Z - Helsingør Gymnasium 1
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Helsingør Gymnasium 1
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SA/w - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Helsingør Gymnasium 1
Fag og niveau
Samfundsfag A
Lærer(e)
Ulrik Høgsbro, Ulrik Lund Knudsen
Hold
2022 SA/w (
1w SA
,
2w SA
,
3w SA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Politik, magt og demokrati 1
Titel 2
Social arv og Ulighed
Titel 3
Økonomi og velfærd
Titel 4
Det internationale samfund
Titel 5
EU - Et udfordret samarbejde?
Titel 6
Sociologi: Det senmoderne menneske og samfund
Titel 7
Sociologi: Socialisering, social arv og ulighed
Titel 8
Sociologi: SoMe's betydning i senmoderniteten
Titel 9
Politik, magt og demokrati 2
Titel 10
Det amerikanske præsidentvalg
Titel 11
Politik, magt og demokrati 3
Titel 12
Dansk økonomi i en globaliseret verden
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Politik, magt og demokrati 1
Kernestof: Politiske partier i Danmark og politiske ideologier.
Vigtige begreber: Alle begreberne er vigtige. Hvis I ønsker at prioritere, er dem i [ ] lidt mindre vigtige end de andre.
- Politiske ideologier: Hovedideologierne liberalisme, konservatisme og socialisme. [Forgreningerne socialliberalisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, revolutionær socialisme. Desuden populisme].
- Fordelings- og værdipolitisk højre-venstre-akse.
- Direkte og indirekte (repræsentativt) demokrati.
- Konkurrence- og deltagelsesdemokrati.
- Magtens tredeling: Den lovgivende (Folketinget), den udøvende (regeringen) og den dømmende magt (domstolene).
[Negativ parlamentarisme (Folketinget har 179 medlemmer (mandater), og hvis regeringen får et flertal (90 mandater eller mere) imod sig, skal statsministeren udskrive folketingsvalg og gå af.]
- Partiadfærd: Molins model, issue-ownership, klasse- og catch-all-partier.
[Regerings-, støtte- og oppositionspartier].
- Vælgeradfærd: kerne- og marginalvælgere.
FREMSTILLINGSSTOF
Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021), s. 100-137, 140-151.
Ind i Samfundet (Harrits & Thorndal, 2014), s.18-22.
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021); sider: 100-137, 140-151
Ind i Samfundet (Harrits & Thorndal, 2014); sider: 18-22
Supplerende stof:
Partifilm om politiske ideologier - Luk Samfundet Op
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Social arv og Ulighed
Kernestof: Identitetsdannelse og socialisering. Sociale og kulturelle forskelle.
Vigtige begreber: Alle begreberne er vigtige. Hvis I ønsker at prioritere, er dem i [ ] lidt mindre vigtige end de andre.
[Fra grundforløbet: De fire identitetsniveauer: Jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet, s. 37-40]
- Primær, sekundær og dobbelt socialisering, s. 29-34.
- Det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund, s. 61-71.
- Senmoderniteten ifølge Anthony Giddens: Aftraditionalisering, udlejring af sociale relationer, øget refleksivitet, ekspertsystemer, adskillelse af tid og rum, ansigtsløse relationer], s. 65-71.
- Pierre Bourdieus begreber: Habitus, kapitaler og felt.
- [Bernsteins sprogkodeteori: Udvidet eller begrænset sprogkode.]
- Social mobilitet [generations- og karrieremobilitet], negativ og positiv social arv, mønsterbryder.
Absolut og relativ fattigdom.
Fremstillingsstof:
Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021), s. 29-40, 52-71, 83-99.
BILAG LÆST
”Smedens søn har det svært på universitetet" af Britta Søndergaard, Kristeligt Dagblad, 11/2 2012 (uddrag).
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021); sider: 29-40, 52-71, 83-99
Supplerende stof:
2012-02-11 Smedens søn har det svært på universitetet.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Økonomi og velfærd
Kernestof: Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter..
Vigtige begreber: Alle begreberne er vigtige. Hvis I ønsker at prioritere, er dem i [ ] lidt mindre vigtige end de andre.
Økonomisk politik:
- Det økonomiske kredsløb.
