Z - Helsingør Gymnasium 1
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Helsingør Gymnasium 1
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Fr/csvy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Helsingør Gymnasium 1
Fag og niveau
Fransk B
Lærer(e)
Anne Sofie Riising Dethlefsen
Hold
2023 Fr/csvy (
1csvy Fr
,
2csvy Fr
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb: La jeunesse
Titel 2
La Francophonie
Titel 3
Les contes - EKSAMEN
Titel 4
Les SDF
Titel 5
Entre deux cultures - EKSAMEN
Titel 6
L'amour difficile - EKSAMEN + filmfestival
Titel 7
La France périphérique - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb: La jeunesse
Grundforløb i Frankrig:
I grundforløbet har fokus været på at sammenligne unge i Frankrig og Danmark med henblik på temaerne: Vie privée - vie scolaire, les fêtes et l'alcool, la bonne vie.
Eleverne sluttede forløbet af med en kreativ opgave, hvor de skulle formidle forskellene mellem Danmark og Frankrig ud fra en af tekserne på en kreativ måde (video, sang, rap, plache, digt)
Kernestof:
Tekster fra Dyrk Sproget
- Vie scolaire, vie privée
- Les fêtes et l'alcool
- La bonne vie
Grammatik: Artikler og substantiver, verber i nutid, bøjning og placering af adjektiver
Fokus: Tekstforståelse, ordforråd, skrive sætninger, lytte, tale
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
La Francophonie
I dette forløb har vi arbejdet med la francophonie. Vi har arbejdet med, hvad la francophonie er, og vi har undersøgt, hvorfor forskellige lande taler fransk. Derudover har eleverne lavet et projektarbejde, hvor de har skullet lave en video om et selvvalgt frankofont land.
Grammatisk fokus: Artikler og præpositioner foran geografiske navne
Kernestof:
"La francophonie", Entrées
Supplerende stof:
La langue francaise dans le monde:
http://vod.tv5monde.com/enseigner/FRI/OIF-LangueFrancaiseStats-Video_BR4.mp4
Les aventures francophones avec Lupin: https://view.genial.ly/603ffca2d341170d275cfefb/interactive-content-les-aventures-francophones-aveclupin
Indhold
Kernestof:
Dagens sang
Parler d'une chanson
Speed interviews.docx
Salut! Jeg glæder mig til at møde jer! Der er ingen lektie til i dag.
Parler en francais
Screening i fransk: Ordklasser, artikler, adjektiver, nutid og lytte- og læseøvelser og ordforråd. Husk høretelefoner og computer
la francophonie.pdf
fransktalende lande.docx
La Francophonie en Europe adjektivøvelse.docx
Exercise la francophonie.docx
Ingen lektie. Vi begynder på vores første forløb om 'La Francophonie'.
Artikler og præpositioner foran geografiske navne.docx
Lav en personlig målsætning for dette år.docx
Minlæring
Dagens sang: Ludvig. Ingen lektie: Medbring Voila bogen. Vi arbejder videre med la francophonie, og så snakker vi om jeres screening + målsætninger i fransk.
Dokumenter til dagens sang
Les aventures francophones #avecLupin
Dagens sang: Anna og Anemone. Hvis I ikke blev færdige med præpositionsøvelsen er det lektie til i dag. Vi arbejder videre med la francophonie. Medbring høretelefoner. Dem der ikke var der i timen sidste gang skal udfylde arket om målsætninger.
Dagens sang: Lucas og Gabriel. Ingen lektie.
Les pays francophones
Dagens sang: Sophia
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg laver filmfestival for sprog. I skal lave jeres frankofonifilm. I har dette og næste modul til at lave den færdig.
Clara eller Karl kommer og tager fravær. I skal arbejde selv med jeres francophonie film, da jeg er i Paris med 3g fransk A holdet. I har dette modul til at lave filmen færdig. I skal aflevere filmen i mappen på drev. Jeg håber I alle fik arbejdet go
Her skal jeres film afleveres i dag efter modulet
Clara eller Karl kommer og tager fravær. I skal i dag lave grammatik på min læring. Se vedhæftede link. Jeg har sat opgaven til at være 70 minutter, så I også kan tage en pause undervejs.
