Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Maria Borg, Martin Tusgaard Christensen
|
Hold
|
2022 id/t (1t id, 2t id, 3t id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
I forlængelse af modulerne under GF arbejder holdet med at konstruere og afprøve deres egne spil ud fra teorien og de gennemgåede spilelementer fra GF. Der har i forbindelse med konstrueringen af egne spil og afslutningen af forløbet været fokus på følgende fælles elementer:
1) Afleveringer + modtagninger
2) Bredde+dybde
3) Kommunikation
4) Spilbarhed
5) Driblinger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Håndbold
I forløbet er der fokus på grundlæggende tekniske og taktiske elementer i spillet:
Teknisk:
- at kunne håndtere bolden i en dribling
- at kunne lave en finte (tre-fods-finten, Radjenovic-finten)
- at kunne aflevere og modtage (i "Yubio" bl.a. kap. 17.3)
Taktisk:
- presspil
- stempelbevægelser
- sideforskydninger
Der henvises i øvrigt til kapitel 17 i vores digitale idrætsbog "Yubio"
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styrke & grundtræning
Forløbet knytter an til både styrketræning og grundtræning i idræt, hvor vi bl.a. arbejder med Politiskolens optagelsesprøve som udgangspunkt for træningen. Derudover arbejdes der også med principper for styrketræning og den teorien bag denne med udgangspunkt i læsningen i Yubio-idrætsbogen. Derudover knyttes der an til samfundsfaglig teori, hvor vi diskuterer, hvad det er der sker med kroppen, når man træder ind i et fitnesscenter (Systimes "Idræt i perspektiv", artiklen "Fit er fedt")
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 21 Grundtræning i Yubio samt artiklen "Fit er fedt" fra Systimes "Idræt i perspektiv".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les Lancier 1
Det er en del af en tradition, at man øver dansen Lancier op til gallafesten, som i år bliver afholdt d. 28. april. Vi bruger 2 moduler på at øve Lancier. Det kommer vi også til i 2. g og i 3. g. så vi samlet får 6 moduler med Lancier. Forløbet kan dermed også bruges til eksamen, hvor der muligvis kan blive knyttet bl.a. historisk teori til forløbet.
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Håndbold 2
Håndboldforløbet, der tidligere blev afbrudt fortsættes her og der er fokus på grundlæggende tekniske og taktiske elementer i spillet:
Teknisk:
- at kunne håndtere bolden i en dribling
- at kunne lave en finte (tre-fods-finten, Radjenovic-finten)
- at kunne aflevere og modtage (i "Yubio" bl.a. kap. 17.3)
Taktisk:
- presspil
- stempelbevægelser
- sideforskydninger
Der henvises i øvrigt til kapitel 17 i vores digitale idrætsbog "Yubio".
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold intro
Vi har gennemgået grundlæggende tekniske elementer i spillet i dette ene modul med fokus på:
1. indersideaflevering
2. samspil og kommunikation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Fodbold
1. modul i dette skoleår starter med en Coopertest. Dernæst bruges de følgende 6 moduler på et udendørs fodboldforløb.
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale dele af fodboldspillet.
Tekniske elementer:
Indersideafleveringer, halvtliggende vristspark, tæmninger, driblinger, kropsfinte, husmandsfinte og skudfinte.
Taktiske elementer:
Bandespil, overlap, afslutninger.
Småspil som træner de tekniske og taktiske elementer fra undervisningen.
Almindeligt spil på 11-mands mål.
Som teori læses følgende kapitler i Yubio: 11.2 Regler, idé og organisering samt 11.7 Træning og sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Rytmisk opvarmning
Eleverne skal i grupper lave et rytmisk opvarmningsprogram til musik, de selv finder. Opvarmningsprogrammet skal vare ca. 15 min. og indeholde følgende sekvenser i denne rækkefølge: Løb, sving, styrke, hop og udstrækning.
