Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Annika Grönlund
|
Hold
|
2022 3g SP1 (1qswx SP, 2qswx SP, 3g SP1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb i spansk
Forløbsbeskrivelse:
Begyndersprogsundervisning i spansk med fokus på indlæring og automatisering af basisgrammatik og et grundlæggende basisordforråd. Begyndersystemet ‘Viva la vida’ som bliver benyttet lægger desuden stor vægt på det kommunikative og gloseindlæring. Der vil i dette grundforløb blive arbejdet med dele af det første hovedafsnit "España" af begyndersystemet (om spanien og spansk kultur), som desuden har særlig fokus på det spanske alfabet, spansk udtale, trykreglerne, præsentation af sig selv, hilsner, sproghistorie samt udbredelsen af spansk og sproglige varianter, familie, tallene, månederne, klokken og dato.
Følgende grammatiske områder studeres under grundforløbet: artikler, substantiver, subjektspronominer, interrogative pronominer, de regelmæssige verbers bøjning i præsens, SER/ESTAR/HAY samt adjektiver og deres bøjning.
Materiale:
Begyndersystemet Viva la vida s. 1-36 (grundbog + webside)
Diverse musikvideoer og spanske sange samt andet perspektiverende kulturelt materiale der supplerer/understøtter temaerne i begyndersystemet.Brug af WEB 2.0 som støtte til indlæring af begynderstof.
Antal sider læst under grundforløbet: 30
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Viva la vida (Begyndersystem)
Forløb:
Begyndersprogsundervisning med fokus på indlæring og automatisering af basisgrammatik og et grundlæggende basisordforråd. Begyndersystemet Viva la vida som bliver benyttet lægger desuden stor vægt på det kommunikative. Systemets hovedtemaer som studeres er "España" og de første kapitler af emnet "Hispanos en Estados Unidos". Grammatisk (særlig fokus):
- Ser, estar, hay
- Adjektiver og kongruens samt komparation
- Tener que + infinitiv
- Interrogative pronominer og subjektspronominer
- Substantiver
- Talord
- Refleksive verber
- Gerundium
- Dativstyrende verber
- Perfektum
- Nær fremtid
- Diftongerende verber
Der vil desuden blive trænet mundtlig og skriftlig billedbeskrivelse løbende samt løsning af Delprøve 1-opgaver sidst i forløbet.
Materiale:
Viva la Vida (Grundbog) + Website med lydfiler og opgaver (s. 37 til s. 123)
Diverse musikvideoer og spanske sange, viedostof fra VideoEle samt andet perspektiverende kulturelt materiale der supplerer/understøtter temaerne i begyndersystemet.
Brug af WEB 2.0 som støtte til indlæring af begynderstof.
Antal sider læst under forløbet (når opgaver og øvelser er trukket fra): 45
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 1: Gente de Latinoamérica
Forløbets fokus og indhold:
Forløbet er baseret på Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøllers bog "La Identidad contrastada" (forlag: Gyldendal). I forløbet præsenteres eleverne for forskellige aspekter af den latinamerikanske kultur og identitet. Fra materialet bruges tekster om landene Argentina, Colombia og Mexico. Fokus ligger på unge mennesker i Latinamerika og det interkulturelle (herunder sammenligning med elevernes eget liv og forhold i Danmark). Teksterne handler om uge mennesker fra de fire latinamerikanske lande hvis liv afspejler kontroversielle emner i det latinamerikanske samfund. Forløbet inddrager det interkulturelle aspekt, karrierelæring og seksualundervisning, da forløbet suppleres med filmmateriale løbende samt foredrag om Colombia ved Salka Breum (ekstern foredragsholder og stifter af NGO'en Mi Cuerpo).