Salut tout monde
Bonne année. Vi ser jeres francophoniefilm. Lektie: Hav set jeres egen film hjemmefra inden, så I kan fortælle om jeres hovedpointer og huske, hvad I har sagt.
Les films francophones
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Les contes - EKSAMEN
I dette forløb har vi arbejdet med eventyr. Vi har arbejdet med diverse eventyr (klassiske og myter) både franske og frankofone med fokus på samtale om genren, personerne og de typiske eventyrtræk. Desuden brug af modeller på eventyrene (Aktantmodellen og Hjemme ude hjemme). Eleverne har også skrevet deres egne eventyr.
Kernestof:
"Bouledeneige". I Par écrit: Dalgreen et al. 2008
"Le Petit Chaperon Rouge", Charles Perrault, I: Il était une fois +
https://www.podcastfrancaisfacile.com/podcast/le-petit-chaperon-rouge.html
"Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas?", Entrées
"L’hyène et l’aveugle":
https://enseigner.tv5monde.com/fiches-pedagogiques-fle/lhyene-et-laveugle
'Définition du genre' + 'Analyser un conte', I: Les contes, systime
Supplerende stof:
Billedbeskrivelse af Rødhætte og Fallen Princesses udgave af Rødhøtte
Badoit: https://www.ina.fr/video/PUB2393649115
Chanels N.5
https://www.youtube.com/watch?v=-0XVX-AHUbg
Banque populaire: https://youtu.be/Az2CEn40OwY
Grammatisk fokus: Datid (imparfait og passé composé, introduktion til passé simple)
Eleverne har brugt
ordbogen.com
og quizlet.
Indhold
Kernestof:
Les contes – définition du genre et analyser un conte.docx (bruges i timen)
Contes - les traits typiques.doc (bruges i timen)
Quizlet
Dagens sang
Ingen lektie. Vi går i gang med et nyt forløb om eventyr - les contes
Passé composé med être.docx
Minlæring
Læs s. 39-42 i Voila. Husk at medbringe bogen i timen. Øv jer også på eventyrordene i quizletten.
Quizlet les contes
Bouldeneige.pdf (ikke lektie, bruges i timen)
Lektie: Lav grammatikøvelserne færdige på min læring om passé composé, hvis I ikke blev færdige. Dagens sang: Olivia
Datider på fransk.docx (bruges i timen)
Imparfait øvelser
Lektie: Læs om imparfait på 'Min læring' - se under lektier på min læring. Medbring Voila bogen til timen. Dagens sang: Emma M
Minlæring Dannelse af imparfait
Hvilken datid øvelser.pdf (bruges i timen)
Ingen lektie, men husk Voila bogen. Dagens sang: Uma
Le petit chaperon rouge, il était une fois.pdf
Le petit chaperon rouge.docx
Datider på fransk.docx
Ingen lektie. Vi arbejder med "Le petit chaperon rouge". Dagens sang: Freja
La clé billedbeskrivelse.pdf
L'image le petit chaperon rouge.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med 'Le petit chaperon rouge'. Dagens sang: Freya og Emilie
quizlet
Prøve i fransk: Øv jer på forskellen på imparfait og passé composé, bøjning af verber i passé composé med regelmæssige verber, bøjning af verber i nutid (regelmæssig + de uregelmæssige verber (faire, aller, être og avoir), bøjning af adjektiver, bill
Dagens sang: Julie. Ingen lektie. Dem der ikke var der til prøven sidste gang, skal lave den i modulet.
Un film publicitaire csv.docx
Vocabulaire - l'hyène et l'aveugle.docx (bruges i timen)
contemoi-hyeneetaveugle-transcription.doc (bruges i timen)
Un conte africain.docx (bruges i timen)
J'espère que vous avez eu de bonnes vacances. Lektie: Øv jer på ordene i quizletten. Dagens sang: Lilly og Alma
I skal begynde at skrive på jeres eget eventyr i dag. Tænk over en mulig handling/ideer. Dagens sang: Maria
Dagens sang: Emma og Smilla
Lektie: Læs det vedhæftede eventyr: "Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas". Prøv så godt I kan at forstå eventyret.
