Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Hanne Eggert Strand
|
Hold
|
2023 Ma/t (1t Ma, 2t Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra GF: Lineær vækst, lineære funktioner
Lærebog: F. Clausen, G. Schomacker & J. Tolnø, ’Gyldendals Gymnasiematematik G / Grundforløbsbogen’, Gyldendal 2017:
Kapitel 1, Lineære modeller (s. 17-52, ca. 36 sider):
1.2 Lineære funktioner
1.3 Grafer for lineære funktioner
1.4 Skæringspunkt mellem to linjer
1.5 Skæring med akserne (med bevis)
1.6 Hældningskoefficient
1.7 Lineære tilvækster (med beviser)
1.8 To-punktsformlen (med bevis)
1.9 Lineære modeller: Fortolkning, opstilling og anvendelse
1.10 Koordinatsystemer
1.11 Proportionalitet
1.12 Lineær regression og residualplot
Kapitel 3, Algebra (s. 70-76, 78-82, ca. 12 sider):
3.1 Regningsarternes hierarki og parentesregler
3.2 Simpel reduktion
3.3 Brøkregler
3.5 Løsning af ligninger af første grad
Kapitel 4, Matematik på A-, B- og C-niveau (s. 84-86, ca. 3 sider):
4.1 Rebet om Jorden
Samlet omfang ca. 51 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fra GF: Deskriptiv statistik del 1
Ugrupperede observationer.
Deskriptorer: Middeltal (gennemsnit), hyppighed, pindediagram (prikdiagram, stolpediagram), frekvens, udvidet kvartilsæt, boksplot; og tilhørende Maplekommandoer.
Afsluttes med projektarbejde i grupper.
Materiale:
F. Clausen, G. Schomacker & J. Tolnø 'Gyldendals Gymnasiematematik B1', Systime 2018, s. 110-116 (pdf)
Omfang: ca. 7 sider.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1g: Funktioner, vækst
Kort repetition af lineær funktioner fra GF. De fire repræsentationsformer. Matematisk sprog - almindeligt sprog.
Eksponentiel vækst (med bevis for to-punkts-formlen, formlen for b og fordoblingskonstant), desuden konstanternes betydning for grafens forløb.
Potensregneregler (uden bevis)
Logaritmer (uden bevis for regnereglerne)
Potens-vækst (med bevis for to-punkts-formlen og formlen for b), desuden konstanternes betydning for grafens forløb.
Ligefrem- og omvendt proportionalitet.
Beskrivelse af grafen, monotoniforhold.
Stort fokus på brug af Maple.
Fællesfagligt forløb med samfundsfag (FF2): Metode i matematik, Modellering, Import af data til Maple
|
Indhold
|
Kernestof:
-
7.1 Resumé af Kapitel 1 - Grundforløbsbogen s. 138-139.pdf
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B1 - Arbejdsbog, Gyldendal; sider: 10-12, 16-18
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik B1 - Grundbog, Gyldendal; sider: 10-18, 23-52, 58-62
-
Flemming Clausen, Gert Schomacker, Jesper Tolnø: Gyldendals Gymnasiematematik G, Gyldendal; sider: 76-78
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1g: Procentregning og deskriptiv statistik del 2
Procentregning, absolut og relativ ændring, indekstal, (ugrupperede observationer blev behandlet til sidst i grundforløbet), grupperede observationer: middelværdi, spredning, outlier, intervalfrekvenser, kumulerede frekvenser, histogram, sumkurve, kvartiler, median, stikprøvers repræsentativitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
FF2 - Velfærdssamfundet
Velfærdssamfundet - udfordringer og løsninger
Materialer:
Samfundsfag:
Luk Samfundet op s. 196-220
Matematik:
Om regression og vurdering af model:
Grundforløbsbogen s. 46-52
Grundbog B1, s. 31-32 og 52-58
Dokument om metoder i matematik.
Data fra Danmarks Statistik og Samfundsstatistik 2023.
Overordnet problemstilling:
Den danske velfærdsmodel - udfordringer og løsninger
Gør rede for den danske velfærdsmodel og forklar kort hvordan man laver modellering i matematik
Undersøg hvilke faktorer der kan udfordre den danske velfærdsmodel, matematisk behandling af data-materiale skal indgå. I skal vælge en udfordring, som I skal gå i dybden med.
Diskuter hvilke løsninger der kunne bringes i anvendelse for at imødegå denne udfordring
Produkt:
Hver gruppe skal skriftligt lave en besvarelse af problemstillingen. Besvarelsen skal indeholde de tre punkter i problemstillingen og I skal bruge viden fra FF2-modulerne i både samfundsfag og matematik.