Primærmateriale:
Ole Nicolaj Mikkelsen og Pablo Riismøller: "La Identidad contrastada", Gyldendal, 2013. Følgende kapitler:
Argentina:
- El país de Mariángeles
- Mariángeles una chica diferente
Colombia:
- El país de Mario - Colombia
- Mario - un estudiante internacional
Mexico:
- El país de Aby - México
- Aby - contra las convenciones
Supplerende materiale:
Foredrag om Colombia og seksualundervisning af unge i Latinamerika ved Salka Breum
Dokumentar (Argentina): "Horisont - Det argentinske kvindeoprør":
https://www.dr.dk/tv/se/horisont/horisont-tv/horisont-2017-08-28#!/
Spillefilm (Colombia): Joshua Marston: "María llena de gracia", HBO Films, 2004 (i uddrag)
Dokumentar (Mexico): "México en mis ojos": https://vimeo.com/18033950
Dokumentar (Mexico): "Cartel Land" af Matthew Heineman, 2015 (i uddrag)
Musik: diverse
Grammatik i fokus:
Repetition af grammatik fra grundforløbet
+ præteritum og imperfektum
+ objektspronominer
+ dativstyrende verber (fortsat)
+ possessive pronominer
+ kongruens
+ genitiv
Træning af eksamensdiscipliner:
- Billedbeskrivelse
- Delprøve 1-opgaven
- Mundtlig fremstilling på spansk via oplæg om tekst/emne
- Delprøve 2-opgave
Arbejdsformer: (varierede)
Antal sider i alt læst under forløbet: 45
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tema 2: Festival cinematográfico
2.g tysk, fransk og spansk holder filmfestival d. 6. december.
I skal på jeres sproghold lave en film i grupper, hvor en eller to film fra jeres sproghold går videre til filmfestivalen. Til filmfestivalen vil vi se de udvalgte film og kåre en vinderfilm. Her vil der både være en lærerpris og en elevpris samt andre priser.
Forberedelse til filmfestivalen: 2 produkter
Der er to produktkrav inden filmfestivalen: I skal lave en film og en filmplakat.
Krav til filmen:
laves i grupper på 3-5 elever
optages med et kamera (mobiltelefon/ alm. digitalkamera/videokamera)
tekstes på dansk (så de andre sprog kan forstå, hvad det handler om)
være en filmatisering af en tekst eller et emne, som I har arbejdet med i klassen.
være en remediering af teksten – dvs. I skal omskrive teksten til dialog og dermed producere dialog ud over den dialog, der evt. er i teksten/filmen i forvejen eller selv producere en dialog
indeholde dialogsekvenser med alle medlemmerne fra gruppen.
minimum varer 2 minutter og max varer 4 min
Krav til plakat:
Plakaten skal vi bruge til at hænge op i festsalen, så der er pyntet med jeres film, inden I skal ind til filmfestivalen.
Plakaten skal:
Indeholde titel på jeres film
Have jeres navne på
Have et billede på (evt. fra filmen)
Plakaten bliver printet i A3, så tænk det ind
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tema 3A: Málaga (Un mes en Málaga) - EKSAMEN
SÆRLIG FOKUS:
Marie på sprogskole i Málaga og hendes møde med Spanien, spanierne og den spanske kultur. Eleverne præsenteres i forløbet for forskellige aspekter af det spanske samfund (sprogskole, dagligdag, familieforhold, de unge, turisme, kunst, kulturmøder, stereotyper), og der lægges op til, at eleverne sammenligner med egne danske forhold løbende.
Marie skriver desuden i forskellige genrer: på sin spansksprogede blog, i sin dagbog, brev, artikel og læserbrev til sprogskolens skoleblad. Eleverne bliver derfor i dette forløb også introduceret for de genrer, de vil møde i delprøve 2 på A-niveau.