Pourquoi les roussettes dorment la tête en bas.pdf
Dagens sang: Mikkel og Villads
Lektie: I skal være klar til at kunne fortælle om eventyret ud fra jeres billede og have svaret på spørgsmål 2, 4 og 5, hvis I ikke blev færdige i timen. Hvis man ikke var der til modulet i onsdags, er det vigtigste, at man får læst teksten og har sv
Ingen lektie. I skal skrive videre på jeres eventyr
Lektie: Øv jer på eventyrordene i quizletten + medbring Voila bogen. Dagens sang: Ditte
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Udtaleøvelse: le petit chaperon rouge
23-01-2024
Prøve i fransk 1
05-02-2024
Skriv dit eget eventyr
04-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les SDF
Forløbet har fokus på de hjemløse i Frankrig - Les SDF. Fokus har været på at opnå viden om franske samfundsforhold med fokus på de marginaliserede i form af Les SDF, at kende og anvende
relevant ordforråd indenfor emnet og at kunne kommunikere om emnet på fransk.
Vi har fokus på at søge information om problemets omfang og de hjemløses forhold i Frankrig, læse beretninger fra hjemløse og set, hvordan de hjemløses forhold er skildret i film og sange.
Grammatik: Possessive pronominer, nægtelser og delingsartikler
Kernestof:
Film: "Les Amants du Pont Neuf" (Leos Carax, 1991)
"Les restos du coeur", Carte Blanche
Les SDF,
franskportalen.dk
Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris: https://www.lemonde.fr/societe/article/2012/10/26/une-journee-dans-la-vie-d-eric-sdf-a-paris_1781513_3224.html?fbclid=IwAR19cjT-vllhhorF-fWppO4wVEjRcSE30F4cxkdMLrXbHvm8czKuro3UQJA
Souf: Sans abris
Supplerende stof:
Sang om restos du coeur:
https://www.youtube.com/watch?v=xnp-wM9kzM8
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde selv i dette modul, da jeg er på kursus. I skal lave den vedhæftede opgave og aflevere jeres svar på elevfeedback, når modulet er slut.
C'est quoi être SDF arbejd selv.docx
restos du coeur.pdf (ikke lektie, bruges i timen)
C'est quoi les restos du cœur ? (EP. 684) - 1 jour, 1 question
Lektie: Skriv tre sætninger om ting I kan lide, hvor I bruger possessive pronominer. Eksempelvis: j'aime ma famille, mon livre et mes amis. Læg sætningerne på elevfeedback. Dagens sang: Veronika
Les restos du coeur chanson + exercises.docx
Ingen lektie. Vi arbejder med en sang om les restos du coeur. Husk Voilà bogen. Dagens sang: Emilie G
Genitiv og delingsartikel opgaver.docx
Lektie: Læs s. 11-13 i Voilà om delingsartiklen. Husk også bogen til modulet. Dagens sang: Freya og Emilie
13 à tables.pdf Hvis man vil prøve at læse en novelle på fransk fra "les restos du coeur" bogen, så er den her.
Souf Sans-Abris opgaver.docx
Lektie: Medbring Voilà bogen. Dagens sang: Lucas og Gabriel
Description d%27image sdf.docx
Lektie: Øv jer på ordene i quizletten til billedbeskrivelse. Dagens sang: Emma og Smilla
Quizlet
I skal se filmen "Les Amants du Pont Neuf". Clara eller Karl fører fravær og sætter filmen på. OBS: Mens I ser filmen, skal I fokusere på de to hovedpersoner Michèle og Alex, og så skal I fokusere på, hvordan livet som hjemløs bliver vist.