I de første moduler arbejder vi med musiktælling og eksempler på øvelser, der kan anvendes i opvarmningsprogrammet. Dernæst får eleverne tid til at lave programmet som senere skal vises foran resten af klassen. Eleverne får feedback på deres opvarmningsprogram, og der lægges vægt på udførslen af øvelser, synkronitet samt valg af musik.
Vi læser følgende teori fra Yubio: 30.1 Hvorfor varme op?, 30.2 Selve musikken, 30.3 Bevægelseskvaliteter, 30.4 Programmets opbygning og 30.5 Øvelser.
Forløbet er opgivet til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Basketball 1
Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.
Indhold
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab
Som teori læses følgende kapitler fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.
Forløbet er opgivet til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Lanciers 2
Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i to idrætsmoduler.
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Træningsprojekt
Eleverne skal planlægge og gennemføre et træningsprojekt med fokus på at forbedre deres maksimale iltoptagelse. Da forbedringen af elevernes træningstilstand indgår som et fagligt mål, vil test i både distancen og test af den generelle kondition danne en naturlig ramme for forløbet. Forløbet vil således starte og slutte med en coopertest samt en 5km løbetest.
Eleverne udarbejder en individuel træningslogbog undervejs, der dels beskriver træningsmængde og dels fortæller om oplevelsen af træningsprogrammet. De praktiske moduler består primært af højintens træning, som eleverne i grupper af 4 personer tilrettelægger og gennemfører for resten af klassen. Der er krav om, at eleverne træner tre gange om ugen, hvoraf den ene gang er i idrætsmodulet på skolen.
Træningsprojektet afsluttes med aflevering af en individuel skriftlig rapport på max 5 sider. Rapporten er en evaluering af det personlige udbytte af træningsprojektet samt en kobling af den teoretiske viden til det personlige træningsprogram.
Som teori anvendes følgende kapitler fra Yubio: 3.1 Superkompensation, 3.2 Arbejdets tre faser, 3.3 Opvarmning/nedvarmning, 3.4 Aerob træning, 3.5 Anaerob træning + figur 7.3 ”Skema til vurdering af dit kondital ift. sundhed afhængigt af alder og køn” samt figur 8.85 ”Udvalgte effekter af aerob træning”.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter op på træningsprojektet med en kort løbetest, som bliver et af jeres startresultater for træningsprojektet. Det er derfor vigtigt for jeres individuelle træningsprojekt, at I kommer :) Derudover udfylder vi idrætsdagstilmelding.
-
Som lektie skal I læse vedhæftede dokument, der er en introduktion til forløbet: Yubio kap. 20 Træningsprojekt.docx
-
Medbring idrætstøj og løbesko. Vi er udenfor og laver vores 2. starttest i modulet. Derudover skal vi lige have udfyldt det sidste af idrætsdagstilmeldingen (stafet).
-
Lektie er at I skal installere en app, der kan måle distance. Det kunne fx være Strava, Nike run el. andre. Sørg for at I ikke skal betale for at bruge appen.
-
Medbring idrætstøj og løbesko. Vi er udendørs og laver forskellige løbeøvelser. Dem der mangler at udføre en starttest skal lave den i modulet.
-
Idrætsdag 2024 - program..docx (1).pdf
-
Hvem afkrydser hvem.pdf
-
Ideer til intervaltræning.docx
-
Indledende opgave træningsprojekt.docx
-
Beregn kondital ud fra Coopertest: Coopertest MAB.docx
-
Vores træning af klassen.docx
-
Beregn kondital ud fra 5km: Kondital, karakterer og distance.xlsx
-
Vi afholder et teorimodul. Vi mødes i lok. 5. I skal ikke klæde om til idrætstøj.
-
Lektie: Læs s. 67-78 i det vedhæftede dokument: Teori Yubio.pdf
-
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Følgende to grupper står for 30 min. træning i dag. Gruppe 1 indtænker opvarmning i deres 30 min.
