Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jacob Heiring Sørensen
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Humor and comedy
Kernetekster:
"The Difference Between American and British Humour" - Ricki Gervais (2011)
"The Penis" - Hanif Kureishi (1999)
"No Death Penalty, No Easter Bunny" - Colin Cohen (2003)
"Death by Scrabble" - Charlie Fish
Supplerende tekster:
"The Philosophy of Humor" og "Humourous devices" fra bogen "Serious Business" - Jesper Kaalund (2011)
Diverse klips fra Kevin Heart, Louis C.K., The Office som eksempler på forskellige humoritiske virkemidler.
Særlige fokuspunkter:
Kompetencer, læreplanens mål, progression
Målet har været at få en viden om, og en forståelse for, en genre der tager livtag med alvorlige emner, men med en tilgang der er skæv og overraskende. Det analytiske fokus har været på hovedformerne: Superiority – Relief - Incongruity, herunder har der været
inddraget andre teorier som: ironi, satire, pastiche, exaggeration, paradox, parody, puns.
Satire som kritik, der arbejder med tabu belagte emner, som døden og livets meningsløshed.
Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning
arbejdsformer/projektarbejdsform/anvendelse af fagprogrammer www.minlaering.dk /skriftligt arbejde/ gruppe præsentationer og individuelle præsentationer
Omgfang: Ca. 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Violence
This section focuses on violence in many varieties. What makes people commit violent acts? Can we best understand violence as a person-to-person conflict or are other aspects involved? What are the consequences of violence?
Kernetekster:
"Rendezvous" - Daniel Ransom. (1985)
"Lord of the Flies", kapitel 4 og 11 - William Golding. (1954)
"American Psycho", kapitel "Tuesday" - Bret Easton Ellis. (1991)
"This is America" - Childish Gambino. (2018) sang
"A Bump in the Night" - Criminal. (2017) podcast
https://thisiscriminal.com/episode-71-a-bump-in-the-night-7-21-2017/
"Kill Bill", scenen "O-Ren Ishii" - Quentin Tarantino. (2003)
"Prisoners" - Denis Villeneuve. (2013) Film
Supplerende tekster:
"What Tarantino teaches us about violence" - A Matter of Film. (2019) Youtube https://www.youtube.com/watch?v=VamCxXFpvnk&t=76s&ab_channel=AMatterofFilm
"SAS Commando : On Training to Kill" - Vice, Violent Times. (2019) Dokumentar
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Apologies (rhetorical course)
Et forløb om undskyldningsretorik med udgangspunkt i kap. 4 i Brøndsteds og Larsens 'Narrating Truth'. Fokus på begreberne inden for apologies og apologia.
Eleverne introduceres til forskellige forsvarsstrategier og deres respektive fordele og ulemper. Derefter arbejder de med forskellige undskyldninger leveret af kendte personligheder, herunder Kevin Spacey, Will Smith og Bill Clinton.
Som skriftlig opgave udarbejder eleverne undervejs en undskyldning, som de kan bruge til deres lærer i fag x, når de kommer til at aflevere en opgave for sent.
Materiale (Kernestof)
Brøndsted og Larsen, "Narrating Truth", AltiOrd 2021; ss. 103-112, 121-123, 125
Will Smith, "Apology to Chris Rock", 2022 (via Youtube, uploadet på modul)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://tinderkit.com/
-
You'll have 20 minutes to record your essay at the beginning of our class. If your framework isn't done, it is your homework. Please assign each group member homework.
-
image.png
-
I hope you all had a rejuvenating winter break and are ready to embark on an insightful journey into our new course on apologies! As we delve into this essential aspect of communication,
-
Homework: Look up the man Kevin Spacey and investigate, why he became a canceled person in Hollywood. You can use chatbot, google, or whatever floats your boat.
-
Homework. Bring with you your apology. Think of the three steps in writing a good apology. Rewatch the video, if you forgot it.
-
Defense strategies - overview.docx
-
Bill Clinton apology
-
REMARKS BY THE PRESIDENT.pdf
-
Homework: Finish the last page on "verber". It's in the collection of papers you received in class called "Verber I.
-
•Find your log documents •Write 7 minutes of notes on the most important things you picked up from the work on Clinton’s formal apology to the Tuskeegee Experiment victims. Afterwards I will ask a couple of you to read aloud what you wrote. •Some thi
-
https://www.canva.com/create/wanted-posters/
-
Kill the Indian in him, save the man.docx
-
Podcast
-
_A Short Guide to Analysis of Nonfiction (4) (1).pdf
-
Remarks by Prime Minister Justin Trudeau to apologize on behalf of the Government of Canada to former students of the Newfoundland and Labrador residential schools.docx
-
Title_ Unraveling the Threads of History_ Exploring Canada%27s Colonial Past and the Legacy of Residential Schools.docx
-
Have your outlines ready at the begining of class. I'll book rooms for you to record. We'll spend the rest of the class working on a grammatical task.