Les amants du Pont neuf sætninger 2..docx
Les amants du Pont neuf sætninger 1..docx
Ingen lektie. Vi ser filmen færdig og begynder at arbejde med filmen. Dagens sang: Villads og Mikkel
Postløb les amants du pont neuf.docx
Ingen lektie. Vi arbejder videre med filmen. Dagens sang: Silje + Veronika
Questions Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris 1csv.docx
Une journée dans la vie d'Eric, SDF à Paris 1csv.docx
Ingen lektie. Dagens sang: Sidsel + Silje og Veronika
Lektie: I skal være klar til at kunne præsentere spørgsmålene, som I arbejdede med sidste gang. Alle skal have lavet spørgsmålene. Hvis I ikke var der sidste gang, skal I stadig have forberedt jer til i dag. Dagens sang: Anna + Anemone
Prøve i fransk uden hjælpemidler. Husk blyant/kuglepen. Prøven består af en grammatikdel med grammatik, I har lært siden sidste prøve (nægtelser, delingsartikel, possessive pronominer) + verber i nutid (både regelmæssige og de uregelmæssige verber fa
Dagens sang: Amy + Emma Josephine og Anemone + Anna
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fortæl om din påskeferie
24-04-2024
Prøve i fransk 2
13-05-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Entre deux cultures - EKSAMEN
Forløbets formål er at blive bevidst og kunne snakke om situationen i Frankrig ift. at leve mellem to kulturer med fokus på immigration og migration. Vi har fokus på kulturmødet, og problemer, som dette møde kan medføre. Her er der særligt fokus på at være ung i en forstad, hvor vi har set filmen La Haine. Derudover har vi arbejdet med ungdomssprog med fokus på verlan og argot.
Temaer i fokus i forløbet:
La France multiculturelle
Les jeunes vs. la police
Les banlieues vs. la ville
Les préjugés
L’immigration
Double culture
Choc culturel
Grammatiske fokuspunkter: Aspekt (imparfait/passé composé) og personlige pronominer
(akkusativ og dativ)
Kernestof:
La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995)
“Vivre avec sa double culture” artikel fra "Chez nous"
"Le voile du silence" (emission de radio avec Djura, fra bogen Obsession)
La France - une mosaique multicolore
Supplerende stof:
"Frankrig – modsætningerns land" (Det multikulturelle Frankrig + De usynlige unge i Udkantsfrankrig), Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jørgensen
Argot og verlan:
https://www.youtube.com/watch?v=m75CK3O9FCU
Quizlet med gloser
Arbejdsformer:
Læse og forstå tekst
Billedbeskrivelse
Analyse af film
Videointerview med Saïd
I undervisningen har eleverne brugt
ordbogen.com
og
quizlet.com
Indhold
Kernestof:
Bonjour. J’espère que vous avez eu de bonnes vacances. Vi starter ud med at snakke om jeres sommerferie og repetere lidt passé composé og imparfait. Lektie: vælg tre billeder ud fra din sommerferie. Vi skal bruge dem i timen. Jeg glæder mig til at se
La France - une mosaïque multicolore exercise.docx (bruges i timen)
Une_mosa_que_multicolore_0001.pdf (bruges i timen)
Voting
Quizlet
Ingen lektie. Vi begynder på et nyt emne: "Entre deux cultures"
Dagens sang
Skærmbillede 2024-08-20 143700.png
Suite à la mort de Nahel, des violences un peu partout en France
Deadline udsendelse 03.07.23.
Lektie: Læs teksterne: "Det multikulturelle Frankrig" + "De usynlige unge i Udkantsfrankrig", som er vedhæftet som pdf. Hav fokus på samfundsforholdene i Frankrig mere end de samfundsfaglige begreber. Skriv tre sætninger til teksten på fransk.
Det multikulturelle Frankrig.pdf
De usynlige unge i Udkantsfrankrig.pdf
Phrases clés
Vivre avec sa double culture.pdf.pdf
C'est quoi, une banlieue ?
Lektie: Øv jer på quizletten til entre deux cultures. Dagens sang:Emilie P og Emma M
Billeder les banlieues 2.pptx
Billeder les banlieues 1.pptx
Billeder la France multiculturelle 2.pptx
Billeder la France multiculturelle 1.pptx
Lektie: Øv jer på billedbeskrivelsesordene i quizletten.