- De økonomiske mål: økonomisk vækst, lav arbejdsløshed, lav inflation, balance eller overskud på betalingsbalancen, balance på de offentlige budgetter, bæredygtig vækst.
- Målkonflikter, fx 'vækst kontra bæredygtighed' eller 'vækst kontra lav inflation'.
- Konjunkturpolitik: Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik, ekspansiv og kontraktiv pengepolitik. [konjunktursvingninger]
- Strukturpolitik (herunder opkvalificering og stramning).
[Maslows behovspyramide. Plan-, markeds- og blandingsøkonomi.
Overførselsindkomster. Det progressive skattesystem].
Velfærdsstaten:
- Stat, marked og civilsamfund.
- Den universelle (socialdemokratiske), den residuale (liberale) og den korporative (konservative) velfærdsmodel.
- Velfærdsstatens udfordringer: Demografisk udvikling (flere ældre), stigende individualisering, borgernes forventningspres.
- [Brugerbetaling]. Flexicurity. Konkurrencestaten.
Fremstillingsstof: Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021); sider: 167-220
Indhold
Kernestof:
Luk samfundet op (Brøndum & Hansen, 4.udg., 2021); sider: 167-220
Arbejdsark LSO(4) 171-179.docx
Se besked i notefeltet.
Hjalte dagens nyhed.
Irem dagens nyhed.
Arbejdsark LSO (4.) 185-189.docx
Arbejdsark LSO (4), s. 189-192 Økon. pol..pdf
Jannik dagens nyhed.
Bilag FF2_ Økonomiske mål.docx
Opgave og grupper FF2 Økonomiske mål, 1w SA-MA, 17.-20. marts 2023.pdf
Arbejdsark LSO (4.), s. 196-204.docx
Arbejdsark LSO (4.), s. 204-214.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det internationale samfund
Kernestof:
International politik:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
Indhold
Kernestof:
Global Politik 4. udg. s 10-23.pdf
Global Politik 4. udg s. 10-23 - Introduktion - Elevøvelser.docx
Global Politik, 4. udgave; sider: 10-35
Hans Branner, Columbus, 2020.
Opgaveformulering - Magtens placering B2 - Kommunalvalg 2017.pdf
Skema til sammenligningsopgave - Magtens placering.docx
Stillads til Magtens placering - sammenligning.docx
Samfundsfag.dk - faglige opslagsværk m.m.
Ledesætninger - Sammenligning.pdf
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus; sider: 84-94, 108-114
Global Politik 4. udg. s. 24-35.pdf
Arbejdsspørgsmål til Global Politik, 4. udg. s. 24-35 - To verdensordener i konkurrence.docx
Kampen om en ny verdensorden er begyndt - Information d. 24. august 2022.docx
Arbejdsspørgsmål til Global Politik 3. udg., s. 16-25.docx
Hans Branner: Global politik (3. udg.), COLUMBUS; sider: 16-25, 34-41, 57-78, 80-97, 158-180, 220-249
Arbejdsspørgsmål til Global Politik 3. udg., s. 34-41 - opdateret.docx
Tænketanken Atlantsammenslutningen - Video om idealisme
Global Politik, 3. udg. s. 158-165 - Arbejdsspørgsmål til idealisme.docx
Præampel til FN-pagten 26. juni 1945.docx
Wilsons 14 punkter (uddrag).docx
Tænketanken Atlantsammenslutningen - Realismen
Arbejdsspørgsmål til Realisme - Global Politik, 3. udg. s. 165-170.docx
Mads Fuglede - Atomvåben har skabt en fredeligere verden - Berlingske d. 8. september 2017.docx
Tænketanken Atlantsammenslutningen - Video om Neo-realismen
Arbejdsspørgsmål til neo-realismen.docx
Realisms devastating triumph in Ukraine: What it means and where to go from here.html
Det politiske Europa (4.udg), s. 132-142 FLYGTNINGEKRISEN.pdf
Det politiske Europa (4.udg), s. 143-153 KLIMAKRISEN.pdf
Det politiske Europa (4.udg), s. 153-160 FÆLLES UDENRIGSPOLITIK.pdf
Det politiske Europa (4.udg), s. 161-170 DEMOKRATIKRISEN.pdf
Projekt - EU i krise - fremlæggelser i 2w SA.docx
Tænketanken Atlantsammenslutningen - videopræsentation af IP-teorier
Opgaveformulering.pdf