-
Upload your podcast here
-
No homework
-
Cool cats ‘n kittens,
-
Google to fix AI picture bot after %27woke%27 criticism.pdf
-
Homework: Look up the term "conspiracy theory". Find a theory, get an understanding of it's content, and be ready to present it to a classmate. Consider what makes the theory appealing to some people.
-
QAnon
-
America Lives
-
Homework: Read a children's story aloud, and read it slower than you would usually do. Make it sound interesting/catching - you need to imagine that you're telling a class of 4-year-olds a story. Act it out as much as you can. Record it, listen to it
-
Instructions:
-
Homework: Have your speeches ready at the beginning of class. If you didn't manage to complete your speech in class, it is your homework. Presentation in class is mandatory. You'll have 10 minutes to practice your speech at the beginning of class, be
-
stx223-ENG-B-09122022 (3).zip
-
Lecture Plan: Understanding Deepfakes and Their Consequences
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Writing an introduction and conclusion
|
04-02-2024
|
Midrvejsopgave
|
10-03-2024
|
3 paragraph essay
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
American Politics 2024 (Eksamen)
A look into American politics and the 2024 elections. Focus on the political system, American beliefs, and the major issues in the 2024 elections. The course includes chapters from Mette Holm's Being American, 2nd edition.
All material should be available on Lectio.
Kernetekster:
How Donald Trump’s language works for him - Barton Swaim (article)
Kristen Welker Interview with Donald Trump for Meet the Press (interview)
Kamella Harris accepts the Democratic Party's nomination (speech)
Civil War - Alex Garland (film)
Supplerende tekster:
Highlights from the Vance-Walz vice presidential debate (youtube)
Republicans & Democrats: Comparing & Contrasting US Political Parties (youtube)
How is power divided in the United States government? - Belinda Stutzman (youtube)
Kamala Harris is "Just Normal" - Narrated By Jason Bateman | The Daily Show (youtube)
A Brief History of the NRA - The Wall Street Journal (youtube)
The Electoral College
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spectator (Eksamen)
Forløbsbeskrivelse:
I forløbet skal eleverne arbejde med temaet ”spectator”. Med udgangspunkt i emnet, arbejdes der med forskellige præsentationer af konformitet, voyeurisme og flokmentalitet i både fiktion og nonfiktion. Teksterne er indsamlet fra noveller og artikler af nyere og ældre dato. Igennem forløbet lærer eleverne at genkende og bruge analytiske begreber i deres arbejde med forskellige tekstertyper, samt at kunne adskille fiktion og nonfiktion. I kommunikative og tekstnære opgaver trænes elevernes grammatiske forståelse og ordforråd. Mundtlig tekstanalyse og fortolkning vil være i fokus, så eleverne er trænet i den mundtlige eksamen.
Formål:
Målene (som eleverne er blevet præsenteret for):
• Kendskab til konformitet, voyeurisme og flokmentalitet.
• Træning af mundtlige og skriftlige sprogfærdigheder.
• Ordforrådstræning og træning af kommunikative kompetencer.
• Evne til at forstå teksters indhold i et større perspektiv ift. tema.
• Forståelse af kendetegn i nonfiktion og fiktion.
• Træning af analytiske begreber.
Indhold:
• Engelsksprogede tekster fra 1939 og frem med supplerende materiale der er under 10 år gammelt.
• Multimodale tekster og litterære tekster for at give en alsidig og flerstrenget præsentation af tema.
Kernetekster:
"Why Do People Feel Morbid Curiosity?" - Rakshit, Devrupa. (2020)
"Exploring Psychology“ - David Myers. (2008)
"Neighbor" - Raymond Carver. (1971)
"Is Abu Ghraib the military version of reality tv" - Mick Hume Columnist (2004)
"The Lottery” - Shirley Jackson. (1948)
"White Bear“ – fra Black Mirror sæson 2, episode 2. (2013)
Supplerende Materiale:
Letter from Ron Ridenhour. (1969)
“Why Are We Morbidly Curious?” – VSauce Youtube
“The My Lai Massacre” – History Youtube
“The Lottery by Shirley Jackson | Summary & Analysis” – Course Hero Youtube
"The psychology of evil" TED-talk - Philip Zimbardo (2008)
Omfang: Ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dystopian Fiction (Eksamen)
I dette forløb (Dystopia and graphic novels) introduceres eleverne til både klassisk og moderne dystopisk fiktion samt graphic novels mediet. Eleverne arbejder således både med tekstanalyse, specifikt i forhold til miljø, den dystopiske protagonist, og tema/budskab, men også forholdet mellem det skrevne ord og billedsiden. Formålet er at styrke elevernes tekstforståelse og analyseniveau ved at lade billederne hjælpe og tilføje en ekstra dimension til tekstanalysen.