Opgaver til verlan.docx
Argot francais.pdf
Lektie: Læs den første side i pdf dokumentet "La Haine - le texte" (s. 35) om instruktøren til filmen "La Haine" Mathieu Kassovitz + svar på spørgsmålene til teksten (også vedhæftet). Dagens sang: Smilla
Questions Le petit texte sur Mathieu Kassovitz.docx (skal besvares derhjemme)
La Haine - le texte OCR.pdf - den første side
Mikkel kommer og sætter filmen på og fører fravær.
Exprimer son opinion La Haine.docx
Vi ser filmen færdig og arbejder videre med La Haine. Dagens sang: Uma
Kig på listen over hvordan man laver et resumé/fortæller om en film. Vi skal lave snakkeøvelser i dag. Dagens sang: LucasHvis man ikke har været der til at se filmen, har jeg vedhæftet et link, hvor man kan se den.
Resumé gambitter (6).docx
La Haine
La Haine Jeu de rôle 2csv.docx
I skal arbejde selv i dette modul. I skal arbejde med den vedhæftede opgave, som jeg gennemgik i sidste modul.
Vi mødes i klassen, inden I får tid til at lave jeres video færdig.
Mappe film
Personlige pronominer.pdf
Dagens sang: Ditte og Freya. Her er mappen, hvor I skal lægge jeres film. Den skal være klar i mappen, inden modulet.
Mappen film
Pronoms personnels - La haine.docx
Personlige pronominer oversættelse sammen
Dagens sang: Ditte og Freya
Djur Djura - Identité
Velkommen tilbage fra studietur!Lektie: Læs s. 215 (dansk intro) + s. 218 og 219 i "Le voile dusilence" (vedhæftet). Hvis teksten er for svær, så havfokus på afsnittene, hvor der står "Speaker". (info tillæsning: i teksten bliver der nævnt et attenta
Le voile du silence OCR.pdf
Le voile du silence questions (2).docx (laves i timen, men kan bruges som hjælp til fokus, mens I læser)
Le voile du silence - grammaire..docx (laves i timen)
Lektie: Læs afsnittet "Speaker" på s. 220-221 i "Le voile du silence" og svar på spørgsmålene i det vedhæftede dokument. Læg jeres svar ind i jeres mappe på drev. Medbring Voila bogen.
Le voile du silence.pdf
Le voile du silence questions (2).docx
Grammatik
Lektie: Læs teksten hjemmefra. Prøve i fransk uden hjælpemidler! Medbring blyant/kuglepen. Øv jer på bøjning af verber i nutid, adjektiver, possessive og personlige pronominer samt billedbeskrivelsesord.
Ma famille accueille un réfugié.docx
Entre deux cultures oversigt over tekster
Lektie: Skriv tre sætninger, som handler om forløbet Entre deux cultures. I kan få hjælp af ordene fra quizletten og inddrage dem. OBS: I skal skrive jeres sætninger ind i det vedhæftede dokument. Silje og Emma S skal lave prøve. Vi mødes i lokale 2.
Entre deux cultures sætninger
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
L'amour difficile - EKSAMEN + filmfestival
Forløbet har fokus kærligheden - især den svære eller ulykkelige af slagsen. Her har fokus været at se på den svære kærlighed ud fra forskellige vinkler: homoseksualitet ift. loven "Mariage pour tous", kærlighedssange, kærligheden mellem forskellige kulturer, accept af ægteskab indenfor familien og tvangsægteskab. Vi har fokus på at få et ordforråd til at tale om kærlighed og forhold.
Kernestof:
Quai de Seine - court métrage de "Paris je t’aime".
"Mariage pour tous" fra "Le changement, c'est maintenant", I Le changement c'est maintenant, Connie Pedersen, Gyldendal, 2015
Film: "Qu'est-ce qu'on a fait au Bon Dieu?" (Philippe de Chauveron, 2014)
"C'est quoi le mariage forcé?" fra La colère
Supplerende stof:
Jacques Brel: “Ne me quitte pas”
https://www.youtube.com/watch?v=0k63grkip5I
Arbejdsformer:
Produktion af podcast - Sara et le monopole - fokus på at løse kærlighedsproblemerne, vi har arbejdet med.
