Titel
2
|
M1 - Grundlæggende musikteori i 1.g
Gennem hele 1.g har klassen arbejdet med at tilegne sig den helt grundlæggende musikteori. Den gennemgåede teori er kontinuerligt blevet fulgt op med skriftlige øvelser, spilleøvelser på klaveret, hørelæreøvelser, SDS-øvelser samt musikteoretisk samtale i forbindelse med fællessang. Et hovedfokus har altså været at bygge bro mellem den teoretiske viden og de praktisk-musiske færdigheder. Udbyttet af undervisningen er evalueret gennem skriftlige prøver uden hjælpemidler.
Følgende dele af musikteorien er gennemgået:
- Nodesystemet. Stamtoner og fortegn. Nodelæsning i g-nøgle og f-nøgle.
- Skalaer: Dur. Mol (både ren, harmonisk og melodisk). Kromatisk.
- Intervaller: Rene, store, små, formindskede og forstørrede op til decimen.
- Kvintcirklen og toneartsbestemmelse.
- Akkordlæsning af tre- og firklange i grundform og omvendinger. Følgende akkordtyper er gennemgået: Dur, Mol, Dim, Aug, Sus4, Sus2, Dur7, Maj7, Mol7, Molmaj7, Mol7b5, Dim7, Aug7, 7sus4, Dur6, Mol6.
- Rytmik: Takt, taktarter (alla breve, 2/4, 3/4, 4/4, 6/4, 3/8, 6/8, 9/8 & 12/8), puls/tempo vs. rytme, notation af helnoder, halvnoder, fjerdedelsnoder, ottendedelsnoder, sekstendedelsnoder, trioler, punkteringer, bindebuer, lifts og synkoper, betoningsmønstre, optakt og taktering.
Forløbet dækker følgende faglige mål:
- anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Forløbet dækker følgende kernestof:
- musikalske parametre, musiklære, hørelære og musikteori med henblik på anvendelse i musikalsk analyse og udsættelse
Klassen har læst følgende stof:
Grønager, Johannes (2005): "Nøgle til musikken", Systime, s. 7-42 & s. 72-87
Klassen har arbejdet med øvelser fra følgende materiale:
Bjarke, Inge (2000): "Musikkens grundbegreber", MUFO
Grubbe, Lasse (2023): Diverse øvelser på: musikipedia.dk
Grønager, Johannes (2005): "Nøgle til musikken", Systime
Jørgensen, Hanna Rose (2020): "Musik for mange ører - hørelære og musikteori. Arbejdshæfte 1, 2 & 3", Dansk Sang
Seidenfaden, Kirsten Juul (2006): "SDS - sang, dans og spil", Systime
Lærerproduceret materiale
|