-
Lektie er at læse eller genlæse s. 67-72 i de vedhæftede sider fra Yubio. Vi starter modulet med at tale om teorien.
-
Lektie er at læse s. 72-78 i den vedhæftede fil. Vi starter modulet med at tale om teorien.
-
Vores træning er rykket til 4. modul, da vi bruger dette modul på fællestime om valg i USA.
-
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Følgende to grupper står for 30 min. træning i dag. Gruppe 1 indtænker ca. 10 min. opvarmning i deres 30 min.
-
Medbring idrætstøj og løbesko til at være udendørs. Vi laver en af de afsluttende tests. Sørg for at have en app der kan måle både distance og tid.
-
Lektie for dem der var fraværende ved første test er at lave 5km sluttesten inden modulet og medbringe (eller sende) screenshot af resultatet.
-
Opgaveskabelon: Afsluttende opgave træningsprojekt.docx
-
Teori: Teori træningsprojekt Yubio.pdf
-
Modulet er desværre arbejd selv pga. sygdom. I modulet skal I påbegynde jeres afsluttende træningsprojekt. I skal gå frem via vedhæftede opgaveskabelon. Sørg for at udfylde alle felter. Vi arbejder videre med det næste gang, hvor vi også ser på hvilk
-
Vi arbejder videre med det afsluttende træningsprojekt. Derudover skal vi danne eksamensgrupper af 3 eller 4 personer (kun idræt-c elever), og vi skal bestemme hvilke forløb, vi vil opgave til eksamen.
-
Skabelon: Afsluttende opgave træningsprojekt.docx
-
Teori træningsprojekt Yubio.pdf
-
3t idræt c.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Basketball 2
Et kort forløb på 2 moduler i forlængelse af vores basketball forløb i 2g. Holdet har i alt haft 6 moduler basketball.
Formålet med forløbet er at give eleverne grundlæggende tekniske og taktiske færdigheder i basketball.
Indhold:
• Forskellige afleveringstyper
• Driblinger
• Standsning og pivotering
• Forskellige angrebsformer, herunder V-cuts og back door
• Forskellige afslutningsformer, herunder lay up og hopskud
• At gøre sig spilbar
• Personligt forsvar og zoneforsvar
• Forskellige småspil og det færdige spil
• Elementært regelkendskab
Som teori læses følgende kapitler fra Yubio: 12.1 Basketballs historie og 12.2 Regler, idé & organisering.
Forløbet er opgivet til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Håndbold 3
1 modul med håndbold for at afslutte det forløb klassen startede på i 1g. Klassen har således haft 6 moduler med håndbold.
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 17 Five-a-side Håndbold i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Styrke og grundtræning 2
Et opfølgende forløb på 2 moduler. Klassen påbegyndte forløbet i 1g, og vi afrunder nu forløbet, så klassen har haft et fuldt forløb på 6 moduler. I det ene modul skal klassen igennem et cirkeltræningsprogram. I det andet modul laver eleverne individuelt Yubios grundtræningstest.
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 21 Grundtræning i Yubio samt artiklen "Fit er fedt" fra Systimes "Idræt i perspektiv".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Yoga
Yoga forløb på 6 moduler. Eleverne opnår kendskab til forskellige yogaøvelser som vi laver sammen. Forløbet afsluttes med at eleverne sammensætter deres eget program af 6-8 yogaøvelser.
Forløbet opgives til eksamen. Som teori læses kap. 211 Yoga fra Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Lanciers 3
Som optakt til gymnasiets gallafest øves Lanciers i tre idrætsmoduler. Klassen har i 1g og 2g haft hhv. 1 og 2 moduler i lanciers. Med disse tre moduler har klassen dermed haft et forløb på 6 moduler.
Forløbet er opgivet til eksamen. Som teori læses kap. 31 Lanciers og andre folkedanse i Yubio.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029979",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029979",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373029979"
}