Samtaler i mindre grupper med læreren ud fra tekster
Pararbejde med arbejdsspørgsmål
Quizlet
Billedbeskrivelse
Grammatisk fokus: Futur og relativpronominer
I undervisningen har eleverne brugt
ordbogen.com
og
quizlet.com
Undervejs i forløbet: FILMFESTIVAL
Skolen holder filmfestival for alle 2.g sproghold fransk, tysk, spansk. Eleverne skal i grupper producere en film, som skal tage udgangspunkt i en tekst (udvidet tekstbegreb) fra undervisningen. Der produceres manuskript, og alle elever skal deltage med replikker i filmen. Til filmfestivalen skulle eleverne skrive en filmanmeldelse til en af filmene.
Indhold
Kernestof:
Quai de Seine opgaver.docx (ikke lektie, bruges i timen)
QUAI DE SEINE - PARIS JE T'AIME ENGLISH SUBTITLE
Quai de Seine questions.docx (ikke lektie, bruges i timen)
Qaui de Seine opgaver 2.docx (ikke lektie, bruges i timen)
Ingen lektie. Vi starter et nyt forløb op: l'amour difficile. Vi arbejder med kortfilmen "Quai de Seine".Dagens sang: Gabriel
Quai de Seine - Dobbeltsætninger elev 1.docx (ikke lektie, bruges i timen)
Quai de Seine Dobbeltsætninger elev 2.docx (ikke lektie, bruges i timen)
quais de seine billede 1.docx
quais de seine billede 2.docx
Lektie: Kig på quizletten med spørgsmål og svar til kortfilmen "Quai de Seine", som vi arbejder videre med i dag. Dagens sang: Anna og Anemone
Questions pour Mariage pour tous.docx (bruges i timen)
Mots-clés Mariage pour tous.docx (bruges i timen)
Lektie: Læs den danske introduktionstekst til teksten: Mariage pour tous (Ægteskab for alle) - s. 45-47 (de første tre sider).Dagens sang: Alma og Lilly + Anemone
Mariage pour tous - le changement c est maintenant.pdf
Mariage pour tous - le changement c est maintenant OCR.pdf
Mariage pour tous questions - les trois textes.docx (bruges i timen)
Øv jer på ordene i quizletten. Dagens sang: Villads og Mikkel
Quizlet
Mariage pour tous questions - les trois textes.docx
C-klassen. Ingen lektie. I skal arbejde med det, som de andre arbejdede med sidste gang.
I skal være klar til at fortælle om de tre tekster ud fra spørgsmålene. Vi deler klassen op i to. Vi starter sammen i lokale 5.
mariage de force.pdf (bruges i timen)
Lektie: Orienter jer i studieplanen og se, hvad vi har lavet i 1g og 2g. I skal høre om fransk A, arbejde med "Mariage forcé" og så begynder vi på filmfestivalen for sprog.
Elevplan_ HG's filmfestival for sprog (1).pdf
Grupper:
Lektie: I skal have genbesøgt den tekst/film/sang I vil arbejde med og have tænkt over ideer til jeres film, så I er klar til at skrive manuskript i dag.
I skal have skrevet jeres manuskript færdigt, så I er klar til at filme i dette modul, I behøver ikke at møde på skolen, hvis I vil filme et andet sted, men I skal skrive til mig, hvor I tager hen.
I skal arbejde selv i dette modul. I får modulet til at redigere. Husk der skal være danske undertekster. I kan også arbejde på jeres filmplakat.
I får første halvdel af modulet til at lave jeres film og filmplakat færdig. I anden halvdel af modulet ser vi filmene og stemmer om, hvilke to film, som går videre til filmfestivalen.
Her skal I lægge jeres film og plakater.
Filmfestival for sprog
Joyeux noël
Ingen lektier til i dag. Tag høretelefoner med.
Noël en France : découvrez l'essentiel en images !
Lektie: At kunne tallene fra 1-90, da vi skal spille banko.