Global Politik 3. udg, s. 109-140 - Projektbeskrivelse for Stormagternes Verden.docx
Mapper til upload af fremlæggelser
Global Peace Index 2023
Arbejdsspørgsmål til Global Politik, 3. udg. s. 57-65 - sikkerhed og trusler - version 2.docx
Global Politik 3. udg, s. 66-78 - Alternative sikkerhedsordninger - tilpasset.docx
Link
Arbejdsspørgsmål til Global Politik 3 udg., s. 170-180 - FN's magt og afmagt (minus Den engelske Skole).docx
Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi 2023.pdf
Arbejdsspørgsmål til "Mål og midler i udenrigspolitikken", Global Politik s. 230-237.docx
DRTV - Den hemmelige krig
What Is Globalization? Understand Our Interconnected World | World101 CFR
Dokument til globaliseringsbilleder
Arbejdsspørgsmål til global politik, 3. udg. s. 84-90 - Globaliseringens dimensioner.docx
Arbejdsspørgsmål til Global Politik 3. udg., s. 91-97 - Globalister og skeptikere.docx
Par til peer-review + kommende opgave.docx
Bilag C4.mp4
Læs hinandens opgaver hjemmefra som lektie.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 1: Sammenligning 1
21-08-2023
Opgave 3: sammenligning 3
02-11-2023
Opgave 4: Diskussion 1
07-12-2023
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
EU - Et udfordret samarbejde?
Forløb med fokus på EU og dets historie, institutioner, lovgivningsproces, integrationsteorier samt udfordringer.
Kernestof:
International politik:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
Politologi:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Indhold
Kernestof:
Tjekliste for sammenligningsopgave.docx
Opgaveformulering.pdf
Par til peer-feedback og skriftlig opgave nr. 2.docx
Europas svære fællesskab, s. 8-18 - EU's grundlæggelse og formål.pdf
Arbejdsspørgsmål til Europas svære fællesskab, s. 7-18 - 2. udgave.docx
Præambel til Rom-traktaten.docx
Eu_s udvikling.pptx
Europas svære fællesskab; sider: 7-28
Jacob Langvad, Columbus, 2015
Europas svære fællesskab - 2. udg., s. 18-28 - EU-Institutionerne.pdf
EU på kryds og tværs (1).pdf
EU_s institutioner - Matrix-arbejde.docx
EUs beslutningsproces - s. 99-104.pdf
Sådan lovgiver EU
Den danske EU-beslutningsprocedure
Typer af lovgivning i EU - forordninger, direktiver mm.
Paropgaver til EU's institutioner og lovgivningsprocessen - tilpasset + podcast.docx
Podcast om integrationsteorier for EU
Dit Demokrati | Hvordan lovgiver EU?
Hvordan fungerer Den Europæiske Union?; sider: 15-19, 99-104
Peter Nedergaard, Columbus. 2011
EU - stat eller int.org., s. 9-10.pdf
Arbejdsspørgsmål til EU_s integrationsteorier - Føderalisme og neo-funktionalisme.docx
Teorier om EUs integration og opbygning, s. 15-27.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Sociologi: Det senmoderne menneske og samfund
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Faglige fokuspunkter og indhold:
- Samfundstyper og forandringer (Fra traditionelle til moderne samfund og fra moderne til senmoderne samfund)
- Identitetsdannelse og -niveauer
- Giddens karakteristik af Det senmoderne samfund
- Ziehes karakteristik af Det senmoderne samfund og reaktionsmønstre hos individet.
- Axel Honneth: Anderkendels i tre sfærer
- Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet
Indhold
Kernestof:
Back, Djuurhus o.a.: Sådan skriver du SRP, Columbus; sider: 20, 53-56, 132-137
Kasper Larsen, Christoffer boserup Skov: Basal videnskabsteori, GYLDENDAL; sider: 59-61, 73-79
VT2 VT og metode i SRO, modul 1 og 2.pptx
SRO SA-MA mappe
Unge og identitet, s. 9-21 - Identitet og samfund under forandring.pdf
Unge og identitet; sider: 9-19
Keld Mazanti Sørensen m.fl. Forlaget Columbus. 2012.
