiering og niveauintegration.
I hvert modul skal eleverne optage hinanden og se filmene igennem for herefter at give hinanden feedback, feedup og feedforward. Dette vil gøre eleverne i stand til at bruge filmsekvenserne konstruktivt og således skabe synlig undervisning.
Eleverne skal i slutningen af forløbet (modul 5) lave Rubric-evaluering hhv. i starten og i slutningen af et modul for at se om bevidstheden på det der er svært kan hjælpe dem til at træne netop dette.
Hele forløbet afsluttes med en forløbsprøve, hvor de filmer udvalgte tekniske færdigheder og afleverer dette sammen med en drejebog.
Yubio 689-695 + demonstrationsvideoer fra Yubio
Make badminton great again afsnit 1+2: DRTV - Frank Hvam: Make Badminton Great Again: Der er noget galt, for vi kender ikke historien længere
Kapitel 22 Teknik 7 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 9 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 13 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 14 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 10
https://www.youtube.com/watch?v=3B6WQdJZrUk
Kapitel 22 Teknik 12
https://www.youtube.com/watch?v=VCS_yLhLsQ0
Kapitel 22 Teknik 15 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 11 - YouTube
Kapitel 22 Teknik 8 - YouTube
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029978",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029978",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029978"
}