Dørene åbner til Festsalen 12:05. Find jeres lærer og se, om I er på VIP-listen (fraværstjek) og få taget et billede på den røde løber, inden vi går i gang med at se de nominerede film.
Afstemning vinderfilm
Fiche de travail - Ne me quitte pas - Jaques Brel (1).docx
Dagens sang 2g
Bonne année! Lektie: Medbring Voilà i timen. Læs s. 33 og s. 35 i Voilà om futur proche og futur.
Jacques Brel - Ne me quitte pas
Que-qui-comme + Jacques Brel.doc (bruges i timen)
Lektie: Husk en bog til HG læser!
Prøve i fransk uden hjælpemidler - medbring blyant. Prøve i tekstforståelse, billedbeskrivelse og basal grammatik (adjektiver, possessive pronominer, artikler og bøjning af verber i nutid både regelmæssige verber og de uregelmæssige verber: avoir, êt
Vi skal se filmen "Bryllupskaos" - "Qu'est-qu'on a fait au Bon Dieu". Vi starter sharp 13:50, da filmen lige varer modulets længde. Intro til film: Det katolske overklassepar, Marie og Claude Verneuils, verdenssyn bliver udfordret da deres døtre gift
Qu_est-ce qu_on a fait au Bon Dieu opgaver.docx
Resumé gambitter.docx
Vi mødes i lokale 14 og ser de sidste 5 minutter af filmen. Derefter skal nogle arbejde med filmen, og dem som ikke var der til prøven, skal lave prøve. Hvis I ikke var der i sidste modul, skal I se filmen derhjemme. Den er på filmstriben og hedder "
Ingen lektie. Dagens sang: Anna
Elev 1 Description des images_ mariage pour tous.docx (Bruges i timen)
Elev 2 Description des images_ mariage pour tous.docx (Bruges i timen)
Mots-clés Mariage pour tous (2).docx
Husk bog til HG læser!! Lektie: Øv jer på billedbeskrivelsesordene i quizletten. Dagens sang: Ingeborg
L'amour difficile oversigt
Dagens sang: Sidsel. Lektie: Skriv tre sætninger på fransk om forløbet l'amour difficile. Læg dem i elevfeedback.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
La France périphérique - EKSAMEN
Vi har i dette forløb arbejdet med Udkantsfrankrig og problematikkerne mellem metropolen og udkantsfrankrig. Her har vi haft fokus på de gule veste, og hvorfor de har demonstreret.
Vi har også læst uddrag af romanen "En finir avec Eddy Belleguele" og "Les Invisibles de la République' med fokus på, hvordan det er bo og være ung i en by i la France périphérique.
Vi har også set filmen "Ouistreham", som også skildrer problematikkerne i la France périphérique.
Kernestof:
Les gilets jaunes introduction, I: Connie Pedersen,
www.franskportal.dk
En finir avec Eddy Belleguele, Édouard Louis (kap. 1)
Uddrag af 'Les invisibles de la République', Salomé Berlioux og Erkki Maillard
Film: Ouistreham
Supplerende stof:
Kapitler fra 'Den rystede republik', Aske Munck
Trois ans après la première manifestation, où en est le mouvement des Gilets jaunes ?,
https://www.youtube.com/watch?v=GQM-iXAJYWk
'Færdig med Eddy Belleguele anmeldelse:
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/faerdig-med-eddy-bellegueule-af-edouard-louis
Les Oulibées, Gauvain Sers
Arbejdsformer:
Analyse af tekster og film
Samtale om spørgsmål i mindre grupper
Snakkeøvelser om tekst
Billedbeskrivelse
Eleverne har brugt
ordbogen.com
+ quizlet
Indhold
Kernestof:
Quizlet - la France périphérique
Questions Aske Munck 3.docx
Dagens sang: Emilie P og Emma M. Lektie: Lektien er på dansk. I skal skimme/læse fra s. 79 (s. 6) i pdf'en afsnittet det perifere Frankrig (dvs. ikke de første sider), så I får en baggrundsviden.