Netværkssamfundet, s 38-57.pdf
Netværkssamfundet - 2. udg.; sider: 48-50, 53-57
Bjørnstrup m.fl., Columbus
Afsnit
Derfor er julen vigtig
Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof, Columbus; sider: 37-45, 48-62, 65-74
Studerende om diskrimination i nattelivet: - De siger, at man kan gøre folk utrygge
Et kig ind i incel-ekstremisternes forskruede verden
Fik honningkager som tak – nu leverer sygeplejersker dem tilbage
Manifest om medborgerskab - øvelse til Honneth og anerkendelse.docx
Studentpulse
Opgaver til Honneth og Rosa (Sociologiens kernestof, kapitel 5).docx
Opgaver til Honneth og Rosa - part 2 - en kvantitativ tilgang.docx
Opgave 1a - opgaveformulering.docx
Opgave 1a - tabeller.xlsx
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus; sider: 11-17
Sociologiens kernestof, s. 65-74 - konkurrencestaten og overvågning - plan for modulet.docx
Opgaveformulering.pdf
Bilag A4.mp4
SRO. Mundtligt forsvar.docx
SRP-portfolier
Vi mødes i foyeren til Festsalen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 5: Sam.lign + diskussion
21-01-2024
Opgave 6: Hvad kan der udledes: Tabel
08-02-2024
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sociologi: Socialisering, social arv og ulighed
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- forholdet mellem aktør og struktur.
- Ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Er ulighed et problem i Danmark? "Langt fra Borgen", DR, 2019
Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof, Columbus; sider: 144-156, 158-174
Alex Vanopslagh møder kontanthjælpsmodtager
Instruktionsfilm - beregninger
Video - Beregning af procentandele
Video: Pierre Bourdieu - felter og habitus
Video: Pierre Bourdieu - kapitalbegrebet
Imod alle odds
Handout - Intro til Bourdieu - lærerpræsentation.pptx
Arbejdsopgaver - Blok på bistand - Jimmy.docx
Blok på bistand ( afsnit 3 )
Kort Sagt: Mønsterbrydning - af Rasmus Stegmann
Handout - Modul 5 - Freja - Jeg vil stå ved min sociale arv - ikke bryde med den.docx
Handout - Modul 5 - Social arv og mobilitet.pptx
Handout - Modul 7 - Chanceulighed.docx
Øvelser til modul om kritik af social arvs-begrebet.docx
Social arv - den næsten ideelle fjende
Lektie - Modul 6 - Ulighedens mange ansigter - Ideologierne om Ulighed.pdf
Oversigtsskema til præsentation af ideologiers syn på ulighed og social arv.docx
Den samfundsfaglige regnemaskine - Forlaget Columbus
Ingen lektie, men vi arbejder med vedhæftede fil i modulet og fordeler afsnit i forskellige grupper.
Handout - Modul 6 - Oversigt over ideologier og ulighed.docx
Ideologi og ulighed - oversigtsskema
Mappe til ideologi-fremlæggelser
Færdiggør jeres ideologi-fremlæggelser hjemmefra
Artikel - Barske sandheder om underklassen.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sociologi: SoMe's betydning i senmoderniteten
Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Indhold
Kernestof:
Reuters Institute Digital News Report 2017 - Denmark.pdf
Redaktionelle mediers 5 nyhedskriterier.docx
Nyheder - traditionelle medier vs. sociale medier.docx
Overblik over de vigtigste redaktionelle aviser i Danmark.pdf
Politikkens kernestof, s. 98-109 - Medier og politik.pdf
Politikkens kernestof; sider: 98-108
Jesper H. Rasmussen, Forlaget Columbus. 2. oplag. 2022.
Arbejdsspørgsmål til Politikkens kernestof, s. 102-106 - politisk meningsdannelse og kommunikation.docx
Hvad var planen Martin Rossen?