GRAMMATIK:
Repetition af grammatik
ARBEJDSFORMER:
Blandede og varierede + afsluttende projektarbejde (med fremlæggelser) i grupper om Stereotyper
MATERIALE:
Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen: "Un mes en Málaga" (I-bog), Forlaget MitDigitaleGym, 2018: https://www.unmesenmalaga.com/
Kapitel 1-8:
* Capítulo 1: Mis primeros días en Málaga (Blog)
* Capítulo 2: Vivir con una familia española (Blog)
* Capítulo 3: Un día típico en Málaga (Carta)
* Capítulo 4: Los jóvenes malagueños (Artículo)
* Capítulo 5: Ir de tapas (Diario)
* Capítulo 6: Picasso - un gran artista (artículo)
* Capítulo 7: La adapción es necesaria (carta al director)
* Capítulo 8: Los estereotipos sobre los españoles (Blog)
SUPPLERENDE AV-MATERIALE:
- Videointro om Málaga (4 min.):
https://www.youtube.com/watchv=9Na4yYZH2Hg&ab_channel=AyuntamientodeM%C3%A1laga
- MitCFU: Video: Lengua!: (9 min.): https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspxmode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Lengua%20(1)&orderby=title&SearchID=0c231291-bb29-43ba-b0ea-00322704ec27&index=1
- Introduction til Picasso ’Pablo Picasso for kids’: (5 min):
https://www.youtube.com/watch?v=KwFKK4gn78c&ab_channel=ComicKidsOrg
- Picasso makes a masterpiece: (4 min):
https://www.youtube.com/watch?v=Nxes8pyHkJc&ab_channel=RoyalAcademyofArts
- Analysis of a Picasso piece: (9 min.):
https://www.youtube.com/watch?v=_HGW1DQO1xQ&ab_channel=Nerdwriter1
- Picasso’s Málaga: CFU video (10 min.) om Picassos betydning for Málaga og Málagas betydning for Picasso:
https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000034099
- Film om Fueguirola ved Jan Gintberg (DRTV) om udlændinge og deres opførsel/levevis i Spanien (30 min.):
https://www.dr.dk/drtv/episode/gintberg-paa-kanten_-fuengirola_55141
- Stereotyper, videoen: Los españoles y los estereotipos: cómo nos ven y cómo nos vemos:
https://www.youtube.com/watch?v=ZpYCIjhi8jg&ab_channel=Nationale-NederlandenEspa%C3%B1a
Antal sider: 20
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tema 4: La tauromaquia - EKSAMEN
SÆRLIGT FOKUS:
- Den aktuelle debat om tyrefægtning (for og imod et forbud) - dyremishandling eller kunst og kulturarv?
- Der er under forløbet læst tekster, arbejdet med kampagne billeder og set dokumentarfilm som belyser debatten fra begge sider.
- Forløbet inkluderer elementer/problematik vedr. bæredygtighed/miljø.
MATERIALER:
Kernetekster:
•"Un torero español de 14 años, en estado muy grave tras una cogida en México", EL PAÍS, México - 17/04/2007 (Artículo)
•"Jugarse la vida", fra Retratos –doce historias de la España actual (O.Loumann). (Texto basado de una entrevista – relato personal)
Dokumentarfilm:
•”Gored” - dokumentarfilm om Antonio Barrera af Ido Mizrahy fra 2015, Motherlode Films
•"Bullfight Exposed by Danish TV Host Biker Jens (Reality TV-dokumentar 'Life on the Edge'-serien)
Supplerende materiale:
•Eksamenssæt fra skriftlig studentereksamen (Delprøve 1 + Delprøve 2 om Tyrefægtning)
•Kampagne fotos fra diverse kampagner mod tyrefægtning
•AG's powerpoints (læreroplæg): "Una corrida de toros - los 3 actos" + "Fakta om tyrefægtning"
Grammatiske fokusområder:
-Adverbier på spansk
-”At blive” på spansk
- Konjunktiv (præsens)
- Verbalperifraser
Arbejdsformer i fokus:
- Fokus på kommunikative øvelser (træne at tale for og imod et emne)
- Projektarbejde med innovativ proces (produkt: drejebog og filmproduktion med rollespil)
Antal sider: 25
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Tema 3B: Málaga (Analucía y Málaga) - EKSAMEN
SÆRLIGT FOKUS:
Dette forløb om Málaga og Andalusien bygger videre på og hænger sammen med forløbet "Un mes en Málaga" og er et projektforløb indeholdende et projektarbejde i grupper med mundtlige fremlæggelser om Andalusien, hvor eleverne har fordybet sig i forskellige underemner samt en uges sprogrejse til Málaga, hvor eleverne tager på sprogskole, indlogeres privat hos spaniere og tager på ekskursioner i Málaga.