Der evalueres løbende og mundtligt ved forløbets afslutning, samt ved en skriftlig aflevering.
Kernestof:
"Fahrenheit 451" - Bradbury, Ray. (Graphic novel udgaven). del 1-2. http://www.tor.com/series/fahrenheit-451/
Kirkman, Robert og Moore, Tony. The Walking Dead Volume 1: Days Gone By. (2004)
"Harrison Bergeron" - Kurt Vonnegut (1961)
"The Handmaid’s Tale", kapitel 1 og 2 - Margaret Atwood (1985)
"Blade Runner 2049" - Denis Villeneuve (2017) Film
Supplerende stof
Love, Death and Robots, Episode "Pop Squad"
Dystopias: Definition and Characteristics
Lærerproduceret powerpoint om graphic novel terminologi.
Omgang: Ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlighedsdag
|
23-01-2025
|
2z En skr. prøve
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dead Poets Society
I dette forløb arbejder eleverne med romanen Dead Poets Society af N.H. Kleinbaum som kernetekst. Romanen danner udgangspunkt for en tematisk undersøgelse af ungdom, identitet og det personlige opgør med samfundets og familiens forventninger. Gennem arbejdet med romanens karakterer og deres udvikling, fokuseres der på temaer som selvstændig tænkning, konformitet, mod, frihed og eksistentielle valg.
Eleverne undersøger, hvordan romanen skildrer unge menneskers kamp for at finde deres egen stemme i en verden, der ofte kræver tilpasning frem for individualitet. I den forbindelse diskuterer eleverne spørgsmål om autoritet, dannelse og livsvalg – og hvordan disse spørgsmål er relevante både i romanens kontekst og i dag.
Forløbet suppleres af et udvalg af fiktionstekster, artikler og kortfilm, der perspektiverer og uddyber romanens tematikker. Det inkluderer både ældre og nyere materiale, som fra forskellige vinkler sætter fokus på identitetsdannelse, samfundsstrukturer og eksistentielle valg. Gennem arbejdet med det samlede materiale lærer eleverne at analysere og fortolke forskellige teksttyper ved hjælp af relevante engelsksproglige analysebegreber.
Der arbejdes med en kommunikativ og tekstnær tilgang, som styrker elevernes ordforråd, grammatisk forståelse og evne til at formidle og diskutere tekstmateriale. Forløbet sigter mod at klæde eleverne fagligt og mundtligt på til den skriftlige og mundtlige eksamen.
Kernetekst:
Dead Poets Society – N.H. Kleinbaum (1989)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ønske om karaktersamtale
-
Evaluering
-
Dear class,
-
Working with Blade Runner 2049.docx
-
Husk at skrive jer i dokumentet til karaktersamtaler. Der vil være mulighed for skriftlig feedback til samtalen.
-
1. "Carpe Diem" – What Does It Mean?
-
Poem presentation. Use AI to find your inner voice and a poem representing your character. Read the poem, know it by heart, and understand its content. Prepare yourself to do a reading of your poem. Practice your intonation, breaks, and voice. This i
-
Firesmoke.pdf Task 1: Exploring Themes
-
Homework: Read until chapter 6 in Dead Poets Society.
-
Read until chapter 3 in Dead Poets Society
-
1. Warm-Up: Seizing the Moment (10 min)
-
Homework: Read until chapter 11 in Dead Poets Society
-
📘 Student Task: Exploring Individuality and Conflict in Chapters 11–12
-
Link til kongruens
-
Student Task: Exploring Individuality and Conflict in Chapters 11–12
-
📌 Project Overview: Create a 5–10 minute podcast episode that explores a key theme, character, or moment in Dead Poets Society. Your goal is to bring the story to life through thoughtful discussion, analysis, and creativity—just like the Dead Poets
-
Link til upload af podcast
-
Homework: make sure you have finished the novel Dead Poets Society. We will create a podcast reviewing and talking about the novel.
-
Homework: Make sure your group has uploaded your podcast to the folder in your last class.
-
Homework:
-
Faglige termer til American politics 2025.docx
-
How Trump engages his audience
-
Neighbors-Carver.pdf
-
Practice your knowledge of Faglige termer til Spectators.docx
-
Dystopia Definition and Characteristics (2) (8).pdf
-
Homework: Kig på nedestående regler for kommasætning på engelsk. Vi skal have finpudset jeres tegnsætning, for mange af jer har svært ved komma. Herefter skal du sætte komma i følgende 10 sætninger og forklare mig, hvilken regel, som du har brugt.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030252",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030252",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030252"
}