Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Helsingør Gymnasium 1
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sara Møldrup Thejls
|
Hold
|
2024 re/c (2c re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Indføring i kristendommen - baggrund, formativ periode, historisk udvikling, tro og praksis. I GT fokuserer vi på skabelse, syndefald, messiasforventninger og profetier om det kommende fredsrige og den nye pagt. I NT rettes opmærksomheden mod Jesus’ (påståede) opfyldelse af profetierne og hans indstiftelse af den nye pagt (Bjergprædikenen) samt hvordan Bjergprædikenen er en radikalisering af de ti bud. Der fokuseres i særlig grad på kontinuitet og opgør med jødedommen samt Paulus som den der får defineret kristendommen. Derudover kommer kort vi ind på Luther og reformationen, hvor der fokuseres på Luthers syn på Biblen som eneste kilde og hans følgende opgør med den katolske tro og praksis. Mod forløbets slutning ser vi på nutidig kristendom inden for folkekirken med fokus på Indre Mission og Grundtvigianisme samt udenfor folkekirken med pinsekirken
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
Formålet med forløbet er at give en introduktion til hinduismen med særligt fokus på grundbegreber som
- karma, samsara, atman, brahman og moksha og deres indbyrdes forhold.
- kastesystemet
- dharma
- de tre frelsesveje
- hovedretningerne vaishnaisme, shaivisme og shaktisme
Ritualer (puja, upanayana, bryllup og årstidsfester såsom diwali og holi)
Helligtekster - særligt purushahymnen (rigveda) og Bhagavadgita
Hinduismen som ny religion: Hare krishna bevægelsen
samt samspillet mellem religion og samfund. Der stræbes efter at give et indtryk af kompleksiteten i hinduismens mangfoldighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
FF5 - SRO - Jamaica, Reggae og Rastafari
Emne: Jamaica, Reggae og Rastafari
Flerfagligt forløb med fagene Musik A, Engelsk A og Religion C med individuel SRO-opgaveskrivning og efterfølgende individuel mundtlig SRO-prøve.
Der er i måneden forud for SRO-skrivningen samt mellem den skriftlige og mundtlige prøve blevet undervist i emneforløbet i alle tre fag samt fagenes metoder og videnskabsteori med særlig fokus på videnskabsteorimodellen og taksonomi. (For indhold af det fagfaglige i hvert af fagene - se fagenes emneforløb i deres respektive undervisningsbeskrivelser!)
OPGAVEFORMULERING (EN+MU):
Det overordnede spørgsmål: Hvilken betydning har reggae haft for jamaicanerne?
Der ønskes en kort redegørelse for musikgenren reggaes rødder og opståen samt dens særlige musikalske karakteristika.
Der ønskes en litterær- og musikalsk analyse og fortolkning af Bob Marleys ”War”. Den engelskfaglige del af analysen skal inkludere en tekstnær behandling af tematik, struktur og stil samt budskab. Den musikfaglige del skal indeholde en form - og instrumentanalyse, grooveanalyse af de vedlagte takter samt en beskrivelse af Bob Marleys sangstil, nummerets sound og en vurdering af hvorvidt det passer til genrens musikalske karakteristika . Endelig skal sammenhængen mellem tekst og musik belyses.
Der ønskes en kort vurdering af, hvordan reggae på Jamaica har fungeret som identitetsmarkør og redskab til at udfordre magt og inspirere forandring. I vurderingen skal inddrages noget selvvalgt supplerende materiale.
OPGAVEFORMULERING (MU + Re):
Det overordnede spørgsmål: Hvordan kommer rastafarianismen til udtryk i reggaemusikken?
Opgaveformulering:
Der ønskes en kort redegørelse for musikgenren reggaes rødder og opståen samt dens særlige musikalske karakteristika. Derudover ønskes en kort redegørelse for de vigtigste træk af rastafarianismen.
Der ønskes en musikalsk analyse af Bob Marleys ”War”. Den skal indeholde en form - og instrumentanalyse, grooveanalyse af de vedlagte takter samt en beskrivelse af Bob Marleys sangstil, nummerets sound og en vurdering af hvorvidt det passer til genrens musikalske karakteristika.
Derudover skal du foretage en komparativ religionsfaglig tekstanalyse af lyrikken til The Melodians’ “By the Rivers of Babylon” og Salme 137 fra Det Gamle Testamente, samt give en religionsfaglig fortolkning af de tematikker der går igen i de to reggaesange.
Til slut ønskes en kort vurdering af, hvordan reggae på Jamaica har fungeret som identitetsmarkør og et redskab til at udfordre magt og inspirere forandring.
I opgaven skal inddrages selvvalgt supplerende materiale.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rastafari
Forløbet skal give et indblik i Rastafari på Jamaica.
Der fokuseres på følgende punkter:
- Dualisme: Zion (Etiopien) og Babylon (Vesten/ imperialismen/ undertrykkerne)
- Livity: De etiske og rituelle principper i at leve som rasta (meditation, bøn,
vegetarianisme, dreadlocks, ingen makeup, ganja
- Gudsopfattelse: Jah, I and I - Gud i mennesket
- Haile Selassie som messias
- Marcus Garvey som profet
- Afrocentrisme: Jesus var fra Afrika, Etiopien er det hellige land osv.
- Reggae som formidler af religionen og som udtryk for modstandskultur og identitet
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Islam
Forløbet skal give en indføring i islam med fokus på følgende:
- samspillet mellem tro og praksis (de 6 trosartikler + de 5 søjler)
- historie og nutid (læsning af Koran og Hadithtekster samt avisartikler, hjemmesider, debatfora mv).
Der fokuseres på mangfoldigheden i islam og forskellige fortolkninger af sharia i både dansk og global sammenhæng samt forholdet mellem religion og politik. Dette undersøges bla. ved hjælp af de 4 religionssociologiske teorier samt Hjärpes skala for trosforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030327",
"T": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030327",
"H": "/lectio/3054/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74373030327"
}