Projektarbejdets temaer forud for rejsen har været:
-La inmigración/Los inmigrantes
-El turismo y sus consequencias
-El cambio climático - retos y soluciones
-Málaga y sus ferias, fiestas y días festivos
-El flamenco y las sevillanas
-Picasso y Málaga
Sprogrejsen til Málaga: (Særlig fokus)
-På sprogskole (Debla)
-Paella og flamencoundervisning
-Hos værtsfamilien
-Byvandring med guide
-Ekskursioner til: Alcazaba, El teatro romano, El museo Picasso, El ayuntamiento, El mercado central, La malagueta, La Plaza de toros (exhibición de fotos)
-Videodagbogsskrivning (om kulturmødet med Spanien og spanierne)
GRAMMATIK (Særlig fokus):
Adverbier
Præpositioner
Repetition af verbaltider
Repetition af Datiderne
ARBEJDSMETODER:
Rollespil (hverdagssituationer) forud for sprogrejsen
Træning af gode hverdagsudtryk med spil og quiz
Projektarbejde i grupper med mundtlig fremlæggelse (undervisning af resten af klassen)
Videodagbogsskrivning på rejsen
Antal sider: 15
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Tema 5: Cuba - EKSAMEN
SÆRLIGT FOKUS:
*Cubas historie (Den cubanske revolution)
*Fidel og hans styre (positive og negative aspekter og konsekvenser for Cuba og cubanerne)
*Che Guevara (ikon og legende)
*Cuba i dag (Den aktuelle aktuelle politiske, økonomiske og sociale situation)
*Prostitution i Cuba
*Kapitalisme og turisme
*De tre generationer: Los padres, los hijos y los nietos de la revolución
MATERIALE: (Tekster med DK efter = tekster på dansk (supplerende materiale))
Følgende tekster fra I-bogen "Somos Cuba" af Ole Loumann, 2015:
- Cuba i dag (s. 6-23) DK
- Cuba una isla en el Caribe (s. 24-31)
- Los padres de la revolución ((s. 38) DK
- Discurso de Fidel Castro a la ONU (s.38-41)
- Che - ikon og legende (s. 42-44) DK
- Las dos caras del Che (s. 53-54)
- Los hijos de la revolución (s. 56-57) DK
- César el hijo de la revolución (s. 58-67)
- Los nietos de la revolución (s. 77) DK
- La prostitución (s. 148-152) DK
- Eva la jinetera (s. 152-156)
- Callejero (s. 158-163)
ANDET MATERIALE:
- BBC-Dokumentar på engelsk "This World – Cuba" – by Simon Reeve: http://www.dailymotion.com/video/x2mepti (Dokumentar)
- "Patria y Vida", af Yotuel , Gente de Zona, Decemer Bueno, Maykel Osorbo , El Funky (sangtekst og musikvideo):
https://www.youtube.com/watch?v=pP9Bto5lOEQ&ab_channel=Yotuel
- "Patria Y Vida' Becomes Anthem For Those Clamoring For A Free Cuba", CBS Miami (Nyhedsudsendelse):
https://www.youtube.com/watch?v=FgRe2sIvcEY&ab_channel=CBSMiami
GRAMMATIK (Særligt fokus):
Futurum
Konjunktiv
Pronominer
ARBEJDSFORMER (særligt prioriterede under forløbet):
- Kommunikativt par-arbejde med glosestillads og trædesten både til billedbeskrivelse og præsentation og samtale om tekst og filmmateriale
- Skriftligt individuelt arbejde med eksamensopgaver (Delprøve 1-opgaver og Delprøve 2-opgave) tilhørende emnet Cuba (Jineteras)
Antal sider læst på spansk under forløbet: 45
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema 6: Frida Kahlo - EKSAMEN
SÆRLIGT FOKUS:
Frida Kahlo og Diego Riveras liv og kunst. Forløbet har desuden haft særlig fokus på billedbeskrivelse af udvalgte værker af kunstnerne
MATERIALE:
"Frida Kalho y Diego Rivera", Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendal uddannelse, 2002
(særlig fokus på s. 7-28 samt s. 37-40)
AG's powerpoints (læreroplæg) om henholdsvis Frida og Diegos kunst
Diverse malerier af kunstnerne
AV-MATERIALE:
"La vida y el tiempo de Frida Kalho", Daylight Films, 2005 (dokumentarfilm)
"Frida", Produktionsår 2002, Genre: Drama, Instruktør: Julie Taymor, Medvirkende; Salma Hayek, Alfred Molina, Geoffrey Rush, Ashley Judd (Spillefilm i uddrag)
GRAMMATIK (Særligt fokus):
Futurum
Konjunktiv
Pronominer
ANTAL SIDER: 30
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030040",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030040",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030040"
}