Retorikprofessor: Sådan spinner Støjberg sig uskyldig
Genlæs om spin på s. 104-106 (minus 105) i politikkens kernestof (det uploadede dokument fra 1. mediemodul)
Empirisk undersøgelse om unges brug af sociale medier.docx
Morten Hansen Thorndal: Sociologiens kernestof, Columbus; sider: 78-86, 92-100
Fold dig ud - s. 13-25 - Om kvantitativ metode.pdf
Sociologiens kernestof, s. 78-86 - Brugen af sociale medier + Reckwitz_ teori.docx
Mappe til upload af teori-præsentationer
Link til forberedelsesgrupper til skr. årsprøve
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Politik, magt og demokrati 2
Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark, herunder det politiske system i Danmark
Indhold
Kernestof:
J.G.Jensby,A.E.Pedersen,P.Brøndum: Politikbogen, COLUMBUS; sider: 12-24, 28-31, 77-93, 119-135
Vi starter blødt op med en introduktion af jer og mig. Derefter vil modulet handle om hvad politik er. Link til spørgsmål: https://shorturl.at/gEAka
Vi snakker om David Eastons model. Når I læser så tænk over modellens forskellige led og hvad de gør.
Link til arbejdsspørgsmål: https://docs.google.com/document/d/1bqhzs_w_M7Sn78RO88g5cqjJVz-5D6QgVrxbYEbzGQM/edit
Politiske ideologier og partier, 3w 2024.docx
Afsnit
I modulet gennemgår vi rammerne for projektet og I bliver delt ud i grupper.
Kjeld Mazanti Sørensen: Ideologier og diskurser, Columbus; sider: 12-17, 22-27
Vi dvæler kort ved, hvad I har læst om og jeg viser en meget brugbar oversigtstabel, som I kan læne jer opad i arbejdet med jeres fremlæggelser. Ideologier - en oversigt.docx
Ideologier - en oversigt.docx
Husk at give hinanden lektier for.
N.B. Dette er det sidste modul I har til at forberede jer på at fremlægge.
Mappe til fremlæggelser
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus; sider: 62-74
I dette moduler introducerer jeg genren "undersøg" som er en blandt andre opgavetyper i den valgfrie del af en SAMF A skriftlig eksamen. Det bliver en undervisningsgang med fokus på, hvordan I praktisk skal gå til at skrive en opgave inden for den ge
Undersøg - den gode opgave øvelser
Genren undersøg.pptx
I dette modul laver nogle øvelser med forskellige opgaver i undersøgelsesgenren. Desuden introducerer jeg jeres skriftlige aflevering og giver vejledning i, hvordan i skal gribe den an.
Tabeller til miniøvelse c og d
Den gode opgave undersøgelse.pdf
I arbejdet med den skriftlige aflevering, kan I med fordel læne jer op af dette handout.
Sådan ville Folketinget se ud, hvis mænd ikke kunne stemme - Altinget - Alt om politik_ altinget.dk.pdf
Læs indtil I når til afsnit 4.3 (dermed også tekstboks 4.1).
Skillelinjer arbejdsspørgsmål
Bæredygtighedsopgave (1).pdf
Modul 13 - fordelings- og værdipolitiske skillelinjer - arbejdsspørgsmål
Svarskema til opgave ideologier, værdier og partier (2).docx
Partiernes vælgere 3SA.pdf
Læsespørgsmål til Vælgeradfærdsteorier II.docx
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det amerikanske præsidentvalg
Politik
- Politiske ideologier, skillelinjer og vælgeradfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Særskilt fokus på populisme og identitetspolitik
Indhold
Kernestof:
USA's udfordringer, 3. udg. s. 62-76 - De føderale politiske institutioner.pdf
Det politiske system i USA.pptx
Matrix-grupper 3s og w - usa. pol. sys..docx
USA's udfordringer; sider: 62-76
Brøndum og Rasmussen, 3. udg. Columbus. 2020.
USAs udfordringer 3. udg., s. 84-92.pdf
Arbejdsspørgsmål
Interview med amerikanske vælgere.docx
USAs udfordringer 3. udg., s. 92-107.pdf
Modul 19 USA_s valgsystem.pptx
PORTRÆTTER: Hvem er Harris og Trump?