Aske Munck Den rystede republik.pdf
L'image les gilets jaunes 1.docx
Introduction les gilets jaunes.docx
L'image les gilets jaunes 2.docx
Dagens sang: Emma S. Ingen lektie. Vi arbejder med De Gule Veste - Les Gilets Jaunes.
I skal arbejde selv, da jeg har SRO. I skal træne grammatik på min læring. Jeg har valgt forskellige øvelser. Der er sat 60 minutter af.
Minlæring
I skal arbejde selv, da jeg er til kollegial supervision. I skal arbejde med den vedhæftede opgave og aflevere den på elevfeedback.
Opgave til les gilets jaunes.docx
Le grand débat national.docx
Troisième anniversaire des Gilets jaunes mots clés.docx
Questions Les Invisibles de la République.docx
Les Invisibles de la République p. 9-11.pdf
Dagens sang: Silje + Emma S. Ingen lektie. Vi arbejder med teksten - les invisibles de la République.
La clé billedbeskrivelse.pdf
Billedbeskrivelse un deux trois.docx
Billeder til billedbeskrivelse.docx
Quizlet kulturelle aspekter
Billedbeskrivelse.docx
Lektie: I skal være klar med spørgsmålene, som I arbejdede med sidste gang. Øv jer i at kunne snakke om dem. Hvis I ikke var der stadig sidste gang, skal I stadig være klar til at snakke om teksten og have svaret på spørgsmålene.
kap1enfiniraveceddybellegueulemedgloser.pdf
Premier chapitre Eddy Bellegueule questions.docx
Læs den danske anmeldelse om bogen "En finir avec Eddy Bellegueule". Dagens sang: Amy og Veronika
Færdig med Eddy Bellegueule af Édouard Louis
Evaluering
Dagens sang: Villads og Mikkel. Hvis man ikke var der sidste gang, kan man prøve at kigge på siderne 13-16.
I skal være klar til at svare på spørgsmålene fra sidste gang. Hvis man ikke var der sidste gang, skal man prøve at lave spørgsmålene. Vi deler klassen op i to, så alle kan få snakket fransk. Dagens sang: Emilie G
Ingen lektie. Vi arbejder videre med En finir avec Eddy Bellegueule. Dagens sang: Emma og Silje
Skriveøvelse En finir avec Eddy Belleguelle.docx
Ingen lektie. Vi arbejder med en skriveøvelse. Dagens sang: Emma og Silje
I skal se filmen "Mellem to verdener", som er på Filmstriben. Anemone var sød at lægge computer til, så I kan se den sammen. Filmkælderen er desværre booket, så I skal sidde i lokale 02.Lidt om filmen: Juliette Binoche spiller den kendte forfatter Ma
Mellem to verdener
Hvis man ikke var der til modulet, er det lektie at se filmen. Den er på filmstriben og hedder "Mellem to verdener". Dagens sang: Emma og Silje. Vi ser de sidste 30 minutter færdig i klassen.
Ingen lektie. Vi arbejder med en sang, og så får vi besøg af amerikanske gæster, så vores undervisning bliver en blanding af dansk/engelsk/fransk.
Inspiration til fransk
Lektie: Besvar følgende spørgsmål derhjemme og vær klar til at fortælle om dem i timen:
La France périphérique
Feriegloser.pdf
Skriv tre sætninger ned om La France périphérique. Få gerne hjælp af ordene fra quizletten.
Sætninger La France périphérique
Ingen lektie. Vi snakker eksamen.
Les contes
Prøve i fransk uden hjælpemider. Øv jer på verbebøjning i nutid både regelmæssige og de uregelmæssige verber aller, faire, être og avoir, artikler, adjektiver, possessive pronominer.. Derudover skal I øve jer på billedbeskrivelsesord og ordforråd til
Eksamensmappe
Vi mødes i lokale 11.
Vi træner billedbeskrivelse.
Grundforløb Fransk 2023.docx
Vi laver en prøveeksamen.
Vi laver igen en prøveeksamen.
Vores sidste franskmodul :( Vi tager de sidste spørgsmål og så hygger vi med musikbanko.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030255", "T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030255", "H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030255" }