Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Josephine Cecilie Munck Schmidt
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos
Tekstsøjlenes litterære tema dækker Homer som kernestof, med læsning af tre af Iliadens sange. Med fokus på eposgenren læses også 2. sang af Vergils Æneide. Værkerne læses som en del af den trojanske sagnkreds, med en moderat viden om denne som forudsætning.
I læsningen af de udvalgte basistekster tager vi udgangspunkt i deres placering i den trojanske sagnkreds, heroiske idealer, kvindernes rolle, gudernes vs. menneskenes rolle, motivation og livssyn. Vi arbejder med genrebedømmelse med fokus på mundtlig tradition, genretræk og det homeriske spørgsmål.
Vi har desuden diskuteret værkets mulige historiske kerne og receptionshistorie.
Centrale begreber og fokuspunkter: De episke genretræk: prooimion, musepåkaldelse, metrum (daktylisk heksameter), patronymer, homeriske lignelser, formelvers. Den græske krigers identitet samt krigsglorificering eksemplificeret ved Achilleus, Agamemnon, Paris, Menelaos og Hektor. Græsk mytologi, skæbne, hybris, nemesis, antropomorfisme, do ut des, varsler og orakler.
Kernestof:
Homers Iliade. Oversat af Otto Steen Due, https://oldportalen.gyldendal.dk
Sang 1., ca. 16 ns.
Sang 3., ca. 13 ns.
Sang 22., ca. 13 ns.
Vergils Æneide. Oversat af Otto Steen Due, https://oldportalen.gyldendal.dk/
2. sang, ca. 28 ns.
Perspektiverende stof:
W.H. Auden, The Shield of Achilles (1955)
Troy, film fra 2004
Søren Huss, Achilles. sang fra 2017
Supplerende stof: https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldepos/oldepos.html https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldepos/oldeposhomer.html https://www.oldtidskundskab.dk/oldlitteratur/oldepos/oldeposhomeriliaden.html
I alt ca. 42 siders kernestof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arkitektur
Eleven skal kunne: beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
Fokuspunkter: visuel analyse og formsprog, arkitekturordner (dorisk, ionisk og korinthisk).
Centrale begreber: utilitas, firmitas og venustas. Krepis (stereobat og stylobat), kannelurer, kapitæl, (echinus, abacus, volut, perlestav, æggestav, akantusblade), arkitrav, metope, triglyf, mutuli, guttae, tandsnit, geison, tympanon, sima, naos (cella), pronaos, opisthodomos, peripteral, dipteral, pseudoperipteral, peristyle og amphiprostyle. Teater: orchestra, diazoma, kerkides, skene og paradoi
Monumentgennemgang af:
Græske monumenter:
Athens Akropolis: Parthenon-templet, Erechteion-templet og Athena-Nike-templet.
Epidauros: Teatret
Aigina: Afaia-templet
Olympia: Zeus-templet
Romerske monumenter:
Rom: Pantheon, Colosseum, Portunus-templet og Severus-buen
Perspektiverende stof: Kunsten at se på monumenter. Antik reception; Barok, Klassicisme og modernisme. Marie Kluge og Katja Holm. https://kunstenatsepaamonumenter.systime.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ordets magt - Platon
Vi har i forløbet fokuseret på forholdet mellem filosofi, demokrati, individet og samfundet i Athen i senklassisk tid. Eleverne har fået kendskab til retorikkens rolle, politiske forhold, lovgivning og dommerkollegier i Athen.
Sokrates' filosofi og forhold til Platon er blevet gennemgået og eksemplificeret ved hulebilledet. Vi har desuden gennemgået den konkrete historiske baggrund for talen (Den Peloponnesiske Krig og de 30 tyranner – opgør mellem demokrati og oligarki).
Fokuspunkter: Værdikrise i Athen i slutningen af 400-tallet (nyt verdensbillede gennem filosofi og videnskab stiller spørgsmålstegn ved opfattelsen af verden og mennesket).
Kernebegreber:
Ytringsfrihed og blasfemi
Fra mythos til logos
Sokrates og sofisterne
Maieutik
Dialogen som genre
Dualisme
Ideernes verden
Fænomenernes verden
Det godes idé
Doxa
Episteme
Ironi
Kernestof: Et kort uddrag af hulelignelsen i bog VII af Platons "Staten og Sokrates' forsvarstale'' - uddrag
Platon samlede værker i ny oversættelse, bind 1. Gyldendal 2009, siderne 85-87 og 89-98
Perspektiverende stof: Why Dummies Think They're Smart | The Dunning-Kruger Effect, Explained https://www.youtube.com/watch?v=RmyuIbhWeZk
Supplerende stof:
Podcast: Væren og vin; Sokrates - det undersøgte liv https://open.spotify.com/show/6RfRMfHR5hAuiQK28TAFr1
Kernestof i alt 44 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det lykkelige liv
Der arbejdes med udgangspunkt i Solon, som han fremstilles i Kroisos-historien (Herodot I). Ud fra dette beskrives grækernes syn på: lykke og ulykke, værdier, skæbne, orakler og orakelsvar.
Vigtigste begreber:
Ate, hybris, nemesis, lykke (olbos), moira, tyche, timé, anagnorisis, kleos, barbar.
Forløbet perspektiveres med artiklen ’Hvad vil fremtiden bringe’.
Materiale:
Herodot i udvalg ved Thure Hastrup og Leo Hjortsø, s. 7, 12-27, Gyldendal, 1978
Desuden:
Artikel ’Hvad vil fremtiden bringe’ (ukendt forfatter), Fyens Amts Avis d. (https://faa.dk/artikel/hvad-vil-fremtiden-bringe)
I alt ca. 20 sider (A4) kernestof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drama
Euripides 'Ifigenia i Aulis' læses med fokus på ofring, forholdet mellem guder og mennesker, kvinder og mænd, børn og forældre, placering af skyld, kulturforskelle og hvordan mennesket reagerer når det står overfor et umuligt valg.
Vigtigste begreber: desis/lysis, fobos/eleos, anagnoresis, peripeti,
polis/oikos, moira, hybris, nemesis.
Kernestof:
Euripides: Ifigenia i Aulis, Oversat af M. CL. GERTZ. Kjøbenhavn ; Kristiania : Gyldendalske
Boghandel Nordisk Forlag, 1914
132 s., 1
Perspektiverende stof:
Uddrag af: Sven Delblanc. Ifigenia i Aulis, s. 60-62. 1990. Oversat fra svensk af Annelise Faiberg. Udgivet med nabolandslitteraturstøtte fra nordisk ministerråd.
Supplerende stof:
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/oldtidskundskab.htm
https://portal.restudy.dk/video/gr%C3%A6sk-tragedie-og-komedie-youtube/id/1043
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030145",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030145",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030145"
}