Undersøg de amerikanske vælgere.docx
Who do I actually side with? Take our US election quiz to find out
Lektie: Læs de vedhæftede sider om de amerikanske vælgere.
De amerikanske vælgere.pdf
Arbejdsspørgsmål - Modul 21 - udled lineære regressioner
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus; sider: 24-30, 120-128
Lineær regression forklaring (2).pptx
Link til meet:
Opgaver til polarisering.docx
Republikansk valgvideo
Demokratisk valgvideo
Artikel polarisering
Lektie: Læs/skim det vedhæftede dokument om polarisering i USA. Fokus mens I læser: Hvad er polarisering, negative campaigning og partisanship.
USAs udfordringer 4 udg. Polarisering.pdf
Political Typology Quiz
The white pro-Trump and black power militias arming up before the US election
DRTV - DEADLINE: Hvem er den republikanske vælger i 2024?
Positioner i Det demokratiske og republikanske parti.docx
Den amerikanske stammekrig, Samfundsfagsnyt juni 2020.pdf
Læsefokus til lektien _Den amerikanske stammekrig_.docx
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/gym-laereplaner-2017/stx/samfundsfag-a-stx-august-2017-ua.pdf
POLITICO: 6 takeaways from Trump's stunning victory
TV2: Fire faktorer, der banede vejen for Trump
LEKTIE: Find og læs en engelsk/amerikansk artikel, der forsøger at forklare udfaldet af valget og tag den med til timen.
Populisme og identitetspolitik - Trump case.pdf
Populisme og identitetspolitik.pdf
Modul 25_ 3w Populisme i USA.pptx
Populisme og identitetspolitik - vælgeradfærdsteori.pdf
How 5 key demographic groups voted in 2024: AP VoteCast
Populisme og identitetspolitik - årsager til højrepopulismens fremgang.pdf
Did the US election polls fail?
Beregning af konfidensintervaller.pptx
Vælgeradfærd og statistik, s. 128-133 - Statistisk usikkerhed.pdf
Udled statistisk usikkerhed.docx
Populisme og identitetspolitik - bekæmpelse af højrepopulisme.pdf
Modul 31_ Notat-genren.pptx
Modul 30_ Bekæmpelse af højrepopulisme.pptx
Arbejdsbeskrivelse - Hvad er identitetspolitik - Populisme og identitetspolitik, s. 97-103.docx
Fox News: What are identity politics?
The Economist: Are identity politics dangerous?
F. Fukuyama on the rise of identity politics
Populisme og identitetspoliitk - identitetspolitik.pdf
Øvelse Molins model.docx
J.G.Jensby,A.E.Pedersen,P.Brøndum: Politikbogen, COLUMBUS; sider: 96-103
Modul 33 - Partiadfærd I (1).pptx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Politik, magt og demokrati 3
– magt- og demokratiopfattelser.
– Partiadfærd
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Indhold
Kernestof:
Værdi og fordelingspolitik Downs model.docx
Strøm_øvelse.docx
J.G.Jensby,A.E.Pedersen,P.Brøndum: Politikbogen, COLUMBUS; sider: 103-118
Modul 34 - Partiadfærd II.pptx
Modul 35 - Partiadfærd III.pptx
Politikbogen, s. 168-178 - Magtbegreber.docx
Politikbogen; sider: 168-177, 179-199, 201-207, 221-238
Jensby, Pedersen og Brøndum, Columbus, 2017.