Metode:
Samfundsfag: kvantitativ metode og teori
Matematik: Modellering
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
1g: Funktioner, Polynomier
Andengradsligningen med bevis for diskriminantformlen, andengradspolynomiet, parabler, konstanternes betydning for grafens forløb, toppunktsformlen (uden bevis), andengradspolynomiets faktorisering (kort), PolyReg i Maple, maksimum/minimum.
Eksperimentel tilgang til andengradspolynomiet (skydere i geogebra)
Kort om sammensat funktion og stykkevis lineære funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
1g: Forberedelse af årsprøve
Vi forbereder den mundtlige årsprøve.
Vi laver dispositioner til den individuelle prøve og vi øver gruppedelsprøven.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2g - Vektorregning 1
Vektorer (del 1):
Koordinater for vektorer, regning med vektorer, længden af en vektor, regning med vektorer som pile, stedvektor, indskudssætningen, afstandsformlen, parallelle vektorer, prikprodukt (skalarprodukt).
Trigonometri:
Enhedscirklen, cosinus, sinus, (og tangens). Formlen for vinklen mellem to vektorer, Ortogonale (vinkelrette) vektorer. Formlerne for cosinus, sinus og tangens i retvinklet trekant, hældningsvinkel for ret linje. Cosinusreltationerne, sinusrelationerne, arealformlen med sinus.
Linjer:
Linje gennem to punkter, retningsvektor, normalvektor, parameterfremstilling for ret linje, ligning for ret linje.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2g - Differentialregning
Indhold:
- Differentialkvotient, tangenthældning, væksthastighed
- Regneregler for differentiation af forskellige funktionstyper
- Sekant
- Grænseværdi
- Differentiabilitet og kontinuitet
- Tretrins-reglen
- Differenskvotient (med bevis for x^2)
- Differentiation af sum, differens, produkt, sammensat funktion
- Differentiation af k*f(x)
- Tangent og tangentens ligning samt vandrette tangenter
- Monotoniforhold og monotonilinje
- Ekstrema
- Optimering
- Grafisk sammenhæng mellem f(x) og f'(x)
- Karakteristiske træk ved den naturlige eksponentialfunktion
Metode:
- Opgaveregning
- Gruppearbejde
- Bevisførelse og videobevis
- Eksperimentel udledning af f'(x), når f(x) beskriver en mands højde over vandet ved fald fra en klippe.
- Speeddating (eleverne har hver deres funktion og skal differentiere produktet/ den sammensatte funktion der dannes af deres to funktioner).
- Prøve
Litteratur:
Gyldendals Gymnasiematematik: Grundbog B2 af F.Clausen, G.Schomacker og J.Tolnø (2018), s. 8-51, 180-195.
Faglige mål:
– Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende
symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
– anvende funktionsudtryk i opstilling af matematiske modeller på baggrund af data eller viden fra andre fagområder, kunne
analysere matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer
og rækkevidde af modeller
– anvende differentialkvotient for funktioner og fortolke forskellige repræsentationer af denne
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning
– gennemføre matematiske ræsonnementer og beviser
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en
mere kompleks problemstilling
– beherske mindstekrav omfattende grundlæggende matematiske færdigheder og kompetencer inden for kernestoffet
– kommunikere aktivt i, med og om matematik i både mundtlig og skriftlig formidling
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2g - Sandsynlighedsregning og statistik
Sandsynlighed, udfald, udfaldsrum, hændelse, sandsynlighedsfelt, symmetrisk sandsynlighedsfelt, gunstige udfald, mulige udfald. Kombinatorik: multiplikationsprincippet (både-og), additionsprincippet (enten-eller), permutationer P(n,r), kombinationer K(n,r).
Binomialfordelingen: argument ud fra et eksempel, beregning af sandsynligheder, stolpediagram (pindediagram), middelværdi, spredning. Kort om approximation til normalfordelingen. Kort om 'Hvor god er den lineære model'.
Opinionsundersøgelser: population, stikprøve, beregning af konfidensinterval.
Binomialtest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
2g - Vektorer 2
Kort repetition af parameterfremstilling for linje og ligning for linje.
Tværvektor, vinkel mellem linjer, skæring mellem linjer, projektion af punkt på linje, projektion af vektor på vektor, determinant, parallelle vektorer, afstand fra punkt til linje, cirklens ligning, skæring mellem linje og cirkel, kvadratkomplettering, tangent til cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2g - Opsparing og lån. Tal.
Annuitetsopsparing - med bevis for formlen for n=10, annuitets lån (uden bevis), ÅOP (dokument).
Om talsystemet og eksponentiel notation (dokument).
Archimedes - Om angivelse af meget store tal (dokument hentet fra chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://aigis.igl.ku.dk/aigis/CMT80/HG-artikel.pdf)
Om riskorn på et skakbræt - med argument (bevis) for summen (dokument).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2g - Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030300",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030300",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030300"
}