Arbejdsbeskrivelse - Politikbogen, s. 179-187 – Demokratiopfattelser.docx
Samfundsfag i SRP.pptx
Arbejdsbeskrivelse – Politikbogen, s. 187-200 – rettigheder + stats- og medborgerskab..docx
Arbejdsopgaver til Politikbogen, s. 201-207 + 221-229 – Den parlamentariske styringskæde og Folketingets rolle heri.docx
Den parlamentariske styringskæde - regering og embedsmænd.pptx
Reaktioner på nytårstalen
Analyse af statsministerens nytårstale d. 1. januar 2025.docx
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale den 1. januar 2025
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 4: Skriv et notat
12-12-2024
Opgave 4: Skriv et notat
12-12-2024
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Dansk økonomi i en globaliseret verden
Kernestof:
Økonomi:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
Indhold
Kernestof:
Et overblik over dansk økonomi
Økonomiens Kernestof, s. 8-16.pdf
Økonomiske mål 1 arbejdsspørgsmål.docx
Jacob Graves Sørensen: Økonomiens kernestof, Columbus; sider: 20-32, 34-42, 48-59, 74-81, 98-114, 120-126, 134-135, 140-153, 201-206, 210-226
The World Factbook - landesammenligning
Økonomiske mål 2 arbejdsopgaver.docx
Arbejd-selv opgaveaflevering
Bilag Dansk økonomi viser sundhedstegn.docx
Øvelsesopgaver til det økonomiske kredsløb og forsyningsbalancen.docx
Det økonomiske kredsløb.pptx
Arbejdsøvelser konjunktursvingninger og multiplikatorvirkningen.docx
Marie Berg Carlsen: Sådan skriver du i samfundsfag, Columbus; sider: 48-55
Fællesdel opgave 1b hypoteser 29 maj.pdf
Fællesdel opgave 1b hypoteser 31 maj.pdf
Opg. 1b Tabel_2 29 maj.pdf
Opg. 1b Tabel_2 31 maj.pdf
J.G.Jensby,A.E.Pedersen,P.Brøndum: Politikbogen, COLUMBUS
Vismandsspillet - DK-Spillet - Startside
Om finanspolitik og pengepolitik - et overblik.pptx
Modellen ADAM
Vismandsportalen - bag om Vismandsspillet
Casebogen til samfundsfag, s. 46-52 - Konjunkturforløbet (øvelser + notat).pdf
Eksempel på besvarelse af spørgeordet Opstil hypoteser.docx
Opgaveformulering - hypoteser - holdning til vækst vs. miljø.pdf
Medbring "Sådan skriver du i samfundsfag"
Ledesætninger.docx
Dokument til forberedelsesgrupper til terminsprøve
Bedømmelse af hypotese.docx
Økonomisk balanceret og stramt finanslovforslag med fokus på den høje inflation og de akutte problemer - Finansministeriet d. 23. marts 2023
Nationalbanken advarer mod regeringens finanslov - TV2 Nyheder d. 25. sept. 2024
Danmark i top målt på konkurrenceevne - DI Business
Arbejdsspørgsmål til valutapolitik og konkurrenceevne, Økonomiens kernestof, s. 201-206.docx
Link til evaluering
Tjek-på-lektien - Økonomiens kernestof, Kap. 6
Artikler til anvendelse af økonomiske skoler.docx
Fear the Boom and Bust: Keynes vs. Hayek - The Original Economics Rap Battle!
Testopgaver til De økonomiske Skoler.docx
De økonomiske skoler - fra Økonomiske Kriser, s. 103-121.pdf
Mangel på arbejdskraft risikerer at bremse væksten det kommende år - DI
Arbejdsspørgsmål til Arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedspolitik - Økonomiens Kernestof s. 103-114.docx
Globaliseringen er ikke død - endnu!
KOF Globalisation Index
Øvelse i lineær regression - sammenhæng mellem globalisering og ulighed i USA.xlsx
Velfærdsforliget 2006 – Danmarkshistorien | Lex
Folketinget stemmer i dag om at hæve pensionsalderen - TV2 d. 22. april 2025
Velfærdsstatens udfordringer - interne og eksterne klemmer.pptx
Hjælpemappe til skriftligt samfundsfag – Google Drev
Synopsisskabelon - eksamen Samf. A.docx
Gode råd til eksamen i samfundsfag A.docx
Gode råd til Den gode problemstilling.docx
Eksempel på eksamenssynopsis Samf-B økonomi.pdf
Eksempel på eksamenssynopsis - Økonomi 1.pdf
Ved det grønne bord - bilagsmateriale - Samfundsfag-A-2020 - uden synopsis.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Opgave 5
27-01-2025
Opgave 6
30-01-2025
Terminsprøve
27-02-2025
Opgave 8
24-03-2025
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030028", "T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030028", "H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030028" }